ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 206 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 106 156 196 204 205 206 207 208 216 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.151 - 6.180 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #6151
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Höpsis. Litkua (vain yhtä tarvitsee), pumppu, 50 ml lääkeruisku, sielunavaaja. Noista mainituista ruisku ja sielunavaaja eivät edes ole millään tavalla välttämättömät. Pumppu on kaikilla muutenkin.


    Höpsis. Litkupullo vie vähemmän tilaa kuin maitopurkki. Sielunavaaja vähemmän kuin etusormen kynsi ja lääkeruisku n. kahden nakin verran. Kerrostaloasujalle tubeless on ihan helppoa.

    On toki todettava, ettei tubeless edelleenkään ole laissa tai määrätty pakko. Jos se pelottaa tai ei muuten houkuta, henkilö voi jatkaa elämäänsä sisurien kanssa.
    Jotkut renkaat ovat nousseet jalkapumpulla, mutta eivät kaikki ->joku napsautin tai vastaava.

    Sopivaa teippiä kannattanee myös pitää ainakin yksi rulla odottamassa, että ei tarvitse sitten odottaa teipin tuloa postitse, jos ei satu asumaan paikkakunnalla, josta teipin voi liikkeestä hakea.

    Joku vanteelle sopivan mittainen venttiili voisi myös olla odottamassa, niin ei tarvitse sellaista alkaa metsästää.

    Toisille saattaa tulla vastaan tilanne, että rengas syystä tai toiseesta poistuu litkun laittamisen jälkeen vanteelta-> litku lentää seinille. Omalle kohdalle on sattunut kerran tubelessille mahdollisesti viallisesta renkaasta johtuen ja kerran tai pari sisurisille asennusvirheen takia. Arvata voi minkä jälkeen oli siivottavaa.

  2. #6152
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Kotitallissa tuunatessa en koe tubelesseja yhtään hankalammaksi kuin sisureja. Renkaat vaihtuu jos siltä tuntuu.
    Itse en ole saavuttanut tubelesseillä sellaista varmuutta, että voisin lenkkiä edeltävänä iltana vaihtaa renkaan ja luottaa siihen, että aamulla rengas on edelleen lähes ajopaineissa. Näin on toki käynyt, mutta ei läheskään aina.

    Itse pidän hyvänä käytäntönä, että tubelessilla asennuksen jälkeen on vähintään yksi pitävyyden varmistava lyhyempi ajokerta.

    Sisureilla varmuus asennuksen jälkeen on itsellä ollut korkea ja niissä tapauksissa, joissa sisäkumi onkin vuotanut, vaihto uuteen on ollut luotettava ja nopea toimenpide.

    Vielä itselle ei ole tullut eteen tilannetta, että joutuisin lenkillä laittamaan sisurin sisurittomaan, mutta varmasti sekin vielä jossakin vaiheessa eteen tulee.

    Musta pragmaattinen lähestyminen idealistisen sijaan sopii hyvin tubelessien kanssa touhutessa: hyötyä ja hauskuutta on, mutta hankaluutta ja harmiakin voi eteen tulla.

  3. #6153
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Tänään pakkosatkun aikana sain reiän Challengen Criterium RS:ään. Tämä asutuskeskusta ohittaessa jossa joku idiootti oli saanut jotain lasista hajotettua pieneksi siruiksi maantien pintaan Enkä kerennyt väistää. . Litku paikkasi hyvin mutta joutunee täydentään litkun määrää renkaassa. Takaisin tullessa näin samassa kohtaa pyöräilevää kohtalotovereita Bianchi katollaan paikkaamassa taikka vaihtamassa sisuria.

  4. #6154
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    ^No eihän tämä ollut lainkaan tubeless ongelma, vaan osoitus tubeleksen hyödyistä? Litku paikkasi, matka jatkui.

  5. #6155
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Tänään Pirkka ja eilen Grizlin sisurit veks. Virhe.

    Koko yön pitivät paineensa ihan hyvin, mutta sitten Pirkassa jossain tunnin-puolentoista kohdalla alkoi takarengas vuotaa. Kaksi kertaa piti taskupumpulla nylkyttää edes jonkinlaiset paineet että pääsi jatkamaan. Sitten seuraavassa huollossa kunnon jalkapumpulla pistin 3 bar niin vuoto loppui siihen. Syytä en löytänyt, mistään ei tihkunut mitään silmin havaittavaa.

  6. #6156
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Venttiilissä roska?

  7. #6157
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Kuinka puhtaaksi vanha rengas ja vanne yleensä pitäisi saada että tiivistyisi?

    Ensimmäinen vanne/rengaskombo piti ilmat ilman litkujakin heti alkuun ilman sen kummempia putsauksia.

    Toisen kanssa nyt tapellut pitkään ei pidä yhtään. Pitänee vielä kerran teipata uusiksi vähän huolellisemmin ja kokeilla toisella venttiilillä.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  8. #6158
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Minä vaihtelen aika tiheästi renkaita. Olen ottanut tavaksi nostaa renkaan ensin toiselta reunalta pois hyllyltä. Tuossa kohtaa sitten kaadan jäljellä olevat litkut astiaan ja ruiskutan letkulla renkaan/kehän puhtaaksi. Sen jälkeen rengas kuivumaan naulaan ja uusi paikalleen.

    Mitään muuta puhdistusta en tee. Mutta kuivumaan sitä litkua ei kannata jättää. Ajaa enemmän, niin ei pääse paikallaan ollessakaan kuivumaan

  9. #6159
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    En tiedä oliko vanteen ja renkaan kontaktipintojen rassaaminen tiskisienen karkealla osalla, tuplakerros vanneteippiä vai eri venttiili mutta nyt pysynyt ilmat sisällä neljä tuntia. Lasken tämän voitoksi.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  10. #6160
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Kuinka puhtaaksi vanha rengas ja vanne yleensä pitäisi saada että tiivistyisi?

    Ensimmäinen vanne/rengaskombo piti ilmat ilman litkujakin heti alkuun ilman sen kummempia putsauksia.

    Toisen kanssa nyt tapellut pitkään ei pidä yhtään. Pitänee vielä kerran teipata uusiksi vähän huolellisemmin ja kokeilla toisella venttiilillä.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
    Ainakin mun käyttämä Magic Milk Hi-Fibre kerryttää aika tiukkoja kuidulta vaikuttavia paakkuja, joita olen puutikulla vanteen sisäreunasta poistanut. Sama koskee renkaan reunaa. En tiedä, onko toimenpide välttämätön, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tasainen pinta on parempi, kuin möykkyinen.

  11. #6161
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Ainakin mun käyttämä Magic Milk Hi-Fibre kerryttää aika tiukkoja kuidulta vaikuttavia paakkuja, joita olen puutikulla vanteen sisäreunasta poistanut. Sama koskee renkaan reunaa. En tiedä, onko toimenpide välttämätön, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tasainen pinta on parempi, kuin möykkyinen.
    Itselläkin just taikamaitoa ollut noissa.
    Aika mänkkiä joo ne reunat.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  12. #6162
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^No eihän tämä ollut lainkaan tubeless ongelma, vaan osoitus tubeleksen hyödyistä? Litku paikkasi, matka jatkui.
    Joo oikeastaan täysin väärä ketju. No tarina jatkuu niin että litkun puuttumisen vuoksi rengas pudotti paineita viikossa sen pari baaria. Lisäsin reippaat 50ml niin paineet näyttävät asettuneen. Samalla tuli todettua että edellä mainittu rengas näyttää venähtäneen vuoden sisään 29 mm:ksi

  13. #6163
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    794
    Aloin muistelemaan tämän vuoden porukkalenkkejä maantiellä. Aina kun on pysähdytty rengashommiin, kohteena on ollut tubeless-kumi. Sisärenkaallisille ei ole tullut yhtäkään rengasrikkoa. Asfaltit ovat monessa paikassa todella surkeassa kunnossa ja porukassa ajaessa kaikkien reikien välttäminen on todella vaikeaa. Nykymuodin mukaiset leveämmät renkaat matalammilla paineilla ovat varmasti mukavammat, mutta kestävätkö ne kuoppien aiheuttamia iskuja yhtä hyvin kuin sisäkumilliset 7-8 barin paineilla?

  14. #6164
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Häkämies Katso viesti
    Aloin muistelemaan tämän vuoden porukkalenkkejä maantiellä. Aina kun on pysähdytty rengashommiin, kohteena on ollut tubeless-kumi. Sisärenkaallisille ei ole tullut yhtäkään rengasrikkoa. Asfaltit ovat monessa paikassa todella surkeassa kunnossa ja porukassa ajaessa kaikkien reikien välttäminen on todella vaikeaa. Nykymuodin mukaiset leveämmät renkaat matalammilla paineilla ovat varmasti mukavammat, mutta kestävätkö ne kuoppien aiheuttamia iskuja yhtä hyvin kuin sisäkumilliset 7-8 barin paineilla?
    Paremmin ne kai nuo kestää. Yleensä tubeleksessa on enemmän leveyttä ja sitten se sisuri ei jää sinne kehän väliin kuoppaan ajaessa. Tuon syyn vuoksihan siellä sisurillisessa pitää olla se 7-8bar painetta.

  15. #6165
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Nyt kun tuli tuo graveli missä on DT:n korkea profiiliset vanteen, niin huomasin että venttiilien saaminen tiukaksi onkin hankalampaa kuin DT maastokehissä.

    Matalassa kehässä sitä pystyi heiluttelemaan ja kirraamaan vähän kerrallaan, mutta korkeammassa kehässä se ei niin onnistukkaan.

  16. #6166
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Venttiili kiristetään painamalla sitä sisäpuolelta kannasta ja pyörittämällä mutteria.

  17. #6167
    Menee varmasti pahasti offtopicin puolelle, mutta laitoin omaan fillariin tubelessit sisään ensikertalaisena. Eturengas meni nätisti, ei mitään onglemia ja tehdasteippi oli hyvin asennettu.

    Takarenkaasta joutui ottamaan tehdasteipin pois ja laittamaan uuden tilalle. Rengas vanteelle, saippuavettä->muutama vuotokohta. Totesin teipanneeni liian vauhdikkaasti. Uudet teipit, sama prosessi ja ilma näytti pitävän. Litkut sisään, napsautus ja nyt vuorokautta myöhemmin paineet edelleen tallella. Sai kyllä tästä viestiketjusta vähän eri kuvan koko touhusta...Eihän se ollutkaan niin hankalaa? Vanteina Cuben EX30 30mm alumiinikiekot ja renkaina Maxxis Rekon/DHF. Teippinä Stansin 33mm ja litkuna Vittorian Pit Stop Latex Sealant. Venttiileinä Muc-Offin 44mm. En nyt tiedä onko nämä hommat oikeasti vaikeita vai onko tekijöissä vikaa. Ainakin tämän ketjun perusteella piirtelin itsekin vaikka mitä kauhukuvia ennen työhön ryhtymistä. No ainakin sain loppupeleissä positiivisen kokemuksen ja vaikutelman siitä että tätä hommaa tekee mielellään jatkossakin jos tarve.

  18. #6168
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cubutti Katso viesti
    ...En nyt tiedä onko nämä hommat oikeasti vaikeita vai onko tekijöissä vikaa...
    Ei ole vaikeaa, toisilta vain ei onnistu.


  19. #6169
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Kehät ja kumit vaikuttaa paljon. Itsekkin olen päässyt aika helpolla, mutta ymmärrän hyvin jos ei se vaan joskus onnistu

  20. #6170
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.705
    Myös käytettävät laitteet vaikuttaa. Viimeksi napsauttimella ei noussut millään vanteelle, mutta abc-huoltiksen kompuralla se oli alle minuutti / kiekko.

  21. #6171
    Liittynyt
    07/2020
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    4
    Litkutin maasturin eturenkaan ongelmitta. Takarenkaan osalta sylkee piru ilmaa tuosta itse vanteen saumakohdasta. Mitähän tuolle keksisi tehdä?

  22. #6172
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsude Katso viesti
    Litkutin maasturin eturenkaan ongelmitta. Takarenkaan osalta sylkee piru ilmaa tuosta itse vanteen saumakohdasta. Mitähän tuolle keksisi tehdä?
    Mä olen saanut muutaman vanteen pitämään pikaliimalla. Sitä ennen litkutusta saumaan.

  23. #6173
    F. Kotlerburg Guest
    Jos vanteen sauma falskaa niin teippaus on mennyt pieleen.

  24. #6174
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Jännät nuo Grizlin kiekot. Joka kerta kun niihin pumppaa ilmaa, niin venat kiristyy n 1/8 kierroksen. Ei ennen ole se venojen paikalleen asettuminen näin pitkään vienyt.

    En siis käännä millään pihdeillä, vaan ihan normi-sormivoimin. Eikä mitenkään otsasuoni pullistuen.

  25. #6175
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Jännät nuo Grizlin kiekot. Joka kerta kun niihin pumppaa ilmaa, niin venat kiristyy n 1/8 kierroksen. Ei ennen ole se venojen paikalleen asettuminen näin pitkään vienyt....
    Jotain omituista sä puuhaat niiden kanssa.

  26. #6176
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Painiskelen tällä hetkellä Thunder Burtien ja WTB:n i25-kehien kanssa. Muutamat aiemmat tubeless-kokeilut ovat onnistuneet yllä mainitun videon vinkeillä, mutta nämä renkaat ovat jotenkin niin jäykät ja omaan muotoonsa palautuvat, ettei reunan painelu hyllylle tuottanut tulosta. Nousivat kyllä nätisti huoltoaseman kompuralla, mutta reuna putoaa heti hyllyltä paineiden hävitessä. Uusin teippaukset ja taisin saavuttaa niin ilmatiiviin yhdistelmän, että uusintayrityksellä toisella kiekolla on nyt ollut useamman päivän rengas asettumassa ilman litkuja, mutta toiselta paineet vähitellen laskivat, jolloin rengas taas vetäytyi hyllyltä (tosin tällä kertaa ja ainakin toistaiseksi vain osittain, joten sen voisi ehkä saada jalkapumpulla taas nousemaan).
    Jäi aikanaan mainitsematta, että Thunder Burtit asettuivat lopulta ihan tukevasti kehille. Useampi satku on niillä jo ajettukin. Eivät enää putoa hyllyltä, vaikka paineet laskisi pois. Se on kummankin kiekon kohdalla pitänytkin tehdä, sillä tuo Orange-litku tuntuu kuivuvan nopeasti, ja lisää saa olla kaatamassa.

  27. #6177
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Nyt vihdoin otin itseäni niskasta kiinni ja laitoin takavanteen teippauksen uusiksi. DT Swissin alkuperäinen teippi lähti nätisti irti ilman mitään liimajäämiä, mutta putsasin varmuudeksi isopropanolilla, kun täällä oli sitä suositeltu. Stansin teippi oli ollut hyllyssä odottamassa parisen kuukautta.

    Tein asennuksen niin, että laitoin pyörän ylösalaisin lattialle ja vanteen kiinni pyörään. Näin oli helppo saada kohdistettua teippi menemään suoraan ja työstöä sai vaivatta edistettyä rengasta pikku hiljaa pyörittämällä. Kyllä sinne pinnojen kohdille jäi varmasti ilmaa, mutta se on tuskin estettävissäkään. Teipin reunat painoin/ hankasin muovisen rengasraudan kulmalla. Koko ajan oli fiilis, että eihän tästä hyvä tule ja tuskin tän pitäisi tältä näyttää eikä varmasti tule pitämään ilmoja. Aloitin teippauksen n. 10 cm päästä venttiilistä ja vedin toiseen suuntaan saman verran yli. Teipin leikkauskohdan varmistus vielä lopuksi pienellä teipin suikaleella. Venttiilin reiän tein kuumennetun ruuvarin päällä. Sitten sisuri sisään ja about max paineet reiluksi tunniksi.

    Ihmetys olikin suuri, kun rengas nousi vanteelle ensiyrittämällä lattiapumpulla ja piti paineet ilman litkuja. Tai siis ei vuotanut venttiilin kohdalta, pinnoista tai renkaan ja vanteen välistä. Yksi nuppineulan/ nastan terän kokoinen reikä oli ulkokumiin tullut (ei onneksi ollut tullut sisäkumiin asti) ja sieltä suhisi ilma, kun paineet nousivat kovemmiksi. Sitten paineita alemmas ja litkut sisään Milkitin ruiskulla venttiilin kautta. Jälleen paineet reiluun kolmeen bariin ja litkua näytti vuotavan hieman vain sen pienen reiän kautta ja sekin hiljeni, kun renkaan laittoi reikä alaspäin ja antoi litkun tehdä tehtävänsä.

    So far so good. Täytyy käydä vielä tunnin päästä tsekkaamassa paineet. Jos on yön yli pysyneet paineet, niin sitten huomenna maastolenkille sään salliessa. Nyt onnittelen itseäni asennusjuomalla.

  28. #6178
    Oppikirja esimerkki siinä. Tähdet kohdillaan ja kaikki työvaiheet seurattu tarkasti. Ei huono!

  29. #6179
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Oppikirja esimerkki siinä. Tähdet kohdillaan ja kaikki työvaiheet seurattu tarkasti. Ei huono!
    Hehee! Ja vielä yllättävämpää oli, että paineet olivat pysyneet renkaassa lähes muuttumattomana yön yli. Uskaltaako jo sanoa, että onnistui? Viimeistään tän päivän maastolenkin jälkeen pitäisi olla varmuus asiasta.

  30. #6180
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990
    Ei kai siinä mikään muu mennyt pieleen kun tää ketjun valinta. Kun ei ollut pahoja ongelmia vaan päinvastoin niin olisihan täällä ollut se positiivisempikin tubelessketju


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •