80kg kuski, 29x2.6 Mezcalit, jäykkäperä ja 30mm vanne.
1.3bar oli mielestäni (juurakossa) liikaa ja laskin lähelle 1 baria. Sillä paljon parempi ja rullaa kuitenkin ihan ok.
Ei ole lyönyt vanteille, vaikka kehät itellä sitä tasoa, ettei läpi tulevat iskut juurikaan haittaa. (FR 541)
Lappiin pitääkin ottaa hyvä pumppu mukaan, niin voi säätää lennosta.
Mezcalit on kyllä oikein hyvät kesärenkaat, rullaa ja kestää hyvin. Märällä graphene ei vaan pidä kovinkaan hyvin.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
29x2.6" Dissectorista: Nyt tuli ajettua vähän bike parkkia ja polkua. Rengas oli suora suoraan pakasta, mikä oli suuri yllätys, kuten muhkeus. Tämä on (muistaakseni) luokkaa 63-64mm i30 vanteella (2.5"). 2.4"kin on (~60 mm), mikä on epätyypillistä mihin olen tottunut Maxxiksen kumeista ainakin 27.5" koossa.
Jotain hyötyä isommasta ilmatilavuudesta on polkuajossa, mutta vähemmän bermeissä kun paineita ei oikein voi laskea niin paljon kuin haluaisi ennen kuin rengas alkaa tuntumaan epämääräisen "muljahtavalta" vauhdissa kaarteissa. Tämä vaikka sisällä on Rimpact Pro, joka tukee reippaasti renkaan kylkeä.
Jo kahden ajon n. 3h bike park setin jälkeen oli havaittavissa pientä kulumaa reunanappuloiden sisäsyrjällä, ja kolmannen päivän jälkeen jo keskinappuloissa oli kulumaa eli todella nopeasti kuluva rengas vaikka tämä on 2C Exo eikä 3C.
3C 2.4" MaxxTerran ja 2.6" 2C Exon eroa pidossa ei oikein lyhyen testin pohjalta itse pysty erottamaan kun oli talvirengas sekä Maxxiksen Aggressor alla niiden välissä.
Summa summarum: Alkutestien perusteella 2.6" toimii takarenkaana abauttirallaa kuin 2.4", mutta on ehkä vähän hitaammin rullaava. Nappulat ovat vähän isompia, mitkä saattavat ehkä olla hyödyksi todella tomuisessa tai mutaisessa maastossa. DHR II:n verrattuna Dissector on siis rullaavuudeltaan ihan eri luokkaa, mutta pidon puolesta toimii silti todella hyvin teknisissä ylä- ja alamäissä sekä bike parkeissa (ml. bermeissä) kunhan ei ole märkää. Äärirajoillaan rengas käyttäytyy myös jotenkin kivemmin kuin DHR II.
Kun tämä kuluu loppuun niin laitan tilalle varmaan taas Dissector 2.4":ta kesäksi, ja muutenkin ehkä pysyn joko alimittaisissa 2.6":ssa (esim. Vittoria Martello) tai sitten reilun mittaisissa 2.4-2.5" renkaissa tulevaisuudessa jos ja kun bermejä pitää ajaa.
Jokunen kiemura on nyt tullut ajettua Bontragerin XR4 Team issue- kumeilla, kokoa 29x2,6". Ovat oikeasti lupaamansa kokoiset, ja lisääntynyt ilmatila antaa varsin miellyttävän tuntuman kolistelujäykkäperässä. Laadukkaan oloiset renkaat muutenkin, sisärenkaattomuus toteutui miltei puhaltamalla.
MUTTA, koska tyhmäpyörässäni ei ole vaihteita on etenkin ylämäkeen sotkeminen jossain määrin työläämmän tuntuista kuin aiemmilla XC-pierunkuorilla. Onhan näilla toki painoakin miltei kilon verran per kumi. Jahka nyt testaillaan, jos vaikka saisi rimpulakoivet tottumaan näihin.
Memento mori
Sen verran korjaisin omaa arviotani kesän ajelun jälkeen että graphene pitää materiaalina melko hyvin, mutta pito-ongelma tulee enemmän Mezcalin kuviosta. Menee myös herkästi tukkoon tuo kuvio. Graphene kulunut muuten hämmästyttävän vähän kesän aikana, mutta eipä tuota ole pidettyä kirjaa kilometreistä per pyörä niin ei mitään tarkkaa analyysiä.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Onko nää leveet 29 renkaat vielä juttu. Mikä on hyöty 2.4 verrattuna esim? Olisko parkkiajossa mitään hyötyä 2.6?
Mun mielestä isompi hyöty hitaammassa ajossa, esim märässä juurakossa tai kalliolla. 2.4 verrattuna isompi ilmatilavuus niin pystyy ajaa vähän pienemmillä paineilla > renkaan kosketuspinta isompi ja muovautuu juurien ympärille paremmin.
Miinuksena luonnollisesti isompi paino.
Tässä on seikkaperäisesti koitettu tehdä mahdollisimman tarkkaa vertailua renkaan leveydestä. Muistan joskus nähneeni toisen vastaavan jossa pyöränä oli trek ja tulos oli sama: levein rengas on nopein. Tuossakin 2.3 on hitain kaikkialla sekä ylös että alas.
Ehkä se että tuo testi oli 4v vanha ja pienillä renkailla sun varainaiseen kysymykseenMielenkiintoista tuossa oli mun mielestä se, että käyttämällä riittävän kovia paineita suuremmassa renkaassa arvostelija ei havainnut ongelmaa renkaan taittumisessa alle tai burbbailua. Silti matalamman paineen hyödyt tulivat selkeästi esille.
Viimekädessä hyöty varmaan on kiinni kuskin mieltymyksistä ja pyörä-vanne-rengas kombinaatiosta. Silläkin on varmaan merkitystä onko keskinopeus 20 40 vai 60 km/h alamäkeen![]()
Mun kokemus on että endurossa paras on välillä 2.4-2.6 ainakin kun vanteen sisäleveys on +30mm. Sen tarkempaa tietoa en tarvitse kun en kisaa. lähinnä tuo 2.6 tuo mukavuutta kivikkojuurakossa eikä tarvii olla niin millilleen ajolinja. Viime syksynä kokeilin 2.8, mutta se tuntui epätarkalta ja kankealta nopeassa käännöksessä vauhdikkaassa alamäessä.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Pito on enemmän kiinni kumista. Mulla on nyt molemmissa päissä Assegai MaxGrip-kumilla ja DD-kyljillä. Se pitää sateella melkein kuin kuivalla eli täydellisesti. Rullauskyky on kuin hyytelömöykyllä.
Leveän kumin ongelma on että siinä on pakko käyttää inserttejä koska jos sitä matalampaa painetta käyttää, ne kapeat juuret lyö vanteelle aivan samalla tavalla oli kapea tai leveä, vain paine vaikuttaa.
Ite näen isomman kumin tärkeimpänä hötynä maavaran kasvatuksen ja siksi kun tuo takana oleva kiero Assegai kun on kohta lopussa niin se korvautuu 2.8 tai 3.0" kumilla. Edessä taidan pitäytyä Assegain MaxGrip versiossa mikä pitää aina hyvin eikä pokoile tai muutenkaan ole millään tavalla epämääräinen. Siihen voi luottaa aina.
Renkaan kyljen paksuus tekee renkaan muodon muutoksesta häviöllistä mikä vaimentaa pokoilua ja kimmahtelua mutta tietysti tekee ajosta raskasta. Hyvin ohuet seinämät ei vaimenna liikettä ja rengas onkin enemmän jousimainen. Siksi ohut seinämäinen iso kumi tuntuu oudolta isommissa vauhdeissa (millä ei mun ajossa ole kuitenkaan merkitystä kun en osaa/uskalla).
Verrataan tottakai samaa kuviota ja seosta eri koossa. Kaikkia muuttujia jos muutat yhtäaikaa niin voit vertailun jättää ihan hyvin tekemättä.
En ole kyllä samaa mieltä. 2.4 ja 2.6 välillä ero ei ole iso mutta leveyden kasvaessa myös korkeus kasvaa, kuten itsekin totesit että maavara kasvaa. Ainakin itse olen pystynyt painetta tiputtamaan kun kumi on suurempi, eikä insertin tarvetta ole tullut.
Mulla enduropyörässä nyt edessä DHF Maxxterra 29x2.5 ja takana 29x2.6 Eliminator T7+R-Evolution. Näillä rullaa kohtuudella ja pitää vielä näillä keleillä. Tänään takapää kerran muljahti sivulle kun hypystä mentiin suoraan käännökseen. Muuten tuo kyllä vähän lisää takapäähän joustoa ja pehmeyttä, kun pyörässä sitä on takana vain 150mm (edessä 170mm). Pari kertaa on lyönyt snakebiten R-Evolutioniin, mutta nykyinen hiilarinen E13 vanne on kestänyt osumat.
Kaikissa muissa pyörissä on nyt 2.6 edessä ja takana paitsi downcoutrypyörässä nyt vielä 2.35 molemmissa renkaissa. Kohta vaihtuu siihenkin 2.6.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Vittoria Barzo.
https://www.bike-discount.de/en/vitt...YaAokYEALw_wcB
Onko tietoa:
Miten toimivat märällä?
Miten toimivat kylmällä, kovettuuko, onko liukas? Vai pysyykö ominaisuudet?
Rullaavuus, oletan olevan hyvä?
Käyttötarkoitus, maastolenkit, ei enduroa yms.
Syksyn kylmät kelit tulee taas ja maxxiksen 3c kovettuu. Magic Mary softina toimii ainakin, onko eroa super softiin kun ollaa noin nollassa? Mites mitä muita renkaita jotka toimovat hyvin nollasta muutamiin pakkasasteisiin?
WTB High Grip ei mene samalla tavalla kovaksi kuin Maxxis. Ei sekään ihan tunteeton ole kylmälle mutta toimii.
Juurakoissa auttaa. Riippuen renkaasta saattaa myös auttaa märällä isomman kuvioinnin ja välien ansiosta, esim. Dissector 2.4" vs 2.6".
Miinuksena mainittakoon, että bermiajoissa muljahtelun estämisen vuoksi isompaa ilmatilaa ei voi kunnolla hyödyntää tiputtamalla paineita, ellei ole kunnon tukevaa inserttiä ja/tai paksuja kylkiä. Läpilyöntejä toki tulee vähemmän jos isompi rengas samoilla paineilla. Osa 2.6"ta tosin on myös reilusti alimittaisia eli oikeasti enemmänkin 2.4" esim. Vittorian Martello. itsellä alla nyt 2.5"-6", jolla vedän kaikki ajot.
2.6":ta isommista renkaista mainittakoon, että ne alkoivat olla tietyissä kivikoissa liian leveät puikkelehtimaan kivien väleissä. Nyt lähinnä kaipaisi kunnon valikoimaa 29x2.8":ssa talviajoa varten.
Uuno1 muokkasi tätä : 09.10.2023 at 14.54
Ite pähkäillyt rengastusta ja talveksi tulee Schwalbe Eddy Current 29”/27,5” 2.6 ja 2.8” koossa. Katotaan mennäänkö kirjaimellisesti metsään tuolla valinnalla
Pahimmat jäätikkökelit luonnollisesti jätän ajamatta noilla ”kitkoilla”..
Mikäli oikein googlettelin niin Bontrager XR2 taitaa olla kevyin 2.6” rengas. Mutta kuinka leveitä ne mahtaa oikeasti olla? Jos eteen ottaisi tuon 2.6” niin mahtaako 2.35” mahtua taakse. Onko jollain mitattua tietoa asiasta?
Mielukuvitusrunkoon mahtuu vaikka traktorin takarengas pyörimään, joten voisi auttaa jos kertoisit mikä runko sulla on, johon rengasta pitäisi asetella. Lisäksi, kysymys taitaa koskea eri rengaskokoa kuin 2.6"? Kaikissa (uudehkoissa) Foxin ja Rokkarin keuloissa mahtuu 2.6" pyörimään.
Täysjäykkä Kinesis on kyseessä ja leveystietoja kaipailin. 2.6" pitäisi olla 66 mm, mutta aika yleisesti renkaat ovat hiukan alamittaisia. Ja 2.35" on n 60 mm, mutta se on siinä ja mahtuuko se pyörimään jos asettuu vähänkään vinoon. Mutta jos tosimitta on joku 57-58 mm, niin kuin se monesti tuppaa olemaan niin asia on OK.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Jos en ihan väärin muista niin XR2 oli 64mm 25-millisellä vanteella. Vaihtui aika äkkiä 2.4 XR4:een takana enkä jäänyt juuri kaipaamaan edes rullausnopeuden puolesta.
Nyt Emilia Sportin hyllystä kainaloon tarttui kyseiset XR2 Team Issue renkaat. Ja DT 22.5 mm kehällä 2.35” oli 58 mm leveä ja 2.6” vastaavasti 63 mm. Molemmat heti asennuksen jälkeen ja 2.5 bar paineessa.
Aika tiukat oli asentaa, eikä sivuheittoa.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Itse asiassa tämä 2.6" versio on alkanut vähän mutaisella kelillä näyttämään etunsa suhteessa 2.4":en kun ei ole tullut pakottavaa tarvetta himmailla tai repiä Dissectoria pois takavanteelta märällä.
Hiukan isommat nappulat 2.6":ssa näemmä riittävät puremaan tarpeeksi pienessä ravassa että tällä voi ajaa bike parkissakin muulloinkin kuin kesällä - olettaen, että ei priorisoi sitä raparallia. Epätasaisilla kalliorullailuilla isompi ilmatilavuus ja leveys antavat lisäkontrollia ja varmuutta mikä on itselle myös plussa eli ensi kevät varmaankin menee 2.6":lla ellen lähde johonkin XC-kisään xd:aamaan itseäni. Katsotaan vielä miten tämä käyttäytyy lumella kun kerran on 2C.
Jos jotakuta kiinnostaa niin Bontrager XR2 Team Issue 29” 2.6” painaa 808 grammaa. Ja nyt muutaman päivän venymisen jälkeen 64 mm leveä nappulasta nappulaan. Ja kiekkona kapeahko DT kehä jonka sis.leveys 22.5 mm.
Nyt hölmö kysymys rengaspaineista. Millaisia paineita te olette käyttäneet 2.6" renkaissa?
Tässä kun on talven läskillä ajellut ja tottunut mataliin paineisiin, niin pumppailin 2.6" Piikkisikaan paineet ihan peukalotuntumalla. Sitten lenkin jälkeen tuumasin että nyt oli hiukan liikaa, että mitäköhän siellä mahtaa olla, niin 0.8 bar oli painetta.
Nyt sitten nostin sen tasan yhteen bariin. Miltä se teistä kuulostaa, kuski 82 kg ja pyörä täysjäykkä 29"![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Mulla on sähkömaasturissa Piikkisiossa ehkä joku 1.1 ja 1.3. Viime talvena tuli ajettua matalemmilla, mutta takavanne sai sen verran iskua että laitoin turvarajaa. Pidot on kyllä kohdillaan alle yhden barinet kyllähän tuota voisi vielä hienosäätää nyt kun on kestävämmät vanteetkin...
Näyttääkö teidän kummankin mittarit 1 bar silloin kun paine renkaassa on 1 bar? Sisällä vai ulkona pakkasessa? Niinpä.
Kirjanmerkit