Ehkä jossain määrin jos paine renkaassa on myös kova. Mutta kyllä vaikka Maxxis DD kumi tai Schwalben super gravity joustaa (painuu) ihan selkeästi pelkällä kuskin pyörän päällä istumisella ja "normaaleilla" maastoajopaineilla. Ja normaalin voi haarukoida vaikka Schwalben laskurilla joka huomioi kivasti eri muuttujia. Myös renkaan kyljen, kuskin painon ja tason jne. https://www.schwalbe.com/en/pressureprof
En allekirjoittaisi siis sitä, että pito taviskuskilla on huonompi vahvempikylkisillä renkailla. Täytyy myös muistaa ettei kuvio sinänsä tarkoita samalla jäykkää/kestävää/painavaa rakennetta. Monia suosittuja renkaita on samalla kuviolla esim kolmessa-neljässä eri runkorakenteessa (exo, exo+, DD, DH).
Edit. Mutta isonappulainen ja harva kuvio ja reiluhkosti painetta voi tosiaan kivikoissa ja juurakoissa ollakin liukkaampi kuin vähän pienempi (matalampi) nappulainen ja hieman tiheämpi kuvio, kun renkaan nappulat eivät voi painua mihinkään. Näitä valmistajat toki suosittelevatkin pehmeämmille alustoille. Eniten pitoon kuitenkin varsinkin kostealla kalliolla ja juurella) ja vaikuttanee kumin pehmeys. Vaikka pehmeimmät sitten taas kuluvat nopeammin ja rullaavat heikommin. Yleispyörässä (dc tai trail) johon ei aio vaihtaa renkaita tilanteen mukaan täytyy tehdä siis hiukan kompromisseja. Mutta näitä rengaskeskusteluja (esim rengas down country (dc) ajoon löytyy erikseen.
Ja samaa mieltä siitä, että kysyjälle xc-(kisa)pyörän sijaan 130 tienoilla joustava dc-tyyppinen pyörä kuulostaisi optimaalisimmalta. Esim yt izzo (edullisempi) tai trek top fuel (harmittavan kallis) tai Transition Spur (ei halpa mutta ehkä paras). Itselläni on pitkäjoustoisen bike park pyörän kaverina juuri Izzo (budjettisyistä) ja kyllä mä sen valitsen muualle kuin puhtaaseen bike park ajoon kun maastoon lähden.







Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit