FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 64 / 76 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 54 62 63 64 65 66 74 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.891 - 1.920 / 2260

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jones mäkinen Katso viesti
    Tilanne joka toistuu aina harvoin ja on jo unohtanut ennen kuin uudestaan saa kokea. Bussi ohittaa sut ja pian pysäkki se pysähtyy ottamaan/ jättämään väkeä. Bussi täysin pysähdyksissä, ajat normaalisti ja lähestyt bussia ja vastaantulevalla kaistalla tulee autoja, juuri bussin kohdalla, kun tekemästä ohitusta niin bussi koukkaa kaksi metriä vasemmalle. Saa itse siirtyä samaan aikaan lisää vasemmalle, samalla hieman jarrutellen vastaantulevien kaistalla tulevien autojen väistämiseksi. Bussi ei pidä pyörää samanlaisena ajoneuvona kuin autoa. Jos auto olisi tullut takaa ja se paikoltaan lähtisi ei taatusti olisi kiilannut.
    Tieliikennelain 26 § Linja-auton pysäkiltä lähtevän linja-auton väistäminen

Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.

Kun pysäkin viereinen ajokaista on pyöräkaista, myös pyöräkaistan viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.

Taitaa jotkut bussikuskit lähteä myös reippaasti vaikka olisi autoja tulossa. Toki mitä toiset jo kommentoivat, niin vilkku pitäisi olla päällä ensin...
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Mukava nähdä pyörälenkillä mitenkä suurin osa ohittaa pyöräilijän turvallisen välimatkan päästä mutta sitten on myös näitä jotka ohittaa ihan vierestä vaikka kukaan ei tule vastaan eikä ole edes sulkuviivoja rajoittamassa turvallisempaa ohitusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Mukava nähdä pyörälenkillä mitenkä suurin osa ohittaa pyöräilijän turvallisen välimatkan päästä mutta sitten on myös näitä jotka ohittaa ihan vierestä vaikka kukaan ei tule vastaan eikä ole edes sulkuviivoja rajoittamassa turvallisempaa ohitusta.
    Tuossa taannoin ajoin Kustavintietä ja siinä on ihan ok leveä reunus, joten ajaminen kohtuullista, vaikka autoilija ei juuri antais tilaa. Moni on onneks antaa silti. Yks veti kyllä läheltä ohi melkosen kovaa vauhtia ja erityisen epämukavaa oli se, et se oli vastaantulija.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.

..Toki mitä toiset jo kommentoivat, niin vilkku pitäisi olla päällä ensin...
    Tuota lainkohtaa miettiessäni olen tullut siihen johtopäätökseen, että pysäkkialueen kohdalle saavuttuani ei enää tarvitse väistää jos bussin vilkku vasta silloin laitetaan päälle. Tällöin en enää lähesty pysäkkiä kun sitä sivuutan.
    Moni toki antaa tilaa vaikka olisi bussin rinnalla.

Tänään sattui kohdalle (taas) oman elämänsä indurain. Bibsit oli Castellia ja maantiepyörässä perässä Garminin Varia ja edessä vilkkuva valkoinen valo. Eli siis huomatkaa mut, mä ajan nyt tässä ja ajoradalla. Koska mä. Turunlinnantiellä seisoin punaisissa, niin indurain ajoi ohi. Koska mä. Seuraavissa valoissa toki pysähtyi, kun Kehällä meni koko ajan autoja. Toki jalankulkuvalo hyödynnettiin sitten ylitykseen ja risteyksen jälkeen takaisin ajoradalle, mitä sitten piti ajaa keskellä kaistaa. Liikenneympyrässä ajo oli sulavaa, koska suuntamerkkien näyttö on vaan so last season. Vauhti oli koko ajan PK-, eli n. 15 km/h.

En kyllä yhtään ihmettele, jos kusipäiset pyöräilijät ketju elää ja voi hyvin.

—-
    Viime viikolla Länsimäentiellä pyöräilijä ylitti tien suojatietä pitkin kohdassa missä pyöräilijälle oli väistämisvelvollisuus. Jotenkin aavistin, että näin käy ja hidastin autoa. Yhtään ei pyöräilijällä katse kääntynyt, mutta etukorista kaivettiin kyllä puhelin ja alettiin puhumaan siinä suojatiellä ajaessa. Kyseessä keski-iän ohittanut naisoletettu, joten mennee tietämättömyyden piikkiin.

Ajoradan vieressä pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain ja ajoradan ylittävän suojatien maalaukset maalattu myös pyörätielle. Selvennyksenä vielä, että ei risteysalue vaan suoran tien yli menevä suojatie. Kysymykseni kuuluu, että mistä pyöräilijä voi tietää samaan suuntaan kävelevän kävelijän kääntyvän suojatielle, kun kävelijä ei katso ennen kääntymistä taakseen tai tee mitään muutakaan kuten anna käsimerkkiä? Tämä kysymys tuli siis mieleen tänään, kun kävelijä kääntyi oikealle suojatielle ja siinä vaiheessa huomaa minut ja pelästyy ja minun mielestäni pysähtyy, jolloin teen tietenkin virheellisen oletuksen, että kävelijä antaa minun mennä ensin mutta ei: kävelijä huutaa minulle, että enkö tiedä mitä nämä ovat (näyttää suojatien maalauksia pyörätiellä. Kävelijä myös sanoo minun tulleen lujaa (vauhtia noin 18 km/h) ja sanoi myös etten katsonut kävelijää ollenkaan, vaikka katsoin koko ajan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tänään sattui kohdalle (taas) oman elämänsä indurain. Bibsit oli Castellia ja maantiepyörässä perässä Garminin Varia ja edessä vilkkuva valkoinen valo. Eli siis huomatkaa mut, mä ajan nyt tässä ja ajoradalla. Koska mä. Turunlinnantiellä seisoin punaisissa, niin indurain ajoi ohi. Koska mä. Seuraavissa valoissa toki pysähtyi, kun Kehällä meni koko ajan autoja. Toki jalankulkuvalo hyödynnettiin sitten ylitykseen ja risteyksen jälkeen takaisin ajoradalle, mitä sitten piti ajaa keskellä kaistaa. Liikenneympyrässä ajo oli sulavaa, koska suuntamerkkien näyttö on vaan so last season. Vauhti oli koko ajan PK-, eli n. 15 km/h.

En kyllä yhtään ihmettele, jos kusipäiset pyöräilijät ketju elää ja voi hyvin.

—-
    Viime viikolla Länsimäentiellä pyöräilijä ylitti tien suojatietä pitkin kohdassa missä pyöräilijälle oli väistämisvelvollisuus. Jotenkin aavistin, että näin käy ja hidastin autoa. Yhtään ei pyöräilijällä katse kääntynyt, mutta etukorista kaivettiin kyllä puhelin ja alettiin puhumaan siinä suojatiellä ajaessa. Kyseessä keski-iän ohittanut naisoletettu, joten mennee tietämättömyyden piikkiin.
    Eihän tuossa itiksen kulmalla nyt vaan ajeta kelviä pitkin. Hazardia touhua.

Autoilijoilla siellä ruuhkassa kyllä verenpaine nousee. Ettei vaan olisi käynyt niin sullekkin?

^ Useimmat oman elämänsä Indurainit - siis jos tällä ilmauksella tarkoitetaan maantiepyöräilijöitä yleensä - valitsevat reitikseen Mustapuronpolun, koska se on ylivoimaisesti sujuvampi ja hauskempi ajettava kuin Turunlinnantie.

Muutaman spandexin olen kyllä kaikkina näinä vuosina nähnyt ajavan Turunlinnantien ja Vanhanlinnantien ajoradalla, mutta fillaristin vauhti on joka kerta ollut liikennevirran mukainen.

Pikkuisen tuo ilmoitettu vauhti, 15 km/h , ihmetyttää - jos siihen ei ole ollut syynä edessä oleva auto - sillä itäänpäin mennessä tullaan ensin hyvää alamäkivauhtia ja sitten mennäänkin tasaisella pitkälle Vartioharjuun saakka. Valoista lähdettäessä ei kestä monta hetkeä päästä päälle 20 km/h vauhtiin eikä vaadi kummoistakaan sen enempää pyörältä kuin kuskiltakaan.

Muuten voisiN kommentoida että Castelli-housun tekemisistä punaisia päin ajaminen ja jalankulkuvihreän hyödyntäminen olivat sellaisia, joista ei aiheutunut haittaa eikä vaaraa kenellekään. Saahan niistäkin toki avautua, mutta minusta silloin on mukana aina sellainen "koska mulla ei ole kivaa, ei muillakaan saa olla" - elementti. Toisin sanoen: se mikä oikeasti harmittaa on että fillarilla pääsee sujuvasti ja itse joutuu odottamaan. Eli siinäkin on se koska mä.

PS Olen joskus - kun suojatietä ylittäviä ei ole ollut - hyödyntänyt kelvin vihreää, mutta silloin olen myös jatkanut kelvillä.

Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Pikkuisen tuo ilmoitettu vauhti, 15 km/h , ihmetyttää - jos siihen ei ole ollut syynä edessä oleva auto - sillä itäänpäin mennessä tullaan ensin hyvää alamäkivauhtia ja sitten mennäänkin tasaisella pitkälle Vartioharjuun saakka. Valoista lähdettäessä ei kestä monta hetkeä päästä päälle 20 km/h vauhtiin eikä vaadi kummoistakaan sen enempää pyörältä kuin kuskiltakaan.

Joo, no saahan sitä ihmetellä. Hyvin oli rauhallinen vauhti, ei ollut lenkillä tai muutenkaan tavoitteellisesti liikkeellä. Saattoihan toki kyse olla lenkin päälle jäähdyttelystä. Mutta sellaisella kuudenkympin kadenssilla ja pienellä vaihteella meni.

Mutta miten helvetissä saat punaisia päin ajamisen jotenkin perusteltua oikeutetuksi? Kun kenellekään ei aiheutettu haittaa. Mahtaakohan poliisi suhtautua samalla tavalla? Punaisia päin ajaminen ja jalankulkijoiden vihreän hyödyntäminen tapahtuivat eri kohdissa. Teknisesti ajoi punaisia päin myös siirtyessään suojatielle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Eihän tuossa itiksen kulmalla nyt vaan ajeta kelviä pitkin. Hazardia touhua.

Autoilijoilla siellä ruuhkassa kyllä verenpaine nousee. Ettei vaan olisi käynyt niin sullekkin?
    Eli siis punaisissa seisovan auton saa pyöräilijä ohittaa, koska autoilijalla on verenpaine korkealla? Eikä liikenneympyrän ajosäännöt koske pyöräilijää. Ok. Samaa siis saa tehdä autollakin? Ajaa punaisia päin ja pyöriä liikenneympyrässä miten haluaa. Ehkä jopa ylittää risteys jalankulkijoiden vihreällä?

Pyörä on ajoneuvo.

F. Kotlerburg Guest
    Ei kannata noihin Firlefanzin trolleihin tarttua. Sen mielestä pyöräilijä saa tehdä mitä vaan ja autoilija on aina väärässä pahoittaessaan mielensä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, no saahan sitä ihmetellä. Hyvin oli rauhallinen vauhti, ei ollut lenkillä tai muutenkaan tavoitteellisesti liikkeellä. Saattoihan toki kyse olla lenkin päälle jäähdyttelystä. Mutta sellaisella kuudenkympin kadenssilla ja pienellä vaihteella meni.
    Olit maalannut fillaristin - kuten itse sanot - Tosi Harrastajaksi (tm), joten ihmettelyni oli mielestäni sekä luonnollista että perusteltua. Ei yksikään aktiivinen maantiepyöräilyn harrastaja aja tuossa 15 km/h eikä kuudenkympin kadenssilla.

miten helvetissä saat punaisia päin ajamisen jotenkin perusteltua oikeutetuksi? Kun kenellekään ei aiheutettu haittaa. Mahtaakohan poliisi suhtautua samalla tavalla? Punaisia päin ajaminen ja jalankulkijoiden vihreän hyödyntäminen tapahtuivat eri kohdissa. Teknisesti ajoi punaisia päin myös siirtyessään suojatielle.
    Pysy housuissasi! En perustellut yhtään mitään enkä esittänyt yhtään mitään oikeutetuksi.

Esitin yksinkertaisesti mielipiteeni että avautumisen tarpeesi oli luonteeltaan "koska mä" -reaktio.

F. Kotlerburg Guest
    Eihän tuossa missään kohtaa puhuttu tosi harrastajasta.

On minullakin Castellin housuja useammat ja Varia, mutta olen kaukana tosi harrastajasta maantiellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Ei kannata noihin Firlefanzin trolleihin tarttua. Sen mielestä pyöräilijä saa tehdä mitä vaan ja autoilija on aina väärässä pahoittaessaan mielensä.
    Tähän ensin sellainen hymähdys.

Mutta:

(1) en trollannut vähäisessäkään määrin (eli en yrittänyt niin sanotusti painella vastaaottajan nappeja niin että hän kiihtyisi, ärsyyntyisi, loukkantuisi tjms)
    (2) en ole koskaan esittänyt mitään sen suuntaistakaan mitä tuossa esität.

Voisi siis kysyä itseltäsi miksi yrität trollata. Tai vaihtoehtoisesti voit yrittää selvittää itsellesi miksi et ymmärrä trollaavasi silloin kun ilmiselvästi trollaat.

Rautalangasta väännettynä:

(1) en pitänyt Varia-fillaristin liikennekäyttäytymistä millään tavalla fiksuna tai oikeutettuna.
    (2) en pitänyt MRe:n "mielensä pahoittamista" "vääränä" vaan esitin mielipiteeni ettei hänen paheksuntansa tässä tapauksessa lähempää tarkasteltuna ollut yhtään vähemmän minäkeskeistä kuin kuvatun fillaristin ajotapa. Sen käyntiinpanevana tekijänä oli siis mielestäni puhtaasti tunnepohjainen reaktio, jonka MRe - kuten useimmat meistä monissa tilanteissa - vain onnistuu kätkemään kauniiden ja jalojen yleisten periaatteiden tjms taakse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Eihän tuossa missään kohtaa puhuttu tosi harrastajasta.

On minullakin Castellin housuja useammat ja Varia, mutta olen kaukana tosi harrastajasta maantiellä.
    Se tuli MRe:n vastauksesta toisessa ketjussa:

Varusteet kuvasin siksi, että niiden perusteella kyseessä oli Tosi Harrastaja (tm), eikä sunnuntaipyöräilijä.
    Mutta joka tapauksessa oli jokseenkin täysin selvää ettei Indurainin, Castellin ja Varian avulla ollut tarkoitus esittää fillaristi yhtenä jokseenkin epätavallisena tapauksena.

Olit maalannut fillaristin - kuten itse sanot - Tosi Harrastajaksi (tm), joten ihmettelyni oli mielestäni sekä luonnollista että perusteltua. Ei yksikään aktiivinen maantiepyöräilyn harrastaja aja tuossa 15 km/h eikä kuudenkympin kadenssilla.
    Joo, no sanotaanko, että olin hieman itsekin hämmästynyt henkilön ajonopeudesta ja -tyylistä. Eritoten, kun siinä Prisman kohdalla piti vielä ajaa keskellä kaistaa. Joka saattoi johtua myös siitä, että siinä oli autoja pysäköitynä ja varoi mahdollisesti aukeavia ovia. Josta päästään takaisin siihen, ettei ollut ensimmäistä kertaa liikenteessä.

En tutkannut nopeutta, mutta ajoi kuitenkin selvästi hitaammin kuin ajokaistan nopeusrajoitus 40 km/h, jota itse ajoin. Missään tapauksessa ei yli kahtakymppiä.

On mahdotonta sanoa kenestäkään toisesta kuinka normaalia tuollainen ajaminen kenellekin on. Vaatteista, varusteista ja ulkoisesta habituksesta päätellen sijoittaisin kuitenkin aktiiviharrastaja-leiriin.

En epäillyt arviotasi enkä halunnut vihjata että olisi liioitellut fillaristin hitautta.

Vaatteet ja varusteet saa kuka tahansa kaupasta, maantiepyöräilijäksi tulee vasta harrastuksen myötä.

PS Onneksi en voi edes luulotella itselleni että pystyisin päättelemään maastopyöräilijän vaatteiden, varusteiden, kaluston tai habituksen perusteella onko hän tosi harrastaja vai vain sunnuntaipyöräilijä tai johonkin muuhun ryhmään kuuluva

F. Kotlerburg Guest
    Noita näkee joskus. On luettu jotain tosispandexin käsikirjaa ja hinataan ajoradalla 20-25km/h, koska oikeat maantiepyöräilijät tekee näin. Samaan aikaan viereisellä tyhjällä kelvillä voi ajaa ongelmitta 30-35km/h näiden ohi.

^ Pakko myöntää että tuommoisiakin on tullut nähdyksi - eikä aina ole ollut kyse siitä että nämä fillaristit ovat tulleet joltain sivutieltä, jonka kohdalta ei ole päässyt kelville, tai jotka ovat ajamassa tieliikennelaissa mainittua vähäistä matkaa silloin kun kelvi on vasemmalla ja he ovat tulleet oikealta ja aikovat kääntyä oikealle.

Mutta mitä ovat mahtaneet lukea tai millaisina sankareina ovat itsensä nähneet ne vastaavanlaisissa paikoissa aivan vastaavaan tapaan ajaneet pyöräilijät, jotka eivät ole olleet lycra-asuun sonnustautuneita ja joiden alla on ollut jokin muu kuin maantiefillari?

PS Tosin nyt puheena olleessa tapauksessa ajettiin kadulla eikä maantien laidassa - eikä viereisellä kelvillä voi ajaa kolmeakymppiä.

Ottaa kyllä stadissa päähän nämä jalankulkijoiden valojen mukaan ajavat pyöräilijät ja muut kulkuvälineet sähkölaudoista wolt kuskien suosimiin sähkövempeleisiin. Etenkin bulevardilla missä tekis mieli siirtyä ajoradalle varsinkin eteläänpäin mennessä.

Valoissa tulee ohi ja jää sitten siihen eteen tulpaksi.

Vaatteet ja varusteet saa kuka tahansa kaupasta, maantiepyöräilijäksi tulee vasta harrastuksen myötä.
    Joo, no siksi mulla onkin fillareissa ”wannabe cyclist Finland”-tarrat, niin kaikki tietää.

Sinä ("spandeksi"), joka ajoit tänään klo 16:15 Hesassa Viertolantietä autokaistalla Etelään järjetöntä vauhti naama punaisena, olit kyllä vaaraksi itsellesi ja muulle liikenteelle!.

Hillitse vähän vauhtiasi!

Se on ajorata, vaikka vieressä kulkisikin pyörätie

Mikä on järjetön vauhti Viertolantietä alamäkeen ajettaessa?

Mikä vauhdissa tai ajotavassa aiheutti vaaraa?

Minä se en ollut, vaikka lycra-asussa ajankin ja vaikka olen Viertolantietä ajanut. Naamaani en tietääkseni saa ajamalla punaiseksi.

En kiistä enkä väitä mitään - enkä ole sitä mieltä ettei pyöräilijä voi tehdä mitään väärää, jos hän ajaa maantiepyörällä siihen sopivassa asussa - mutta noin niukka kuvaus jättää niin paljon kertomatta, ettei osaa kuin ihmetellä miten oikein onkaan ajettu.

Mikä on järjetön vauhti Viertolantietä alamäkeen ajettaessa?

Mikä vauhdissa tai ajotavassa aiheutti vaaraa?
    Mielenkiintoista olisi tosiaan tietää mikä se järjetön vauhti oli ja millainen vaara siitä aiheutui.
    Rajoitus 40 km/t, järjetön ~ 60 km/t. Autot tuossa alamäkeen ajelee aika tasaisesti 50 km/t.

Jäimme näköjään ainakin toistaiseksi ilman tarkempaa kertomusta Viertolantien spandexista.

Sitä edellistä tapausta eli Turunlinnantien Castelli-housua voisi lämmittää sen verran että hänen valitsemansa ajotapa (siirtyminen Kehän punaisen takaa ajoradalta kelvin vihreää hyödyntäen ja paluu samantien ajoradalle) oli siinä mielessä "fiksu" että kelvin kautta hän sai sen verran etumatkaa (koska autoille tulee vihreä melko reilulla viipeellä) että hän olisi normaalisti ajaen ehtinyt Prisman ohi seuraavaan risteykseen, jonka jälkeen hän ei olisi enää ollut yhdenkään auton tiellä, vaikka olisi ajanut nopeusrajoitusta hitaammin.

Mutta tämä "perustelu" tai "oikeutus" tietysti mitätöityi sillä että hän - kuten MRe kertoi - ajoi käsittämättömän hitaasti.

Laitetaan nyt vaikka tänne, vaikka kelvejä ajoinkin.

1. Hietalahden torin risteyshässäkkä. Tulee sinne mistä suunnasta hyvänsä ja on menossa (lähes) mihin suuntaan vain, saa seistä kolmessasadassa liikennevalossa ja risteyksessä.

2. Erottajan ja Svenska Teaternin ”takakolmio”. Seitsemäntoista metriä leveä kaksisuuntainen kelvi, jonka vieressä alepaparkkis ja S-T:n terassi. Jalankulkijoille jää metrin tila taiteilla. Lisäksi terassilta avautuu näköala kuin alepan lastauslaiturille.

3. Eteläespan ”baana”. Joopa joo. Toisaalta haukutaan, kun autoille rakennetaan moottoriteitä ja ylistetään, kun pyörille tehdään samaa. Muutenkin noi baanat. Ohjaavat pyörät ajamaan ”moottoritielle”, missä ei haise eikä maistu. Itse ajaisin mieluummin reittejä, missä on jotain nähtävää.

4. Jaaniijuu, Eteläespan baana. Se vanha kelvi on keiloitettu osin ja osin varattu skuuttien parkkipaikaksi. Pittoreskia.

Ei mulla muuta. Tällä kertaa.

Juuniijoojaa…

5. Hakiksen ja Merihaan välinen kvl-silta on avattu. Mutta edelleen tappajaluiskalla on pyöräilyn kieltävä liikennemerkki. Pääseekö tuolta alas muuta kautta ajamalla?

Punavalokuski jäi palsternakan haaviin. Mahtoiko olla joku kuriiri/volttikuski?

https://twitter.com/dpasterstein/sta...78235826634755

Oikean havainnon teit.

En lähde ruotimaan tapausta sen enempää, kyseinen hemmo voi halutessaan tulla itse kertomaan tomintansa motiivit!

No, ei sitten.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •