GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 254 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 154 204 244 252 253 254 255 256 264 304 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.591 - 7.620 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #7591
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kahvojen uskon sopivan yhteen, kuten jo todettu merkistä toiseen.
    Mutta onko nykyisillä kaluilla yritetty kaikki säätöjutut ja voitelujutut mitä nyt mieleen juolahtaa?
    Kuluu osat loppuunkin jos hurjasti ajetut...

  2. #7592
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    vaihteensiirtäjä on syksyltä, vaihdevaijeri ja kuori vaihdettu viikko sitten, takavaihtaja viikon käytetty. Ketju venymätön ja pakka hyväkuntoinen. Mutta sekaisin siis Shimanoa ja sramia ja 11 ja 12 sarjaa
    Epäilen siis tässä, että sramin 12-liipaisin ei vain toimi niin hyvin shimanon 11-takavaihtajan kanssa kuin mitä shimanon liipaisin toimisi olisi se sitten 11 tai 12-sarjasta.

  3. #7593
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    ^Ehkäpä ei ole tarkoituskaan että toimivat keskenään mutta saa sitä kokeilla. Itsekin joskus uteliaisuuttani kympeillä sekoittelin kun oli osia varastossa mutta ei kyllä oikein mitään muisteltavaa jäänyt projektista.

  4. #7594
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    43

    Ei se toimikaan

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    vaihteensiirtäjä on syksyltä, vaihdevaijeri ja kuori vaihdettu viikko sitten, takavaihtaja viikon käytetty. Ketju venymätön ja pakka hyväkuntoinen. Mutta sekaisin siis Shimanoa ja sramia ja 11 ja 12 sarjaa
    Epäilen siis tässä, että sramin 12-liipaisin ei vain toimi niin hyvin shimanon 11-takavaihtajan kanssa kuin mitä shimanon liipaisin toimisi olisi se sitten 11 tai 12-sarjasta.
    Jokaisessa vaihdevivussa on oma naksun pituus siirtämään vaijeria.Eli 10-11-12 takapakka toimii vain omalla vivullaan mikä siihen kuuluu.

  5. #7595
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Selittäkää ilmiö.

    Talvikiekoilla fillarin (täysjäykkis) jarrut (Avid X0) toimi moitteetta. Vaihdoin kesäkiekot ja fillari seisoi käyttämättä viikkotolkulla. Sunnuntaina ajelin ja takajarru tehoton, kahva painui melkein pohjaan. Ilmausta vaille, ajattelin. Eilen vaihtelin renkaita ja fillari oli katollaan. Kun käänsin fillarin oikeinpäin takajarru oli kokonaan hävöksissä. Kahvan pumppaus ei auttanut. Halusin kuitenkin koeajaa uudet renkaat ja päätin lähteä ilman takajarrua. Ennen lähtöä kokeilin kuitenkin jarrukahvan pumppausta jostain syystä siten, että nostin fillarin takapäätä ylös. Jarrukahva kiinteytyi ja jarru toimi lenkillä aivan hyvin.

    Ällistyttävä juttu, ilmaa on, mutta missä se ilmakupla nyt on?

  6. #7596
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tepi-46 Katso viesti
    Jokaisessa vaihdevivussa on oma naksun pituus siirtämään vaijeria.Eli 10-11-12 takapakka toimii vain omalla vivullaan mikä siihen kuuluu.
    Okei, hyvä tietää. 12 vipu kannattaa siis nimenomaan ostaa. Mutta mulla ei siis kuitenkaan sram 12 vaihdevipu siirrä shimanon 11 takavaihtajalla ketjua täsmällisesti sram 12 pakalla ja taidan koittaa siis seuraavaksi shimanon 12 vipua. Ehkä vain tuota parinkympin deorea.

  7. #7597
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    737
    Ostin canyoniin expander plugin jotta saisin välyksen kiristettyä ohjainlaakerista pois. En saa kuitenkaan kiristettyä tuota plugia tiukasti ohjainputkeen, pyörii vain paikallaan ympäri vaikka tuon esikiristää niin että sen juuri ja juuri saa tungettua ohjainputkeen.

    Ja kiristän tietenkin alempaa kuusiokoloa en top capin pulttia.
    Koitin lisätä hiilikuitutahnaakin mutta ei vaikutusta löytyisikö vinkkejä?

    Tämä osa kyseessä: https://www.bike24.com/p2701724.html

  8. #7598
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    ^Prekiristä sitä ensin ja napauta paikalleen että just saat paikalleen, sitten kiristät. Itsellä vastaavien kanssa toiminut.

  9. #7599
    ^Prekiristä?

  10. #7600
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.207
    Varmaan tässä finglish sana, eli "pre" = esi, eli esikiristä. Miksei noita hiilariputkia vaan läpipultata alapäästä, säästäis kaikkien hermoja kun ei tarvis arvuutella riittääkö kitka pitää haarukan pyörässä..... Ois varmaan kevyempiäkin painossa kun pelkkä kierretanko. Toki pitäs sit olla MTB haarukka tyylinen reikä alapäässä ja sitten ei varmaan riittäs enää vahvuus kuitukeuloissa.

  11. #7601
    Ymmärinhän minä mutta mikä ihme siinä on ettei voi käyttää ihan vain suomea.
    Ja kuten Hubban viestistä ilmeni niin esikiristys oli suoritettu.

  12. #7602
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    Kuminauha, mitä tarkoitat läpipultatulla (bolted through)?

  13. #7603
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Varmaan tässä finglish sana, eli "pre" = esi, eli esikiristä. Miksei noita hiilariputkia vaan läpipultata alapäästä, säästäis kaikkien hermoja kun ei tarvis arvuutella riittääkö kitka pitää haarukan pyörässä..... Ois varmaan kevyempiäkin painossa kun pelkkä kierretanko. Toki pitäs sit olla MTB haarukka tyylinen reikä alapäässä ja sitten ei varmaan riittäs enää vahvuus kuitukeuloissa.
    Sen kävyn ei tartte pysyä paikallaan muuta kuin sen kirimishetken.

    Sitten sen muun hakkauksesta johtuvan ohjainlaakerin löystymisen saa parhaiten pois laittamalla pitkän kävyn. Niin että se yltää koko stemmin matkalle ja mieluiten vielä ohjainlaakerin alle. Ainakin pro tekee 50mm pitkää mallia 1 1/4" putkelle.

    Canyonin omat integroidut hytit ovat aika korkealla ja jämerällä clampilla, eli nuo toimivat varmaankin ilman expanderin tukeakin. Mutta jos vaihtaa normaalia stemmiä ja varsinkin pidempää, niin se pitkä käpy kannattaa kyllä nakata tueksi. Loppuu se ohjainlaakerin löystyminen, eikä tarvitse jännittää kaulaputken kanssa muutenkaan.

    Varmaan tuossa hubban tapauksessa käpy ei vaan jostain syystä laajene tarpeeksi. Tuon tietysti saa mittailtua käpy irtaallaan.

  14. #7604
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    ^Siis täysin vastuutonta myydä tuollaisia Extralite ja Tune tyyppisiä käpyjä/expandereja joita ei voi tunkea putken täydeltä ja jotka kiristyvät helposti...

  15. #7605
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    737
    Karhensin hieman hiomapaperilla ohjainputken sisäpintaa sain tuon plugin pysymään paremmin mutta en vieläkään kokonaan, ohjainlaakeri on nyt miltei välyksetön mutta toki sen viimeisenkin haluaisi pois. Toimisikohan hiomapaperi kaksinkerroin tuolla välissä ei sen tosiaan kuin kerran tarvisi pitää. Tai sitten hommattava korkeampi plugi.

  16. #7606
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272

  17. #7607
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    1.026
    Kysyisin "uusista" ketjuista. Paketissa ja muovin sisällä. Jos olleet noin 4 vuotta komeron perillä onko tehdasrasvat vielä kondiksessa vai vaatiiko ketjut toimenpiteitä?

  18. #7608
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti callahan Katso viesti
    Kysyisin "uusista" ketjuista. Paketissa ja muovin sisällä. Jos olleet noin 4 vuotta komeron perillä onko tehdasrasvat vielä kondiksessa vai vaatiiko ketjut toimenpiteitä?
    Toki ovat ok, ajoon vain.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  19. #7609
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    ^^Jep, ajoon vaan! Itse kylläkin aina poistan tehdasrasvat ennen niiden tahmeuden vuoksi.

  20. #7610
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti callahan Katso viesti
    Kysyisin "uusista" ketjuista. Paketissa ja muovin sisällä. Jos olleet noin 4 vuotta komeron perillä onko tehdasrasvat vielä kondiksessa vai vaatiiko ketjut toimenpiteitä?
    Itse otan aina tehdasrasvat pois. Se on kun hiekkaliimaa se kama

  21. #7611
    Liittynyt
    05/2018
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    1.026
    ^Kiitos kaikille.

  22. #7612
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.207
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kuminauha, mitä tarkoitat läpipultatulla (bolted through)?
    Tarkoitan että top cappi olisi pultattu läpi haarukan pohjaan, vähän kuin kun jotkut mtb käyttöön tehdyt työkalu pitimet haarukan emäputken sisään.

  23. #7613
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    ^Ok, eipä ole tullut vastaan. Itse tosiaan käyttänyt vuosia noita keveitä ja pitävät tosiaan hyvin ilman kommervenkkejä. Tune GumGumissa silikonimötikkä joka laajenee ja Extralitessä kunnon hammastus mikä puree putkeen riittävästi.

  24. #7614
    Liittynyt
    03/2014
    Paikkakunta
    Forssa
    Viestit
    90
    Sram Rival 1 maantie hydraulinen etujarru pitäisi siirtää toiseen runkoon ja jarruletku menee keulan lävitse ja pitää letku irroittaa jarrusatulasta. Jos minun ei tarvitse letkua lyhentää uuteen runkoon, niin pitääkö ne nippelit vaihtaa letkun ja jarrusatulan väliin? Ovatko uudelleen käytettäviä, koska välissä ei taida ainakaan tiivistettä olla? Nippeleitä taitaa tulla Sramin ilmaussarjassa.

  25. #7615
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tepsu Katso viesti
    Sram Rival 1 maantie hydraulinen etujarru pitäisi siirtää toiseen runkoon ja jarruletku menee keulan lävitse ja pitää letku irroittaa jarrusatulasta. Jos minun ei tarvitse letkua lyhentää uuteen runkoon, niin pitääkö ne nippelit vaihtaa letkun ja jarrusatulan väliin? Ovatko uudelleen käytettäviä, koska välissä ei taida ainakaan tiivistettä olla? Nippeleitä taitaa tulla Sramin ilmaussarjassa.
    Kai se on vähän tuurista kiinni. Olen vaihtanut ja käyttänyt vanhan uudestaan, kun kerran ei ollut uutta laittaa tilalle. Ei ole kumpikaan vuotanut.

    Puristusliitoshan se on, niin kannattaa se mielummin vaihtaa. Ainakin sramin oman ilmaussarjan mukana tulee inserttejä ja "oliiveja" mukana.

  26. #7616
    Liittynyt
    03/2014
    Paikkakunta
    Forssa
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Kai se on vähän tuurista kiinni. Olen vaihtanut ja käyttänyt vanhan uudestaan, kun kerran ei ollut uutta laittaa tilalle. Ei ole kumpikaan vuotanut.

    Puristusliitoshan se on, niin kannattaa se mielummin vaihtaa. Ainakin sramin oman ilmaussarjan mukana tulee inserttejä ja "oliiveja" mukana.
    Kiitos tiedosta.

  27. #7617
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lyhensin omista forceista letkut ja laitoin samat osat takaisin kun paikallisesta ei siihen hätään uusia löytynyt. Ei tarvinnut lähteä hakemaan muualta kun pitivät (ja pitävät edelleen).
    Eipä ne paljoa maksa, joten ainakin varmuudeksi kannattanee hommata valmiiksi.

  28. #7618
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.670
    Tarviiko pidentää ketjua jos eturatas 30->32? Ent lukite bb, punainen vai sininen? Mjaa ei ilmeisesti mitään, tuossa minkä otin pois oli kuitenkin punaista..

  29. #7619
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    ketjun pidentämisen tarve riippuu siitä kuinka pitkä ketju oli ennestään. Saatat hyvinkin pärjätä samalla ketjulla. Tarvittaessa testaat asian uudella ketjulla ennen tosiajoa. Lasket paineet iskarista pois (tai otat kierrejousen pois mikä työläämpää), laitat vaihteen takaa kevyimmälle ja katsot kun pyörä on täydessä joustossaan jääkö häkki vielä aavistuksen vajaaksi siitä että osoittaa suoraan eteenpäin. Tällaista tilannetta periaatteessa ei ajossa toki pitäisi tulla (kevyin vaihde ja täys joustomatka) mutta hyvä varmistaa. Ja joissain pyörissähän rengas itse asiassa menee jouston edetessä kauemmaksi mutta siis kevyimmällä vaihteella läpi joustomatkan pyörää painamalla asian näkee riittääkö ketju.

  30. #7620
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Lyhensin omista forceista letkut ja laitoin samat osat takaisin kun paikallisesta ei siihen hätään uusia löytynyt.
    Miten se on mahdollista? Ainakin Shimanossa kun kunnolla kiristetään niin se helmi tai oliivi puristuu/leikkautuu kiinni siihen letkuun. Miten sen saa ehjänä irti?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •