^Kuvan lautta kylläkin matkalla Houtskariin tai Norskataan. Ålandstafiken taitaa hoitaa liikennettä Ahvenanmaalle.
^Kuvan lautta kylläkin matkalla Houtskariin tai Norskataan. Ålandstafiken taitaa hoitaa liikennettä Ahvenanmaalle.
Tuolta laiturilta Ahvenanmaalle oletuksellisesti lähtee, mihin opastekyltti näyttää. Houtskarin ja Norskatan lautat lähtevät ainakin liikenneopasteiden mukaan edempänä olevilta lauttapaikoilta (mistä tuo alempi kuva otettuna).
Mutta sivuseikkoja, kun tuo kyseinen kyltti oli nimenomaan se asia joka itselle antoi lähtölaukauksen suunnitella tulevalle keväälle/kesälle tuon Ahvenanmaan reissun.
Maarianhamina on kiva paikka, mutta minuun on suurimman vaikutuksen kyllä tehneet väliset saaret, jotka ovat mantereelta tulevien lauttareittien varrella tai saavutettavissa. Varsinkin Kökar. Suosittelen siis kovasti kulkemaan noita reittejä pitkin, eikä vaan parkkeeraamaan Mhamiin, joka toki on viehättävä paikka.
Uskoisin että itse aloitan kyllä tuosta Ahvenanmaan "pääsaaresta" ja tutustumisesta sinne, ei tarvitse niin miettiä noita eri lauttoja yms. katsoo sitten jos innostuu, niin tekee joskus muulloin toisen reissun sitten tuohon saaristo alueeseen jos siltä näyttää.
Santtu, olet ihan oikeassa. Jostain syystä tuo lautta vain ajettu tuohon laituriin.
Toissa kesänä Nantali-Vuosnainen (yöpyminen meriasemalla), aamulautalla Affenanmaan puolelle Åvaan, siitä Brändön saarten halki (lounas Gullvivan), lautalla Torsholma-Hummelvik, siellä yöpyminen, ja aamulla Godbyn (Stallhagen) kautta Eckerö. Siitä sitten Maarianhaminaan, päivä siellä ja seuraavana päivänä lautalla Turkkuseen, ja iltajunalla kotiin. Mukava pyöräytys, ei kiire missään vaiheessa, ja sää suosi. Huippu oli pari päivää aiemmin avattu kelvi Godby- Eckerö välillä. Eckerö- Mhq kelvi lienee nyt jo valmis sekin, eli entistä vähemmän tienlaitaa ajettavana. Mhq-Godby ei ole kokonaan kelviä, kulkee osittain vanhaa vähän käytettyä maantietä pitkin, eli helppo ja turvallinen sekin.
^Ahvenanmaalla ei ole koskaan tuntenut tarvetta kelveille, rauhalliset tiet ja varsinkin paikalliset suhtautuu hienosti pyöräilijöihin, siis älä ota pientä tööttöystä pahasta.
Jos oluthommat kiinnostaa, ehdotan Open Water Breweryyn tutustumista. Joko panimolla, https://www.openwaterbrewery.com/ tai Maarianhaminan Alkossa mistä löytynee parempi valikoima kuin muista Alkoista.
Mä missasin panimon aikanaan. Oli aikataulu lautalle ja mahdollisuus vain yhteen stoppiin. Lapset valitsi limsatehtaan...
Toukokuussa ei tuo Ahvenanmaan reissu toteutunut, mutta eilennä peruuntui alustavasti sovittu Juhannuksen työkeikka joten nyt sitten päätin lähteä tuonne Ahvenanmaalle, Torstaina olisi lähtö ja Maanantaina paluu (Sunnuntain päivälaivalle ei ollut tilaa).
Junalla Lahti - Turku (kupittaa) ja siitä sitten se reilu 18km. ajoa Naantalin satamaan josta Finnlinesin laivalla Ahvenanmaalle (oli 67€ laivan menopaluu Buffetilla). Maarianhaminasta olisi sitten Hotelli neljäksi yöksi (ainoa järkevänhintainen vaihtoehto mitä löysin nyt Juhannukseksi).
Tuossa jää nyt sitten käytännössä kolmelle päivälle aikaa ajeluille Maarinhaminasta käsin, hyviä vinkkejä saa antaa yksittäisille päiväreisuille.
Onko muuten kokemusta tuosta Finnlinesin Naantalin laivasta, kuinka noepasti sieltä pääsee paluumatkalla Naantalissa ulos? Kun laivan ilmoitetun saapumisajan ja viimeisen junan lähtöajan millä pääsen vielä kotiin Maanantaina on eroa vain noin 1h15min.
Jos ei ole aiemmin käynyt maakunnassa niin vaikka:
1. Getan suunta, paluu Skarpnåtön kautta jos fillarilautta kulkee
2. Kastelholm - Bomarsund - Vårdö
3. Eckerö - Käringsundby
Melko heti.Onko muuten kokemusta tuosta Finnlinesin Naantalin laivasta, kuinka noepasti sieltä pääsee paluumatkalla Naantalissa ulos? ...
Hanki joku Ahvenanmaan esite, voit tsekata mikä voisi kiinnostaa ja karttakin on sekä lueteltu palvelut.
^Kaksi viimeistä tuttuja, kummatkin kivoja paikkoja. Myös kannattaa tsekata tienpätkä M-haminasta etelään, Järsöön, keväällä hienoimmillaan, kaikki mahdolliset kukat, vuokot ja kämmekät, joutsenet pesii tienvieressä ja mukavia luontopolkuja...
^Suositan Jackin konstia hakea opas niin sillä selviää pitkälle. Niin lyhyet välimatkat että aikoinaan tehtiin aamupäivällä lenkki ja illemmällä toinen...
Muistaakseni pyörälautat maksullisia ainakin, muista lautoista saa varmaan selvää Ålandstrafikenin sivuilta.
Paljon voisi suositella, mutta emmehän me tiedä mikä nimimerkkiä Santtu75 kiinnostaa. Historia, luonto, kulttuuri, uimarannat, postimerkit? Ajelu assulla vai hiekkateilllä?
Niin, myös Orrdals Klintille kannattaa ajella. Kävis vaikka syömässä evässämpylän siinä autiotuvassa. Fillarilla pääsee ylös asti.
Getan luolille mennessä kurvaisin hotelli Havsviddenin kautta ihmettelemässä ja sieltä pieniä metsäteitä rannan tuntumassa Getaa kohti.
Normilossit maksuttomia (esim Prästö-Töftö, Sandö-Simskäla... ei taida muita ollakaan), pidemmät yhteysalussiirtymät maksaa, ainakin autoille.Miten nuo Ahvenanmaan alueen lautat, ovatko maksullisia vaiko "osa tieverkkoa" ja maksuttomia?
Näköjään fillarilautta Geta-Skarpnåtö kulkee ja maksaa 17€ nykyään.
Jos nyt itse mietin mitä voisin reissulta haluta:
-Tutustua Ahvenanmaan pääsaareen ja vaikkapa muutamaan lähimpään isompaan muuhun saareen jos kohtuullisen helpohkosti saavutettavissa.
-Historia aina kiinnostanut, linnoitukset, sotavarustukset yms.
-Saaristonäkymät suhteellisen uutta ja kiinnostavaa (yksi saariston rengastien kierto viimevuodelta takana, muuta kokemusta saaristosta ei ole).
-Varmastikkin ainakin yhtenä iltana tulee pyörällä lähdettyä ajelemaan ja katsomaan mitä Maarianhaminan kaupunki pitää sisällänsä.
-Asfaltti ja hiekkatiet sekä isommat polut käyvät kaikki ajoalustaksi.
Maarianhamina niin pieni että kävellen menee helpommin ja paikalliset oluet ihan juotavia.
Maarianhaminan niemen länsireunaa kiertävä polku, joka alkaa Campingin eteläpuolelta, kannattaa käydä polkaisemassa. Reitin varrelta pääsee myös uimaan. Löytyy meidän viimekesäistä jälkeä seuraamalla.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Ahvenanmaan Reissu alkaa olemaan loppupuolella ja noin 330km. takana ajoa (huomenna vielä 30km. Maarianhaminasta satamaan),
Mielenkiintoinen maakunta missä tulee paljolti mieleen ettei "olla enään oikeasti Suomessa". Siistiä/hyväkuntoista joka paikassa kun vertaa saman kokoluokan paikkoihin manner-suomessa.
Onhan tuolla tuo pyörätie infra aika hienossa kunnossa etenkin kun suohteuttaa liikenteeseen mitä nyt ainakin Juhannuksena oli, vaikutti iso osa Maarianhaminan keskustan ulkopuolella vastaan tulleista pyöräilijöistä olleen turisteja, kauheasti ei tuolla kauempana "paikallisia" pyörillä liikkeellä näkynyt. Eli pyöräilyinfra enemmän kuin kunnossa mutta (paikalliset) pyöräilijät puuttuvta...
Laitetaan vielä muutama "tunnelmakuva" viimepäiviltä:
Sateinen Torstai aamupäivä Naantalissa lauttaa odottamassa. Ihka ainoa polkupyörä laivassa (jos autojen kyydissä olleita pyöriä ei lasketa)
Hotellini, noin 2km. keskustan ulkopuolella, mielestäni hyvä hinta-laatusuhde.
Kulttuuria/historiaa: Jomalan kirkko, Kastelhoman linna*2, Bomarsundin rauniot
Uffe på berget kahvila/näköalatorni:
Ahvenanmaan juhannusperinnettä:
maisemia:
![]()
Miksi tuo fillari joka kuvassa "pilaamassa" maisemia/nähtävyyksiä." Vai pitääkö olla koska fillarifoorumi?
Näin itsekkin asian ajattelen, eli että foorumin pyörämatkailua käsittelevissä jutuissa soveltuvin osin on myös pyörä kuvassa mukana (ei välttämättä kaikissa mutta useimmissa). Sattuneista syistä en kuitenkaan kantanut tuota 27kg ”rotjaketta” ylös näkötorniin kuvattavaksi, eikä sitä myöskään saanut viedä Kastelholman linnaan sisään…
Toissa Juhannuksena oli ensimmöisen kerran Ahvenanmaalla (kuvia / reittejä tuosta käynnistä tässä samaasa keskustelussa). Nyt sitten otin hetken mielijohteesta majoituksen/lautan Ahvenanmaalta tällekkin Jussille (To-Su) kun suht edullista juhannushinnoiksi löytyi. Pitää vain alkaa hieman taas suunnittelemaan mitä tällä kertaa keksisi.
Nyt erona edelliseen kertaan että Ahvenanmaalle itseensä reissu tapahtuu Pakulla (ja Naantalista lähtevällä lautalla) jossa pyörä kyydissä. Oliko tuolla nyt mahdollisuus sitten johonkin yhden päivän pituiseen "saarihyppelyyn" lauttakyydeillä?
Parikymmentä fillarireissua tehnyt, yleensä Marianhaminaa etappina pidetty koska välimatkat suuntaan sun toiseen lyhyitä. Aina riittää jotain katsottavaa, uutta tai vanhaa ja Eckerön suunnasta löytyy kaikkea hauskaa ja aina voi poiketa lautalla syömässä todella perinteisen seisovan pöydän.
Yleensä ottaen Ahvenanmaa on sunnuntaipyöräilijän paratiisi, ystävälliset ihmiset, rauhalliset tiet ja lyhyet etapit sekä palvelut toimii.
nure muokkasi tätä : 12.06.2025 at 17.56
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Toivottavasti ei mene liikaa "ulos aiheesta", mutta kysytään kuitenkin.
Kaverin isä osti asuntoauton tuossa parisen kuukautta sitten ja olisi lainaamassa sitä meille reilun parin viikon päästä ja mentäisiin sillä Ahvenanmaalle (joo, kelit alkaa jo olemaan huonot...) neljän yön reissulle (pyörät mukana). Hieman oli ideana että voitaisiin olla ensimmäinen yö jossain "puskaparkissa", sittan vaikka pari yötä "sähköissä" leirintäalueella ja vika yö taas "puskaparkissa" ja näiden alueiden "ympärillä" sitten liikkuminen pyörillä.
Onko näkemystä matkailuautolla liikkumisen näkökannalta sijainniltaan hyvistä "puskaparkeista" ja sitten sopivasta virallisemmasta leirintäpaikasta (mitä pikaisesti katsonut, niin useat Ahvenanmaan leirintä alueista pistävät kiinni nyt kuun vaihteessa)?
Puskaparkkikartta
https://puskaparkit.com
Edit: ei omaa kokemusta paikoista.
Kirjanmerkit