Noni, täpärin modaus vahamaailmaan on loppusuoralla, aluksi putsailin pyörän huolella isommista lioista pineline tehopesu + vedellä, ketjut ketjupesurilla vähän tömäkämmän pinelineliuoksen kanssa. Sen jälkeen pesin ketjut kolmeen kertaan Biltemasta löytyneellä Biioline Pure rasvanpoistoa + kuuma vesi liuoksella ultraäänipesurilla, jonka jälkeen ketjuista ei tarttunut yhtään töhkää sormiin ja pesurin nestekin pysyi kirkkaana. Valkosta kynttilää sulattelin kattilaan ja kuiva ketju parafiinikylpyyn aika pitkäksi aikaa, nostin sen sitten kuivumaan. Saas nähdä, kuinka hyvin lähti ketjusta rasvat tällä konstilla, eli en käyttänyt ketjujen putsailussa mitään bensa-tyylisiä liuottimia. Jäähtynyt vaha kyllä jäykisti ketjun kohtuu tönköksi.

Vielä ei saa täpäriä kasaan; eturattaita ei saa kunnolla puhtaaksi kiinniollessaan, tätä varten kammet tarttee saada irti, sitä varten tarvittavan työkalun saan shopattua ensi maanantaina.

Toi UÄ-pesuri tuntuu hyvältä kapistukselta varsinkin ketjujen kaltaisten osien pesuun; ketjupesurin jälkeen ketju näytti päällisin puolin puhtaalta, mutta eka rundi UÄ-pesurissa värjäs pesuveden heti mustaksi ja tosiaan vasta kolmas pesukerta jätti pesuliuoksen puhtaaksi. Sitä mietin että oliskos tuosta mun nesteen lämmityksenkin omaavasta UÄ-pesurista hyötyä myös ketjun vahadippausvaiheessa, eli laittas ketjun ja nestemäisen vahan pussissa tai purkissa pesuriin, jossa vesi olis lämmitetty n. 70 asteeseen ja sitten vaan äänipesu päälle joksikin aikaa ? Tunkeutuisikohan tuo vaha paremmin ketjun sisuksiin ? Voi olla ettei tämä idea toimi laisinkaan; jostain olin lukevinani että ultraääni generoi nesteeseen paikallisia, hyvin lämpimiä pieniä kuplia, mistä parafiini ei välttämättä hurjasti tykkää.

Kynttilöistä lueskelin että iso osa niistä sisältää parafiinin lisäksi steariinia, jota voi olla 10% kynttilän massasta. Jos sitä on tossa mun liemessä, niin en tiedä, miten se vaikuttaa vahan toimivuuteen ketjussa.