Onnistui se.
Ehkä nyt kuulemasi ääni on vain tuota pinnan kuivuutta? Se on tosiaan ihan normaalia uppovahan kanssa. Jos siitä haluaa pois, niin täytyy lisätä jotain ainetta pinnalle.
Onnistui se.
Ehkä nyt kuulemasi ääni on vain tuota pinnan kuivuutta? Se on tosiaan ihan normaalia uppovahan kanssa. Jos siitä haluaa pois, niin täytyy lisätä jotain ainetta pinnalle.
Ei kyllä se on kitinää.
Rex vaha laatikossaa musta pala jotain grafiittia antaa liukkautta -kestää pintapainetta.Olen rex uskossa.
Niin Rex vahalaatikossa on 11kpl,vaaleaa vahaa,1 kpl,tummaa palikkaa.Kisa käyttöön tiellä suositellaan kitkan pienentämiseen tummaa enemmän kuin mtb käyttöön.Omassa suksi pakissani on myös HF Grafiittia ,lyijykynällä piirtelen. t Tep
Noni, täpärin modaus vahamaailmaan on loppusuoralla, aluksi putsailin pyörän huolella isommista lioista pineline tehopesu + vedellä, ketjut ketjupesurilla vähän tömäkämmän pinelineliuoksen kanssa. Sen jälkeen pesin ketjut kolmeen kertaan Biltemasta löytyneellä Biioline Pure rasvanpoistoa + kuuma vesi liuoksella ultraäänipesurilla, jonka jälkeen ketjuista ei tarttunut yhtään töhkää sormiin ja pesurin nestekin pysyi kirkkaana. Valkosta kynttilää sulattelin kattilaan ja kuiva ketju parafiinikylpyyn aika pitkäksi aikaa, nostin sen sitten kuivumaan. Saas nähdä, kuinka hyvin lähti ketjusta rasvat tällä konstilla, eli en käyttänyt ketjujen putsailussa mitään bensa-tyylisiä liuottimia. Jäähtynyt vaha kyllä jäykisti ketjun kohtuu tönköksi.
Vielä ei saa täpäriä kasaan; eturattaita ei saa kunnolla puhtaaksi kiinniollessaan, tätä varten kammet tarttee saada irti, sitä varten tarvittavan työkalun saan shopattua ensi maanantaina.
Toi UÄ-pesuri tuntuu hyvältä kapistukselta varsinkin ketjujen kaltaisten osien pesuun; ketjupesurin jälkeen ketju näytti päällisin puolin puhtaalta, mutta eka rundi UÄ-pesurissa värjäs pesuveden heti mustaksi ja tosiaan vasta kolmas pesukerta jätti pesuliuoksen puhtaaksi. Sitä mietin että oliskos tuosta mun nesteen lämmityksenkin omaavasta UÄ-pesurista hyötyä myös ketjun vahadippausvaiheessa, eli laittas ketjun ja nestemäisen vahan pussissa tai purkissa pesuriin, jossa vesi olis lämmitetty n. 70 asteeseen ja sitten vaan äänipesu päälle joksikin aikaa ? Tunkeutuisikohan tuo vaha paremmin ketjun sisuksiin ? Voi olla ettei tämä idea toimi laisinkaan; jostain olin lukevinani että ultraääni generoi nesteeseen paikallisia, hyvin lämpimiä pieniä kuplia, mistä parafiini ei välttämättä hurjasti tykkää.
Kynttilöistä lueskelin että iso osa niistä sisältää parafiinin lisäksi steariinia, jota voi olla 10% kynttilän massasta. Jos sitä on tossa mun liemessä, niin en tiedä, miten se vaikuttaa vahan toimivuuteen ketjussa.
- - - - Kun ite tekee, saa sellaisen kun ite osaa - - - -
Rex Black Diamond kuumavahan perusteellinen arvio ZFC:ltä:
https://youtu.be/B5ujARJoUDk
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Plus muokkasi tätä : 25.06.2023 at 10.54
Joo, hesan HobbyPointissa olis kanssa kilon pussi parafiinia 9.80€/kg, Sinellissä 12,8 €/kg. Mutta kokeillaan mitä tulee tällä peruskynttilällä, mitä löytyi lähikaupasta.
Mulla on Bilteman 100% parafiinikynttilää. Se jättää jotain tummaa ketjuun ja rattaisiin. En usko, että se on ketjun puhdistuksesta kiinni. Ainakin keitinliemi jää täysin kirkkaaksi ja nyt ketjut on keitetty useamman kerran.
Mietin, että onkohan parafiini sittenkään puhdasta?
Tää oli aika mielenkiintoinen. Black Diamond lisäaine, vaikka on ”hyvää” niin enemmän ei joka olosuhteissa oo parempi vaan märällä tulos oli 4+1 sekotuksella lähes keskinkertainen ja vähemmän kallista matskua 11+1 suhteella tuli selvästi parempi tulos.
Olis ollu kiva jos olisivat tehneet testin myös pelkillä Rexin parafiinipaloilla täysin ilman taikatimantteja. Olisko ollu paras märän kelin tulos niin?
Sama vika, täs mun ekassa liemessä on Tokmannin kynttilää, tiedä sitten kuinka paljon tossa kynttilässä on mukana steariinia ja miten se sitten vaikuttaa väriin/puhtauteen ?. Eli ketjun ulkopintaan jää tummaa vahaa. Vielä en ole kerennyt ajella, sain sen verran myöhään pyörän kuntoon. Täytyy ajella ja tutkia, onko oikeasti vaikutusta.
Tähän päivitystä. Nyt on ehditty testata, kun on palattu lomareissulta. Kyllä tuolla pannulla ketjut vahaa, mutta melko tehoton se on. N. puoli tuntia menee vahan lämmetä yli 90 asteeseen. Haudutuspata on varmastikin parempi vaihtoehto. Ei tuota nyt oikein suositella voi kuin korkeintaan matkakäyttöön kompaktin kokonsa vuoksi.
400km maantieajoa takana pelkällä parafiinilla, ketju rallattaa muttei kitise. Erittäin tyytyväinen puhtaisiin ketjuihin. Sellaisen ilmiön olen laittanut merkille, että toistuvasti olen huomannut ajavani ketju ääriasennoissa ristissä eli esim. pieni eturatas ja pienin takaratas. Tätä ei huomaa, koska ketju ei rahise kuten öljypohjaisilla aineilla ja vaihtaa myös huomattavasti sujuvammin. Nyt lähtee Rexin Black Diamond tilaukseen ja rouvan ketjuun myös uppovahaus, kun Rex domestiquen sotku ja ketjun kitinä alkaa ärsyttää.
Kuumailma puhaltimella sulatan vahan vanhaan paistinpannuun. Puhaltimen teho pienellä asetuksella .Rex vahalle riittää noin 70 astetta on ohutta tavaraa silloin.Mitattu lämpömittarilla .
Ja minä onneton käytän vaan induktioliettä. On aika vikkelä. Siinä päällä on vielä sellainen imurikone. Toimii.
Mä en ole vielä tajunnut mihin tarvitaan erllisiä keittimiä ja mittareita? No, keittimen ymmärrän, jos kokkaukset haluaa tehdä vaikka verstaalla.
Mulla on Ikean kattila ja keittiön valurautaliesi. Ketju kattilaan vahan päälle, levy hetkeksi täysille. Heti kun vaha alkaa sulamaan, levy pienimmälle. Sitten sulassa vahassa ketjun huljuttelua hetki/kunnes ketju ei kupli. Levy pois päältä ja kattila liedeltä. Muutaman minuutin päästä ketju pois kattilasta jonnekin roikkumaan. Keittovaihe 5min, sen jälkeen ketju kattilassa 5-10min, sitten jähmettymään. Siinä vartin homma.
Tämä perusparafiinilla. Onko Molttenit ja Rexit yms hifit seokset niin kranttuja lämpötilasta, että juuri nestemäiseksi muuttunut vaha ei riitä vaan sopan pitää olla lämpimämpää?
Ei kai niitä välttämättä tarvita eikä tarvita uppovahaustakaan. Jotenkin vaan miellyttävämpää turata fillarien kanssa jossain muualla kuin keittiössä.
Mulla sellainen ennakkoperintönä saatu erillinen sähkölevy, jolla vaha sulaa noin 5 minuutissa Ikean teflonkattilassa. Kannen reiästä mahtui juuri sopivasti läpi vanha kinkunpaistomittari, jolla voi valvoa, ettei lämpö nousee yli 100 asteen.
Nyt muuten tuli testattua black diamondia rexin uppovahan päälle.
Ketjua oli vahattu jo muutaman kerran ja edellisestä vahauksesta 600km. Ajettu vain pölytöntä assua, eli ketju oli takuulla puhdas ennen black diamondin lisäystä.
Terassilla oli yli 40c lämmintä, kun laitoin tipan per lenkki, eli vaha meni kuumaan ketjuun tosi nätisti sisään asti. Hetki rullausta ja taas kiva huomio, ettei black diamond sotke tässä vaiheessa samoin kuin vanha rexi. Aamulla ketjun pyyhkiminen puhtaaksi ylimääräisestä vahasta.
Ensimmäisen lenkin jälkeen ketjussa kyllä näkyi tosi vähän mustaa kamaa, mutta ei ollenkaan niin paljoa mitä pelkäsin. Nopea pyyhkäisy rätillä ja ketju kiiltää yhtä kirkkaana kuin uppovahalla. Oletan, ettei seuraavalla lenkillä enää näy mitään ylimääräistä.
Eli uppovaha ja black diamond taitaa toimia asiallisesti kuivassa ja pölyttömässä ajossa.
Kauan teillä on kestänyt pelkällä parafiinilla vahatut ketjut? Entä rexillä onko isokin ero? Nyt 375km takana parafiinilla eikä vielä ainakaan kitinää.
3 ketjua olisi tarkoitus kierrättää. Muutama sadepäiväkäin oli välissä ja voimansiirto on edelleen kirkkaan puhdas eikä hiekkaa välissä, ei taida olla paluuta enää öljyihin.
^ Ajoin Biltsun parafiinilynttilällä 700km, kunnes pokka petti. Ketju rallatti muttei kitissyt. Kaikki kilsat kuivassa assulla. Nyt samaisella ketjulla ajettu n. 400km. Vielä yksi lenkki ja sitten kattilaan.
Nyt on tullut enemmän kilsoja Silcan secret-vahalla ja edelleen pientä vaihtamisongelmaa on 105:n takavaihteissa molempiin suuntiin. Domestiquella nestemäisellä vahalla rasvattuun ketjuun vaihtamalla palautui vaihteiden toiminta taas napakaksi. Pitäisi varmaan kokeilla jotain muuta merkkiä, mutta en tiedä uskallanko investoida enempää näihin kiinteisiin vahoihin.
No perus parafiinirae 10€ / kg ei nyt kauhean suuri investointi ole. Valaa pari kynttilää maitopurkkiin sitten jos ei muuten mene käyttöön.
Mun mielestä täytyy rehellisesti myöntää että vahattu ketju ei ole välttämättä paras vaihtamaan kuivalla ja optimiolosuhteissa. Jos ultimaattista vaihtamiskokemusta haetaan lienee moottoriöljyssä keitetyt ketjut parhaasta päästä… en ole kokeillut mutta painotankin tässä hommassa ketjun toimintaa silloinkin kun sattuu huono keli ja rapa/sora roiskuu. Vahattu ketju on sellaisella lenkillä kiva ajaa ja kiva putsata lenkin jälkeen kun lika lähtee sovulla irti fairyvedellä ja ei oo koko fillari mustassa töhnässä. Ja ketjujen ja voimansiirron keston lisäys ehkä suurin motivaattori mulla.
Olen huomannut saman, varsinkin käytetyn ketjun vahauksen jälkeen. Vaikka miten hyvin pesi liuottimilla ja UÄ-pesurilla niin Shimanon 12-speed ketjussa ei tunnu kuumavaha kestävän. Uudessa ja uudehkossa Sramin XX1 -ketjussa ei ongelmia, mutta tuo Shimano on voitelua vailla vaikka ajettu vasta ~200km ja pääosin hiekkatietä / kuivaa polkua. Vahana Rexin kuumavaha.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Joissain paremman luokan ketjuissa on kitkaa madaltava kovapinnoite, joka myös valitettavasti hylkii vahaa. Voi siis kestää jonkin aikaa ennen kuin kovapinnoite kuluu pois ja vaha alkaa tarttua kunnolla.
Tuosta syystä olen päätynyt suoraan käyttämään edullisemman luokan ketjuja ja YBN:ää jos mahdollista. Saa suoraan pitkän vahakeston, koska vahatussa ketjussa em. kovapinnoitteesta ei varsinaisesti ole hyötyä.
Mites tää toimii pakkasilla? Mietin fattiksen ketjujen vahausta. Toisaalta ketjut ei talvella muutenkaan paskoitu ja tuolla ajetaan kaikki pahimmat kurakelit, jolloin ei taida kovin kummoisia kilsoja kestää?
GG:ssä on nyt mennyt n. 450km yhdellä rex-vahauksella. Maantiepyörällä n.200km, mutta siinä vanhojen ketjujen vahaus tai oikeastaan puhdistus meni jotenkin pieleen, vaikka samalla tavalla puhdistettu.
Teoriassa pakkasella vahat kestää kesäkelejäkin pidempään, jos eivät pääse plussan puolelle välissä. Pakkasella ei ole edes pölyä häiritsemässä.
Perusparafiini meni ihan kankeaksi viime syksyn pakkasissa. Tosin satuin lähtemään liikenteeseen juuri vahatulla ketjulla, joten se saattoi vaikuttaa asiaan
Kirjanmerkit