FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 477 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 377 427 467 475 476 477 478 479 487 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.281 - 14.310 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ile72 Katso viesti
    Näin se menee palveluskoira lajeissa ja on tietenkin parempi myös tienpiennarta kävellessä.
    Samoin koiranäyttelyissä koiran tulee kulkea vasemmalla puolella. Ei siitä kelvilläkään tulisi mitään tarvetta avautumiseen, jos omistajat ymmärtäisivät että siinä tapauksessa ulkoiluttajan pitää joko itse kulkea vasemmassa laidassa tai - esimerkiksi jaetulla kelvillä - oikeassa laidassa hihna lyhyenä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ile72 Katso viesti
    Näin se menee palveluskoira lajeissa ja on tietenkin parempi myös tienpiennarta kävellessä.
    Jotenkin voisin ajatella että palveluskoira lajit ja liikenne ei aina kohtaa kaikilta osin. Kyllä koiran paikka kevyenliikenteenväylällä olisi lähtökohatisesti taluttajan ja pientareen välissä, opettaa sitten koirakouluttaja tuohon mitä tahansa.

Eilen oli joku saanut autonsa kelville Kehä3:n varrella Viinikkalan kohdalla. Näytti kyllä vähän että vanhempi herra olisi eksynyt.

Oli parkissa kun ohitin ja sitten ajeli perässä ja taisi päästä pois Vantaankosken tienoilta.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Olisi ollut mielenkiintoista tietää miksi hän oli valinnut vasemman puolen. Jotenkin saattaisi kuvitella tilanteen, jossa sillä puolella voisi pientareella olla paremmin tilaa koiralla (ja oikealla heti ajorata tai oja, tolppia tai muita esteitä) ja isäntä itse ajaisi aivan laidassa (jolloin vastaantuleville jäisi reilusti tilaa)
    Ei nyt tule mieleen, olisiko ollut isoa eroa kummallakaan laidalla. Tuli metsäiseltä osuudelta isomman tien risteystä kohden, ei ollut vielä väylä lähelläkään ajorataa tai pylväitä. Samanlaiselta skutsilta ne molemmat puolet näyttivät.

No, olisi pitänyt vain väistää ja antaa olla. Sillä se omakin olo pysyy myöhemmin parempana. Jää vain ärsyttämään tuollaiset liian helposti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Eilen ajelin Tikkurilantietä, siellä missä on Postin ja muiden logistiikkayhtiöiden varastoja. Kaksi rekkaa eri risteyksissä tuli kolmion takaa tukkimaan suojatien niin ettei siitä päässyt yli, kun jäivät odottamaan risteävän kadun autoja. Fillaristilla ei ollut väliä. Molemmissa risteyksissä oli kolmioiden takaa tulevilla hyvät näkyvyydet molempiin suuntiin, eli olisi voinut pysähtyä ennen suojatietä niinkuin kuuluu. Isomman oikeudella vaan tullaan. Toinen kuljetusfirma oli Ahola transport, toisen jo suutuspäissäni ehdin unohtaa.
    Ajelin tiistaina tuosta samasta kohdasta kelviä pitkin klo 17 huitteilla. 2 rekkaa väisti! Vissiin viikon väistökiintiö meni mulle ja pojalleni.

Muistelen avautuneeni samasta asiasta. Päätinkin sitten että kierrän arkilenkeilläni jotain toista kautta, vaikka Tikkurilantie olisi sille välille muuten sopiva reitti.

Päätös syntyi pienen kauhunhetken jälkeen: lähestyin idän suunnasta Katriinantietä, kun vasemmalta kolmion (ja pyöräilijöistä varoittavan liikennemerkin) takaa tuli hidastamatta (ja vielä parempaa vauhtia kuin alamäkeä lasketteleva spandex) kuorma-auto, jonka kuljettajalle tietenkin riitti nopea vilkaisu vasemmalle. No, tilannenopeuteni oli tietenkin aivan liian suuri...

PS Ai niin, olihan siellä myös tilanteita, joissa takaa tuleva kuorma- tai pakettiauto kääntyi Tikkurilantieltä vasemmalle piittaamatta kelvillä ajavasta fillaristista, vaikkei tämä mitenkään voinut jäädä jonkun toisen auton taakse näkymättömiin tai tullut kaameaa vauhtia esiin katveesta.
    Sitten pahimpia autoilijoita ketkä kääntyvät oikealle, katsovat vaan vasemmalta tulevia autoja, eikä vilkaisekkaan oikealle olisiko pyöräilijä tai kävelijä sieltä tulossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Sitten pahimpia autoilijoita ketkä kääntyvät oikealle, katsovat vaan vasemmalta tulevia autoja, eikä vilkaisekkaan oikealle olisiko pyöräilijä tai kävelijä sieltä tulossa.
    En tiedä onko pahempaa se, että autoilija ei väistä huomaamattomuuttaan vai se, että näkevät pyöräilijän ja silti ajavat eteen..

https://www.google.com/maps/@60.4542...3840?entry=ttu

Tuossa risteyksessä oli eilen sellainen valojärjestys, että:
    1) t0s kaikille punaiset valot
    2) t1s kelviliikkujalle vaihtuu vihreä keskisaarekkeelle
    3) t5s näkövinkkelin suunnasta tulevalle, vasemmalle kääntyvälle autoilijalle syttyy vihreä nuolivalo
    4) t9s nuolivalo vaihtuu punaiseksi
    5) t12s kelviliikkujalle syttyy vihreä kauempaan liikennevaloon

En voi väittää, ettenkö itsekin ois vähemmän skarppina päivänä voinut ennakoida ja vetää tosta punaisia päin luottaen siihen, että valoristeys toimii samalla logiikalla kuin muutkin samanlaiset (eli seuraavakin valo vaihtuu pari sekuntia myöhemmin vihreäksi). Nyt tossa tuli valuttua hiljaa keskelle ja sitten tulikin "mitä helvettiä"-hetken jälkeen vähän kiire päästä polkimesta irti. Vaarallista tuollainen yllätyksellisyys.

Eilen martinlaaksontiellä,kun lähdin ylittämään liikennevalotonta suojatietä, niin tilataksi pysähtyi vasemman puoleiselle kaistalle antaakseen tilaa pyöräilijälle. No toista kaistaa sujahti bemari ainakin kuuttakymppiä kohti hämeenlinnanväylän ramppia. Tilanteen teki vaaralliseksi se, että jos pyöräilijä ei olisi nähnyt bemaria korkean tilataksin takaa. Samoihin aikoihin lähistöllä esiintyi Käärijä, mutta pyöräilyni ei liittynyt siihen.

Pyöräteillä ajetaan jo vaarallisen kovaa

Kuinka hyvin pyöräilijät tuntevat liikennesäännöt?
    https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009633879.html

Tuskinpa tuossa liikennesääntöjen tuntemisesta on kysymys vaan halusta noudattaa niitä.

Aika monta kertaa piti maapallo kiertää ja uukkari tehdä ennen kuin joku päätti ajaa uukkarikehäni läpi. Näytin suuntamerkkiä ennen poistumistani pyörätieltä vasemmalle pihaliittymän päähän ja ajoradalle, joilla ei ollut liikennettä tai esteitä. Olin jo poistunut pyörätieltä, mutta uukkari oli vielä vaiheessa, kun edestä pyörätiellä olevaa jatkeetonta suojatietä myötätuulessa kiitävä oikeamielinen nuorukainen päätti ilmeisesti kiilata minut takaisin pyörätielle, ja käänsi keskikivetyksen jälkeen voimakkaasti oikealle suunnittelemaani uukkarikehään etupuolelleni. Osumaan oli aikaa joitakin sekunnin kymmenyksiä, ja automaattiohjaus otti vallan. Ilmeisesti käänsin yli ja käytin jarrua, ja pyörä sujahti lähes hipaisten ohi. Kaaduin paikaltani kyljelleni ja sain veristä ihottumaa polveeni. Myös pyörän ohjaussäädöt kärsivät, kun väänsin kallistumista vastaan. Estin kuitenkin ruman läjän, ja jälkiselvittelyt sairaalassa ja raastuvassa. Onneksi pidin hänet seurannassa koko ajan.

Kaveri ei hidastanut myötätuulen avittamaa vauhtiaan, mutta tavoitin hänet seuraavassa ylämäessä. Kysyin, että oliko hän edes vähän kiitollinen, että makasin hänenkin edestään. Vastaus oli: "Mitä väliä?" Vastaus täydensi kamikaze-vaikutelmaa, joka välittyi ylivauhtisesta suojatielle saapumisesta ja sen ylittämisestä.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

Nyt ei kyllä hahmota mitään tilanteesta.

^ En minäkään.

Aina väliin olen miettinyt, että mistä Spandex-viha oikein kumpuaa. Tänään tuli aiheesta maistiaisia, kun poikkeuksellisesti olin fillarilenkillä arki-iltana. Ajelin pientä lisälenkkiä kehä ykkösen kelviä itään. Puksun mäkkärin kohdilla väistän lievästi jotain tiessä, kuitenkin pysyen ns. omalla kaistalla. Yhtäkkiä takaa suhahtaa rinnalle ja lujaa ohi ihka aito spandex-ohjus huutaen "Alä väistä keskelle!" ja kaveri katoaa horisonttiin, siis kelvin alikulkutunneliin, kättä heristäen. Mulla nopeutta oli Polarin mukaan 31kmh ja tämä kaveri varmasti päälle 40kmh. Ei paljon haitannut alikulkutunneli ja sen toisella puolella olevaan kelvien risteys. Eikä soinut soittokellokaan. Mä en kyllä keksi mitä tein väärin, siis muuta kuin pilasin ko. Kelvin Omistajan KOMin... Mitenhän kaverilta sujui muutaman sadan metrin päässä ollut Pukinmäen aseman ohitus?

Muutenkin alkaa palailemaan mieleen miksi en tykkää ajella arki-iltoina. Nyt oli harvinainen paljon tilanteita muiden kulkijoiden kanssa. Tunnustettakoon, että töpeksin kyllä itsekin yhden tilanteen, jossa oikealta tullut joutui väistämään minua ihan pysähdyksiin asti. Pahoittelut tälle neidille/rouvalle törttöilystäni.

^ Miksi tai miten sen alikulkutunnelin olisi pitänyt haitata? Aivan samanlaista suoraa sekin on?

Se kelvien risteys on toki alikulkutunnelin (tai ehkä paremminkin sillan alituksen) itäpuolella, mutta ei heti sen jälkeen eikä siihen sokkona tulla. Kyseessä siis T-risteys, jossa itäänpäin ajaessa ei tarvitse tsekata kuin se tuleeko vasemmalta joku jopotyttö, sähköpyöräilijä, Alepa-fillaristi tai työmatkatempoilija oikealle katsomatta ja koko kelvin leveyden kääntymiseensä tarvitseva Euroopan omistaja. (Mutta jos tulee, uskallan väittää neljästäkympistä pysäyttää siinä missä kolmestakin, itse en ole pysäyttänyt kuin kolmestaviidestä...)

Muuten jos yksittäisten kokemusten perusteella voi muodostaa tai antaa itsensä kehittää jotain edes etäisesti vihaa muistuttavaa jotain fillarilla liikkuvaa ryhmää kohtaan, niin eihän tässä voisi olla vihaamatta jok'ikistä fillaroijaryhmää!

Uskon kyllä että väistit "lievästi" eli ettei kyseessä ollut yhtäkkiä heittämällä tehty ajolinjan siirtäminen metrin verran keskemmälle - jollaisia niitäkin on tullut nähdyksi.

Mutta noin yleisesti omalla spandex- tai wannabe-maantiepyöräilyuralla on päähän iskostunut sellaiset opinkappaleet kuin "Älä unohda ettet ole ainoa tielläliikkuja!", "Muista että aina on joku sinua kovempaa ajava!" ja "Älä koskaan tee mitään äkkinäisiä liikkeitä!" Toisin sanoen ajan yksiksenikin niin kuin olisin ison porukan keulilla, joskus olen jopa näyttänyt merkkejä vaikkei takana ole ollut ketään. Jos tiellä on este, joka pitää väistää, ajolinjan muutoksesta pitää yrittää tehdä mahdollisimman loiva, mikä tietenkin vaatii sen että aloittaa sen ajoissa.

Jos se ei ole mahdollista - eikä oikealta voi väistää - niin ainakin yritän muistaa vilkaista olkani yli ja/tai näyttää merkkiä siltä varalta että takana sattuisi olemaan joku.

Mutta kuten jo totesin, en usko että olit aiheuttaa vaaratilanteen tai että muutenkaan olit pahimmasta päästä. Siinä mitä luultavammin kävi niin että ikään kuin sait maksaa myös niistä tapauksista, joita oli osunut kyseisen maantiepyöräilijän kohdalle.

Last but not least, olen joka tapauksessa niin spandex että minusta on aivan kohtuutonta tai jopa naurettavaa vaatia että suoralla kelvillä ohittajan pitäisi aina soittaa kelloa tai muuten ilmoittaa ohittavansa. Kyllä normaalin aikuispyöräilijän tulee ymmärtää olla mutkittelematta ja poukkoilematta ja hyväksyä se että kelvillä pitää ajaa jollain tavoin ennakoitavasti ja muut huomioonottaen - myös ne, joiden vauhti on kovempi ja pukeutuminen urheilullisempi.

^Toisaalta ohittaja vastaa aina ohituksen turvallisuudesta. Eli se, että väistikö lievästi, "lievästi" tai paljon, ei merkitse tässä kohden mitään.

---
    Eilen ja toissapäivänä ajelin kaverin kanssa, jolla pyöräilykokemusta on aika rajallisesti. Täytyy sanoa, että oli aika silmiä avaava kokemus... Maanantai vielä meni, kun ajeltiin ulkoilureittejä, mutta eilen kun käytiin keskustassa, niin olihan se... Britti toteaisi, että "He was all over the place".

Nuo on monasti tilanteita joissa molemmilla osapuolilla oma katsantokanta tapahtuneeseen, ja jos itse ei ole tilannetta nähnyt (tai tallennetta siitä), niin paha on alkaa isommin kantaa ottamaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Toisaalta ohittaja vastaa aina ohituksen turvallisuudesta. Eli se, että väistikö lievästi, "lievästi" tai paljon, ei merkitse tässä kohden mitään.
    Se että jätetään riittävä marginaali ohitettavaan koskee vain autoilijoita ja siitä pitää raivota. Ei koske spandekseja itseään ja jalankulkijat sekä hitaammat fillaroitsijat yms. on ok ohittaa hihaa hipoen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Jalkkis ei maininnut mitään sen suuntaista etteikö ohitus olisi ollut turvallinen - eikä mielestäni tässä ole pienintäkään tarvetta lähteä hakemaan sellaista versiota tapahtuneesta, jossa spandex aiheuttanut vaaratilanteen ohittamalla, kuten sanotaan, hihaa hipoen.

Eikä se että ohittaja vastaa ohituksen turvallisuudesta suinkaan tarkoita sitä että koko niin sanottu oma kaista olisi ohitettavan vapaasti käytettävissä sellaisella Euroopan omistajan mentaliteetilla.

Mutta jottei tämäkin keskustelu menisi taas sellaiseksi erimielisyyden aiheiden hakemalla hakemiseksi, niin olen spandexina sitä mieltä että sitä 1,5 m ohitusetäisyyttä, jota toivoo autoilijoiden noudattavan kun itse ajaa maantien laitaa, on syytä noudattaa silloin kun ohittelee kelvillä jalankulkijoita ja hitaampia pyöräilijöitä. Tai siis pyrkiä siihen, käytännössä toteutunut metrikin riittää yleensä oikein hyvin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Se että jätetään riittävä marginaali ohitettavaan koskee vain autoilijoita ja siitä pitää raivota. Ei koske spandekseja itseään ja jalankulkijat sekä hitaammat fillaroitsijat yms. on ok ohittaa hihaa hipoen.
    Kato, miten osasinkaan odottaa tällaista kommenttia (ja lisäsin loppulauseen edelliseen kommenttiini tällaista jo ennakoiden)!

^ Miksi tai miten sen alikulkutunnelin olisi pitänyt haitata? Aivan samanlaista suoraa sekin on?

Se kelvien risteys on toki alikulkutunnelin (tai ehkä paremminkin sillan alituksen) itäpuolella, mutta ei heti sen jälkeen eikä siihen sokkona tulla. Kyseessä siis T-risteys, jossa itäänpäin ajaessa ei tarvitse tsekata kuin se tuleeko vasemmalta joku jopotyttö, sähköpyöräilijä, Alepa-fillaristi tai työmatkatempoilija oikealle katsomatta ja koko kelvin leveyden kääntymiseensä tarvitseva Euroopan omistaja. (Mutta jos tulee, uskallan väittää neljästäkympistä pysäyttää siinä missä kolmestakin, itse en ole pysäyttänyt kuin kolmestaviidestä...)
    Piti oikein paikka mielenkiinnosta katsoa ja jos kuvien oton jälkeen paikkaa ei ole raivattu niin +40km/h tuohon kelvi-risteykseen johon ei vasemmalle ole näkymää on kyllä omasta mielestäni vaarallisehkon kova tilannenopeus (ja kyllä, vasemmalta tuleva olisi väistämisvelvollinen, mutta...)
    Jos tuli väärä kohta tai alue raivattu kuvien oton jälkeen, niin sitten tietysti toinen asia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Nuo on monasti tilanteita joissa molemmilla osapuolilla oma katsantokanta tapahtuneeseen, ja jos itse ei ole tilannetta nähnyt (tai tallennetta siitä), niin paha on alkaa isommin kantaa ottamaan.
    Tämä totta. Olisi kiva tietää mikä spandexin mielestä meni niin pahasti pieleen, että piti alkaa aukomaan päätään. Mun oma veikkaus on, että jos nopeuseroa ei olisi ollut niin paljoa, niin mitään tilannetta ei olisi syntynyt. Mulla oli itselläni vauhtia päälle 30kmh, niin voin vain pohdiskella, että oliko kaverin tilannenopeus sellainen, että oli homma hallussa.

Ja muutenkin vähän absurdi huuto (älä väistä keskelle), ulos kelviltäkö olisi pitänyt?

Ei tarvitse ottaa kantaa yksittäiseen tapaukseen, voi esittää yleisemmän näkemyksensä sen pohjalta. Eikä sitäkään tarvitse tehdä isommin tai isosti vaan ihan normaalissa keskustelumoodissa

Piti oikein paikka mielenkiinnosta katsoa ja jos kuvien oton jälkeen paikkaa ei ole raivattu niin +40km/h tuohon kelvi-risteykseen johon ei vasemmalle ole näkymää on kyllä omasta mielestäni vaarallisehkon kova tilannenopeus (ja kyllä, vasemmalta tuleva olisi väistämisvelvollinen, mutta...)
    Jos tuli väärä kohta tai alue raivattu kuvien oton jälkeen, niin sitten tietysti toinen asia.

Just tämä risteys. Sillan alta tullaan ja liittymä vasemmalla puolella.

Ja Opulukselle, minkään näköistä vaaraa ohituksessa ei ollut. Sen mitä väistin, väistin ehkä maks. keskiviivalle.

Kaitse on pakko asentaa kamera pyöräänkin. Onhan mulla yksi laatikossa odottamassa...

Kuten jo totesin: spandexilla ehkä vain oli mitta täysi. Mutta saattoi hän tietysti närkästyä jo silkasta periaatteesta (eli auton ratissa ollessaan hänen on pakko soittaa torvea tilanteessa kuin tilanteessa opastaakseen muita tienkäyttäjiä).

Eihän siinä välttämättä mitään tilannetta spandexin mielestä syntynyt - ja aivan yhtä lailla hän olisi aukonut päätään, vaikka nopeusero olisi ollut pienempi. Hänestä vain väistöliikkeesi oli jollain asteikolla liian äkkinäinen ja iso, niin että sen tekeminen taakseen vilkaisematta ja varoittamatta antoi aihetta huomautukseen. (On sitten kokonaan eri asia, oliko se sitä todella.)

Luulen että spandex piti parempana että väistetään oikealle aina kun se on mahdollista. (Niin muuten pidän minäkin.)

Oma muistikuva kelviristeyksestä on sellainen että Streetview-kuvan pusikko on raivattu, mutta sinulla on tietysti tuoretta tietoa.

PS Olihan täällä myös se "Tunnustus törttöilystä" -ketju, johon tarkemmat kuvaukset pienemmistäkin töpeksimisistä hyvin sopivat...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Ja Opulukselle, minkään näköistä vaaraa ohituksessa ei ollut. Sen mitä väistin, väistin ehkä maks. keskiviivalle.
    Miten niin Opulukselle?! Enhän minä ollut esittänyt sellaista tulkintaa, en sinne päinkään. Ei <beep> ymmärrä...

Kaitse on pakko asentaa kamera pyöräänkin. Onhan mulla yksi laatikossa odottamassa...

Miksi? Mitä varten? Minkä takia?

Joo. Vähän hönöä noista on yksipuolisesti avautua. Kelvillä nyt sattuu ja tapahtuu.

Voi sen nähdä niinkin, että maantiefillaristi on ajanut nenähengityksellä himaan päin ja lökäpöksy hortoilee kieli vyön alla yhtäkkiä suoralla Kelvillä sivulle. Voi siinä oikeasti säikähtää reippaasti ja ärräpäitä kuulua.

Eli ihan turha avautuminen. Noita vaan sattuu. Kandee pysyä poissa kelveiltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Joo. Vähän hönöä noista on yksipuolisesti avautua. Kelvillä nyt sattuu ja tapahtuu.

Voi sen nähdä niinkin, että maantiefillaristi on ajanut nenähengityksellä himaan päin ja lökäpöksy hortoilee kieli vyön alla yhtäkkiä suoralla Kelvillä sivulle. Voi siinä oikeasti säikähtää reippaasti ja ärräpäitä kuulua.

Eli ihan turha avautuminen. Noita vaan sattuu. Kandee pysyä poissa kelveiltä.
    "Kandee pysyä poissa kelveiltä"
    Kelveillä ajaminen pitäisi kieltää niiltä, jotka katsovat kelvin olevan kilpaurheilusuoritteen paikka. Siis näiltä "maantiepyöräilijöiltä", elitisti-insinööri-spandexpelleiltä. Ajaisivat vttu kymppitonnin maantiepyöriään maanteillä maantiepyöränopeuksilla ja hengittäköön mistä reiästä huvittaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •