HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 476 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 376 426 466 474 475 476 477 478 486 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.251 - 14.280 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #14251
    Ongelmalliseksi paikoiksi ovat omilla lenkillä muodostuneet risteävien kevyen liikenteen väylien alikulut. Alikulusta voi tulla eteen mopo tuhatta ja sataa minimaalisella ajalla reagoida siihen. Pari kertaa mopopoika on joutunut ajamaan nurmen puolelle.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  2. #14252
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Jokohan skuuttifirmoissa excelin huutaa hoosiannaa... luulisi, että tuollainen 55€/siirretty skuutti alkaa aika äkkiä näkymään viivan alla.

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009590126.html

  3. #14253
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Vaikka useimmat meistä varmaan mieltävät kelvin laidalle viherkaistan, ojan tai metsän, ei määritelmän mukaan ole merkitystä sillä kulkeeko klv maantien tai kadun laitaa: Kevyen liikenteen väylällä tarkoitetaan liikennemerkillä osoitettua, yleensä yhdistettyä tai rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää.
    - joo, näinpä se tarkkaan ottaen onkin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    PS Vaikeaa elämää liikenteessä voi kokea joko autoilijan tai pyöräilijän roolissa, mutta käytännössä ainoastaan ajoradalla. Pitäisi siis olla selvää kumpaan ketjuun avautuminen kulloinkin kuuluu.
    Vähän sekaisin nämä tahtoo mennä, tavallaan ymmärrettävää.

  4. #14254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti
    Ongelmalliseksi paikoiksi ovat omilla lenkillä muodostuneet risteävien kevyen liikenteen väylien alikulut. Alikulusta voi tulla eteen mopo tuhatta ja sataa minimaalisella ajalla reagoida siihen. Pari kertaa mopopoika on joutunut ajamaan nurmen puolelle.
    samaa mieltä, minut on mopo kerran tyrmännyt kanveesiin juuri tuollaisessa paikassa. Ihme ettei kuskille (kummallekaan) käynyt pahemmin - fillaria kyllä korjailtiin liki tonnilla mopoilijan vakuutuksesta (onni että jäi paikalle). samoin ovat ongelmallisia kanssapyöräilijät, jotka eivät malta hidastaa tai oikaisevat kulmissa jos on tarve kääntyä.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

  5. #14255
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti The flying Chocobo Katso viesti
    samaa mieltä, minut on mopo kerran tyrmännyt kanveesiin juuri tuollaisessa paikassa. Ihme ettei kuskille (kummallekaan) käynyt pahemmin - fillaria kyllä korjailtiin liki tonnilla mopoilijan vakuutuksesta (onni että jäi paikalle). samoin ovat ongelmallisia kanssapyöräilijät, jotka eivät malta hidastaa tai oikaisevat kulmissa jos on tarve kääntyä.
    Täälläpäin alikuluissa on järjestään kolmiot. Mutta eiväthän ne mitään estä. Jonkinlainen versio karjaportista taitaisi olla ainoa toimiva keino.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  6. #14256
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    970
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Jokohan skuuttifirmoissa excelin huutaa hoosiannaa... luulisi, että tuollainen 55€/siirretty skuutti alkaa aika äkkiä näkymään viivan alla.

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009590126.html
    Kun ajelin tämmöisellä Berliinissä siellä oli operaattorien toimesta määritelty tosi tarkkaan mihin skoden saa parkkeerata. Jos yritti jättää väärälle puolelle katua varausta ei saanut päätettyä eli käytännössä maksu raksuttaa ja kuka tahansa voisi ottaa sen käyttöön ja ajella maailman tappiin. Ei pitäisi olla vaikeaa, kaupunki määrittelee rajat ja operaattorit pistää ykköset ja nollat oikeaan jonoon.

  7. #14257
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    46
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Kun ajelin tämmöisellä Berliinissä siellä oli operaattorien toimesta määritelty tosi tarkkaan mihin skoden saa parkkeerata. Jos yritti jättää väärälle puolelle katua varausta ei saanut päätettyä eli käytännössä maksu raksuttaa ja kuka tahansa voisi ottaa sen käyttöön ja ajella maailman tappiin. Ei pitäisi olla vaikeaa, kaupunki määrittelee rajat ja operaattorit pistää ykköset ja nollat oikeaan jonoon.
    Noinhan se nykyään meneekin Helsingin keskustassa, mutta ei GPS:n tarkkuus riitä siihen että ne skuutit pysyisivät siinä sallitussa pienessä ruudussa. Jos sallittu parkkipaikka on ajoradan reunassa, niin kyllä se varauksen päättäminen onnistuu jalkakäytävän puolellakin.

  8. #14258
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    TIER:llä minkä vuokraskuutteja itse käytän, on ainakin käytössä tapa, että ajoa lopettaessa pysäköidystä skuutista pitää otta kuva että se on pysäköity niin että siitä ei olisi muulle liikenteelle haittaa.
    käytetäänkö kuvia sitten mihinkään onkin toinen asia.

  9. #14259
    Häiritseekö muita, että kahden kevyen liikenteen väylän risteyksessä ei noudateta normaaleja väistämissääntöjä. Harvoin risteyksissä on kärkikolmioita käytetty. Tai esim. pyöräilijän etuajo-oikeuden merkkiä. Usein suurempaa/vilkkaampaa/hienompaa kelviä ajava olettaa automaattisesti olevansa etuajo-oikeutettu.
    Työmatkallani on T-risteys, josta saavun risteävälle vilkkaammalle väylälle. Minusta katsoen vasemmalta tulevat eivät käytännössä koskaan osoita aikovansa väistää. Asiaan voi tosin vaikuttaa sekin, että hiljennän vauhtia varmuuden vuoksi risteykseen tullessa. Saman ongelman edessä ollaan kuitenkin muissakin kelvien risteyksissä. Toisessa työmatkani pimeässä risteyksessä tulee aamulla usein sama täti sähköpyörällä vauhdikkaasti vasemmalta. Muutaman tiukan tilanteen jälkeen olen ottanut ns. varman päälle. Suurella todennäköisyydellä täti vielä jyrää jonkun kanssapyöräilijän.

  10. #14260
    F. Kotlerburg Guest
    Ei kelvillä kukaan koskaan osoita aikovansa väistää.

  11. #14261
    Noissa tilanteissa haastetaan rohkeasti ja katsotaan kortit ihan loppuun saakka. Jos perseilijä ei meinaa ymmärtää, niin käytetään reippaasti ääntä. Eihän nuo idiootit muuten opi, oli kyse sitten perseilevistä pyöräilijijöistä, taksikuskeista tai bemaristeista.

  12. #14262
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti biemmezeta Katso viesti
    Häiritseekö muita, että kahden kevyen liikenteen väylän risteyksessä ei noudateta normaaleja väistämissääntöjä. Harvoin risteyksissä on kärkikolmioita käytetty. Tai esim. pyöräilijän etuajo-oikeuden merkkiä. Usein suurempaa/vilkkaampaa/hienompaa kelviä ajava olettaa automaattisesti olevansa etuajo-oikeutettu.
    Työmatkallani on T-risteys, josta saavun risteävälle vilkkaammalle väylälle. Minusta katsoen vasemmalta tulevat eivät käytännössä koskaan osoita aikovansa väistää. Asiaan voi tosin vaikuttaa sekin, että hiljennän vauhtia varmuuden vuoksi risteykseen tullessa. Saman ongelman edessä ollaan kuitenkin muissakin kelvien risteyksissä. Toisessa työmatkani pimeässä risteyksessä tulee aamulla usein sama täti sähköpyörällä vauhdikkaasti vasemmalta. Muutaman tiukan tilanteen jälkeen olen ottanut ns. varman päälle. Suurella todennäköisyydellä täti vielä jyrää jonkun kanssapyöräilijän.

    Kyllä tuollaisessa tilanteessa on ihan aiheellista kertoa kanssapyöräilijälle että elleivät liikennemerkit muuta kerro niin kahden kelvin risteyksessä kahden pyöräilijän kohdatessa oikealta tulevaa väistetetään.
    Jos ottaa asian vittuiluna niin sitten ottaa, mutta entä sitten?

  13. #14263
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Kyllä tuollaisessa tilanteessa on ihan aiheellista kertoa kanssapyöräilijälle että elleivät liikennemerkit muuta kerro niin kehden kelvin risteyksessä kahden pyöräilijän kohdatessa oikealta tulevaa väistetetään.
    Jos ottaa asian vittuiluna niin sitten ottaa, mutta entä sitten?
    Just näin. Jämäkän asiallisesti kun kommentoi, että vasemmalta tulija väistää tms niin yleensä menee perille. Samoin suojateillä törttöileville pyöräilijöille on hyvä huomauttaa jalankulkijoiden väistämisestä tai auton ja fillairn välisistä väistämissäännöistä. Jos tunteet kuumenee, niin sitten voi vielä laittaa kovat piippuun ja haukkua audi-kuskiksi tms muita törkeyksiä syytää fillarikuskin päälle.

  14. #14264
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti
    Ongelmalliseksi paikoiksi ovat omilla lenkillä muodostuneet risteävien kevyen liikenteen väylien alikulut.
    Omilla reiteillä nyt just ärsyttää Turun Länsikeskuksen vieressä veemäinen alikulku. Tai erityisesti se Länsikeskuksesta poistumissuunta.

    Alikulusta tullaan tietenkin kevyenliikenteenväylien risteykseen, johon on kolmesta suunnasta hieman alamäkeä. Alikulusta tullessa taas on erittäin huono näkyvyys ja lyhyt nousu. On muuten suht ikävää yrittää ajaa se painavan pyörän kanssa hitaasti, jotta voi nähdä risteävän liikenteen ja mahdollisesti pysähtyä siihen nousuun.




    https://maps.app.goo.gl/g123R4fQyCnKC665A

  15. #14265
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takakeno Katso viesti

    Alikulusta tullaan tietenkin kevyenliikenteenväylien risteykseen, johon on kolmesta suunnasta hieman alamäkeä. Alikulusta tullessa taas on erittäin huono näkyvyys ja lyhyt nousu. On muuten suht ikävää yrittää ajaa se painavan pyörän kanssa hitaasti, jotta voi nähdä risteävän liikenteen ja mahdollisesti pysähtyä siihen nousuun.
    Mutta eikö se näin ole, jos näkyvyyttä ei kunnolla ole, niin vauhtia sitten tiputetaan sellaiseksi että ehtii reagoida risteyksen tapahtumiin sillä tasolla mitä näkyväisyys antaa myöden.
    Vai mitä ehdotat vaihtoehdoksi? Kelvi viedään kyseisissä kohdissa kulkemaan kauemmaksi alikulusta jolloin näkymämatka saataisiin pidemmäksi, vaiko jonkinlaisia peiliratkaisuja vaiko jopa liikennemerkkejä yms?

  16. #14266
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Mutta eikö se näin ole, jos näkyvyyttä ei kunnolla ole, niin vauhtia sitten tiputetaan sellaiseksi että ehtii reagoida risteyksen tapahtumiin sillä tasolla mitä näkyväisyys antaa myöden.
    Vai mitä ehdotat vaihtoehdoksi? Kelvi viedään kyseisissä kohdissa kulkemaan kauemmaksi alikulusta jolloin näkymämatka saataisiin pidemmäksi, vaiko jonkinlaisia peiliratkaisuja vaiko jopa liikennemerkkejä yms?
    Mähän kirjoitin, että ajan hitaasti. Ongelma tossa on se nousu ilman tasaista kohtaa, johon voisi pysähtyä mikäli risteävää liikennettä on. Hankala pysähtyä ja lähteä uudelleen liikkeelle justiinsa sittarissa täyteen lastatun pyörän kanssa. En tiä miten toi pitäs ratkaista, mutta hyvä se ei ole. Pieni mutka tuossa risteävässä väylässä vois antaa tilaa pienelle tasanteelle alikulun suuntaan, mut en tiä oisko mahdollista toteuttaa. Tuolta sittarilta tullessa voi toki mennä suojateitä pitkin, mutta se tarkoittaa, että pitää mennä risteyksen kaikkien kolmen valojen kautta.

  17. #14267
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takakeno Katso viesti
    Mähän kirjoitin, että ajan hitaasti. Ongelma tossa on se nousu ilman tasaista kohtaa, johon voisi pysähtyä mikäli risteävää liikennettä on. Hankala pysähtyä ja lähteä uudelleen liikkeelle justiinsa sittarissa täyteen lastatun pyörän kanssa. En tiä miten toi pitäs ratkaista, mutta hyvä se ei ole. Pieni mutka tuossa risteävässä väylässä vois antaa tilaa pienelle tasanteelle alikulun suuntaan, mut en tiä oisko mahdollista toteuttaa. Tuolta sittarilta tullessa voi toki mennä suojateitä pitkin, mutta se tarkoittaa, että pitää mennä risteyksen kaikkien kolmen valojen kautta.
    Ja itse en sinänsä puhunut juuri kyseisestä risteyksestä kun en tuossa ole ikinä tainnut (ehkä) ajaa. Kuitenkin alikuluissa on alikulkujen ongelmat aivan yleisesti ja yksi niistä on se että ne isolta osin kulkevat alemmalla tasolla ympäröivään maastoon nähden ja näin ollen niissä tässä tapauksessa syntyy ylä/alamäkiä ja niiden rakenne sitten tietysti vaikuttaa miten missäkin kohtaa pitäisi ajaa ja minkälainen olisi opitimaalinen rakenne missäkin maasto-olosuhteissa (ja käytettävissä olevat maa-alueeta ja rahat tietysti myös vaikuttavat lopputulokseen).

  18. #14268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs Katso viesti
    Noissa tilanteissa haastetaan rohkeasti ja katsotaan kortit ihan loppuun saakka. Jos perseilijä ei meinaa ymmärtää, niin käytetään reippaasti ääntä. Eihän nuo idiootit muuten opi, oli kyse sitten perseilevistä pyöräilijijöistä, taksikuskeista tai bemaristeista.
    Ymmärrän pointin. Vuosikymmenten mittaan olen katsonut turvallisimmaksi tavaksi ennakoida risteykset sun muut. Hengissä on selvitty tähän asti.
    Jämäkkä puhe on tiukassa paikassa kyllä paikallaan. Periaatteessa positiivisessa hengessä annettu palaute menee paremmin perille.

  19. #14269
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Täälläpäin alikuluissa on järjestään kolmiot. Mutta eiväthän ne mitään estä. Jonkinlainen versio karjaportista taitaisi olla ainoa toimiva keino.
    Missäpäin? Pääkaupunkiseudulla on kyllä ole nähnyt missään alikulussa kolmioita.

  20. #14270
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Esim. Raisiossa olen bongaillut noita ns. "oikeissa paikoissa".
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  21. #14271
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    No hyvä että edes jossain on.

  22. #14272
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714


    Jotain tämän tyylistäkö mielessä?
    Tässä tosin alikulun ”väylä” etuajo-oikeutettu.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #14273
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Täällälässä kolmiot on alikuluista poistuville. Esim. tässä näkyy kolmio Nesteentien suuntaisesti kelville alikulusta tultaessa. https://www.google.com/maps/@60.4816...7i16384!8i8192
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  24. #14274
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    TIER:llä minkä vuokraskuutteja itse käytän, on ainakin käytössä tapa, että ajoa lopettaessa pysäköidystä skuutista pitää otta kuva että se on pysäköity niin että siitä ei olisi muulle liikenteelle haittaa.
    käytetäänkö kuvia sitten mihinkään onkin toinen asia.
    Kyllä ne niitä kuvia jossain määrin valvoo, koska itse sain kerran huomautuksen kun pysäköin osittain kaupan ikkunan eteen. En nyt muista oliko Voi vaiko Tier.
    Luulis että antavat banaania jos toistuvasti pysäköi väärin.

  25. #14275
    Pitkän hiljaiselon jälkeen pitää avautua. Avautuminen kun on terapeuttista.

    Kahdella viimeisellä lenkillä on joutunut väistämään kelvillä mutkaisessa mäessä yllättäen mutkan takaa vastaan tullutta autoa. Eikä kyseessä ole mikään tonttireitti tai muu, ihan puhdas kelvi.

    Ja sitten onneksi pidin tänään toisaalla mölyt mahassa sillä olisi voinut ryhtyä keittämään. Vilkkaalla kelvillä vastaan tuli omaa vasenta puoltaan ajava kaveri, koira narussa vieressä. Pysäytin pyörän oikeaan reunaan häntä vastapäätä sillä liikennettä oli ja olisi varmaan tullut ahdasta jos olisin väistänyt paremmin sääntöjen mukaan vastaan tulevien tielle. Tuli heti kommenttia: "Kannattaisi varmaan väistää kun näkee että tullaan koiran kanssa". Ei riitä, että kaveri ajaa väärää puolta ja pakotti siinä useammankin väistämään itseään, mutta vielä avautuu sääntöjen mukaan ajaville. On varmaan lapsena kaikki saatu ja äiti pyyhkinyt pyllyn 18-vuotiaaksi asti.

    Ei mulla muuta. Avauduin.

  26. #14276
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Eilen ajelin Tikkurilantietä, siellä missä on Postin ja muiden logistiikkayhtiöiden varastoja. Kaksi rekkaa eri risteyksissä tuli kolmion takaa tukkimaan suojatien niin ettei siitä päässyt yli, kun jäivät odottamaan risteävän kadun autoja. Fillaristilla ei ollut väliä. Molemmissa risteyksissä oli kolmioiden takaa tulevilla hyvät näkyvyydet molempiin suuntiin, eli olisi voinut pysähtyä ennen suojatietä niinkuin kuuluu. Isomman oikeudella vaan tullaan. Toinen kuljetusfirma oli Ahola transport, toisen jo suutuspäissäni ehdin unohtaa.

  27. #14277
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Ajelin eilen Tikkurilantiellä siellä missä on Postin ja muiden logistiikkayritysten varastoja. Kahdesta eri risteyksestä tulli rekka kolmion takaa tukkimaan suojatien ja jäi odettelemaan risteävän eli Tikkurilantien autoja. Fillaristillä ei ollut väliä. Molemmissa risteyksissä oli hyvät näkymät kolmion takaa tuleville molempiin suuntiin. Isomman oikeudella vaan tullaan. Toinen rekka oli Ahola transportin toisen ehdin jo unohtaa se oli viron kilvissä.

  28. #14278
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NiriNari Katso viesti
    /.../ Vilkkaalla kelvillä vastaan tuli omaa vasenta puoltaan ajava kaveri, koira narussa vieressä. Pysäytin pyörän oikeaan reunaan häntä vastapäätä sillä liikennettä oli ja olisi varmaan tullut ahdasta jos olisin väistänyt paremmin sääntöjen mukaan vastaan tulevien tielle. Tuli heti kommenttia: "Kannattaisi varmaan väistää kun näkee että tullaan koiran kanssa".
    Olisi ollut mielenkiintoista tietää miksi hän oli valinnut vasemman puolen. Jotenkin saattaisi kuvitella tilanteen, jossa sillä puolella voisi pientareella olla paremmin tilaa koiralla (ja oikealla heti ajorata tai oja, tolppia tai muita esteitä) ja isäntä itse ajaisi aivan laidassa (jolloin vastaantuleville jäisi reilusti tilaa).

    Joskus olen kohdannut koiraansa juoksuttavia pyöräilijöitä, joiden mielestä koiran paikka on ollut keskemmällä. Joskus kysyin syytä moiseen jalankulkijalta odotellessani sitä että hän sa koiransa nyittyä luokseen ja hän kertoi minulle että koiran paikka talutettaessa on aina emännän vasemmalla puolella. Niin oli tottelevaisuuskouluttaja opettanut...

  29. #14279
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Eilen ajelin Tikkurilantietä, siellä missä on Postin ja muiden logistiikkayhtiöiden varastoja. Kaksi rekkaa eri risteyksissä tuli kolmion takaa tukkimaan suojatien niin ettei siitä päässyt yli, kun jäivät odottamaan risteävän kadun autoja. Fillaristilla ei ollut väliä. Molemmissa risteyksissä oli kolmioiden takaa tulevilla hyvät näkyvyydet molempiin suuntiin, eli olisi voinut pysähtyä ennen suojatietä niinkuin kuuluu. Isomman oikeudella vaan tullaan. Toinen kuljetusfirma oli Ahola transport, toisen jo suutuspäissäni ehdin unohtaa.
    Muistelen avautuneeni samasta asiasta. Päätinkin sitten että kierrän arkilenkeilläni jotain toista kautta, vaikka Tikkurilantie olisi sille välille muuten sopiva reitti.

    Päätös syntyi pienen kauhunhetken jälkeen: lähestyin idän suunnasta Katriinantietä, kun vasemmalta kolmion (ja pyöräilijöistä varoittavan liikennemerkin) takaa tuli hidastamatta (ja vielä parempaa vauhtia kuin alamäkeä lasketteleva spandex) kuorma-auto, jonka kuljettajalle tietenkin riitti nopea vilkaisu vasemmalle. No, tilannenopeuteni oli tietenkin aivan liian suuri...


    PS Ai niin, olihan siellä myös tilanteita, joissa takaa tuleva kuorma- tai pakettiauto kääntyi Tikkurilantieltä vasemmalle piittaamatta kelvillä ajavasta fillaristista, vaikkei tämä mitenkään voinut jäädä jonkun toisen auton taakse näkymättömiin tai tullut kaameaa vauhtia esiin katveesta.

  30. #14280
    Liittynyt
    04/2017
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    56
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Olisi ollut mielenkiintoista tietää miksi hän oli valinnut vasemman puolen. Jotenkin saattaisi kuvitella tilanteen, jossa sillä puolella voisi pientareella olla paremmin tilaa koiralla (ja oikealla heti ajorata tai oja, tolppia tai muita esteitä) ja isäntä itse ajaisi aivan laidassa (jolloin vastaantuleville jäisi reilusti tilaa).

    Joskus olen kohdannut koiraansa juoksuttavia pyöräilijöitä, joiden mielestä koiran paikka on ollut keskemmällä. Joskus kysyin syytä moiseen jalankulkijalta odotellessani sitä että hän sa koiransa nyittyä luokseen ja hän kertoi minulle että koiran paikka talutettaessa on aina emännän vasemmalla puolella. Niin oli tottelevaisuuskouluttaja opettanut...
    Näin se menee palveluskoira lajeissa ja on tietenkin parempi myös tienpiennarta kävellessä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •