GarminGiantMPMessutElectrobike
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 56

Aihe: Kun isä sähköpyörän osti

  1. #1
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114

    Kun isä sähköpyörän osti

    Kevättalvella tuli hankittua kokeeksi sähköavusteinen polkupyörä. Kokeeksi ja kokemusten hankkimiseksi. Aiempaa kokemusta ei sähköavusteisista juurikaan ollut, joten uteliaana lähdin katsomaan "uhkia ja mahdollisuuksia".

    Pyöräksi valikoitui Canyonin talvialesta Pathlite ON 4, eli lähinnä hybridipyörä ja sieltä hintahaitarin alapäästä. Halvin malli myydään ilman lokasuojia ja tavaratelinettä, mutta ne ostin erikseen (SKS Bluemels ja ACIDin teline) ja askartelin paikalleen. Canyon ei noita omia Pathliten varusteita myy varaosina erikseen. Tavoitteena noilla varusteilla oli rakentaa tuollainen arjen käyttöpyörä, jolla hoituu asiointiajot lähietäisyyksillä. Ja sellaisena se toimii hyvin.

    Sähköisyys tuo tietty mukanaan ajamisen keveyttä. Itsellä ja näillä suhteellisen tasaisilla seuduilla avustus on an sich varsin turha, vauhti nousee helposti yli avustusrajan, jolloin alla on vain suhteellisen painava hybridi. Mutta ylämäissä avustus tuo tiettyä vaivattomuutta, ja jos sattuisi asumaan jossain mäkisemmässä kaupungissa, niin varmasti siitä olisi todellista hyötyäkin. Tosin noilla välityksillä, mitä pyörässä on, kiipeäisi lihasvoimalla melko jyrkkää mäkeä ilman avustustakin. En kyllä ymmärrä täysin logiikkaa komponenttivalinnoissa.

    Pari pidempää (30-50 km) lenkkiä tein tuossa alkukeväästä hupi- ja kokeilumielessä. No niiden hyöty oli juuri se. Lenkille lähden jatkossakin luomupyörillä. Hieman kummastelen tuota Canyonin speksausta trekking-pyöräksi tälle maillille. Pienellä avustusteholla se toki kulkee vajaan 100km lataamatta, ja isommilla vähemmän. Mutta jos tuollaista bikepacking -tyylistä käyttöä ajattelee niin aika hyvin pitää suunnitella etapit, että saa pyörän lataukseen yöksi.

    Katsotaan nyt miten tämän kanssa jatketaan. Ensivaikutelma kuitenkin on että omassa käytössä sähköistys ei tuo merkittävää lisäarvoa.

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.504
    ^Noin se usella varmaan menee, miksei lenkkäjä aja luomulla kun ei teknistä/fyysistä estettä?

  3. #3
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ "Tavoitteena noilla varusteilla oli rakentaa tuollainen arjen käyttöpyörä, jolla hoituu asiointiajot lähietäisyyksillä" -> Auton korvike arjen asiointiin, ei varsinainen lenkkipyörä.

    Mun sähkäri (=Cuben perusmaasturi) on 95% talviajossa. Nastat alla hangessa on kiva möyriä. Kesällä ajan sillä ehkä 100-200km skidien kanssa ilman akkua. Akun kanssa ehkä 50km. Jos sitäkään.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.504
    Suht ok kapistus varsinkin jos ajaa työmatkat ympäri vuoden ja korvaa auton. Itse en koskaan kokenut että varsinaisen hyötyajon tarvinut olla niin "hauskaa ja helppoa" ja pitkälti talviajossa haetaan sitä fysiikkaa että kesällä nautiskellaan.

  5. #5
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Hyötyajon helppous = ei hikoilua, ei urheiluvaatteita, voi vaikka vetää duunivaatteet (edit:toimistotyöläisen duunivaatteet) päällä lyhyen työmatkan.

    Oma työmatka on tosin 36 km, joten siinä pitää tehdä valintoja. Jos läheisellä juna-asemalla olisi luotettava pyöräparkki, niin tuon ensimmäisen kolmanneksen voisi ajaa sähköfillarilla ja loput junalla.

  6. #6
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.966
    Nii-no, tässä ei nyt oikein ehkä henkilö ja pyörä kohdanneet.

  7. #7
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Kumpaa vaihdetaan ja mitä tilalle?

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.504
    ^Aika vaikea yhtälö, luulisi että tuon tyyppinen juuri passeli joten siis kuski on vääränlainen!

  9. #9
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.805
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Kumpaa vaihdetaan ja mitä tilalle?
    Mikä pyöräilyhistoria, mitkä "ajokuviot"? Mihin pyörää tarvitset? (eli mikä oli perimmäinen kimmoke tuon pyörän ostoon ja mihin sitä meinasit käyttää?)

  10. #10
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Mikä pyöräilyhistoria, mitkä "ajokuviot"? Mihin pyörää tarvitset? (eli mikä oli perimmäinen kimmoke tuon pyörän ostoon ja mihin sitä meinasit käyttää?)
    Se lukee siinä ensimmäisessä viestissä.

  11. #11
    Tällaisia aloituksia varten voisi perustaa 'epäonnistunut hankinta'-ketjun. Nurekin vastasi jo vartin sisään.
    Sähköpyörät on vahva business-segmentti. Jännää, että se korpeaa joitakuita.

  12. #12
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    757
    Ajelin sähköpyörällä 6 päivää metsäautoteitä, mukana 4 akkua ja packraft. Meloskelin Erämaa lampia.
    Pyörä painoi 42kg Bobi perässä 27 kg.
    Mukavasti kulki ja oli nautinnollista. 500w akku kesti 45km ja 400w akku noin 35km.
    Yksi tolpan lähtee akusta kun vähän eksyy, ajelin vain TURBOLLA.
    Continentall crossking oli kyllä reissun jälkeen entinen.
    Toisen 6 päivää ajelin maantiellä, akut kesti myötätuulessa noin 70km ja Bobi jäi kotio, pyörä paino 45kg.
    Tällä reissulla mies, luonto ja pyörä olivat yhtä.

    Voi tietenkin olla lähtemättäkin.

  13. #13
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.805
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Se lukee siinä ensimmäisessä viestissä.
    "Kokeeksi ja kokemusten hankkimiseksi"
    Mutta voisi olettaa että sinulla jotain käyttötarkoitusta olisi mielessä ollut pyörää ostaessa,puhutaan kuitenkin reilusti yli 2000€:n ostoksesta.

    Ja sitten voi hyvinkin olla että tuo koe osoittaa sen että kyseinen pyörä ei vain ole "sinun juttusi" (ei tee pyörästä taikka jostain sen toisesta käyttäjästä ollenkaan huononpaa, tuo vain sopinut sinulle)

  14. #14
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    757
    Enkähän minäkään mikään sähköpyöräiliä ole, homejonhommaaon.
    En vain enää jaksa meloa ja pyöräillä kuten nuorena, kylmäkin vielä on ja ruokaa menee telttaillessa tolkuttomasti.
    Siksi lähdinkin veneilemään, mukana on 55 pakettia näkkileipää, 100 purkkia kalaa, 40 hylamaitopurkkia ja kaffia paljon.
    Kun tulen pois niin pitää vielä tuo pyöräily miettiä uusiksi.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Se lukee siinä ensimmäisessä viestissä.
    Jos siis tämä ei toteudu, siis tuota sitä lisäarvoa tarpeeksi, viimeisestä lauseesta huolimatta:

    "Tavoitteena noilla varusteilla oli rakentaa tuollainen arjen käyttöpyörä, jolla hoituu asiointiajot lähietäisyyksillä. Ja sellaisena se toimii hyvin."

    Niin pyörä kiertoon. Yksinkertaista. Ostat tilalle luomuarkipyörän, jos sitä ei jo ole.

  16. #16
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.805
    Siis nyt vasta näköjään luin aloittajat viestiä aivan kunnolla.

    "Tavoitteena noilla varusteilla oli rakentaa tuollainen arjen käyttöpyörä, jolla hoituu asiointiajot lähietäisyyksillä. Ja sellaisena se toimii hyvin."

    Nyt en tajua, tavoite oli rakentaa arjen käyttöpyörä ja jos se sitten sellaisena toimii hyvin, niin eikö silloin ole "tavoite saavutettu" vai mitä en nyt ymmärrä?

  17. #17
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Siis nyt vasta näköjään luin aloittajat viestiä aivan kunnolla.

    "Tavoitteena noilla varusteilla oli rakentaa tuollainen arjen käyttöpyörä, jolla hoituu asiointiajot lähietäisyyksillä. Ja sellaisena se toimii hyvin."

    Nyt en tajua, tavoite oli rakentaa arjen käyttöpyörä ja jos se sitten sellaisena toimii hyvin, niin eikö silloin ole "tavoite saavutettu" vai mitä en nyt ymmärrä?
    Juu, käyttöpyöränä toimii hyvin. Mutta (omassa käytössä) sähköistys ei välttämättä tuota lisäarvoa. Sekin on tuolla sanottu.

    Ihmisen pitää kokeilla kaikkea paitsi sukurutsaa ja kansantanhuja. No noita jälkimmäisiä olen kokeillut kyllä. En mä tätä virheelliseksi hankinnaksi tuomitse, ei sinne päinkään. Kunhan nyt kirjailin omia kokemuksia kolmen kuukauden jälkeen. Kiitos ja anteeksi.

  18. #18
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.805
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Juu, käyttöpyöränä toimii hyvin. Mutta (omassa käytössä) sähköistys ei välttämättä tuota lisäarvoa. Sekin on tuolla sanottu.

    Ihmisen pitää kokeilla kaikkea paitsi sukurutsaa ja kansantanhuja. No noita jälkimmäisiä olen kokeillut kyllä. En mä tätä virheelliseksi hankinnaksi tuomitse, ei sinne päinkään. Kunhan nyt kirjailin omia kokemuksia kolmen kuukauden jälkeen. Kiitos ja anteeksi.
    Mitäs tässä anteeksipyytelemään?
    Ja tuo on juuri noin, jos ei joku vain tunnu omalta jutunta niin ei se sitä vain ole.
    Nyt kuitenkin hyvässä vaiheessa kautta ja uskoisin että helpostikkin saa myytyä uudelle käyttäjälle.

  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.504
    ^Ja vaikka hyvällä voitollakin kuten yksi hiippari rehvasteli...

  20. #20
    F. Kotlerburg Guest
    Itse en osaa jotenkin Pathlite:ONia pitää ihan tavallisena hybridipyöränä. Enemmän jonkinlainen hybridin ja maasturin välimuoto. Renkaatkin on suoraan maasturista. Tämä sillä kokemuksella, kun olen testannut Pathlitea ja itsellä Spessun Sirrus käyttöpyöränä. Kyllä minä melkein tuolla sähkövehkeellä työmatkat ajaisin, ei tuo kuitenkaan ihan ilmaiseksi 25km/h vakiona kulje...

    Tuo Pathlite toki on ollut itselleni liian pieni ja väärissä säädöissä. Eläkkeellä olevan isäni pyörä, joka tuon avulla innostui fillaroimaan, vaikka aiemmin ei ole vähempää voinut kiinnostaa. Halusi jonkun harrasteen kesäksi, kun kesällä ei voi hiihtää kuten talvella. Hommattiin tuollainen. On ollut tyytyväinen ja ajanut näille sulille enemmän kuin minä.

  21. #21
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.109
    Jaa ettei hybridisähköpyörä ole paras laite harrastajan lenkkipyöräksi. Yllättävää kuten talvinen lumisade.

  22. #22
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Itse en osaa jotenkin Pathlite:ONia pitää ihan tavallisena hybridipyöränä. Enemmän jonkinlainen hybridin ja maasturin välimuoto. Renkaatkin on suoraan maasturista.
    Jotain sellaistahan tuo on, hybridi nyt tuli luonnehdintana ensin mieleen. Esimerkiksi Radon ja Cube myyvät vastaavia pyöriä rohkeasti hybrid-termillä. Renkaat on ainakin tämän vuoden mallissa G-One Allround, eli lähinnä pieninappulainen gravel-rengas. Eroa maastorenkaaseen kyllä on.

  23. #23
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Jaa ettei hybridisähköpyörä ole paras laite harrastajan lenkkipyöräksi. Yllättävää kuten talvinen lumisade.
    Väittäisin että tiellä ajavalle harrastajalle ei minkään tyyppinen sähköavusteinen pyörä ole paras laite lenkkipyöräksi.

  24. #24
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.504
    Joskus sanottu että hybridissä yhdistyy maantie- ja maastopyörän huonot puolet ja juuri sitähän tuo Pathlite pomppukeppeineen edustaa.

    Väittäisin myös että jos henkilön fysiikassa ei ole mitään vikaa niin laiskuus ainoa selitys ajaa tuollaisella tuollaisella maantielenkkiä.

  25. #25
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Ei paljoa pompi tuo 24 kilon massa. Hybridipyörille on paikkansa, kaikki pyöräilijät eivät ole hipoharrastajia. Hybridipyörä vertautuu katumaasturiin; maasturimainen ulkonäkö mutta kehnot maasto-ominaisuudet. Ja tiellä niillä valtaosin ajetaankin, sekä pyörillä että autoilla.
    Mutta ei se etujousitus ihan turha ole: kanttareissa ja muissa vastaavissa paikoissa joustaa hieman, voi vetää vähän reippaammin kuin ilman.

  26. #26
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Jotain sellaistahan tuo on, hybridi nyt tuli luonnehdintana ensin mieleen. Esimerkiksi Radon ja Cube myyvät vastaavia pyöriä rohkeasti hybrid-termillä. Renkaat on ainakin tämän vuoden mallissa G-One Allround, eli lähinnä pieninappulainen gravel-rengas. Eroa maastorenkaaseen kyllä on.
    Jaa Canyonin sivujen mukaan ja tuolta tilatun pyörän perusteella siinä on Maxxis Crossmark II joka on kyllä ihan maastorengas.

    https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopy...rahmenfarbe=WH

    Itse olin oikeastaan positiivisesti yllättynyt tuon Suntourin toiminnasta. Sehän on ihan teräsjousella varustettu keula, mutta pomppukeppi toki kun nurisija niin sanoo ilman kokemusta, koska siinä lukee Suntour.

    Mutta ei siinä, ei tuo missään nimessä spandekseihin pukeutuvan pyörä ole.

  27. #27
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.504
    ^Ainoat kokemukset, onneksi, että olen pari purkanut metallinkierrätykseen ja kun noita keskustelupalstojakin seuraillut niin usea samoilla linjoilla.
    Mutta jokainen tavallaan, tyytyy mitä tyrkytetään.

  28. #28
    Mä harkitsin sähköpyörän ostoa useamman vuoden. 2018 vuokrasin Gardalla sähköisen halppismaasturin päiväksi. Eka vika tuli jo kilometrin asfalttiajon jälkeen - henki katosi. Heti akkua irroittamaan - kontaktit olivat vihreät eli vesi oli jäänyt seisomaan akkutelineen alaosaan (rakennevika). Raspausta ja loppupäivä meni putkeen. Seuraavana vuonna Innsbruckissa vuokrasin sähköpyörän 3 päiväksi ja heitettiin reippaampi lenkki sisältäen yhden 'albrecht'-pätkänkin. Muija osti sähkärin itselleen jo samana syksynä ja mä seuraavana vuonna. Ei ole tarvinnut katua eikä tulla nettiin itkemään.

  29. #29
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Jaa Canyonin sivujen mukaan ja tuolta tilatun pyörän perusteella siinä on Maxxis Crossmark II joka on kyllä ihan maastorengas.

    https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopy...rahmenfarbe=WH

    Itse olin oikeastaan positiivisesti yllättynyt tuon Suntourin toiminnasta. Sehän on ihan teräsjousella varustettu keula, mutta pomppukeppi toki kun nurisija niin sanoo ilman kokemusta, koska siinä lukee Suntour.

    Mutta ei siinä, ei tuo missään nimessä spandekseihin pukeutuvan pyörä ole.
    Mun on näillä spekseillä, vuosimalli siis 2022, mutta hankittu 2023 puolella. Onhan tuossa runkokin snadisti muuttunut vuosimallin myötä. https://www.canyon.com/en-de/electri...rahmenfarbe=GN

    Samat sanat tuosta Suntourista, tuossa enimmäkseen tasamaalle tarkoitetussa fillarissa se on ihan juuri passeli.

  30. #30
    F. Kotlerburg Guest
    Kun setä sähköpyörän vuokrasi. Olin tässä viikon Ylläksellä ja yksi ilta välähti, että jos kokeilis sitä sähkö-mtb:tä, kun kuulemma niin äärihauskaa. Ajoin 50km palttiarallaa 20km/h keskarilla. Tonnin verran nousua.

    Fillariksi löytyi Trek Rail 7 Gen2. Tämmöinen kait https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...gen-2/p/35035/

    - Koko L oli ehkä vähän pieni mulle, mutta XL sitten ois saattanut olla suuri. Trekin viime vuosien geot ei ole oikein istuneet.
    - Alusta vaikutti vähän kovalta ja jäykkähän oloinenhan se tuo Domain on Foxin jälkeen. Ei hirveästi jaksanut säätää kuitenkaan vaan keskityin ajamiseen.
    - Ilman sähköavustusta tai isoon ylämäkeen Ecolla pyörä tuntuu tosiaan tahmealta ja raskaalta.
    - Tour tuntui maastoon sopivimmalta ja avustus luonnollisemmalta. Helppo oli ajaa matalalla sykkeellä sitä 25km/h ja tuo tuntui kohtalaisen siististi katkaisevan avustuksen eikä tuntunut että se loppuu ns. seinään.
    - eMTB:llä noustaan sitten raivolla tunturiin ja onhan se tietyllä tavalla hauskaa.
    - Toisaalta taas kohtalaisen tylsää vaan jyrätä kaikista juurista sun muista yli ja porskuttaa 20-22km/h tosi kovaan ylämäkeen.
    - Alamäessä pyörä tuntuu perkeleen raskaalta ja elottomalta käsitellä eikä se yllättänyt. Esim. pyörää ei pysty samalla tavalla kevyesti hypyttämään juurien yms. yli.
    - Sama sitten oikeasti kunnon teknisissä jumppapaikoissa pyörän raskas käsiteltävyys haittasi ja vei fiilistä. Olisi ehkä vaan pitänyt avustuksen voimalla mennä läpi, mutta noissa kohti avustus tuntui olevan lähinnä haitaksi, kun luomuilija latasi reidestä sopivasti voimaa seuraavan kiven ylitykseen ja tykkää jumpata.

    - Nelimäntä Shimanot tuntui tässä pyörässä ihan paskoilta, kun ne omassa on tosi hyvät.

    Joo, seuraavana päivänä lenkki omalla luomulla jonka paino n. puolet ton painosta ja on se niin paljon kevyempi käsitellä eikä ylämäissäkään suuremmin harmittanut. Ei tule minusta ainakaan tämän reissun perusteella sähkö-mtb:n omistajaa, kun tilaa ei ole toiselle täpärille tässä kohtaa ja kotipolut on paljon tasaisempia.

    Seuraavaksi voisi koittaa ns. kevytsähkäriä eli jotain Orbea Rise tyylistä.

    PS. Ei tarvitse sitten herneitä vedellä henkeen, vaikka itse sähkö-mtb:stä tykkäisikin.
    F. Kotlerburg muokkasi tätä : 04.08.2023 at 23.27

Samanlaisia aiheita

  1. Sähköpyörän säilytys
    By mik7 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 27
    Viimeinen viesti: 05.12.2023, 19.58
  2. Sähköpyörän vakuutus
    By Mika Hänninen in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 29
    Viimeinen viesti: 18.01.2022, 15.27
  3. Sähköpyörän avusteista
    By Reverse gear in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 02.09.2020, 15.02
  4. Sähköpyörän kustannukset
    By #78 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 46
    Viimeinen viesti: 06.02.2020, 00.21
  5. Sähköpyörän ensihuolto
    By Tseipi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 34
    Viimeinen viesti: 05.09.2019, 21.53

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •