Juma että on komea hytti. Kapea ja tuossahan on taivutusta alaspäin.
Juma että on komea hytti. Kapea ja tuossahan on taivutusta alaspäin.
Pakko myöntää, että on hienon näköinen, mutta mulla ei ranteet kestäisi rymistelyä edes samanlaisella käsien asennolla kuin Tiffanyllä on tuossa ylemmässä kuvassa ja leveämpiharteisena mun käsien asento olisi vielä mahdottomampi.
Gravelmarkkinat näyttäisi kyllä pikkuhiljaa vahvasti menevän siihen suuntaan, että tulee selkeä jako race-graveleihin ja endurance-graveleihin. Jännä nähdä, että koska Spessu, Trek ja Cannondale loikkaa mukaan race-segmenttiin. Trekillä ei ole oikein mitään ja Spessulla sekä Cannarilla vaan ne CX/GG-kompromissinsa.
Muuten komppaan JohannesP:tä Cannarin ulkonäön suhteen, mutta tyylitaju ja eleganssi lienee melkolailla toissijaisia kriteerejä pyöräkilpailuissa (tai ehkä nykypyöräilyssä ylipäätänsä, koska suorituskyky myy, on sille todellisuudessa tarvetta tai ei)![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Yllätyn, jos tuossa on enemmän kuin 45mm rengastilaa. Ei nimittäin ole dropattu chainstaytä ja sen se taitaa vaatia alle rivendell mittaisella perällä. Ja kun tuo kuitenkin kisapyörä, niin 40mm kumi on se mihin täydätään. Ja 50mm:llä voisi vähän liiaksi osua grizlin reviirille.![]()
Eikös noi molemmat ole juurikin niitä CX/GG-kompromissirunkoja, joilla ajetaan cyclocrossin maailmancuppia? Supersix varsinkin on melkein tyylipuhdas cyclocrossari, kun bb drop on alle 70 mm ja runko on lyhyt kuin mikä. Cruxissa bb-droppia on aavistus enemmän ja reachiä myös, mutta ei sekään ihan gg-kisakireän matala edestä ole.
No jos se tulee oikeasti race-spekseillä, niin veikkaan, että mun kokoisessa rungossa tanko tulee olemaan kahvoilta maksimissaan 40 cm, mikä onkin varmasti ihan hyvä leveys, jos priorisointi on ilmanvastuksen minimoimisessa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Onko itse Gravelin henki ilmestynyt Tiffanyn vasempaan polveen?
Tämän tyyppistä pyörää olisi kyllä kiva päästä vähän kokeilemaan, niin voisi sitten todeta olevansa liian heikko ja kankea ja keskittyä muuhun. Harmittaa kun breakaway.cc ei ole saanut vuokrapyöryeeseensä sitä BMC Kaiusta tarpeeksi isona.
https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...farbe=R064_P18
Nyky-Grailista vielä VB edition, että saadaan rahat pois.
Cruxissa on suora 425mm pitkä chainstay ja rengastilaa 47mm (700c). Vielo V+1:ssä 435mm ja 50mm (mutta ei 2x-yhteensopiva). Jos uudessa Grailissa ei ole vähintään 47mm rengastilaa niin se on hukattu mahdollisuus.
Dylan Johnson ajaa 47mm Pathfindereilla koska on testannut sen nopeammaksi kuin 42 millisen version. Vanhoillisgrindaajat voi edelleen ajaa kapeilla ja olla onnellisia uskossaan![]()
The older I get the faster I was
Riippuu vähän renkaasta ja missä ajaa. Tuo 47 mm Pathfinder pitäisi joskus kyllä testata. Omien ei-empiiristen havaintojen perusteella 40 mm Thundero olisi 44 mm Thunderoa nopeampi ainakin sen perusteella, mitä olen samoja lenkkejä ajellut samoilla kiekoilla, mutta renkaan eri versioilla.
Toivottavasti tuohon uuteen Canyoniin tulee standardikokoinen 27.2 mm satulatolppa ja mahdollisuus 2X voimansiirrolle, kovasti alkoi kiinnostamaan.
Tää on kyl ollu mulle kaikkien aikojen luetuin ketku. Hyvää pohdintaa ja informaatiota tarjolla tällaiseen ei niin vakavaan peruspyöräilyyn sileän kuuman asfaltin ulkopuolella.
Näyttää tosiaan tehdaspyörissä noi rengasvälykset kasvavan mutta saahan niitä markkinoilta isommillakin tiloilla olevia pyöriä mut ei tosin noilta isoimmilta brändeiltä.
Mun aika pystyyn graveliin menee 2.3 tuumaiset kumit pahimpaan soraikkoon tai talven röykkyytykseen. Kesäisin ajelen 48mm leveillä Oracle Ridgeillä mitkä rullaa kyllä edelleen yli vuoden perstuntuman mukaan todella hyvin verrattuna mitä aikaisemmin on ollut muunlaista nappulaa alla. Tekee samalla ajelusta mukavaa fiilistelyä kun rullaa ja joustaa mukavasti. Sit sileellä toi gravel pyörä toimii loistavasti vauhtikoneena kun alle vaihtaa esim 30mm GP5000. Vähän reikänen ja nypyliäinen suomi asfaltti tuntuu ihan mukavalta ajella noilla suunnilleen 3.5-4 bar paineilla.
Tuollasii pyöriä ja/tai runkoja saa tietty sit ihan mieleisellään geometrialla tarvittaessa. Mä löysin sopivan tekijän Italiasta (Bice Wandrian). Pyörän perusmalli oli ehkä MTB-Gravel risteytys mut palvelee aivan loistavasti yllä mainituilla tavoilla suomen baanoilla.
Toki tuossa tapauksessa joutunee speksailee vähän enempi kuin valmiissa pyörässä mut sehän on hyvä optio.
^tekstin lisäksi olisi mielellään nähnyt kuvankin siitä pyörästä.
Kyllä ne aika linkussa näyttää mun silmiin olevan, vaikka itseasiassa Tiffanyn tanko ei näytä superkapealta. Kuvakulma vähän hämää, mutta voi olla hartioita leveämpikin. Pääasiassa kuitenkin peilasin itseeni. 44-senttisen tangon kanssa 10 asteen flare on luonteva. Stigmatan originaali tanko oli 42 cm ja 16 astetta ja käsien asento oli huono. Jos olis se 40 cm ja 20(?) astetta, niin se olis todella huono.
Mutta nyt tosiaan, kun ainakin UCI-graveleissa tikut on kielletty ja käsien pitää pysyä tangossa, niin automaattisesti siitä seuraa se, että kisakuskien tangot kapenee. Kaiuksessa tanko tais olla peräti 36 cm kapea kahvoilta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Niin ne kädet ja ranteet saa siis luonnollisempaan asentoon matalana ajaessa, jos tanko on kapea. Tuon vuoksi niitä kavennetaan ja kahvoja käännetään sisään.
Jos tanko on liian leveä, niin matalaksi ja kapeaksi mennessä ranteita joutuu kääntämään ulospäin. Tuon vuoksi tosiaan kaiuksen ratkaisu on ainoa oikea kisamaiseen käyttöön. Yksi leveys ja useita pituuksia.
Sama ongelmana on ollut maantiellä jo kauan. Sidotaan stemmin pituus tangon leveyteen. Toivottavasti tähän alkaa tulla muutosta.
Muutenkin olen vähän sitä mieltä, että koko tangon leveyden sitominen hartioden leveyteen on jokin vanha muinaisjäänne. Jos ojennatte käsiä eteenpäin, niin kyllä ne kaikilla menee ihan helposti yhteenkin.
Leveästä tangosta saa enemmän vipuvartta, jonka vuoksi se on teknisessä maastossa parempi. Mutta mun mielestä voi ajatella niinkin päin, että sillä leveäharteisella on muutenkin enemmän jerkkua yläkropassa, eli kapella tangolla ajo onnistuisi helpommin.
Ei tuohon tangon leveyteen varmaan ihan yhtä oikeaa vastausta ole, kyse on kuitenkin kokonaisuudesta siinä että mitkä on pyörän mitat, kuskin mitat ja ennenkaikkea mikä on kuskin kyky pysyä tavoitellussa ajoasennossa. Paljon ajava pärjää aina.
Niin siis ja miten ajaa. Tosi kiva jos canyonilta tulee uusi kisamainen gravelli ja grizl saa jäädä siihen tarkoitukseen mihin se on suunniteltukin.
^ Ja millaisilla nopeuksilla ajaa.
Pro-kuskien nopeuksilla pienetkin aerohyödyt alkaa tuntua gravelillakin ja maantiestä puhumattakaan. Olikohan se niin, että 30 km/h nopeudessa tangon kaventamisesta hyötyy 0,5W/10 mm jonkun tankoimsinöörin mukaan. Sen, että kuinka paljon watteja häviää mukavuudessa, hallittavuudessa ja voiman tuotossa putkelta ajaessa - tai häviääkö ollenkaan - joutuu arvioimaan itse oman ajotyylinsä ja reittiensä perusteella.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^paksumpaa kumia vaan alle![]()
Jos tämä mahdollinen uusi Grail näkee päivänvalon runko-optiona tietää se sitä että mahdolliset fillarihankinnat menee uusiksi. Pannaanpas se lompsa takas perstaskuun. Noin!
Miksi ihmeessä pitää olla runko-optio jos muuten herättää kiinnostusta?Eihän niissä ole ollut ikinä Canyonin tapauksessa mitään järkeä ja tuskin tulee olemaan uusissakaan pyörissä.
Nytkin Grail CF SL runkosetti 1850e ja koko pyörä halvimmillaan 2099e DT 1850 kiekoilla ja GRX400 osilla. Fillaritorista saa näistä osista helposti varmaan 650e niin on siinä ihan hyvä profit uuden purkamisesta.
Mä en tiedä, että mitä sä tarkoitat Ultimatea agressiivisemmalla tässä yhteydessä, mutta mun mielestä moderni kisagraveli on matala ja pitkä. Sellaisen ei tarvitse toimia monikäyttöharrastelijoiden maantiepyörän korvikkeena ohkasilla slikseillä ja gg-kisoissa ei tartte krossarin maavaraa, niin keskiö voi huoletta olla reilusti matalalla 40+ mm renkaillakin eli bb-droppia saa olla 80 mm paikkeilla. Rungon pitää olla niin pitkä, että päälle mahtuu aeroon asentoon lyhyehkön stemmin kanssa, vaikka satula olisi melko edessä. Jotta akseliväli ei kasva liikaa, niin takahaarukan ei tarttis olla yhtään pitempi kuin, mitä rengastila vaatii ja keulakulma on makuasia, joku tykkäisi loivemmasta, toinen enemmän maantiepyörämäisestä. Bemarin Kaius on varmaan paras kisagravelin malliesimerkki tällä hetkellä markkinoilla olevista pyöristä.
Jos Ultimatesta alkaisi virittelemään ultimate-kisagravelia, niin bb-droppia saisi olla ainakin 5 mm enemmän ja vaakamitta/reach vähintään sentin pitempi ilman, että stack kasvaa (stack/reach-suhde alle 1,4). Mutta voihan se tosiaan olla, että Canyon sortuu samaan kuin Cannari ja Spessu ja tekee vaan Ultimaten isolla rengastilalla. Ihan toimiva pyörä niinkin varmasti tulee ja ehkä jopa todennäköisesti helpommin myytävä. Kassavirrat kuitenkin syntyy harrastelijoista eikä pro-kuskeista.
E: Se piti vielä lisätä, että ultimate-gg-kisageo riippuu kyllä myös vähän siitä, että tähdätäänkö perinteisiin gg-kisoihin vai viime vuoden MM-kisojen tyyppisiin Keski-Euroopan UCI-graveleihin, joissa tarvitaan herkästi mutkiin taipuvaa pyörää.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kuuntelin Marginal gains podcastin, jossa Josh Poertner sivulauseessa mainitsi että kun he olivat testanneet Factorin aerogravelia Dylan Johnssonin kanssa/ sponssina, niin näytti siltä että rungolla ei ole oikein mitään merkitystä aerouden kannalta, jos eteen laitetaan pyörimään yli 35 mm nappula/kuviollinen gravelrengas.
Sellaisella varauksella kuitenkin, että he eivät varsinaisesti testanneet po. asiaa, vaan asia tuli ilmi siitä että ilmanvastuslukemilla ei ollut mitään eroa laittoipa runkoon kiinni minkä kokoisen/kokoiset sylinterin tahansa (juomapullon/juomapullot) tai oli laittamatta.
En ole katsonut Johnssonin youtubevideota aiheesta, mutta veikkaan että tätä pohdintaa ei ollut siinä käyty kun kaveri on Factorin sponssaama kuski.
Pyörän aerous on ehkä jo saavuttanut jonkinlaisen kulminaatiopisteen, jonka jälkeen aerogainssejä pitää hakea ohjaamo-kuskin asento akselilta ja varusteista sekä mukavuuspuolelta, eli mahdollistaa aeroasennossa jaksamisen paremmin.
Niin. Se kuskin asento ja eturenkaan nappulat ovat minustakin se merkittävä juttu gravellissa. Iso karkea nappula on Jeesuksellinen aerojarru jossain 40 vauhdissa. Yläreunahan kauhoo tuplanopeudella ilmaa maahan nähden.
Kirjanmerkit