Tiedän kyllä mistä omaa pyöräänsi saan kevennettyä ja ei tarvitse olla kovin kaksinen salapoliisi, niin pystyy ihan kuvistakin päättelemään.
Tuosta toisesta kappaleesta en ymmärrä mitään, koska en ymmärrä mistä tiedät mitään minun resursseistani ja varsinkaan niiden olevan olemattomat. Tavallaan ne ovat, mutta tavallaan eivät.
Tuo ensimmäisen version kuva ollut kauan jo esillä joten voinut siitä jotain päätellä. Tuo pyörä nyt siinä pisteessä että valmis ja panostan nyt toiseen.
Resursseilla tarkoitin lähinnä noiden kommenttien tasoa jotka paljon kertovat kommentoijasta enkä niinkään mistään taloudellisesta.
Minun syötteissäni kuva ei valitettavasti ole ollut esillä, joten siksi sitä kysyinkin. Ilman vaakakuvaa en silti usko, että tuo on missään vaiheessa painanut ajokuntoisena 7.7kg. Siitä huolimatta lopetan väittelyn tähän ja lähden ajamaan kevyellä pyörällä mikä painaa kuitenkin 130kg, nimittäin moottoripyörällä.
^Eipä nuo jutut uskoon perustukaan vaan pelkkään tietoon ja vaakaan (Omaan ja R2:sen).
Runko ja haarukka alle 2kg, kiekot täydellisenä 3.1kg, voimansiirto 1.2kg, jarrut 400g ja tuohon muut päälle niin varmaan huomaat missä luvuissa mennään...
Karu vehje: Ilmeisesti tasan yksi koko, ei geometriatietoja ja samaa runkoa tarjotaan myös joustokeulahybridiin ja kippura-graveliin.
https://terassiipi.fi/tuote/terassiipi-streamline/
^Siis melko universaali runko. Mikähän on koko, suurelta tosiaan vaikuttaa.
Hintaan nähden tuo on aivan umpisurkea, mutta toisaalta hyvinkin edullinen jos mainosteksti pitää täysin paikkansa ja rungot on myös valmistettu Suomessa SSAB:n paremman pään putkesta (Docol R8).
Lähtökohdat menee hukkaan tällaisellä toteutuksella. Rungon suunnittelussa vaikka konsultoisi jotakuta gravel-gurua ja hyvät somet niin tällaisella eurooppalaisella alle 1000 euron rungolla olisi mahkut iskeä ainakin EU:n laajuiseen markkinarakoon.
^ SSAB:n speksien mukaan seinämävahvuudet 1,24-2,41 mm..? Ei ole paremman pään fillariputkien kanssa mitään tekoa tolla Drocolilla. Runkosetti 4 kg, ehkä - tai jos riittääkään. Halvimmasta mahdollisesta, ohentamattomasta 4130:stakin olisi todennäköisesti tullut parempi ja kevyempi runko. Harmillisinta se, että vielä nykymaailmassa kotimainen valmistaja sortuu ihan pöllöön osaamattoman ostajan harhaanjohtamiseen markkinoinnissaan ja tekee itsensä lähinnä naurettavaksi sillä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Terässiiven teksteissä puhutaan millisestä putkesta eli voisi olla tuota 1,24 mm. Eikö tämä ole jo aika lähellä 4130 ohentamattomia fillarikäytössä olevia putkia vai oliko nekin alle millin? Mut joo ei tää fillarihommiin mitään erityisen ohutta ole vaikka metallurgisilta ominaisuuksiltaan SSAB:n paremman pään terästä.
Mutta jos ovat pystyneet tuohon rahaan valmistaan Suomessa runkoja niin osaamisella tuosta voisi jotakin tullakin. Vaikka vaihtaisivat 41030:seen ja kilpailisivat siinä kategoriassa.
^^All_City Machoman 52cm koossa, 4130 ohennetusta reilu 2.2kg... Neljän kilon setti järkyttävän painoinen joka tapauksessa. Jos oltaisiin hieman enemmän panostettu niin voisi olla Pelagon kilpailija.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Koska tuota FBG:stä ei painoa pikkurahalla ei saa enää tiputettua niin suunnataan katse syksyyn ja tuohon suoratankomaantie/fitness pyörän keventämiseen. Tuntuu ainakin hyvin kuskille sopivan ja muutaman pitemmän lenkin jälkeen täytyy tutkiskella mitä olkapää pitää suorasta tangosta...
Canyon Grizl CF. Geometria lienee valmiiksi aika hyvä suoratankograveliin, pitkä reach/top tube.
Pyörän hinta alkaen noin 2.000 ja runkosettinä 1.800 eur. Rungon paino 1.040 g + etuhaarukka 500 g (koko M).
^Oman suoratankomaantiepyörän runkosetin paino hieman pienempi, koko M/51 ja aloitin "budjetti"pyöränä. Päätin että vasta kun toteaa sopivaksi itselleni niin päivitän jotain kevyempää.
Onkos tuo halpis Grizl alurunkoinen ja runkosetti kuitua oletettavasti?
^Usein kannattaa miettiä että JOS valmiiden pyörän rungot samoja kuin kokonaisten niin kannattaako hankkia valmis? Canyonilla ainakin suurinosa palikoista ihan käytettävää laatua eikä päinvastoin kuin usean pyörän nimettömät tai omalle merkille brändätyt.
Sinänsä jos tuosta Docolista saisi pyörävahvuisia ohennettuja putkia, niin sehän olisi parempi polkupyöräteräs kuin perus chromoly
Tais tulla kiekko ongelma ratkaistua... DT Swiss PR 1400 DICUT db 21...
^320g. painoa pois renkaiden kanssa ja jos pakankin vielä vaihtaisi... Alle seitsemän kiloa syksyllä helppo nakki!
Tuossa punnitsin Mcarbonin mulle tekemän kiekkosetin etusen 29 siis. 823g. Teipattuna ja venttiili paikallaan ilman jarrulevyä.
I väntan på ännu dåligare tidet
^Renkaineen?
Ei ny sentään.
I väntan på ännu dåligare tidet
Itsellä FBG:ssä ykköskiekot täydellisenä about 3.1kg, 2.2"renkailla. Noista DT:n kiekoista kevyemmät mutta renkaat 28milliset maantierenkaat tekee sen helpoksi.
^^Etukiekko 674g. Newmen, Sapim X-Ray & CarbonTi Handmade by R2.
Projekti alkaa olla loppusuoralla, kilometrien keräämistä vailla. Flatbar jokatiepyörä on tämä. Kilometreistä tulee olemaan varmasti 90% hiekkatietä, koska työmatka on hyväkuntoista tiivistä semmoista.
- Masi Special Randonneur Raw
- CNC cromo trekking disc fork
- Candy 2-tone jauhemaalaus
- 10-speed Deore takavaihtaja
- 105 downtube kitkashifteri
- Dura-ace kammet
- 32mm Gatorskinit
^Tyylikäs paketti, teräs kunniaan.
Mitäs mieltä porukka on näistä Trek FX Sports pyöristä? Olen aika noviisi pyöräiliä ja etsin itselleni flatbar gravel / hybrid pyörää harrastuksen aloittamiseksi ja satunnaiseen muksun kanssa pyöräilyyn. Onko muita suosituksia?
canyon roadlite katselin myös mutta mietin että hieman pystympi ajoasento ja hieman maastommat renkaat tuntuisi itselle sopivammilta.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...ort-4/p/35785/
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...ort-5/p/35786/
Kirjanmerkit