ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 236 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 136 186 226 234 235 236 237 238 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.051 - 7.080 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

  1. #7051
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.212
    Minä duunasin sellasen muovikupin, joka ottaa ohjauksen pressfitt kupin ulommaisesta reunasta ja nojaa kuiturunkoon. Sitten vaan keskiön sisään sopivia holkkeja, jotka on viistetty sivuista litteäksi, jotta ne saa kääntämällä paikaleen. Ceramic speedin uusimmissa malleissa on onneksi jätetty ulosvetoa varten pieni olake sisään, eli keskiputki ei ole aivan tasasssa sisähalkaisijan kanssa.

    Tuossa vähän selitetty miten ceramicspeedin malli toimii.
    https://youtu.be/_q6MksOV198?t=450

    Mulla on se yksi alilta tilattu ulosveto sarja, niin tuohon on hyvä tehdä erillaisia muovi/alumiini lisäosia ulosvetoa varten. Ideana siis se, että pressfitt kupit ja laakerit pysyvät täysin virheettöminä vaikka noita joutuisi irrottamaankin. Jatkossa tietysti täytyy tehdä pykälää pienempi ulosvetokuppi, joka nojaa pressfitin runkoon. Silloin siis irtoaa pelkkä laakeri vaihto varten.

  2. #7052
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Minun systeemi olikin vähän alkeellisempi. No edellisen kerran irroittelin jollain lyöntiholkilla, että sinänsä välineet kehittyneet

    Shimanon kammet oli jo olemassa joten tilasin vain niihin uudet pienemmät rattaat. Hieman yli 600 g 2 eturattaalla on ihan hyvä paino.

  3. #7053
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.212
    Mulla on nuo redin kammet quarqin tehomittarilla ja d-a polkimilla. Ainoa kevyt kohta koko systemsixissiä. En vie pyörää lähellekkään vaakka. Veikkaan painon olevan luokkaa 11kg tuolla setupilla. Pelkkä paikallaan oleva ohjaamo painaa varmaan kilon.

  4. #7054
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Mä voin myydä sulle sopuhintaan giantin alumiiniset 38 mm aerokiekot. Kiekot+ mukana tulleet gummit+ 105 pakka ja jarrulevyt = 3.635 g.
    Sopii sun ohjaamoon ja sen painoon

  5. #7055
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Oikeasti systemsix hi-modina on kevyt, runko hieman yli 1.100 g ja haarukka 450 g, ottaen huomioon että se on aika puhdas aeropyörä

    https://weightweenies.starbike.com/f...c.php?t=154692

  6. #7056
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.212
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Oikeasti systemsix hi-modina on kevyt, runko hieman yli 1.100 g ja haarukka 450 g, ottaen huomioon että se on aika puhdas aeropyörä

    https://weightweenies.starbike.com/f...c.php?t=154692
    1200gr tuo runko painoi ainakin minulla, mikä on kyllä aika penteleen paljon. Tietysti paikallaan oli pullotelineen pultit ja vaihtajan korvake.

    Mutta joo. Tuo FSA:n alumiininen hytti on aivan ankkuri. Saletisti huomaa eron jo käsiteltävyydessä, kun tuosta tippuu kunnollisella ohjaamolla liki puolet pois. Tarttee vaan testailla nyt mitat tarkkaan, kun on noita muuttujia niin paljon.

    Voi esimerkiksi käydä niinkin, että joudun vaihtamaan pro pursuit tangn, koska satula on nyt niin paljon edempänä. Eli asento menee nyt painon edelle. Pitkiä stemmejä saattaa joutua kohta metsästämään.

  7. #7057
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Valkoinen väri noin suuren volyymin runkoon tekee varmaan sitä eroa.
    Tarmac SL 7 valkoisena painaa melkein 1100 g. Toki löytyy niitä selkeästi kevyempiäkin runkoja.

    Pron aero pursuitilla saa reachia aika näppärästi ja tavallaan huomaamatta pari senttiä, noissa taitaa >100 mm reach.

  8. #7058
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Mikähän olisi asiallinen suruaika, jonka jälkeen voi alkaa häiriköimään perikuntaa ostotarjouksilla pyörästä, josta omistaja ei eläessään hennonut luopua?
    Tässä projektissa oli tuo ostotapahtumakin jo projekti itsessään, mutta tänään Miyata 1000LT (ilmeisesti vuosimalli 1991) vihdoinkin kotiutettu.

    Tolppa irtoaa ja keskiö pyörii smuutisti. Uudet renkaat, tankonauhat ja etutarakan jos laittaisi, muuten tuo ei taida muuta tarvita kuin kovaa ajoa.

    https://photos.app.goo.gl/hbLjZogGChmASVAw5

  9. #7059
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    tänään Miyata 1000LT (ilmeisesti vuosimalli 1991) vihdoinkin kotiutettu.
    Mikä pyörä tuo oikein on? Luulin maantiepyöräksi, mutta canti-jarrut? Crossari se ei taida olla, niin onko se retkipyörä? Vai miten sitä on kaupattu -91?

  10. #7060
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Ihan retkipyörä se on. Oli Miyatan mallistossa kai jostain 70-luvun lopulta 90-luvun alkupuoliskolla. Miyatan omaa kolmoisohennettua putkea jossa sisällä rihlat kiertojäykkyyttä lisäämässä. Yllättävän kevyt retkipyöräksi.

  11. #7061
    Tuo Miyatan mallihan on maailman parhaanakin pidetty sarjavalmisteinen matkapyörä.
    Siihen aikaan puhuttiin matka- ja retkipyöristä, edellinen tehty raskaampaan käyttöön.
    Itsellä oli Miyata 1000 vuosimallia 1992.
    Täysi Shimano XT osasarja napoja myöten lukuunottamatta noita tangonpäävaihtajia.
    Tilasin uutena Scabarin kautta Ouluun, tuli ruotsista.
    Hintaa oli muistaakseni jotain 6500 markkaa.
    Väri oli sellainen metallin tumman harmaa, runko 63 cm.
    Tuo valmistajahan on vanha, oli 100 vuotistarra tuossa -92 mallissa.
    Kertakaikkiaan hieno pyörä, mukavaa kyytiä.
    Tuolla tuli ajettua balttian maissa heti pyörän saavuttua ja myöhemmin mm.lähi-idässä.
    Kaliningradin viisumi tuli päivän myöhässä lähdön jälkeen, ehkä onneksi....
    Kuukausi Jemenissä yksin pyöräillen, kaksi kertaa Syyriassa, Israelit, Jordaniat.
    Maastoon kilpailemman ja retkeilemään siirryttyäni pyörä oli varastossa, kunnes pienessä rahapulassakin myin sen eteläsuomeen harrastajalle joka halusi juuri tuommoisen pyörän.
    Yhteystiedot on hävinneet, joten jos joku tietää kuka osti, voisi vinkata takaisinostohaluista...

    Joka tapauksessa
    Hieno löytö retropyöräksi!

  12. #7062
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyhä Risti Katso viesti
    Tuo Miyatan mallihan on maailman parhaanakin pidetty sarjavalmisteinen matkapyörä.
    Siihen aikaan puhuttiin matka- ja retkipyöristä, edellinen tehty raskaampaan käyttöön.
    Itsellä oli Miyata 1000 vuosimallia 1992.
    Täysi Shimano XT osasarja napoja myöten lukuunottamatta noita tangonpäävaihtajia.
    Tilasin uutena Scabarin kautta Ouluun, tuli ruotsista.
    Hintaa oli muistaakseni jotain 6500 markkaa.
    Väri oli sellainen metallin tumman harmaa, runko 63 cm.
    Tuo valmistajahan on vanha, oli 100 vuotistarra tuossa -92 mallissa.
    Kertakaikkiaan hieno pyörä, mukavaa kyytiä.
    Tuolla tuli ajettua balttian maissa heti pyörän saavuttua ja myöhemmin mm.lähi-idässä.
    Kaliningradin viisumi tuli päivän myöhässä lähdön jälkeen, ehkä onneksi....
    Kuukausi Jemenissä yksin pyöräillen, kaksi kertaa Syyriassa, Israelit, Jordaniat.
    Maastoon kilpailemman ja retkeilemään siirryttyäni pyörä oli varastossa, kunnes pienessä rahapulassakin myin sen eteläsuomeen harrastajalle joka halusi juuri tuommoisen pyörän.
    Yhteystiedot on hävinneet, joten jos joku tietää kuka osti, voisi vinkata takaisinostohaluista...

    Joka tapauksessa
    Hieno löytö retropyöräksi!
    Mukavaa muisteloa, kiitos tästä. Ei pyörää paljon tarvitse käpistellä ymmärtääkseen, että on laatulaitteesta kyse. Miyatan käyttämiä maaleja nettijutuissa kehutaan ja tässäkin yksilössä maalipinta on aika lailla virheetön.

    Tuohon, että minkä sortin pyörästä on kyse, löytyi tuollainen lainaus:

    "Though the 1000 was designed for loaded touring, it's really more ideal for randonneuring and light touring, which is exactly how this project was spec'd."

    https://cargocollective.com/BRAZENBICYCLES/Miyata-1000
    Aika sirolta ja kevyeltä tuo kyllä tuntuukin ollakseen sellainen raskaamman sarjan matkapyörä. Testasin ja 35 mm (oikeasti ~37 mm) Gravel King mahtuu hyvin pehmentämään menoa, jos runko tuntuu jäykältä. Koeajo taitaa jäädä keväälle, tarkoituksena on tehdä tästä sellainen paremman kelin yleispyörä. Rosterirunkoisella ja levyjarrullisella Standertilla ajellaan suolasohjokausi.

  13. #7063
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Tällaisenaan 10,5 kg. Mielestäni "raskaan sarjan" matkapyöräksi yllättävän kevyt.



    Kehät nyt väritykseltään eri paria, stemmi ja tanko saisivat olla metallinväriset jne. Mutta saapa nähdä jaksaako puhtaasti kosmeettisin syin alkaa vaihtamaan. Onpa muuten äkkiseltään kapean tuntuinen tuollainen 36 cm yläotteelta.

  14. #7064
    Onkos tuossa 3 keskiöratasta? Pienemmät liki samankokoiset?
    Vaimolla on retkipyöränä Miyata 110 vuodelta olikohan 1989.
    Paljon on polkenut, mutta edelleen erinomaisessa kunnossa,
    maalikin oikein siisti eikä ruostetta näy. Joitain palikoita on tietysti
    uusittu vuosien varrella, mutta paljon on alkuperäistäkin.
    Esimerkiksi noita 80 luvun laakereitahan ei saanut polkemalla loppuun,
    huima ero nykytyylisiin kertakäyttöisiin.

    Markku Lehikoinen

  15. #7065
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    28-34-48 eturattaat ovat, jos oikein tihrustin. Takana taitaa isoin ratas olla 28. En ole aiemmin omistanut pyörää kolmella eturattaalla. Saattaa tuo 48 olla suunniteltuun käyttöön vähän turha, mutta jääköön noin.

    Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla

  16. #7066
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.197
    ^Jos tuo kuskin säädöillä niin aika iso runko kyseessä...

  17. #7067
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Eikös toi nyt ole ihan pyörän luonteeseen sopiva perinteinen ”french fit” ajalta, jolloin ”vaaka”putket oli vaakaputkia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  18. #7068
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Kieltämättä itsellekin oli vähän yllätys, kuinka vähän satulatolppaa jäi näkyviin. Vaikea tuohon on ainakaan mitään pulleampaa satulalaukkua mahduttaa. Koeajo edelleen suorittamatta, mutta kaipa tuo suurin piirtein säädöissä on, ainakin satulan korkeuden osalta. Voisin huvikseni yrittää selvittää rungon kokoa. Miayatan vanhoja kataloogeja löytyy netistä aika hyvin. Voisi katsoa, minkä kokoiselle tuota on aikoinaan suositeltu. Itse olen 174 cm pitkä ja jalan sisämitta muistaakseni 83 cm. Jos runko olisi yhtään pienempi, pitäisi varmaan etsiä pidempää stemmiä. Mittailin etäisyyttä satulan istuinluiden paikalta tankoon ja eroa tähän 52 koon Standertiini oli ehkä sentin luokkaa.



    Standert istuu kuin hanska, joten aika korkealla odotukset ovat Miyatankin suhteen.

  19. #7069
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.197
    Mikäs tuon Miayatan koko on, satula/vaakaputken mitat? Tavallaan ihan sama millä koolla kukinajaa mutta itse aina pitänyt että liian suuri runko lähentelee katastrofia.

  20. #7070
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Satulaputkeksi sain C-T 54 cm. C-C ehkä ~52 cm. Vaakaputki ~54 cm. Joko oli huonosti mitattu, tai sitten kataloogista puuttuu yksi koko välistä...


  21. #7071
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Eikös toi nyt ole ihan pyörän luonteeseen sopiva perinteinen ”french fit” ajalta, jolloin ”vaaka”putket oli vaakaputkia.
    Näin. Kun kouralla mahtui juuri ottamaan otteen putkesta satulan ja rungon välistä niin kaikki oli hyvin.

    Varsin hieno pyörä on markkut:llä siinä esillä.
    slow muokkasi tätä : 14.02.2024 at 15.06
    Memento mori

  22. #7072
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti slow Katso viesti
    Näin. Kun kouralla mahtui juuri ottamaan otteen satulaputken ja rungon välistä niin kaikki oli hyvin.

    Varsin hieno pyörä on markkut:llä siinä esillä.
    Kiitoksia. Jos Miyata osoittautuu mukavaksi, niin tarkoitus on ajella sillä herraskaisemmat retket ja kenties brevettiäkin. Standertiin voisi sitten ajatella 650B kiekkosettiä ja pulleampaa rengastusta seikkailullisempia reittivalintoja varten.

    Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla

  23. #7073
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.197
    Muuten, missäs stack/reach luuraa... Tuon ajan pyörät olivat suhteessa korkeita ja lyhyitä nykyisiin verrattuna.

  24. #7074
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Minäpä lisäsin katalogin tiedoilla Miyatan 54 koon Geometrygeeksiin. Vertailussa mukana tuo meikäläisen Erdgeschoss. Se ei varmaankaan ihan hirmu modernia gräveligeometriaa edusta, niin laitoin mukaan vielä 2024 Santa Cruz Stigmatan:

    https://geometrygeeks.bike/compare/m...mata-4-2024-s/

    Miyatan stackin ja reachin laskin sillä oletuksella, että yläputki on tasan vaakatasossa. Itselläni ei näihin geometrialukemiin ole sellaista tuntumaa, että osaisin sanoa juuta tahi jaata.

  25. #7075
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.197
    ^ Tuo kommenttini oli lähinnä sarkasmia kun tuohon aikaan pyöriä kasanneena ei moisista oltu kuultukaan ja homma hoitui...

  26. #7076
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Katselin tuossa videopätkää yhdestä tehdasprojektista, ja muistelin omia kokemuksia kun olin teollisuudessa itsekin töissä.

    Ja nyt kun on duunissa teknisissä ylläpitopalveluissa, mikä on sellaista tasaisen jatkuvaa suorittamista. Ilman niitä projektiduunin tuomia fiiliksiä, siitä kun joku pitkään painettu homma valmistuu.

    Että sitä samaa fiilistäkö näillä pyöräprojekteillakin ajaa takaa?

    Ensin on kiva suunnitella ja pohdiskella sen hankkeen tiimoilla. Ja sitten pikku hiljaa nautiskellen kasailla sitä, kunnes vihdoin on sen ensi lenkin aika.

    Tunnistaako joku muu itsestään tätä asiaa saman tyyliin?

  27. #7077
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Pyöräprojektit on vähän kuin tuotekehitysprojektit. Jää koko ajan kiireisten tulipalojen alle ja lopulta muuttuu tarpeettomiksi.

    Sent from my CPH2399 using Tapatalk

  28. #7078
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Varmaan tuossa jotain ajatusta on. On kiva touhuta, eikä vain möllöttää telkkarin ääressä. Sain tuossa yllättäen armahduksen elinkautisesta remppatuomiosta, kun talo paljastui korjauskelvottomaksi ja jotain projektia piti sitten keksiä. Ihan käyttöpyörä tuosta on tulossa, että ei pelkästään askartelua askartelun vuoksi.

    Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla

  29. #7079
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Pitäisikö tässä koettaa keventää tuota jäykkää 29” Kinesistä.

    Sen Alu-runko painaa tasan 1800g ja kuituhaarukka 790g. Ja nyt kun kiekkoparikin painaa enää n 1530 grammaa, niin mitäpä sitten.

    Tarkoitus olisi pysyä ns XT tason osissa ja budjetissa. Ja ekana tuli mieleen takapakka ja ehkä kampisarja. Pakka on 11 XT eli noin 450 g ja kammet jotain Deore-tasoa.

    Mutta onko vinkkejä mistä saisi hyvän €/g hyötysuhteen?

  30. #7080
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.105
    ^mulle tulee heti mieleen, että kannattaako. Toki jos haluaa harrastaa niin mikä jottei.

    Ensin runko vaihtoon, tilalle joku kilon hiilaritekele ja kammet hiilariksi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •