Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
Mä taas väittäisin, että nimenomaan kovalla sora-alustalla nappulat hidastaa vähemmän kuin uskoisi ja kuin mitä brr antaa olettaa. Mitä isompi on nappulan pinta-ala suhteessa sen korkeuteen sitä vähemmän se jarruttaa kovalla, koska kovalla alustalla nappulan suurin hidastusmomentti tulee nappulan muodonmuutoksesta sen painuessa alustaa vasten.
Tuon olen itsekin huomannut nappularenkaiden osalta, joista osa on kovin hitaita asfaltilla, mutta nopeutuvat jopa selvästi, jos alusta vaihtuu kovaksi soraksi tai jääksi. Tämän takia maasturin Bontragger XR4 jäi täällä talvirenkaaksi, koska asfalttisiirtymät olivat niin tuskaisia.
BRR:n luvut nappularenkailla eivät itselle kerro koko totuutta - tai kertovat totuuden lähinnä vain asfalttisiirtymien osalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu
Renkaiden suhteen on sellainen hyvä puoli, että niitten kokeileminen ei ole kovin kallista ja testatuista vähän ajetuista pääsee helposti eroon, jos ei tykkääkään, joten erilaisia kannattaa testailla. Renkailla on kuitenkin aika olennainen merkitys ajokokemuksen kannalta. Ehkäpä olennaisin kaikista komponenteista.
Juurikin näin. Hinta pienehkö, mutta vaikutus valtaisa. Vielä kun muistaa, että eri renkaissa hyvä ajokokemus saattaa tulla eri paineilla eli testiä vaan!
Nyt Tufo Thunderot alla ja suu leveässä hymyssä aina lenkin jälkeen.