Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
Tarkoitin lähinnä ajettavuutta sellaisissa kevyellä irtosoralla olevissa mutkissa. Noissa sliksi vaan leijuu siinä pinnassa ja ei uskalla kallistaa tasan yhtään. Tuokin on varmaan vain fiilis ja osaamattomuutta.

Kovemmalla alustalla ja kovemmassa vauhdissa nappulla jarruttaa kyllä menoa julmasti. Varmaan paljon enemmän, mitä eroa tulee näistä rullatesteistä hitaiden ja nopeiden renkaiden välillä. Mikään muu ei oikein selitä, miksi esimerkiksi unboundeja ajellaan niillä maxxisen sikajarruilla refusen slikseillä.
Mä taas väittäisin, että nimenomaan kovalla sora-alustalla nappulat hidastaa vähemmän kuin uskoisi ja kuin mitä brr antaa olettaa. Mitä isompi on nappulan pinta-ala suhteessa sen korkeuteen sitä vähemmän se jarruttaa kovalla, koska kovalla alustalla nappulan suurin hidastusmomentti tulee nappulan muodonmuutoksesta sen painuessa alustaa vasten. Pehmeässä erot kasvaa, koska nappulat kaivautuu alustaan ja lisää vierintävastusta sen vuoksi.

Sileiden gg-renkaiden ongelma on se, että kun niissä on kulutuspinta paksuhko kauttaaltaan ja usein vielä joku pistosuojanauha kudoksessa, rengas alkaa vastustaa muodonmuutosta heti, kun alusta on yhtään epätasainen. Nappularenkaissa renkaan runko on yleensä nappuloiden välistä sliksejä ohuempi ja siksi ne vastustaa muodonmuutosta vähemmän.

Perustan oman näkemykseni omiin ajoihin, kokemuksiin ja vauhteihin, joissa ei käytännössä ole eroa esimerkiksi juuri Strade Bianchen ja Hersen nappularenkaiden välillä, jos katsoo lenkkien keskimääräisiä keskareita. Kevätpehmeillä kelirikkoteillä kyllä huomaa nappuloiden jarruttavan vaikutuksen ihan selvästi.

Joillain Unboundin kärkikuskeilla 40 km/h sorakeskareilla todennäköisesti on ihan eri vaikuttimet ja renkaiden rullausvastus on kokonaisvastuksesta suhteessa pienempi kuin meikäläisen 25 km/h sorakeskareilla. Siellä tehdään kompromisseja rullaavuuden, pidon ja kesävyyden välillä ja lisäksi kärkikuskit on sidoksissa sponsoreidensa tarjoamiin vaihtoehtoihin. Enkä kyllä tiedä, että kuinka kovaa tai pehmeätä ne tiepohjatkaan siellä on, kun ei ole tullut käytyä

Renkaiden suhteen on sellainen hyvä puoli, että niitten kokeileminen ei ole kovin kallista ja testatuista vähän ajetuista pääsee helposti eroon, jos ei tykkääkään, joten erilaisia kannattaa testailla. Renkailla on kuitenkin aika olennainen merkitys ajokokemuksen kannalta. Ehkäpä olennaisin kaikista komponenteista.