Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
_o/

En paljon, mutta kuitenkin ja ihan omasta taskusta.
Itse ostin taannoin tuommoisen 14 ha metsää vanhuuden varalle, mutta olen nyttemmin tullut siihen lopputulokseen että saa pysyä pystyssä. Parille lohkolle tehtiin yläharvennus pari vuotta sitten ja katselen nyt, lähteekö sieltä alta kasvamaan uutta puuta.

Yksi palstan lohko on karua ja lämmintä kalliopohjaista männikköä, johon tuskin saisi enää mitään kasvamaan, jos sen vetäisi lakiaksi. Veikkaan, että se kuivaa pystyy minun elinaikanani. Nämä nykyiset kesien kuivat kaudet ovat jo tappaneet pykälää karummalta paikalta vuosikymmeniä vanhoja katajia. Suurin osa tuosta palstasta on 50 - 70 vuotta vanhaa mänty- tai kuusimetsää, ihan tavallista talousmetsää, ja siellä käyvä metsäalan ammattilainen sanoo poikkeuksetta että kymmenen vuoden päästä nurin.

Just eilen kävin ajamassa läskillä tommosen 16 km metsäautoteitä ja vähän polkujakin tässä lähistöllä ja talven mittaan on kaadettu aivan helvetisti metsää täältä ympäristöstä. Ero viime vuoden loppukesään on melkoinen, tyyliin "jos vain tietä pääsee suht lähelle niin kumoon vain".