Itsekin olen kyllä havainnut, että todella usein autoilijat väistää silloin kun ei tarvitsisi. Voisin jopa sanoa, että hieman ärsyttää kun itse pysähtyy väistämään ja silti autoilija tekee saman ja viittoo menemään tien yli, vaikka itse olen väistämisvelvollinen. En tosin ole mitään merkkikohtaisia eroja huomannut. Naurettavimpia on nämä vihreisiin valoihin pysähtelijät, jotka viittoo sit kevyttä liikennettä kulkemaan punaisia päin. Niitä tulee sillon tällön vastaan niin autolla, pyörällä kuin jalankin liikkuessa. Tai no autolla liikkuessa niitä vastaan tulevia ei niinkään tule huomattua, vaan lähinnä edessä ajavia. Autolla liikkuessa olen kyllä muistanut näitä lyhyellä äänimerkillä. Toinen huvittava ryhmä on ne vanhoilla vihreillä ajavat, jotka sit pysähtyy risteyksen toiselle puolelle punaisen valon eteen keskelle risteystä...
Merkkikohtaiset yleistämiset on aika turhia ja naurettavia, niistä paistaa aika vahvasti vaan ihan perisuomalainen kateus hintavilla autoilla ajavia kohtaan.
Mutta kyllä vaan tuo suojatiellä väistäminen on pahasti hukassa myös pyöräilijöillä, autolla liikkuessa pakko koittaa varautua siihen, ihan jatkuvasti saa väistää suojatien yli ajavia pyöräilijöitä, näissä korostuu omien kokemusten perusteella vahvasti keski-ikäiset ja siitä ylöspäin olevat naiset. Ja lapsista nyt ei koskaan tiedä miten ja minne ne sinkoilee.
Kirjanmerkit