ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 364 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 264 314 354 362 363 364 365 366 374 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.891 - 10.920 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #10891
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    En ole onnistunut löytämään lähdettä tälle. Kuntaliiton ohjeissa suositellaan sitä toisenlaista järjestelyä, mutta ei oteta kantaa tähän. Lain voisi edelleen kuvitella sallivan tämänkin järjestelyn yleisen lisäkilpisäännön kautta.
    Tieliikennelaissa pyörätien liikennemerkkien (D5 Pyörätie, D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, D7 Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain) kohdalla mainitaan, että merkin kanssa voi käyttää lisäkilpeä "Sallittu mopoille". Siitä voi hiukan epäsuorasti päätellä, että lainsäätäjä tarkoittaa myös sitä, että mitä tahansa lisäkilpeä ei voi käyttää. Tämä on oikeastaan samoin ilmaistu kansainvälisesssä Wienin tieliikennesopimuksessa eli pyörätie on vain polkupyörille. Eli kun tieliikennelaissa on määräysmerkki, niin siihen ei voi tienpitäjä tehdä mitä tahansa liikennesäännöistä poikkeavia määräyksiä itse. Siksi tuollainen pyörätie + huoltoajo/tontille ajo sallittu ei ole laillinen yhdistelmä. Jokainen liikennesuunnittelija taitaa tämän saman vastauksen antaa, joskin vähän ympäripyöreämmin, koska tietävät että monien kuntien alueella tällaisia virheellisiä merkkiyhdistelmiä löytyy.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  2. #10892
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Siitä voi hiukan epäsuorasti päätellä, että lainsäätäjä tarkoittaa myös sitä, että mitä tahansa lisäkilpeä ei voi käyttää. Tämä on oikeastaan samoin ilmaistu kansainvälisesssä Wienin tieliikennesopimuksessa eli pyörätie on vain polkupyörille. Eli kun tieliikennelaissa on määräysmerkki, niin siihen ei voi tienpitäjä tehdä mitä tahansa liikennesäännöistä poikkeavia määräyksiä itse.
    Pakko tunnustaa että minusta tuollainen tuntuu saivartelulta. Jos kuitenkin kaikki ymmärtää että kyseessä on kevyen liikenteen väylä, jota käytetään myös autoiluun talojen pihaan.

  3. #10893
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Tieliikennelaissa pyörätien liikennemerkkien (D5 Pyörätie, D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, D7 Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain) kohdalla mainitaan, että merkin kanssa voi käyttää lisäkilpeä "Sallittu mopoille". Siitä voi hiukan epäsuorasti päätellä, että lainsäätäjä tarkoittaa myös sitä, että mitä tahansa lisäkilpeä ei voi käyttää. Tämä on oikeastaan samoin ilmaistu kansainvälisesssä Wienin tieliikennesopimuksessa eli pyörätie on vain polkupyörille. Eli kun tieliikennelaissa on määräysmerkki, niin siihen ei voi tienpitäjä tehdä mitä tahansa liikennesäännöistä poikkeavia määräyksiä itse. Siksi tuollainen pyörätie + huoltoajo/tontille ajo sallittu ei ole laillinen yhdistelmä. Jokainen liikennesuunnittelija taitaa tämän saman vastauksen antaa, joskin vähän ympäripyöreämmin, koska tietävät että monien kuntien alueella tällaisia virheellisiä merkkiyhdistelmiä löytyy.
    Tu on mahdollinen tulkinta. Mutta kaksi vastapointtia:

    Mopoilla ajo sallittu -kyltti on siitä poikkeuksellinen, että ennen piti oli lisäkilpi silloin kun mopoilla ajo on kielletty. Tämän maininnan voisi tulkita vain jäänteeksi siitä.

    Lisäkilvistä yleisesti säädetään:

    Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jolla selvennetään liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta. Lisäkilpeä voidaan käyttää myös merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemiseksi taikka vaikutuksen rajoittamiseksi.
    Luulisi että tuossa olisi jokunen sana lisää jos tulkintasi olisi oikea. Mutta en toki ole eri mieltä siitä, etteikö tämä merkintätapa olisi huonompi kuin se toinen mahdollinen.

  4. #10894
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Lisäkilvistä yleisesti säädetään: Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jolla selvennetään liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta. Lisäkilpeä voidaan käyttää myös merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemiseksi taikka vaikutuksen rajoittamiseksi.
    Lainaamasi tieliikennelain 82 § 1 momentin jälkeen seuraa 2 momentti. Siinä sanotaan: "Lisäkilpien kuvat sekä niiden tarkoitus ja sijoittaminen esitetään tämän lain liitteessä 3.8."

    Kotitehtäväksi jätän etsiä sieltä sinivalkoisen "Huoltoajo sallittu" (tms.)
    Sen sijaan tieliikennelaista löytyy keltapohjainen, punareunuksinen merkki H25: Huoltoajo sallittu.

    Toisin sanoen määräysmerkkeihin (sinivalkoiset) ei lisäkilvellä voi tehdä mitä tahansa poikkeusta. Sen sijaan kieltomerkkeihin (keltapohjainen, punareunallinen) voi lisäkilvellä tehdä poikkeuksen kiellosta.

    Käsitykseni mukaan liikennemerkkiohjeet (Väylä, Kuntaliitto yms.) ovat näistä ihan selkeitä miten merkkejä tulee käyttää.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  5. #10895
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.404
    https://yle.fi/a/74-20028387

    "Kaksi pyöräilijää loukkaantui törmäyksessä auton kanssa Rääkkylässä"

    "Henkilöauto oli ajamassa kohti Rääkkylää, kun se mutkassa törmäsi kahteen samaan suuntaan kulkeneeseen polkupyöräilijään."

    Laitoin tuosta viimeisestä kappaleesta palautetta YLE:lle.

  6. #10896
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.404
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti

    Laitoin tuosta viimeisestä kappaleesta palautetta YLE:lle.
    Toimittaja vastasi nopeasti!

    "Kiitos asiallisesta palautteesta, eivät ne autot tosiaan ainakaan vielä nykyisin aja ilman kuljettajaa. Uutinen on korjattu."

    Korjattu teksti

    "Henkilöauton kuljettaja oli ajamassa kohti Rääkkylää, kun auto mutkassa törmäsi kahteen samaan suuntaan kulkeneeseen polkupyöräilijään."

  7. #10897
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    409
    "Omien kokemusten perusteella kännissä pitää koskea hallintalaitteisiin ennen kuin tulkitaan rattijuopumukseksi. Siis jos kone ei olisi käynnissä."

    Väärin!

    Rikoslaissa rattijuopumuspykälä on kirjattu siten, että "veren alkoholipitoisuus on ajon aikana tai sen jälkeen..." Rattijuopumus siis edellyttää moottorikäyttöisen ajo- tai kulkuneuvon kuljettamista. Moottorin käynnistäminen ja ratin kääntely päihtyneenä ajoneuvon ollessa paikoillaan ei ole vielä rattijuopumusta, mutta jos ajoneuvo liikahtaa sentinkin, niin tilanne muuttuu ja rattijuopumus toteutuu.

  8. #10898
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    "Omien kokemusten perusteella kännissä pitää koskea hallintalaitteisiin ennen kuin tulkitaan rattijuopumukseksi. Siis jos kone ei olisi käynnissä."

    Väärin!

    Rikoslaissa rattijuopumuspykälä on kirjattu siten, että "veren alkoholipitoisuus on ajon aikana tai sen jälkeen..." Rattijuopumus siis edellyttää moottorikäyttöisen ajo- tai kulkuneuvon kuljettamista. Moottorin käynnistäminen ja ratin kääntely päihtyneenä ajoneuvon ollessa paikoillaan ei ole vielä rattijuopumusta, mutta jos ajoneuvo liikahtaa sentinkin, niin tilanne muuttuu ja rattijuopumus toteutuu.
    Niin että mun kokemus on väärin? Sä olit varmaan paikalla?

    Nyt vain sattuu niin, että kaveri on saanut rattijuopumuksesta sakot istuessaan jurrissa kuskin paikalla ja räplätessään hallintalaitteita.
    Käytkö korjaamassa tilanteen?
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  9. #10899
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Nyt näitä ensimmäisiä uuden tieliikennelain perusteella annettuja ”molemmat syyllisiä” tuomioita.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9...0-7990fbb1e173

  10. #10900
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Jos street view pitää paikkansa edelleen niin ainoa mahdollinen paikkahan on tosiaan suojatie, jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Melko erikoista on meininki nykyään, jos autoilija saa rangaistuksen, vaikka ei ollut edes väistämisvelvollinen ja pyöräilijä vielä tullut jalkakäytävältä kaiken lisäksi.

    https://goo.gl/maps/eGPjhg8iyL7nwfH2A

  11. #10901
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Nyt näitä ensimmäisiä uuden tieliikennelain perusteella annettuja ”molemmat syyllisiä” tuomioita.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9...0-7990fbb1e173
    En ymmärrä tätä. Aikuinen (?) pyöräilijä ajaa pyörällään suojatielle. Miksi autoilija on millään tavalla syyllinen tässä? Tuossa risteyksessä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä miten risteyksessä ajetaan.

    Koskahan ollaan pisteessä, että liikennevaloillakaan ei ole mitään merkitystä?

  12. #10902
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    En ymmärrä tätä. Aikuinen (?) pyöräilijä ajaa pyörällään suojatielle. Miksi autoilija on millään tavalla syyllinen tässä? Tuossa risteyksessä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä miten risteyksessä ajetaan.

    Koskahan ollaan pisteessä, että liikennevaloillakaan ei ole mitään merkitystä?
    Joo, olisi mielenkiintoista lukea oikeuden peruste asialle tuomiolauselmasta, nythän linkin takana olevassa uutisessa sanottiin seuraavaa:

    "Oikeus katsoi, että sekä autoilija että pyöräilijä olisivat voineet liikennesääntöjä noudattamalla välttää törmäyksen. Autoilijan olisi pitänyt havainnoida muuta liikennettä ja noteerata pyöräilijä, jonka myös hänen takanaan ajanut auto oli huomannut."

    Ja tämähän on se nykyisen tieliikennelain kohta mistä oli keskusteluja joka saattaa aiheuttaa mielenkiintoisia tuomioita, joista tämä juttu on yksi osoitus:

    4 §

    Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus


    Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


    27 §

    Ajoneuvon ajaminen suojatien yli


    Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

    Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

    Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.




    Eli oikeuden perustelu lienee ollut jotenkin sen kaltainen, että auton kuljettajan olisi pitänyt havaita suojatietä lähestyvä pyöräilijä ja että autoilijan olisi pitänyt tajuta että pyöräilijä SAATTAA ylittää suojatien pyörällä ajaen vaikka on väistämisvelvollinen autoon nähden. Ja tämän takia autoilijan olisi pitänyt sovittaa nopeutensa niin että olisi ehtinyt pysäyttää auton ennen yhteentörmäystä.
    Tästä lainkohdasta ja sen vaikutuksista tosiaan oli puhetta lain voimaantulon aikoihin ja epäiltiin että johtaa enenevässä määrin tuomioihin joissa "molemmat ovat syyllisiä" josta tämä oikeustapaus on hyvä esimerkki. Eli pyöräilijä ajoi liikennesääntöjen vastaisesti, mutta autoilijan olisi pitänyt pystyä ajamaan niin että törmäys olisi voitu välttää.

  13. #10903
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Oikeus katsoi, että sekä autoilija että pyöräilijä olisivat voineet liikennesääntöjä noudattamalla välttää törmäyksen. Autoilijan olisi pitänyt havainnoida muuta liikennettä ja noteerata pyöräilijä, jonka myös hänen takanaan ajanut auto oli huomannut
    Varovaisuutta ja ennakointia edellytetään kaikilta. Tuossa ei ole edes mitään sokeaa kulmaa tms. tekosyytä.

  14. #10904
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Vaikea keksiä miksi autoilijalle on tässä sakkoa annettu. Laillisesti pyöräilijän suunnasta ei saa ajaa risteykseen. Ajoradalla on kielletyn ajosuunnan merkki ja sen vieressä on jalkakäytävä, jolla ei saa ajaa.

  15. #10905
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Varovaisuutta ja ennakointia edellytetään kaikilta. Tuossa ei ole edes mitään sokeaa kulmaa tms. tekosyytä.
    Mitä jos autoilija olisi ajanut jalkakäytävällä ja pyöräilijä ajoradalla? Sakko molemmille ja pulinat pois?

  16. #10906
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    163
    Entä jos pyöräilijä olisi ollut 10-vuotias? Olisiko autoilija silloinkin ollut oikeutettu ajamaan päälle?

  17. #10907
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjr Katso viesti
    Entä jos pyöräilijä olisi ollut 10-vuotias? Olisiko autoilija silloinkin ollut oikeutettu ajamaan päälle?
    Ei ikä vaikuta väistämissääntöihin.

  18. #10908
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    47
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    En ymmärrä tätä. Aikuinen (?) pyöräilijä ajaa pyörällään suojatielle. Miksi autoilija on millään tavalla syyllinen tässä? Tuossa risteyksessä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä miten risteyksessä ajetaan.

    Koskahan ollaan pisteessä, että liikennevaloillakaan ei ole mitään merkitystä?
    Pyysin oikeudelta tuomiopaperit, ja tuomio annettiin käytännössä suojatie- ja risteyssääntöjen rikkomisesta (TLL 27 ja 28 §, "noudatettava erityistä varovaisuutta risteystä/suojatietä lähestyessä"). Oleellisena osana oli tuomitun autoilijan perässä ajaneen todistajan lausunto, jonka mukaan pyöräilijä oli hyvin havaittavissa jo kaukaa. Tuomittu ei osannut kertoa, oliko havainnut pyöräilijää vai ei, ja oikeus totesi että tuomittu oli ollut huolimaton eikä noudattanut riittävää varovaisuutta risteyksen/suojatien läheisyydessä. TLL 4 § (ennakointivelvollisuus) mainittiin syyksiluvussa mutta siihen ei tarkemmin viitattu tuomion perusteluissa.

  19. #10909
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjr Katso viesti
    Entä jos pyöräilijä olisi ollut 10-vuotias? Olisiko autoilija silloinkin ollut oikeutettu ajamaan päälle?
    Missä kohtaa mielestäsi autoilijan on todettu olleen oikeutettu ajamaan päälle?

  20. #10910
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Joku vääräleuka voisi kirjoittaa "viisaampi väistää". Mutta ehkä se ei tässä tilanteessa sovellu, kun väistämisvelvollinen ei ollutkaan autoilija...

    Tässä vaikuttaa olevan varsin perinteinen "tuleekohan tuo alle" -tilanne. Eli autoilijalla on todistajan kertomuksen mukaan ollut aikaa havainnoida pyöräilijä hyvissä ajoin ennen törmäystä. Sillä ei ole merkitystä, onko yliajanut autoilija nähnyt pyöräilijän, jos havaitseminen on kuitenkin ollut vaikeuksitta mahdollista. Päälle ei saa ajaa, jos on mahdollista olla ajamatta päälle.

    Jos haluaa varsin samantapaisen rinnastuksen toiselta puolelta, on tämä hyvinkin samankaltainen tilanne kuin pyöräilijä ja kolmion takaa eteen ajava autoilija. Pyörällä liikkuessa tulee päivittäin näitä tapauksia, joissa katsoo risteystä vauhdilla lähestyvää autoa ja pohtii, mahtaakohan tuo pysähtyä väistämään. Silloin sormet hakeutuvat jarrukahvoille sillä oletuksella, ettei auto pysähdy kuitenkaan ja jos tämä oletus realisoituu, pysähdytään itse. Päälle ajaminen tarkoittaisi todennäköistä sairaalakeikkaa, joten sitä pyrkii kovasti välttämään. Eli ns. viisaampi väistää -tilanne.
    Vielä sellainen maininta, että kolmiota lähestyvä auto on helpompi havaita, kuin suojatietä lähestyvä pyöräilijä. Auto on suurempi, nopeampi ja siinä on etuvalot (ainakin suomessa. Härregyd kuinka euroopassa pääsivät valottomat autot yllättämään alkuun usein). Syyksiluettavuuden kannalta sillä ei ole merkitystä, mutta vaikuttanee tapahtumamääriin.

  21. #10911
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^Eli käytännössä autoilijan on joka tilanteessa annettava tietä suojatielle pyrkivälle pyöräilijälle. Kaikissa muissa tilanteissa autoilija ei ole erityisen varovainen.

  22. #10912
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ^Eli käytännössä autoilijan on joka tilanteessa annettava tietä suojatielle pyrkivälle pyöräilijälle. Kaikissa muissa tilanteissa autoilija ei ole erityisen varovainen.
    Aika pitkälle menevän johtopäätöksen vedit tuosta, mutta ei. Toisaalta jos autoilija havaitsee vauhdilla suojatietä lähestyvän pyöräilijän (tai se on vaivatta ollut mahdollista), on autoilijan valmistauduttava siihen mahdollisuuteen, ettei pyöräilijä noudata väistämisvelvollisuuttaan. Aivan samalla tavoin kuin muissakin tilanteissa, missä toisen osapuolen käytös ja vauhti viittaavat siihen, ettei väistämisvelvollisuutta olla noudattamassa.

    Luonnollisesti yksi merkittävä vaikuttava seikka on, kuinka kauan autoilijalla on aikaa varautua tilanteeseen. Jos pyöräilijä on näkyvissä sekuntikaupalla ja lähestyy suoraan sivulta, on vastuu valmistautua suurempi kuin silloin, jos pyöräilijä on näkyvissä vain hetken ennen suojatielle ajoa.

    Näihin ei ihan oikeasti ole mitään noin yksinkertaista (tyhmää), "JOS NÄIN NIIN SITTEN VARMAAN AINA NÄIN JA JUST NÄIN!" -sääntöä, koska jokainen tapaus arvioidaan tapauskohtaisesti. Pohdittavana on paljon muuttujia. Tuo olisi voinut mennä myös toisin päin, mutta tuomioistuin päätyi nyt tällä kertaa tämän kaltaiseen tuomioon. Perusteita molempiin suuntiin on olemassa, eikä yhtä tarkkaa tulkintaa joka tilanteeseen voida antaa.

    Miten tämä on jotenkin epäselvää?

  23. #10913
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    47
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Aika pitkälle menevän johtopäätöksen vedit tuosta, mutta ei. Toisaalta jos autoilija havaitsee vauhdilla suojatietä lähestyvän pyöräilijän (tai se on vaivatta ollut mahdollista), on autoilijan valmistauduttava siihen mahdollisuuteen, ettei pyöräilijä noudata väistämisvelvollisuuttaan. Aivan samalla tavoin kuin muissakin tilanteissa, missä toisen osapuolen käytös ja vauhti viittaavat siihen, ettei väistämisvelvollisuutta olla noudattamassa.

    Luonnollisesti yksi merkittävä vaikuttava seikka on, kuinka kauan autoilijalla on aikaa varautua tilanteeseen. Jos pyöräilijä on näkyvissä sekuntikaupalla ja lähestyy suoraan sivulta, on vastuu valmistautua suurempi kuin silloin, jos pyöräilijä on näkyvissä vain hetken ennen suojatielle ajoa.

    Näihin ei ihan oikeasti ole mitään noin yksinkertaista (tyhmää), "JOS NÄIN NIIN SITTEN VARMAAN AINA NÄIN JA JUST NÄIN!" -sääntöä, koska jokainen tapaus arvioidaan tapauskohtaisesti. Pohdittavana on paljon muuttujia. Tuo olisi voinut mennä myös toisin päin, mutta tuomioistuin päätyi nyt tällä kertaa tämän kaltaiseen tuomioon. Perusteita molempiin suuntiin on olemassa, eikä yhtä tarkkaa tulkintaa joka tilanteeseen voida antaa.

    Miten tämä on jotenkin epäselvää?
    Juuri näin. Yleisestä huolellisuusvelvoitteestakin todetaan lainvalmistelussa, että sen arviointi on täysin tapauskohtaista eikä siitä voida antaa yleispäteviä tulkintaohjeita. Tuollaista kärjistettyä johtopäätöstä ei todellakaan voi vetää yksittäisestä käräjäoikeuden tuomiosta.

  24. #10914
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    163
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs Katso viesti
    Ei ikä vaikuta väistämissääntöihin.
    10-vuotias saa kuitenkin ajaa jalkakäytävällä ja voi siitä tulla myös suojatien yli. Ainakin autoilijan pitää se ottaa huomioon.

  25. #10915
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    163
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Missä kohtaa mielestäsi autoilijan on todettu olleen oikeutettu ajamaan päälle?
    Jos ajamista ei olisi pidetty rangaistavana. Sitä täällä ainakin on yritetty esittää.

  26. #10916
    Autoilijoilla tuntuu olevan hämmästyttävän heikko tietoisuus etuajo-oikeusasiasta suojatiellä. Vain mersukuljettajista voi olla varma. Varmasti eivät väistä silloin, kun ei tarvitse. Kenties hatunnoston paikka. Lohjalla on isommalla tiella 2511 poistettu meidän paikallistien liittymän tuntumassa olleen suojatien liikennemerkit. Keskialueen kiveys kuitenkin jäi (ei korotusta ajoradalla) ja aika moni autoilija vetää liinoja kiinni, kun väijytään fillarin kanssa tienylittämisaukkoa.

  27. #10917
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Aika pitkälle menevän johtopäätöksen vedit tuosta, mutta ei. Toisaalta jos autoilija havaitsee vauhdilla suojatietä lähestyvän pyöräilijän (tai se on vaivatta ollut mahdollista), on autoilijan valmistauduttava siihen mahdollisuuteen, ettei pyöräilijä noudata väistämisvelvollisuuttaan. Aivan samalla tavoin kuin muissakin tilanteissa, missä toisen osapuolen käytös ja vauhti viittaavat siihen, ettei väistämisvelvollisuutta olla noudattamassa.

    Luonnollisesti yksi merkittävä vaikuttava seikka on, kuinka kauan autoilijalla on aikaa varautua tilanteeseen. Jos pyöräilijä on näkyvissä sekuntikaupalla ja lähestyy suoraan sivulta, on vastuu valmistautua suurempi kuin silloin, jos pyöräilijä on näkyvissä vain hetken ennen suojatielle ajoa.

    Näihin ei ihan oikeasti ole mitään noin yksinkertaista (tyhmää), "JOS NÄIN NIIN SITTEN VARMAAN AINA NÄIN JA JUST NÄIN!" -sääntöä, koska jokainen tapaus arvioidaan tapauskohtaisesti. Pohdittavana on paljon muuttujia. Tuo olisi voinut mennä myös toisin päin, mutta tuomioistuin päätyi nyt tällä kertaa tämän kaltaiseen tuomioon. Perusteita molempiin suuntiin on olemassa, eikä yhtä tarkkaa tulkintaa joka tilanteeseen voida antaa.

    Miten tämä on jotenkin epäselvää?
    https://www.google.fi/maps/@60.26879...7i16384!8i8192

    Tuolta oikealta kun paukauttaa pyörä auton alle, niin lupaatko, että autoilijaa ei mitenkään voi syyttää erityisen varovaisuuden puutteesta?

    Mutta jos tullaankin vasemmalta? Riittääkö näkyvyys siihen että ollaan "erityisen varovaisuudeen" piirissä?

  28. #10918
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Niin joo tuossahan on noita puskia vähän tiellä eli miksi autoilijan tarvitsisi edes yrittää varoa mitään. Kyllä mä uskaltaisin luvata että asia on tällä selvä, hanaa vaan ja herran haltuun.

  29. #10919
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    https://www.google.fi/maps/@60.26879...7i16384!8i8192

    Tuolta oikealta kun paukauttaa pyörä auton alle, niin lupaatko, että autoilijaa ei mitenkään voi syyttää erityisen varovaisuuden puutteesta?

    Mutta jos tullaankin vasemmalta? Riittääkö näkyvyys siihen että ollaan "erityisen varovaisuudeen" piirissä?
    Onko sulla joku hahmotusvaikeus, minkä vuoksi et kykene ymmärtämään, mitä tapauskohtainen harkinta tarkoittaa?

  30. #10920
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    263
    Itsekin olen kyllä havainnut, että todella usein autoilijat väistää silloin kun ei tarvitsisi. Voisin jopa sanoa, että hieman ärsyttää kun itse pysähtyy väistämään ja silti autoilija tekee saman ja viittoo menemään tien yli, vaikka itse olen väistämisvelvollinen. En tosin ole mitään merkkikohtaisia eroja huomannut. Naurettavimpia on nämä vihreisiin valoihin pysähtelijät, jotka viittoo sit kevyttä liikennettä kulkemaan punaisia päin. Niitä tulee sillon tällön vastaan niin autolla, pyörällä kuin jalankin liikkuessa. Tai no autolla liikkuessa niitä vastaan tulevia ei niinkään tule huomattua, vaan lähinnä edessä ajavia. Autolla liikkuessa olen kyllä muistanut näitä lyhyellä äänimerkillä. Toinen huvittava ryhmä on ne vanhoilla vihreillä ajavat, jotka sit pysähtyy risteyksen toiselle puolelle punaisen valon eteen keskelle risteystä...
    Merkkikohtaiset yleistämiset on aika turhia ja naurettavia, niistä paistaa aika vahvasti vaan ihan perisuomalainen kateus hintavilla autoilla ajavia kohtaan.
    Mutta kyllä vaan tuo suojatiellä väistäminen on pahasti hukassa myös pyöräilijöillä, autolla liikkuessa pakko koittaa varautua siihen, ihan jatkuvasti saa väistää suojatien yli ajavia pyöräilijöitä, näissä korostuu omien kokemusten perusteella vahvasti keski-ikäiset ja siitä ylöspäin olevat naiset. Ja lapsista nyt ei koskaan tiedä miten ja minne ne sinkoilee.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •