Joskus viisaat sanoi että jos spacereitä täytyy laittaa yli sentti alle niin rungon koko on väärä mutta mites jos niitä lyödään enemmän?
Joskus viisaat sanoi että jos spacereitä täytyy laittaa yli sentti alle niin rungon koko on väärä mutta mites jos niitä lyödään enemmän?
Pääosalla valmistajista maantiepyörien koot menevät yleensä niin että pyörän stack kasvaa parin sentin molemmin puolin kun siirrytään koosta toiseen. Samalla valmistajien ilmoittamat spacereiden maksimimäärät yleensä ovat sellaisia että täysillä määrillä mennään vähintään seuraavan koon alalaitaan tai vähän yli. Jos spacereilla mennään kovin paljon seuraavan koon yli, niin sitten kannattaa ainakin tarkemmin katsoa olisiko seuraava koko parempi.
Itselle esimerkiksi spessun Tarmac ja Trek Emonda on sellaisia, että stackin puolesta sopivia on koko 56 parin sentin spacereilla tai 58 täysin slämmättynä, oma valinta on 56 ja spacereilla.
Toki tässä on myös muita muuttajia mm. kuskin mitat, reach ja stemmin kulmat
56 ja 54 sopisivat kyllä molemmat cannondalesta minullekkin. Valinta on helppoa kun vain toista koko oli saatavilla.
Itselle sellainen 570 stack olisi ihanne, tuosta voin mennä sentin-puolitoista alas tai ylös. Nyt viimeaikaisten lenkkien perusteella ehkä kuitenkin tuo tai vähän ylös.
Varsinkin kiinteissä ohjaamoissa pituutta pitää yrittää katsoa siinä samalla, perinteisessä stemmisysteemissä ei niin tarkkaa kun pyörän reach kasvaa yleensä kuitenkin aika maltillisesti.
Muutama satunnainen huomio uuden pyörän hankinnasta:
Hinta
-force ja ultegra di2:n näyttäisi monesti olevan aika kallis paketti, sekä kokonaisuus että suhde rivaliin tai 105:een
Paino
- high-end rungot vs second tier, monen valmistajan mukaan näissä ominaisuudet samat, viimeiset painonpudotukset vain kalliita pääosin työkustannusten lisääntymisen vuoksi, juu ja logon
- s-works tarmac vs tarmac: painero n. 160 g "carbon look", eri maalipinnoilla ero voi tasoittua
-canyon aeroad cfr-slx-sl painot tasolla 950-1000-1090 + haarukka, erilaisia lukujakin löytyy
-cannondale lab71 40 g kevyempi kuin hi-mod
- trek emonda slr vs sl painoero on yli 400 g, trek sl koossa 56 maalattuna 1265 g +haarukka n.400
-osasarjoissa varsinkin rival vs red painoero suurelta osin kammissa ja takapakassa
Markkinat:
- oma käytetty pitänee myydä edullisesti, jos siitä ylipäätään haluaa päästä eroon, pari vuotta vanhan ja uuden vastaavan hintaero on jo melkoinen
^Monasti kannattaa miettiä myös että osien paino vaikuttaa paljonkin suhteessa kalliiseen runkoon, itse rakensin Merlinin halpiskuituiselle tuollaisen UCI laittoman, rungon hita reilusti alle tonnin kun noita mainuttuja ei tosiaan saa siihen hintaan.
Mielestäni osat valitaan suhteessa verraten muuhun pyörään, huippurunkoon EI 105:sta tai Rivalia vaikka niilläkin tulee toimeen. Ultegra ja Force sopivia ja Forcessa kammet jo kuitua, taas RED ja DuraAce aivan ylihinnoiteltuja/yliarvostettuja, siis kyse mekaanisista seteistä.
"Vanhaa" pyörää ei kukaan arvosta vaikka kuinka hyvä on, vaikeaa myydä ellei heti pläjäytä sopivan alhaisen hinnan ja sittenkin joku tinkii.
Tässä sitten tämänkertainen lopputulos.
Sopiva geo, uusi malli ja löytyi sopivan kokoinen alkaen malli-paketti, johon omat osat kiinni.
Tourin luvut hyviä, myös kevyehkö kun heivaa alkueräiset kiekot.
Loppupeleissä vaihtoehtona runko tai vastaava kompliitti.
![]()
Mutta tuo gianthan oli nimenomaan yllättävän hidas tourin testissä? Vai muistanko väärin?
Itse en olisi päässyt eroon siitä komeammasta mallista. Giantissa noissa rungoissa on oikeasti eroa. Hinta vaan taisi olla aika jäätävä.
Niin ja tuohon tulevaan Systemsixin runkoon tulee nyt kuitenkin 12sp di2 ultegraa. Vähän joutui realisoimaan vanhaa kalustoa, mutta eipähän harmita jälkikäteen.
Giant oli tourin testissä 209 W, tämä halpamalli 216 vakiokiekoilla mutta verrokkikiekoilla 212 W.
Tämä on oikein hyvä semi-aerotulos (Tarmac/vähän alle), mutta onhan noissa virhemarginaalia.
Jää sellaiset 5-7 wattia parhaimmille full-aeroille, mutta on suurimman osan full aeroja tasolla.
Mulla 30 kmh keskarilla 5 watin ero 45 :ssä kääntyy 1,5 wattiin ja ja 35 keskarilla 2,5 wattiin.
![]()
Jep. Muistelin testi giantin olleen se nopeampi malli. Siis mikä oli vain 2w alle sl7.
Ensimmäinen testigiant oli se kallis sl malli. Siinä on saman muotoinen runko (poislukien satulaputki on pitkä jonka päähän laitetaan sellainen pienempi adapteri), kiekkoina cadexin uusimmat aerokiekot ja stemmi vissiin vähän erilainen. Noissa luvuissa myös osasarjalla jonkin verran vaikutusta.
Hyvä kokonaisuus sulle tulossa, on muuten oikeasti sitten aero.
Omaan ostokseen vaikutti myös että sähköt ja hyvät kiekot löytyy jo, jolloin lähinnä vertasin tätä sellaiseen 5-6 teurin pyörään, eli ostanko kompliitin jolle en tee mitään, vai "yhdistänkö" kaksi pyörää.
13-14 teurin pyörästä on helppo päästää irti jos oikeasti ostoskorissa on 3 teurin pyörä, mutta yli 10 teurin pyörä saattaisi viime metreillä mennä vaihtoon
Mulla oli oikeastaan kaksi juttua mitä halusin. Korkeat ja leveät kiekot+uudet 12sp kahvat.
Vannejarrulliseen ei kannatattanut enää kiekkoja ostaa.12sp kahvatkin ovat vannejarrullisessa ne vanhan malliset ja tosi pienet.
Tuo aiemmin postattu uusi Propel on kyllä hieno. Ovat vihdoin päässeet eroon tuosta kamalasta stemmivirityksestä
![]()
^Kauneus kyllä katsojan silmissä. Hillitön spacer pakka, onkos joku trendi juttu vai vääränkokoinen runko?
No mutta tämähän onkin kivan värinen ja muutenkin fiksun näköinen. Meneekö letkut ynnä vaijerit kokonaan piilossa?
Mulla ei kyllä silmä siedä yhtään enää näkyviä vaijereita. Joten seuraavan rungon yksi kriteereistä on ettei piuhan piuhaa. Aika monta runkoa on jäänyt tuon takia vaan ostoskoriin.
Minä olen kyllä täysin myyty uuden supersixin emäputkirakenteelle. Tuo mahdollistaa normaalilta näyttävät stemmit ja joka suuntaan kapean emäputken.
Hattua pois ja silleen. Klassista ja nättiä.
![]()
^^ Giantissa pystyy käyttämään mitä tahansa stemmi+ohjaustankosysteemiä, kunhan stemmi on 1 1/4.
Giantin omassa letkut kulkee niin, että ohjaustankoon hoodseilta, ohjaustangon keskeltä aukko stemmiin, jossa ne kulkee stemmia alalaitaa pitkin näkösällä kun kattelee alhaaltapäin. Giantin stemmissä pienet ulokkeet alaspäin joka blokkaa letkujen näkymisen. Giantin tangon läpimenot on ihan reiluja.
Kattelin eilen aika ahkerasti tuota väriä (ja speksejä) ja uskon että luonnossa se on vielä hieman eläväisempi.
Cannondalellakin pätevän oloinen systeemi.
![]()
Joku pistää varmaan vielä paremmaksi. Kaskytäsenttiä 25 asteen miinuskulmaan.
kapeasta ja silmään ottamattomista emäputkista tykkään itsekin. Tai jos valita saisi.
Tuo alempi giant on tullut jossain vastaan, tosin ihan satavarma en ole. Mutta ilman spaceripinkkaa. Tykkään muotoilusta mutta jos fillari ei kulje niin se on kakkaa.
^^ okei. Nyt tämä tieto saattaa sekoittaa mun pakkaa.
Huomenna tulis ultimatelle potentiaalinen ostaja tsiigaa fillaria. Haluaa ostaa kaikkinen osine ja aerokiekkoinen päivineen. Lupasin pari viikkoa koeajo mahdollisuutta kunhan saadaan tuo sapelisepeli helevettiin tuolta kadulta.
Tämähän se ajoittain pyörähtää mielessä.
Sininen on hyvä väri.
Itse katsoin mm:
- look blade rs 795 runkosettinä;
- cannondale supersix vanha ja uusi ; runkosettinä
- aeropyöristä: aeroad ja cube aero litening
- giant
Cannondalelta tulee kesällä supersixistä ei- himod versio noin 4,7 teur 105 di2:lla ja budjettikiekoilla.
Nämä mitä itse katselin oli pääosin 5 teur +- rivalin tai 105:n sähköillä, tai 3-4 t mekaanisilla tai runkosettinä.
Factorihan taitaa käyttää Black Incin integroituja tankoja. Nuo kyllä herättävät myöskin omistamisen haluja. Droppi kuitenkin ehkä vähän turhan kompakti omaan makuun. Saisi olla tuohon hintaan jo täydellinen paketti.
Deda Vinci stemmi/tanko on varmaan se, mihin tulen lopulta päätymään. Kaveri tuollaisen jo tilaili. Täytyy katsella miltä tuo näyttää livenä ja ottaa rungon saapumisen jälkeen tarkemmin mittoja. Mulla on samalla taivutuksella oleva superleggera gravellissa ja olen kyllä tykännyt tosi paljon. Flarea tuossa ei ole, mutta jostain syystä ei ole häirinnyt lainkaan.
Saako Factorilla sitten valita uutta pyörää ostaessa hytin ihan vapaasti? Hinta tietty on sellainen, että tuon olettaisi olevan mahdollista.
Black incillä on tosiaan todella hyvin tarjolla eri vaihtoehtoja. BMC:n uusi hytti ehkä vielä parempi, mutta hintakin on aivan älytön.
Tosin hirveen halpahan ei tuo Factorkaan ole
Jännä kuulla speksejä uudesta aeroadista. Säilyyköhän emäputkirakenne muuttumattomana? Toivottavasti. Tuohon jos tehdään muutoksia, niin nykyisten aeroadien elinikä olisi aika lyhyt. Iso kasa uusia intehgroituja ohjaamoja ja/tai quill stemmejä+kuitutankoja olisi aika kova juttu.
Saa. Lähtee 360/80mm combosta muistaakseni sentin nostoin puoleen jos toiseen, kokoon 420/140mm. Jos erotetaan hifistiryhmä tuosta mahdollisesta tilaajakannasta, niin aika monelle varmasti löytyy ohjaamo.
Kirjanmerkit