HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 13 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 621

Aihe: Bosch moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset

Unohtui vahingossa Boschin tekniikalla olevaan Cuben maastopyörään akku muutamaksi päiväksi noin -15 pakkaseen. Lähti ihan normaalisti käyntiin, mutta kun lähti polkemaan, niin pimeni aina noin parinkymmenen sekunnin kuluttua.

Korjaukseksi riitti akun irroittaminen ja takaisin laittaminen, eli todennäköisesti akun liittimeen oli päässyt kertymään jäätä/huurretta, joka aiheutti häiriön kun akusta otettiin enemmän virtaa.

Tyhmä kysymys tyhmältä kysyjältä, kiitos ja anteeksi. Edellinen Giant "sähkömaasturi" sai väistyä työsuhdepyörän alta pois. Pyörähän on Scottin Aspect eride 2022, jossa on Bosch Performance Line Cx moottori, linkki pyörään. https://www.scott-sports.com/gb/en/p...920-bike-black . Tässähän tulee mukana hirmu vauhdikas 2A laturi, tästä huolimatta ostin 6A version, jotta lataus hoituisi nopsemmin.

Sopiiko tämä linkin mukainen tuote tähän, ostin kyllä eri paikasta. https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...SABEgIYrPD_BwE

Muuten kyllä on aika jees pyörä edelliseen verrattuna.

Bosch smart system vaatii erilaisen laturin, jos siis pyörässäsi on se tekniikka. Se tuli juuri 2022. Pistoke on ainakin erimuotoinen ja varmaan muitakin eroja on.

Linkissä 4A smart system laturi.

https://www.bike-discount.de/en/bosch-charger-4a-from-model-year-2022-bpc3400-the-smart-system

Tuo Scott on vielä vanhalla systeemillä, koska ohjaimena on Purion.

Latausliittimet on tosiaan erit. Tuolla laturin 0275007925 tulee kahta eri kuvaa. Onkohan päivittynyt jossain kohtaa? Ei pysty varmaksi sanomaan. Bike24 myymä laturi tuolla koodilla on kuitenkin oikea.

Tullut mieleen et jos poistais harraste pyörästä järjestelmästä virtansa saavat ajovalot. Boschin järjestelmähän varaa viimeiset 10% akusta vain valojen käyttöön, niin ideana olisi saada koko akku kapasiteetti käyttöön = lisää rangea 10%. Onko asiasta tietämystä täällä? Onnistunee Bosch huollossa ainakin, ei taida muuten onnistua? CX4 Kioxilla kyseessä.

Minulle sanoivat R-techistä, ettei muuta sitä milloin sammuttaa itsensä, oli sitten valo aktivoitu tai ei, vaan reservi on akun suojaustoiminto. Pidin uskottavana. Minulla lopettaa avustuksen 8 % kohdalla. Valo jatkaa palamista - on toki eri asia 12 W kuin 250 W ja paljonko sitten turbolla antaakaan hetkellisesti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hanski Katso viesti
    Minulle sanoivat R-techistä, ettei muuta sitä milloin sammuttaa itsensä, oli sitten valo aktivoitu tai ei, vaan reservi on akun suojaustoiminto. Pidin uskottavana. Minulla lopettaa avustuksen 8 % kohdalla. Valo jatkaa palamista - on toki eri asia 12 W kuin 250 W ja paljonko sitten turbolla antaakaan hetkellisesti.
    Smart systeemissä jos valolähtö on päällä, se varaa enemmän kuin sen akunsuoja reservin, koska Saksan säännöstön mukaan valojen pitää palaa "kotiin asti" vaikka joutuisi polkeen ilman avustusta

Ok. Eli siis se ja sama luopuisko valosta jos ei saa sitä loppu reserviä käyttöön. Melko hanurista kyllä jos noin paljon jää hyödyntämättä akusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PuMan Katso viesti
    Ok. Eli siis se ja sama luopuisko valosta jos ei saa sitä loppu reserviä käyttöön. Melko hanurista kyllä jos noin paljon jää hyödyntämättä akusta.
    Smart systemistä en tiedä, mutta kaverilta kuultuna vanhemmassa gen4:ssä reservi riippuu valolle ohjelmoidusta wattimäärästä.
    Valon tehon asetuksessa minimi oli 3W, sillä katkaisun pitäisi olla 3% kohdalla. Muuta merkitystä asetuksella ei ole.
    Kaverin pyörässä toi todettiin ihan käytännössä, sillä katkaisi todella aikaisin kun oli maksimiteho (taisi olla 18W) laitettu valon tiedoiksi. Eipä tuota pyöräliikekään tiennyt.

Itse pyysin pyöräliikettä laittamaan valotehoksi tuon minimin 3W, jolloin tuon reservin pitäisi tosiaan pudota minimiin. Ei vaikuta kuitenkaan siihen kuinka tehokas valo voi olla kytkettynä.

Minä laitattin maksimin valoasetukseksi. En ole kyllä havainnut sen vaikuttaneen mihinkään. Edelleen sähkön kulutus on 10-15%/tunti maastossa ilman valoja ajaen. Akullisella ajaa monta 1.5h lenkkiä.

Nyt pääsiäisenä kulutus on ollut 10%/tunti. Akulla siis ajaisin luokkaa 8h maastossa ilman valoja. Kunto ei riitä siihen joten eipä merkitystä valoille varatulla sähköllä.

Mä en ole oikein ikinä sisäistänyt tuota lampulle varatun virran ongelmaa. Mulla työmatka boschissa valot ja 625kw akku, se on olen etenkin talvella ajanut muutaman kerran niin että on perille päästyä vain kilometri tai kaksi rangea mutta kyllä tuossa akussa on niin paljon potkua että ei tunnu siltä että jotain puuttuu. Ja ajan sillä vielä Turbolla koko ajan. Mutta ai että miten kätevää kun on valot suoraan moottorilta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mä en ole oikein ikinä sisäistänyt tuota lampulle varatun virran ongelmaa. Mulla työmatka boschissa valot ja 625kw akku, se on olen etenkin talvella ajanut muutaman kerran niin että on perille päästyä vain kilometri tai kaksi rangea mutta kyllä tuossa akussa on niin paljon potkua että ei tunnu siltä että jotain puuttuu. Ja ajan sillä vielä Turbolla koko ajan. Mutta ai että miten kätevää kun on valot suoraan moottorilta.
    No sehän toki riippuu käytöstä. Talvella pakkasella, hieman upottavilla poluilla voi tehdä tiukkaa saada edes 2h/30km rangea 625kWh akulla, niin jokainen kilometri lisää auttaa. Kesäisellä työmatkalla ei mitään merkitystä.

Minulle sanoivat R-techistä, ettei muuta sitä milloin sammuttaa itsensä, oli sitten valo aktivoitu tai ei, vaan reservi on akun suojaustoiminto.
    Tätä todennäköisesti pitää paikkaansa. Siis nimenomaan akun suojaustoiminto. Jos akku ajetaan jatkuvasti totaalisen tyhjäksi ei se kestä sille luvattuja lataussyklejä ja hiipuu suunniteltua nopeammin. Tämä toiminto on käytössä autoteollisuudessa ja varmaan myös kehittyneissä sähköpyörissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rydman Katso viesti
    No sehän toki riippuu käytöstä. Talvella pakkasella, hieman upottavilla poluilla voi tehdä tiukkaa saada edes 2h/30km rangea 625kWh akulla, niin jokainen kilometri lisää auttaa. Kesäisellä työmatkalla ei mitään merkitystä.
    Mutta poluilla ei turboa tarvi oikeastaan koskaan. Tai no läskipyörässä ehkä, sillä kun voisi tosiaan ajaa upottavassa hangessa jos tekee polkua muiden ajettavaksi mutta silloin ei ole kyse polusta
    Turbo vain vie kaiken tunnon polkemisesta. Ne maksimitehot tulee Touringasetuksellakin ulos. Tuntuma vaan on parempi jos pidon kanssakin on ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Minä laitattin maksimin valoasetukseksi. En ole kyllä havainnut sen vaikuttaneen mihinkään. Edelleen sähkön kulutus on 10-15%/tunti maastossa ilman valoja ajaen. Akullisella ajaa monta 1.5h lenkkiä.

Nyt pääsiäisenä kulutus on ollut 10%/tunti. Akulla siis ajaisin luokkaa 8h maastossa ilman valoja. Kunto ei riitä siihen joten eipä merkitystä valoille varatulla sähköllä.
    Ai sitä noin hulvattomasti käytetään sähköä.
    Mulla menee 3 % tunnissa... Mutta silloin pyörä on vain valmiustilassa päällä. Saa kuitenkin kaikki tilastot ajamisesta, ei kai sitä sähköavusteista voi muuhun tarvita...

Mutta poluilla ei turboa tarvi oikeastaan koskaan. Tai no läskipyörässä ehkä, sillä kun voisi tosiaan ajaa upottavassa hangessa jos tekee polkua muiden ajettavaksi mutta silloin ei ole kyse polusta
    Turbo vain vie kaiken tunnon polkemisesta. Ne maksimitehot tulee Touringasetuksellakin ulos. Tuntuma vaan on parempi jos pidon kanssakin on ongelmia.
    No emtb-moodi yleensä käytössä, eikä ole läskipyörä. Toki tuo emtb antaa tarpeen mukaan täydetkin tehot, kuten myös tour. Noh kuitenkin parempi että on kaikki kapasiteetti saatavilla, ettei mene tosi raskaaksi lopussa..

Tuolla akunkulutuksella ajaisi jo melkein luomupyörällä. Joko on järjettömästi voimaa tai sitten maasto on äärimmäisen helppoa.

Luomulla ajeluun on valtava ero. Nyt pystyy pitämään rasituksen aikas vakiona ja samoin nopeuden.
    e-MTB -modella tuntuu että tehostusta on suurimpaan osaan ajoon aivan liikaa. Toki tuota tulee käytettyä joissakin paikoissa, käytännössä jyrkissä ylämäissä mutta siis vain hetkellisesti.
    Sellaiseen enskatyyppiseen vähän vauhdikkaampaan ajoon kapeilla lumipoluilla touring on hyvä. Vauhtia saa mutkista hyvin.
    Sähkömode vaihtuu tiuhaan maastoon mukaan.

Jostain syystä sähkön myötä tulee pyöritettyä kovemmilla kierroksilla kuin luomulla ajaessa. Vauhtiakin on tietysti vähän enemmän.
    Jotenkin sähkön kanssa kovemmat kampikierrokset tuntuu luonnolliselta ja tuossa sähköpyörässä on lyhyemmät kammetkin.
    Tällä kovemmalla pyöritysnopeudella voi olla jotain tekemistä Boschin tehostuksen algoritmien sopivuudesta omaan ajotyyliin.

Luomulla ajeluun on valtava ero. Nyt pystyy pitämään rasituksen aikas vakiona ja samoin nopeuden.
    e-MTB -modella tuntuu että tehostusta on suurimpaan osaan ajoon aivan liikaa. Toki tuota tulee käytettyä joissakin paikoissa, käytännössä jyrkissä ylämäissä mutta siis vain hetkellisesti.
    Sellaiseen enskatyyppiseen vähän vauhdikkaampaan ajoon kapeilla lumipoluilla touring on hyvä. Vauhtia saa mutkista hyvin.
    Sähkömode vaihtuu tiuhaan maastoon mukaan...
    Tasamaallahan tolla Gen4:lla ajelee ilman avustusta ihan mielellään, mäkiin ja vastatuuleen vähän apua, niin ei mene ihan ryömimiseksi, silti syketaso kuin luomulla / tuntee pyöräilleensä. Joskin muutaman lenkin olen kokeillut ajaa kaikki tieosuudet ilman avustusta ja eMtb vain metsään. Meneekö sulla eMtb ja Turbo sekaisin vai onko näissä malleissa eroa? Itsellä on siis Eco 60 %, Tour 140 %, eMtb 140-340 % (tehostus riippuu kadenssista, kampimomentista ja momentin derivaatasta), sekä Turbo 340 % jatkuva.
    No, itse olen ainakin ajellut käytännössä eka lenkin / tottumisen pois kiinteistä prosenteista jälkeen "polku - ah, eMtb päälle" sitä sitten vaihtelematta. Ainoastaan jyrkimpiin nousuihin vaihdan Turbolle, koska eMtb antaa nousun alkuun kiihdyttäessä kyllä Turbon avustuksen, mutta kun kadenssi nousee jonnekin n. 90/min. kieppeille, niin enää Tourin verran, ja ellei nousekaan: kun vauhti alkaa nousussa laskea, taas vajotaan sinne Tourin tasolle, kun taas Turbo antaa muista parametreistä välittämättä aina täydet.
    Minulla siis 625 Wh + Kiox, 2022.

Tuo range on melko turha toiminto, akun prosentit vs. kuljettu matka ja itse tietää Kioxia paremmin mitä on edessä vs. takana. Kun paksussa lumimössössä ajaa 18 km koko ajan Turbolla sinnitellen 149 W keskimääräinen ajajan teho, niin meneehän niitä Wh ihan eri malliin kuin jos saman välin pääsisi kepeässä kesäkelissä 50 W "lasketellen" (siis vahvasti karrikoituna, mutta näin se menisi jos siinä kelissä Turbolla ajaisi).

Minulla on muistiinpanoissa kaksi akun loppumista ennen valon aktivointia. Toinen 10 % ja toinen 12 %. Ovat syksyltä, alkumetreiltä, eli viimeisestä vilkaisusta näyttöön oli kulunut xx minuuttia, kunnes prosenttien tilalla olikin vain huutomerkki, ei avustusta. Eli hyvinkin todennäköisesti oli juurikin tuo sama 8 %. Sittemmin tullut seurattua vähän useammin ja prosentit siksi tarkentuneet. Yamahan ja Spessun kokemuksella aika samoissa ne suojausprosentit on, Yamaha näytti viimeiseksi 3 %, mutta ei ilmeisesti näyttänyt varsinaisen suojareservin osuutta lainkaan (mielestäni erittäin loogista - toisaalta valoa ajatellen hyvä näyttää, että jäljellä on vielä sille ruokaa...).

eMTB tulee käytettyä vain sellaisissa hyvin jyrkissä ja teknisissä nousuissa missä pitää lyhyellä matkalla (muutama metri) saada vauhtia.
    Paksussa lumessa ei Piikkisioilla pääse mihinkään, tai no kerran ajoin jäällä pienen puolen kilometrin pätkän turbolla kun hankea oli paksusti ja polun kautta ei oikein päässyt ison virtaavan ojan vuoksi.
    Edelleen noissa muissa kuin eco-modessa häiritsee teknistä ajoa se tehon tuoton jatkuminen polkemisen jälkeen.

Jos saisi toivoa niin neljä mode olisi hyvä. Kaksi alinta niin ettei tehoa tulee polkemisen jälkeen. Alin voisi olla kuten eco ja seuraava eräänlainen voimakkaampi eco missä tehostuksen voisi säätää prosentteina.
    Kaksi ylintä jälkitehostuksella ja niin että tehostuksen voisi säätää.
    Ylipäänsä ite pitäisin enemmän siitä että itse voisi säätää tehostusprosentin.

Tavallaan tuo touring selkeän tehostuspykälän kanssakin on näppärä ainakin talvisilla kapeilla poluilla enduromaiseen ilotteluun. Se antaa hyvän tuntuman pienemmällä voimalla ajaessa mutta tarjoaa selvän potkun ylämäissä ja mutkista kiihdytettäessä.
    Voimassa nelos ja vitosvaihde on aika sopiva tuon kanssa ollut talvella kapeilla poluilla. Molemmilla kierrokset pysyy korkealla mikä antaa sellaisen hyvän etenemistunteen.

Ei ole koskaan akku ollut lähelläkään loppua. Olen ladannut akun aina viikonlopuksi ja ajanut 2-3 lenkkiä. Pahimmillaan akku tuon jälkeen ollut puolessa eli ajoa sellaiset 5h akulla.
    Kesällä akkua varmaan menee ehkä vähän enemmän kun maasto on pehmeämpää ja renkaina superpehmeät ja raskaskylkiset alamäkikumit.
    Laskeskelin että vaikka lataan akun kerran viikossa vaikkei aina olisi tarve, se on siltikin vain 50 latausta vuodessa ja jos akku kestää täysiä latauksia 1000 niin latauskerrat ei tule akkua tappamaan vaan aika. Oletettu käyttöikä voisi olla 4-5 vuotta.

Saapas nähdä missä vaiheessa on viimeiset hetket ostaa uusi Gen4 akku. Boschilla on tapana vaihtaa akkujen muotoa ja liitoksia ainakin sähkötyökaluissa tämän tästä. Haluavat myydä uusia koneita. Luultavasti sama toistuu fillarien akuissa.
    harmi jos joskus 5v päästä ei saisi uutta akkua tai jos moottoria ei saisi kuntoon. Pyörän suhteen kun olen nyt maalissa.

Ekös sillä Flow-sovelluksella nyt pysty säätämään kaikki muita modeja mutta ei Auto-modea. Ainakin omassa pyörässä turbo-modessa kaikki olen laittanut maksimille. Emtb on oletuksilla ja siihen Ecoon laitoin vähän lisää avustusta. Tosin yli 90 % olen ajannut tuolla Auto-modella ja en ole noita muita modeja ehtinyt kesäisissä olosuhteissa edes koitanut. Kesällä täytyy säätää niitä sitten vähän enemmän. Minulla on siis lokakuussa ostettu Voima johon Polella asensivat sen uusimman Firmwaren silloin kun sen sieltä kävin hakemassa.

Pystyy säätämään myös emtb moodia. Päivitä pyöräsi uusimpaan versioon Bosch Flow apilla

Säädettävyys on silti aika huono eli oikein pysty säätämään kunnolla. Kullekin modelle pitäisi olla puolen tusinaa parametria että sen saisi kuntoon jos ihanne tilanne oliis tavoitteena. Se että on parametri, ei tarkoitta että se olisi riittävä tai edes kovin käyttökelpoinen.

Saapas nähdä missä vaiheessa on viimeiset hetket ostaa uusi Gen4 akku. Boschilla on tapana vaihtaa akkujen muotoa ja liitoksia ainakin sähkötyökaluissa tämän tästä. Haluavat myydä uusia koneita. Luultavasti sama toistuu fillarien akuissa.
    harmi jos joskus 5v päästä ei saisi uutta akkua tai jos moottoria ei saisi kuntoon. Pyörän suhteen kun olen nyt maalissa.
    Pole on ehtinyt sen 5v aikana päivittämään Voiman kaksi kertaa ja tuonut todennäköisesti uusia aivan kiistatta elintärkeitä ominaisuuksia, jotka voi saada käyttöön vain ostamalla uuden pyörän. Tuolla sun akunkulutuksella voit ajaa loppuelämän sillä akulla.

Jossain vaiheessahan syntynee(?) jälkimarkkina akuille pyöriin, jossa kaikki muu on ok, mutta akku finaalissa.

^ei se akku kestä loppuelämää (toivottavasti) Litium-akku vanhenee...

Ehkä jokusen vuoden päästä kannattaisi ostaa varoiksi käytetyn Gen4 moottorin tai ainakin joitain kriittisiä osia.

On ne miehet kunnossa. Ajellaan ilman avustusta ja jos käytetään, akkua ei kulu nimeksikään
    Mulla just aika tyypillinen talvilenkki, tosin polut ehkä vuoden nopeimmassa kunnossa: puoliksi panssarijään siloittamaa, puoliksi sulaa, pehmeää lunta ei missään. Matkaa 57 km, nousumetrit 829, ajoaika 3:16. 750 Wh akkua jäljellä 1 %, kaloreita paloi Garminin mukaan 1656. Moodeina käytössa Eco ja Tour+.
    Eli näin paskalla kunnolla täytyy vissiin katseet suunnata kilowattitunnin akkuihin.
    MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
    Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000

Joo se on jännä juttu että ostetaan sähköpyörä ja sitten ajellaan sillä ilman sähköjä tai ecolla. Itse ostaisin noin kovalla kunnolla kymmenen kiloa kevyemmän analogisen ja lähtisin säästetyillä rahoilla etelään. Mutta kukin tyylillään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Joo se on jännä juttu että ostetaan sähköpyörä ja sitten ajellaan sillä ilman sähköjä tai ecolla. Itse ostaisin noin kovalla kunnolla kymmenen kiloa kevyemmän analogisen ja lähtisin säästetyillä rahoilla etelään. Mutta kukin tyylillään
    Jos noihin Kiiturin teksteihin viitataan, niin aika samaa mieltä, itselläni ainakin nuo avustus/akun kulutus lukemat on ihan toisella tasolla kuin mitä Kiiturion teksteistä saa kuvan hänellä olevan. Itselläni sähkönkulutus 2-3kertainen maastolenkeillä noihin Kiiturin lukemiin nähden.

Lähtokohta on että kuskilta pitää tulla enemmän watteja kampiin kuin moottorilta. Muuten kyse muusta kuin pyöräilystä.

Samanlaisia aiheita

1. Shimano moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    By Canno in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 869
    Viimeinen viesti: Eilen, 17.45
  2. Yamaha moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 08.09.2025, 20.13
  3. Brose moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    Vastaukset: 53