GiantBikeshopElectrobikeLostInLapland
Sivu 241 / 348 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 141 191 231 239 240 241 242 243 251 291 341 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.201 - 7.230 / 10432

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Eikö Shimanolla ainakin ollut jossain välissä joku viallinen erä ketjuja markkinoilla, jotka juuri noin porsi?
    Useammat shimanon ketjut hajonnut noin

Oon hieman hämmentyny että mikä näistä malleista mulla on nyt pyörässä? Kun on noi kaikki ketjulinjojen mallit merkittynä.

EDIT: Selvisi, kun kattoi sitä vetopuolen kampea. Jarrupuolen kampi näköjään kaikissa ketjulinjoissa identtinen, siellä merkintä M8100 M8120 M8130 ja vetopuolella vaan M8120.

Pitää turvautua foorumin tietäjiin, 2019 mallin ultegra di2, uudet jarrupalat pitäisi metsästää. Onko nämä oikeat? https://www.bike-discount.de/en/shim...c-brake-pads-1
    Embrace the moment

Jatkoin uusien kiekkojen kanssa säätämistä. Etukiekko varmaan helpompi kun ei tarvitse rattaiden kanssa säätää ja voisin jättää nastarenkaan loppusyksystä kieroksi pannutettuun vanhaan etukiekkoon. Jarrulevyt olin laittanut kiinni ja takakiekkoa ihmetellyt huolto oli kiristänyt sen oikealla työkalulla. No vajaa pari tuntia ihmettelin YouTube-videoiden kanssa, availin ja kiristelin jarrusatulaa ja lopulta totesin, ettei omilla taidoilla onnistu. Pitää jollain ilveellä saada sekä kiekot että pyörä huoltoon, parin viikon päästä oli Hi5:ssä aikoja. Ei tässä netistä ostamalla ainakaan rahaa säästynyt ja aikaa ja vaivaa ainakin paloi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Pitää turvautua foorumin tietäjiin, 2019 mallin ultegra di2, uudet jarrupalat pitäisi metsästää. Onko nämä oikeat? https://www.bike-discount.de/en/shim...c-brake-pads-1
    On joo. Niihin menee ne pykälää halvemmat palat kans.

Huomasin just fillarin kevätsiistimisen yhteydessä, että etukiekon (Zipp 303s) napa pykältää, on tiukkka, ei pyöri kunnolla, tekee kuolemaa jne.
    Mikä etunavan ylipätään saa tuohon kuntoon, kiristyykö se itsestään vai joku muu rikkimeneminen?
    Ei oo nyt sopivaa avaintakaan tuon aukaisemiseksi. Entisissä kiekoissa/navoissa oli centerlock sisäpuolisella hammastuksella tässä ulopuolisella...
    Alanko tumpelona räpläämään ollenkaan ite vai kiikutanko ostopaikkaan Tonitonille?

No laakerit loppu. Jos et osaa noita itse vaihtaa niin viet toneilla.

^kiitoksia, ehkä se on viisainta, säästyypä rahaa työkalun ostosta. Vähän nopeesti tuo kuoli, toissa kesänä ostettu... siis kun vertaan mun 70-luvun mummocrescentiin, jossa ei ikinä mikään mene rikki.

Kiinalaisiahan ne 303s taisi olla.

Mutta jos ajaa märällä, niin ei ne kauaa kestä ilman huoltoa. Tosin omissa ffwd kiekoissa on edessä vieläkin alkuperäiset keraamiset laakerit paikallaan. Virheettä rullaa. Ajettu tosi paljon.

Letku/paine/pesuaine, pesu rikkoo nopeasti, sateessa ajon hyvin kestävät fillarin laakerit. No suolaa teillä myös teillä.

Joo, veden ja pesun kanssa olen ollut varovainen. Ei mitään painepesuria tai letkua, suihkussa matalalla paineella loroteltu vettä pestessä.
    En tosin ole "huoltanut" noita laakereita mitenkään. Kuinka usein ja miten niitä on tarkoitus huoltaa? Onko noissa irtokuulat vai minkämoisia nykylaakerit on?
    Mut onhan tää tietämättömälle hämmentävää; tonnin hintaisten kiekkojen etukiekon laakerit paskana kahden vuoden käytön jälkeen. Ja vuodessahan mulla tulee kilometrejä maks 3000.
    Viittaan edelleen vanhaan Crescentinni unelman lailla pyöriviin renkaisiin ilman mitään huoltoja, kun pyöräyttää rengasta niin sehän ei pysähdy ikinä... Ennen oli kunnollista.

Ihan normaalit konelaakerit. Voi ne mennä äkkiäkin. Fulcrumeista kanssa alkoi jumimaan vuodessa.

n.10e/kpl ja vaihto nopeaa.

Zippin napoja ei yleisesti mitenkään ihmeelisinä pidetä.. Näyttäisi olevan perus konelaakerit, manuaali löytyy Sramin sivuilta. Uutta vaan tilalle.

https://www.reddit.com/r/bikewrench/...ont_hub_issue/

Zipin laatua. Ei nuo S mallit juurikaan taida erota alin kiekoista.

Ok, kulutustavaraa ja uusitaan tarvittaessa. Ehkä mä keskityn epäolennaisuuksiin ihmettelyni kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Ok, kulutustavaraa ja uusitaan tarvittaessa. Ehkä mä keskityn epäolennaisuuksiin ihmettelyni kanssa.
    Ihan se asiaa on. Heikot laakerit ja huono suojaus. Ihan samaa noiduin fulcrumien kanssa. Verrattuna just ffwd. Niillä vaan ajaa ja ajaa.

Tonnin ja useamman tonnin kiekot ei vapauta huoltotoimenpiteistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ihan se asiaa on. Heikot laakerit ja huono suojaus. Ihan samaa noiduin fulcrumien kanssa. Verrattuna just ffwd. Niillä vaan ajaa ja ajaa.
    Halvemman pään ffwd on ihan samaa luokkaa. Samaa paskaa.

^^ no vastaisen varalle, miten ja kuinka usein huolletaan?

Siis tästä hintapuolesta. Ehkä tonni on vähän? mutta sillä hinalla saa kokonaisen fillarin (tai kaksi) ja sitä hölmö olettaa, että laatu simppelin laakerin kohdalla olisi laatua...
    Vanhalle muummoCrescentille en tee mitään. Tosin en pesekään. Kaikki osat on mukavan tahmaisen suojaavan töhnän peitossa

Se "huolto" taitaa olla parin vuoden välein vaihtaa laakerit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Se "huolto" taitaa olla parin vuoden välein vaihtaa laakerit.
    Lukitaan tämä hyvä vastaus kun ei parempiakaan taida tulla.
    Vai availeeko joku napoja parin kuukauden välein, putsailee ja rasvailee?

^^ no vastaisen varalle, miten ja kuinka usein huolletaan?

Siis tästä hintapuolesta. Ehkä tonni on vähän? mutta sillä hinalla saa kokonaisen fillarin (tai kaksi) ja sitä hölmö olettaa, että laatu simppelin laakerin kohdalla olisi laatua...
    Vanhalle muummoCrescentille en tee mitään. Tosin en pesekään. Kaikki osat on mukavan tahmaisen suojaavan töhnän peitossa
    Sitten kun pykällystä tuntuu, niin vaihtaa uudet. Toinen vaihtoehto on käyttää laakerin huulitiiviste säännöllisesti auki ja laittaa uutta vassua. Puhdistaa jos on päässyt hiekkavettä sisään.

Mutta nuo laakerit ovat sen verran edullisia, että roadiin olen laittanut aina uudet. Rospuuttoajan pyörän laakereita kyllä rasvailen.

^ just näin.

Esimerkiksi vaparin laakeri on useimmissa laatunavoissakin niin heikosti suojattu, että märällä ajaessa se ei kestä kovinkaan kauaa ilman rasvausta. 2v ehdottomasti liian pitkä aika.

Minulla on kyllä sellainen käsitys että kun kallista roinaa hommataan niin niiden perään katsotaan. Ei se vaadi kuin pikkasen rutiinitoimenpiteitä.
    Toisaalta onhan mulla kaveri joka 70000 Audiin ostaessaan vie auton huoltoon vasta kun useampi valo vilkkuu taulussa.

K.Kuronen Guest
    Lukitaan tämä hyvä vastaus kun ei parempiakaan taida tulla.
    Vai availeeko joku napoja parin kuukauden välein, putsailee ja rasvailee?
    Päätyhokit vain pois ja kurat ja hiekat hittoon. Vaparille sama. Varmaan jotain 4x vuodessa.

^ Ainakin kurkkaus että missä kunnossa ovat. Toimenpiteet sen mukaan.

No mutta kiitoksia, viisastuin.

Tietääkö kukaan valmistetaanko (=tuleeko kauppoihin lisää) Shimano Ultegra ST-R8000 -kahvoja enään? Ois mielessä vaihtaa hydrauliset GRX:t täysin mekaanisiin ja noita kahvoja löytyy (vielä?) parista kaupasta, mutta pitäis saada jarrusatulatkin hankittua ja siihen saattaa hetki mennä. Jos noita ei enään valmisteta, niin sitten se on varmaan pakko...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Päätyhokit vain pois ja kurat ja hiekat hittoon. Vaparille sama. Varmaan jotain 4x vuodessa.
    Vapaarattaan huollosta; tässä Velogin videossa https://www.youtube.com/watch?v=3jXUV-xVgYA vaihdetaan vapaaratas ja todetaan, että Shimano ei suosittele sen purkamista (kohdasta 7.35 alkaen). Eli se vain vaihdetaan, koska parinkympin hintainen osa ja ollut hyvinkin viisi vuotta käytössä (ilman huoltamistako?- ei mulle selvinnnyt).
    Liekö noissa vapareissa siis eroja, joitakin huolletaan 4 kertaa vuodessa ja toiset ajetaan loppuun huoltamatta?

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7193
    Viimeinen viesti: Eilen, 21.56

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •