HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 52 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 42 50 51 52 53 54 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.531 - 1.560 / 1631

Aihe: Taistelu tappajasepeliä vastaan

Olen kuvitellut, että hiekoitussepeli on raekooltaan jotakin alle sentin kokoluokkaa. Tässä on koko piha paljaan asfaltin päällä täynnä oheisen kuvan mukaista murkulaa. Tuntuvat aika kivasti kenkien pohjien läpi ja haittaavat melkoisesti pyörän käyttöä.

No mutta tuo ei mene renkaasta läpi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No mutta tuo ei mene renkaasta läpi.
    Juuei mene, mutta pyörii kuin kuulalaakeri ja tietty snakebiteja saa varoa.

Onko kokemusta näistä renkaista? Kestääkö miten sepeliä?

https://www.xxl.fi/maxxis-maxxis-rek...184405_1_style

Tai, vielä ilmeisesti vahvempi rengas

https://www.xxl.fi/maxxis-maxxis-rek...181162_1_style

Renkaita hankkimassa maastopyörään, mutta mikä olisi paras sepeliä vastaan? Kiinnostaisi tuo 2.40 koko

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cchki Katso viesti
    Onko kokemusta näistä renkaista? Kestääkö miten sepeliä?

https://www.xxl.fi/maxxis-maxxis-rek...184405_1_style

Tai, vielä ilmeisesti vahvempi rengas

https://www.xxl.fi/maxxis-maxxis-rek...181162_1_style

Renkaita hankkimassa maastopyörään, mutta mikä olisi paras sepeliä vastaan? Kiinnostaisi tuo 2.40 koko
    Tämä aihe juolahti mieleen. Nyt (käytännössä katukäytössä) olevassa maasturissa on ISP:t alla mutta kun tässä pk-seudulla kelvit ovat kaikki jo riittävän sulia niin nastoille ei oikein enää ole käyttöä. Mutta sepeliä piisaa. Olisko mitään hyväksi todettua sepeliajan nappulakumia 29 2.25 kokoon?

Onhan mulla varsinaiseen kesäkäyttöön Marathon Almotionit mutta viittiskö niitä vielä alle...?

Eiköhän Almotionit varsinkin microskin versiona kestä. Yhdet kestävimmän oloisista renkaista millä olen ajanut. Sepelillä tosin ei tullut ajettua, kun en pitänyt niistä ja annoin pois.

Itse olen pärjäillyt tappasepeliä vastaan suht normirenkailla - mitä nyt on sattunut jäämään kiekoille ennen talvikautta tai jotka asennan tulevalle kaudelle. Tämä koskee litkutettuja gravel- ja maastorenkaita. Muutaman säännön turvin olen pärjännyt ainakin omasta mielestäni sangen hyvin tällä mein kampf-osastolla.

1. Käytä litkuja ja tarkista niiden määrä tavanomaista useammin. Jos litku toimii kuten se kuuluu, se paikkaa ja sitä kuluu - ylimääräinen pieni litkupurkki ja muut tarvikkeet mukana tarpeen varalta
    2. Ajele pääsääntöisesti renkailla, joissa on nappulat - jos laitan muut kuin pistosuojatut slicksit, sihinää alkaa kuulumaan kokemukseni mukaan
    3. Välttele paikkoja jossa on sepeliä.

Tuon viimeisen suht selvän säännön noudattamista on helpottanut se, että ainakin pääkaupunkiseudulla on edellisvuosina korjattu sepelit suht pikaisesti pois alta. Toki syksyllä joskus levittävät sepelinsä meidän riemuksi jo lokakuussa, ja saattavat olla siellä kolmekin kuukautta ennen kuin tulee tarvetta nastoille.

Minulla pääperiaatteena se, että en jaksa asennella mitään ajohaluja syövää lähes 100% suojaa tarjoavia renkaita kun ainakin keväisin (ajohaluja syövän) talvirengaskauden ja sepelittömän kauden välinen aika on suht lyhyt. Tästä huolimatta olen mennyt noiden perussääntöjen varassa lähes päivittäin lenkkini ja työmatkani enkä edes muista milloisin olisin joutunut rengashommiin.

Jos on 2-3mm nappula renkaassa, niin se auttaa jo ihan helvetisti. Pitänee renkaan runogonn sen verran irti maasta, ettei sepeli pääsi painumaan ihan täydellä paineella kumin läpi. Pari kautta ajellut sepalikaudet Pirellin Cinturato Gravel M.llä päivittäiset työmatkaajot stadissa eikä yhtään reikää. Sama rengas ollut käytännössä läpi talven takarenkaana ja hyvä pito myös lumella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hokku Katso viesti
    Eiköhän Almotionit varsinkin microskin versiona kestä. Yhdet kestävimmän oloisista renkaista millä olen ajanut. Sepelillä tosin ei tullut ajettua, kun en pitänyt niistä ja annoin pois.
    Mun Almotionit ovat OneStar EVO LiteSkin V-Guardit.

Tarttee funtsia mitä tekis. Litkujen kanssa ei ole tullut touhuttua ja vanteet (oliko Cube ZX20, siis joku Alexrims?) ei taida olla tubeless rediä muutoinkaan.

Mulla roikkuu varastossa halpikset Rapid Bob + Tough Tom mutta noi vaikuttavat sen verran ohuilta että en viitti kiusata itseäni noilla.

Tänään aamusta tuli sepeli renkaasta läpi. Tubeless-asennus ja luulin litkun hoitavan asian, mutta kuivunut litku ei yllättäen toimii. Ihmettelinkin pari päivää aiemmin, kun ilmat eivät oikein pysyneet renkaassa. Kaupasta uusi purkki litkua, ja pääsin onnellisesti kotiin. Sisurilla olisi joutunut vaihtohommiin.

Ajoin tänään pitkästä aikaa Linnunlaululta Pasilaan. Olin järkyttynyt sepelin määrästä koko matkalla! Eikö kyseessä ole kuitenkin priorisoitu talvihoidon reitti? Alkutalvesta suolataan reitti ajokelvottomaksi ja lumien sulettua sepelöidään samaa lopputulosta tavoitellen?

Muutama viikko sitten näytti Helsingissä hyvälle, kun sepeliä alettiin jo lakaista pois. Viimeiseen reiluun viikkoon ei ainakaan omalle kohdalle ole osunut havaintoja lakaisun jatkumisesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakkalajarvi Katso viesti
    TAjoin tänään pitkästä aikaa Linnunlaululta Pasilaan. Olin järkyttynyt sepelin määrästä koko matkalla! Eikö kyseessä ole kuitenkin priorisoitu talvihoidon reitti? Alkutalvesta suolataan reitti ajokelvottomaksi ja lumien sulettua sepelöidään samaa lopputulosta tavoitellen?.
    Helsingiltä loppui se liuossuola kesken kauden. Onneksi.

Onneksi myös yöpakkaset näyttäisivät tältä erää loppuneen. Niiden jatkuminenhan on perinteisesti esitetty syyksi kun on ihmetelty mikä estää sepelinpoiston aloittamista tai edistymistä.

(On tietysti totta että ilman samanaikaista kastelua pölyä olisi ilmassa ihan liikaa.)

Noi nappulat on se salaisuus. Mullakin on työmatkasähkärissä ihan perusohuet XC renkaat eli Smart Samit ja vielä sisureilla, reikiä nolla. Eilen ajelin ekaa kertaa tänä vuonna niillä töihin ja aika runsaasti on vielä sepeliä joka paikassa.

Aamulla töihin polkiessa oli putsauspartio rantaradan varressa Ilmalan paikkeilla, joten eiköhän se ydin-Pasila-välikin pian putsaudu. Mutta ei siinä sepeliä kuitenkaan entisaikojen malliin ole sentin tai useamman kerrosta missään kohtaa ja mun tuntuma olisi myös sellainen, että tappajasepeli on vähän menettänyt teräänsä tässä vuosien aikana.

Tufo Swamperot olleet mulla tämän kevään ajan alla. Nopeat ja mukavat eikä flättejä, ei edes litkutihkumia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ... ja mun tuntuma olisi myös sellainen, että tappajasepeli on vähän menettänyt teräänsä tässä vuosien aikana.
    Toivottavasti on. Sitä mietin, että olisko tämä kauden lopussa maassa lojuva sepeli jo vähän armeliaampaa vai ajetaanko korkkaamatonta uutta virkaintoista sepeliä sekaan niin paljon, että tuohoamisteho säilyy?

Kierrätetäänkö sepeliä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Kierrätetäänkö sepeliä?
    Siitä on ollut puhetta tässä topsussa ja liukkaustopsuissa. Huonosti kierrätettävissä.

Tufo Swamperot olleet mulla tämän kevään ajan alla. Nopeat ja mukavat eikä flättejä, ei edes litkutihkumia.
    Näistähän on aiemminkin ollut keskustelua, mutta paljos sulla on kilsoja alla noilla? Parin tonnin jälkeen olisi kiinnostava kuulla välitilinpäätöstä vaikka GG-rengas-ketjuun. Nyt kun noista on tullut myös 44mm versio, niin ihan varteenotettava vaihtoehto Pirellin M'lle. Tosin ne ei taida koskana kulua loppuun. Mutta jos ja kun nämä kestää sepeliä ja kovempaa kohtelua ja taitavat olla nopeimmat tämän tyyliset renkaat, niin kiinnostaa kyllä.

Aamulla töihin polkiessa oli putsauspartio rantaradan varressa Ilmalan paikkeilla, joten eiköhän se ydin-Pasila-välikin pian putsaudu. Mutta ei siinä sepeliä kuitenkaan entisaikojen malliin ole sentin tai useamman kerrosta missään kohtaa ja mun tuntuma olisi myös sellainen, että tappajasepeli on vähän menettänyt teräänsä tässä vuosien aikana.

Ei ehkä siellä Pasilassa mutta kyllä aika monissakin paikoissa välille näkee oikein läjittäin sepeliä.

Monissa paikoissa kyllä jo putsaillaan jo. Vantaalla kehä lll:n poikittaisväyliä oli putsailtu kun tänään siellä ajelin. Eikä siinä kehä lll kaan ollut kyllä liikaa sepeliä, mutta ois se vähäkin kiva saada pois.

Näin puhdistuspartion jossain Pakkalan kohdilla kun tulivat liittymästä. Kaksi harjalla ja veden tulolla varustettua kuorkkia ja takana varoituskuorkki jossa vilkut näytti kummalta puolelta pitää ohittaa. Paskat kyllä vaan siirrettiin tien sivuun, tuskin niitä kukaan tulee siitä enää siivoomaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Mun Almotionit ovat OneStar EVO LiteSkin V-Guardit.

Tarttee funtsia mitä tekis. Litkujen kanssa ei ole tullut touhuttua ja vanteet (oliko Cube ZX20, siis joku Alexrims?) ei taida olla tubeless rediä muutoinkaan.

Mulla roikkuu varastossa halpikset Rapid Bob + Tough Tom mutta noi vaikuttavat sen verran ohuilta että en viitti kiusata itseäni noilla.
    Ny on Almotionit alla. Nyt vaan odottamaan huomista ja rengashommia tienposkessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs Katso viesti
    Näistähän on aiemminkin ollut keskustelua, mutta paljos sulla on kilsoja alla noilla? Parin tonnin jälkeen olisi kiinnostava kuulla välitilinpäätöstä vaikka GG-rengas-ketjuun. Nyt kun noista on tullut myös 44mm versio, niin ihan varteenotettava vaihtoehto Pirellin M'lle. Tosin ne ei taida koskana kulua loppuun. Mutta jos ja kun nämä kestää sepeliä ja kovempaa kohtelua ja taitavat olla nopeimmat tämän tyyliset renkaat, niin kiinnostaa kyllä.
    Koppaan tän gg-ketjuun ja vastaan sinne, niin ei mene liikaa offarihommiksi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Tänään ajelin töistä kotiin Hakunilaan päin ja osuudella Malminkaarelta Suurmetsäntietä pitkin kohti Jakomäkeä oli "ilo" huomata, että kyseinen tie oli sepelöity, mitä se ei vielä aamulla ollut. Ja tottahan toki takarengas puhkesi siinä matkalla. Viikonloppuna jo mietin, että vaihtaiskohan jo Piikkisiat taas alle, kun alkaa sääennuste näyttämään siltä, että pääkallokelejä luvassa. Vasta tänään töissä tein päätöksen, että vois vaihtaa, kun kattelin ulos, että lunta tupruttaa ja lämmöt pysyttelee nollassa ja allekkin.

Mutta päätös tuli tehtyä liian myöhään, kun olettaisin, että Piikkisiat ois kestäny paremmin sepeliä. Tälle vuodelle otin ekaa kertaa muut kuin Scwalben Marathon plus renkaat, kun halusin parempaa ajotuntumaa. Tänään ois sitä pistosuojausta kaivannut. Pitänee ens keväänä lähteä kokeilemaan tubeless elämää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti InsaneFinn Katso viesti
    Tänään ajelin töistä kotiin Hakunilaan päin ja osuudella Malminkaarelta Suurmetsäntietä pitkin kohti Jakomäkeä oli "ilo" huomata, että kyseinen tie oli sepelöity, mitä se ei vielä aamulla ollut. Ja tottahan toki takarengas puhkesi siinä matkalla. Viikonloppuna jo mietin, että vaihtaiskohan jo Piikkisiat taas alle, kun alkaa sääennuste näyttämään siltä, että pääkallokelejä luvassa. Vasta tänään töissä tein päätöksen, että vois vaihtaa, kun kattelin ulos, että lunta tupruttaa ja lämmöt pysyttelee nollassa ja allekkin.

Mutta päätös tuli tehtyä liian myöhään, kun olettaisin, että Piikkisiat ois kestäny paremmin sepeliä. Tälle vuodelle otin ekaa kertaa muut kuin Scwalben Marathon plus renkaat, kun halusin parempaa ajotuntumaa. Tänään ois sitä pistosuojausta kaivannut. Pitänee ens keväänä lähteä kokeilemaan tubeless elämää.
    Vai niin. Viime la ajelin Tikkurilantietä Kivistön suunnasta Jumbolle asti. Jo silloin ropisi kivasti siltojen kohdalla. Ja voe vattu jos Suutarilantiekin on jo käsitelty.

Se on vissiin aika laittaa maantiepyörä varastoon ja ottaa talvihärveli esiin.

Eilen oli ilmestynyt sepeliä ympäri Espoota lähialueille

Meinaatko ajella myös maastossa vai ostitko Piikkisiat sepelillä tuhottavaksi?

Tälle vuodelle otin ekaa kertaa muut kuin Scwalben Marathon plus renkaat, kun halusin parempaa ajotuntumaa. Tänään ois sitä pistosuojausta kaivannut.
    Itse lähinnä Helsingissä ajelen ja empiirisellä kokemuksella olen todennut, että Schwalbe Marathon Plus Tour on paras valinta työmatka kulkineeseen. Sen verran monta kertaa olen joutunut pyörää taluttamaan. Viime viikolla laitoin vielä uuden parin B-C:n tilaukseen.

^ Tuo Schwalben 7 kertainen pistosuojaus on hyvä, kun olen noita käyttänyt ei ole kertaakan kumit tyhjenneet. Talvella winter marathon ja kun lunta ja jäätä on tarpeeksin niin Ice spiker pro.
    Kesällä on ollut Schwalbe marthon plus. Nyt ova näköjään kesärenkaiden nimet uusineet. Pitää ihmetellä mitkä ensi kesänä sitten laitetaan.

Terren Grisvold tai 45nrth gravdal taittuva kylkisenä, litkuilla. Mitenköhän tuollainen setti selviää Helsingin sepelistä?

Jos rengasrikkojen välttäminen on päätavoite, niin Contact Spikeillä ajoin monta talvea ilman ainuttakaan rengasrikkoa. Oli käytössä sisureilla ja tubeleksena.

Pitokin oli ihan riittävä pk-seudulla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Jos rengasrikkojen välttäminen on päätavoite, niin Contact Spikeillä ajoin monta talvea ilman ainuttakaan rengasrikkoa. Oli käytössä sisureilla ja tubeleksena.

Pitokin oli ihan riittävä pk-seudulla.
    Kas, en ollut ajatellut että teräsreunallisen renkaan voi litkuttaa.
    Rengasrikkojen välttäminen on tavoite ja litkutettuna voi paikata pikaisesti kamelinpaskalla.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

^

Ei se virallisesti ole tubeless kumi, mutta monet ovat sitä onnistuneesti sellaisena käyttänyt. Minulla ei ollut mitään ongelmia ilman sisuria. Piti ilmat täysin ja nousi vanteellekkin paremmin kuin monet tubelesskumit.

Sisurin kanssa oli myös pomminvarma sepeliä vastaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Terren Grisvold tai 45nrth gravdal taittuva kylkisenä, litkuilla. Mitenköhän tuollainen setti selviää Helsingin sepelistä?
    Molemmat kestää Hesalan sepeleitä oikein hyvin. Ihan kauheen kovia paineita ei välttämättä kannata käyttää. Gravdalit rullaa marginaalisesti paremmin. Griswoldeissa on nastat järkevämmin sijoiteltu pitoa ajatellen ja Griswoldit on ilmatilaltaan vähän isommat.

Samanlaisia aiheita

1. Suojateippaus kiveniskemiä vastaan
    By walesi in forum Varusteet
    Vastaukset: 69
    Viimeinen viesti: 05.05.2025, 21.58

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään