^Se foliohattu ei ollut tarkoitettu vttuiluksi. Foorumeilla keskustellessa tulee helposti väärinkäsityksiä ja väärin tulkintoja kun teksti on kylmää verrattuna sosiaaliseen kanssakäymiseen. Hymiöllä saa joskus sävyä sisältöön mutta niitä ei tule käytettyä jurakaudelta olevassa foorumisoftassa. Pahoittelut jos meni tunteisiin.
Äsken vaihdoin suvikumit alle ja samalla piti dipata ketjut talven jäljiltä parafiini/Mos2 keitoksessa mutta jatketaan dippaamatta ja katsotaan milloin alkaa kitinä. En muista tarkkaan kilsoja viime dippauksesta mutta joku 350-400km pitäisi olla rullattu eri keleissä, jatketaan ajoa.
Kylätason pyöräilijä
No niin, Rexin Black Diamond -kuumavaha on julkistettu:
https://rex.fi/fi/bike/blackdiamondhotwax
Varastosta löytyy ja toimitukset jälleenmyyjille ovat käynnissä. Lisää infoa ja videoita saadaan toivottavasti tehtyä pääsiäisen jälkeen.
Hinta tuotteelle?
^ Suositushinta on 55,90€, pakkauskoko 480g.
Jep, r2 hyllyssä jo onkin.
https://r2-bike.com/REX-Chain-Lube-B...-Hot-Wax-480-g
Tuskin. Muutkin Black Diamondit ovat olleet ainoastaan erikoiskaupan kamaa.
Sekin kannattanee huomioida, että PTFE-nimikkeen alla myydään vaikka mitä, joten Alibaba-pulvereista varoittelu ei ole tosiaan ole ihan aiheetonta.
There is a reason that 3M™ Dyneon™ PTFE costs 45,000$ for a 20kg drum 56$ for 25g. And there is a reason that the cheapest nastiest reground PTFE full of toxic PFOA’s sells for as low as 300$ a drum or 37 cents per 25 grams.
https://chainwaxing.com/ptfewelcome/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jossain oli maininta, että se raeikoko pulverissa pitäs olla minimissään jotain, että on mitään hyötyä tuhlata rahoja ja vaarantaa terveyttä muutenkaan
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Pakkohan tuo on ottaa testiin. Varmaan voi tehdä lisävahauksia normaalilla Black diamondilla, jos ei jaksa uppovahaillla?
Meinaako tämä, että gravellia ajaessa pitää tosiaan tehdä selvästi paksumpaa seosta. Kuivalla maantiellä moltoni on kyllä kestänyt oikein hyvin.
Tulee äkkiä aika hinnakkaaksi tuolla 4+1 metodilla.
Mutta juu, pitää testailla, jos ja kun tuota jostain puujalasta alkaa saamaan.
![]()
Hyvin kesti pari uppovahattuja 105-ketjuja, aika tarkkaan yhteensä 10 000 km eli 5 000 km/ketju 0.5 venymään asti hyvin vaihtelevissa oloissa. Eli käytännössä vuoden ajot gravelilla. Aina kesän torpparinasfaltista loppusyksyn rapakeleihin ja talveen. Voitelu toimi joka kelillä mainiosti. Ennen 1 500 km/ketju 0.7 venymään asti on ollut gravelissa maksimi. Olen käyttänyt ketjua kattilassa noin 200-300 km välein, mutta sade- tai rapakelissä heti lenkin jälkeen.
^^ Rexin 4+1 -version käyttö ei tule sitä kalliimmaksi kuin 11+1-version käyttö. Itse asiassa jopa päin vastoin, koska jos käyttää loput 7 palaa puhdistusvahana, pysyy 4+1-vaha puhtaana pidempään. Paskat valuu valkoisen puhdistusvahan pohjalle, ja ne on mahdollista poistaa sieltä.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Joku vapaaehtoinen uppovahaaja tarvitaan nyt ehdottomasti kellokalleksi, jotta meillä olisi muutakin kuin arvauksia ja luuloja ja kuvitelmia siitä miten paljon (a) kokonaisaikaa, jona pitää olla jollain tavalla läsnä ja (b) aktiivista työaikaa, jota ei voi käyttää jonkun muun samanaikaiseen tekemiseen.
Se lienee tässä vaiheessa selvää kaikille, että kahden ketjun systeemiä käyttävä joutuu hommiin 500 ajokilometrin välein, jos haluaa pitää kuluman minimissä - mikä tarkoittanee useimmille viikkoa pitempiä välejä.
Kolmen ketjun systeemillä ja ajamalla 500 km kullakin niistä, vahan sulattamiseen ei tarvitse ryhtyä kuin 3-5 viikon välein, riippuen siitä miten paljon ehtii ajaa.
(Joo, sadetta pelläämättömän ja kurakelissä paljon ajavan gravel-fillaristin kohdalla laskutoimitus on varmasti toisenlainen, mutta hänen työmääränsä on joka tapauksessa eli voiteluaineen valinnasta huolimatta suurempi kuin aurinkoisten kelien maantiefillaristin.)
Näin juuri julkaistun vahan toisena kehittäjänä en nyt ihan hirveästi pistäisi paukkuja PTFE:n tilailuihin. Toki ei ihan hirveän kattavia testejä eri laaduilla ja raekoo'oilla lähdetty tekemään. Oma ajatus on, että teflonin ja molybdeenin käyttö ketjuvahan lisäaineena on hyvään vahaan yhdistettynä jopa huonontava tekijä. Toki jos jotain hyvää löytyy, niin saa vinkata.
Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus
www.rex.fi/bike
Eka puhdistussatsi toisessa tärpättipurkissa ja ekaan jäi aikalailla pohjalle sakkaa. Nämä oli kaikki käytettyjä ketjuja joista parit oli enimmäkseen pelkällä squirtilla ajettuja. parin viikon päästä olisi uusi pyörä tulossa ja mietin, että säilyttäisinkö tärpätit purkeissa ja kylvettäisin uudet ketjut samoissa liemissä... Jos sais varovasti ainakin ekasta kaadettua uuteen purkkiin, niin suurin osa moskasta jäisi pois. Nostin pikalinkit purkin pohjalta magneetilla, niin jäi muuten aika hyvin sitä mustaa mönjää kiinniliekö suurin osa ketjusta itsestään vai jostain tien pinnasta peräisin.
ketjun keitto jokaisen lenkin jälkeen kuulostaa aivan käsittämättömältä. Eikö olisi helpompaa vaan pestä pyörä ja laittaa uudet ketjuöljyt?
Niin se kuulostaa käsittämättömältä jos ei aja paljoa. 2x ketju 10tkm vs 6x ketju samaan määrän+entiset rattaat. Tuota se oikeasti on. 1500km on minusta jo aika kova yhdelle ketjulle rospuutto aikaan, jos ajaa öljyllä.
Vahan kanssa jää se kaikenlainen ketjun hankaus ja putsaus pois. Kattilaan ja paikalleen. Aika ripeää kun tottuu tekemään.
Mä ajan yleensä väh. 100 km kerralla, kun lähden lenkille. Voin mä ottaa kellolla aikaa seuraavan kerran. Eihän tuossa kauaa mene, ketju kattilaan muiden toimien yhteydessä ja käy sen sieltä nostamassa pois puolen tunnin päästä. Menisikö puoli minuuttia, kun ketjun ottaa pyörästä ja laittaa kattilaan (joka toki pitää muistaa laittaa päälle). Ketjun nostamisessa kattilasta menee ehkä toinen. Ei tuossa ajassa ehdi kyllä putsata voimansiirtoa. 4 pyörää käytössä ja yhteensä 8 ketjua kierrossa, joten kattila saa olla välillä kauankin kuumana, yleensä tuo vahausurakka tulee tehtyä samalla kun siivoilee tai katselee urheilua tai tekee voimaharjoittelua autotallissa.
Paatonhan tuossa ehti laittaa kuvan yleisesti luotettavana pidetyn testaajan tuloksista. Lisää voi lukea täältä https://bikerumor.com/rex-black-diam...ain-treatment/
Mutta ai tosiaan, sinähän et toivonut todennettua faktaa Rexin uutuustuotteesta vaan siitä että parafiinin voiteluominaisuudet heikkenevät, kun siihen lisätään PTFE:jä molybdeenidisulfaattia (kuten esimerkiksi Molten Speed Waxiin).
Taisit unohtaa ettei ihan jokainen lenkki ole sellainen, jonka jälkeen ketjun haluaa tai se pitää vahata uudelleen, Ja senkin että kun ketjuja on käytössä kahdet tai kolmet, ei uudelleenvahaukseen tarvitse ruveta heti sen ensimmäisen kurakelisatasen (tai -sataviisikymppisen) jälkeen.
Toki samanlaista useamman ketjun systeemiä voi noudattaa silloinkin kun käyttää jotain öljyä. Kyse lieneekin siitä tykkääkö öljytyn ketjun putsaamisesta vai pitääkö sitä työläämpänä tai ikävämpänä puuhana kuin ketjun uudelleenvahausta.
Ja tietysti loppupelissä myös siitä miten suurena plussana näkee ketjun, rattaiden ja pakan pidentyneen keston.
Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus
www.rex.fi/bike
Sinolin jälkeen vesipesua vai kuivatus ja kattilaan? Tai oletteko pesseet vedellä tärpätin ja sinolin välissä? Kai ei passaa sitä tärpättiä päästää viemäriin edes laimeana.
Kirjanmerkit