GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 277 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 177 227 267 275 276 277 278 279 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.281 - 8.310 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Twinning Katso viesti
    Kyllä tuulenpitävä päällikerros täytyy ehdottomasti olla talvella ajaessa. Ei mitään järkeä mielestäni lähteä mihinkään ilman. Goretexit ja vastaavat toimii. Toinen tekijä on se penkin kautta johtuva lämpö. Pienelle alalle keskittyvä kehon paino linttaa tehokkaasti vaatteiden eristävän kerroksen, enkä tuohon itse keksinyt lopulta muuta ratkaisua kuin penkin päälle laitettavan eristeen, joka sitten toimiikin todella hyvin ja olisi pitänyt tajuta asia jo vuosikausia sitten.

Tuossa ylempänä linkatussa Velogin videossakin muuten korostetaan, kuinka kylmälle alustalle istuessa pitää persuksen alle laittaa eristävä alusta, mutta sitten kuitenkin fillarin satulan osalta vastaavaa asiaa ei huomioida mitenkään.
    Täytyy tosiaan investoida varmaankin johonkin tuulenpitävään vaatteeseen ja solumuovialustaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Tunget kalsarit täyteen kemiallisia lämmittimiä?
    Heh heh, tätä ei kyllä voi suositella. Siinä voi käydä nimittäin näin.

Ne satulat on muovia tai hiilikuitua. Oma ahteri ainakin lämmittää tuon läpyskän ihan jees.

Sitten jos siinä TMT-hybridissä on satula posliinia, tahi terästä, niin paksu styroksi voisi toimia hyvin.

Mun satula on terästä ja nahkaa...

Koostin uusimmalle videolle vinkit talvipyöräilyn aloittamiseen. Perusjuttuja: pukeutuminen, varusteet, pyörän modaus, reitit. Mutta sitten se mielenkiintoinen homma: mitä uuden rutiinin aloittaminen vaatii ihmiseltä? Ja saa sen kanavaki tilata jos haluu. Algoritmini on kuollut.

"Anybody who rides a bicycle is a friend of mine." - Albert Einstein

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Tunget kalsarit täyteen kemiallisia lämmittimiä?
    Näin mä oon tehnyt monta kertaa

Talvella on aina mukana noita lämmityspusseja, jos alkaa tien päällä konehuoneessa palelemaan.

Löytyykö jostain paikkatietoa, jossa esitetään järvien virtapaikat tms. tiedot, joista voisi olla jäällä kulkevaalle apua? Ja kiitos en halua luentoa tai ripitystä jäällä kulkemisen vaarallisuudesta tai muusta "kuinka tulee tai ei tule toimia"-jeesustelusta. Etsin vain karttaa tms.

Positiivisesti yllättynyt reitistä että pystyi ajeleen kapeammillakin kumeilla.

Kotinurkille oli tuotu kaupunkipyörien telineitä, hieman ihmettelen. Tässä on aika monta työpäivää aikaa, ennen kuin tuolla on turvallista kurvailla nastattomilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mi2 Katso viesti
    Löytyykö jostain paikkatietoa, jossa esitetään järvien virtapaikat tms. tiedot, joista voisi olla jäällä kulkevaalle apua?
    Itse olen koettanut maastokartoista kaiveilla tuota tietoa, vielä jos syvyyskäyrät löytyy. Muutenhan merikortti olisi ihan paras.
    https://www.karttakauppa.fi/tuote/na...hoChQ4QAvD_BwE
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Kotinurkille oli tuotu kaupunkipyörien telineitä, hieman ihmettelen. Tässä on aika monta työpäivää aikaa, ennen kuin tuolla on turvallista kurvailla nastattomilla.
    Ehditty varmaan telineetkin jo varastaa ennen pyörien saapumista?

Löytyykö jostain paikkatietoa, jossa esitetään järvien virtapaikat tms. tiedot, joista voisi olla jäällä kulkevaalle apua? Ja kiitos en halua luentoa tai ripitystä jäällä kulkemisen vaarallisuudesta tai muusta "kuinka tulee tai ei tule toimia"-jeesustelusta. Etsin vain karttaa tms.
    Paikkatietotuotteesta tai kartasta en ole kuullut, mutta auttaisko satelliittikuvat? Kalenterista selaa pilvettömimmän päivän niin näkyy ainakin ajankohtaista tietoa avovesialueista ja suurista railoista.

Väärävärikuvat erottelee parhaiten. Sykkeen sivuilla tarkimmissa Sentinel-2 (S2 10m) satelliittikuvissa märkyys ja arktiset olosuhteet toimii myös ihan hyvin.

SYKE TARKKA-palvelu

Sentinelhub

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Aika paljon noita jo näkyy. Meltsin metriksellä oli ja jossain muuallakin bongasin. Nuohan on vielä kunnossapidon ja lumenajon tiellä.

En tiedä onko tämä ripitystä, mutta itse olen lähtenyt siitä, että jos pitää kysyä, en mene. Yksinpyöräilevänä joutuu pitämään kunnon marginaalit.

^No nyt ei kysytä kestääkö vaan infoa

Yleinen jääntuntemus, paikalllistuntemus jne. Itse olen usein luistellut paikoissa ennen kuin fillarilla menen jos on vähänkään heikompaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Itse olen koettanut maastokartoista kaiveilla tuota tietoa, vielä jos syvyyskäyrät löytyy. Muutenhan merikortti olisi ihan paras.
    https://www.karttakauppa.fi/tuote/na...hoChQ4QAvD_BwE
    Merikorteissa ei ole kovin hyvin jokia eikä ne muutenkaan oikeastaan parempia ole tuohon.

Espoon edustalta oli aikoinaan tällainen entisen Saaristokaupan, nykyisen ravintola-kahvilan seinällä Suvisaaristossa. Tuokaan ei toki kerro kaikkea, nythän tuonne ulommas ei pääse ja vedenkorkeuden vaihtelut vaikuttaa myös.

Kuvassa kapeat salmet aika loogiset paikat, mutta muutama aika yllättäväkin paikka. Itse en olisi osannut noita varoa pelkän karttatiedon pohjalta.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Tuossa jokin aika sitten oli jo vähän lämpimämpää ja satoi vettä. Huonoista olosuhteista huolimatta päätin kuitenkin toteuttaa vapaapäivän suunnitelmani. Vaan kävikin niin, että kaikki meni pieleen. Unohdin ladata reitin ajotietokoneeseen. Unohdin vesipullon autolle. Tallensin kakkoskameralle 20 minuuttia shortsien taskua. Ja puhkoin renkaan ja pumppu oli ihan paska.Oliko siis kivaa? No oli! Tilaatko kanavan? No tilaa vaan!
    "Anybody who rides a bicycle is a friend of mine." - Albert Einstein

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OsQ Katso viesti
    Oliko siis kivaa? No oli! Tilaatko kanavan? No tilaa vaan!
    Ihan noin huonosti ei mennyt eilinen lenkki mutta kivaa oli pitkästä aikaa, aivan parhautta ajaa lumisateen jälkeen tuoretta uraa auringonpaisteessa
    Kylätason pyöräilijä

^ Joo. Eilen aamusta olin ajelemassa. Vaikka ihan kelvejä ajelin, niin ai että oli kiva ajaa täydessä auringonpaisteessa edellispäivänä aurattua kelviä, johon siis oli satanut pari senttiä pakkaslunta. Ja olin eka!

Tosin auraamatontakin kelviä osui varmaan liki 40% ajokilsoista. Sekään ei ahistanut, kun oli kevyttä lunta.

Samoin tuli ajettua valmiita teitä pitkin, osa aurattuja ja osa vähemmällä aurauksella. Oikoreittiä lähdin kokeilemaan mutta siinä loppui huumori hyvin nopeasti kun umpihankeen yritti työntää, suunnanvaihto ja suu virneessä pitempää reittiä kotiin
    Kylätason pyöräilijä

Huh, olipas kostea työmatka tänään. Ei näkynyt itseni lisäksi kuin 1 pyörä matkalla. Enduran onepiece piti suurimmaksi osaksi kuivana, kengät tosin ottivat sisään vettä lahkeen kohdalta, kun ei säärystimiä ole. Onneksi silti pysy jalat lämpimänä, vaikka olikin litimärät.

^siellä oli ajokeli, joka erotti jyvät akanoista.

Joo oli talven mielenkiintoisin ajokeli aamulla Aikamoinen pettymys kyllä kun pari kuukautta vanhat Himalayat kasteli sukat...

Eilen oli kyllä loistokeli. Tänään ei sitten niinkään. Mutta toki kaikki hc-harjasuolauskuskit olivat liikenteessä?

Aura tuli tapiolan ja keilaniemen välillä vastaan, ei suolannu, onneksi. Vettä ja loskaa roisku siihen malliin että saa varmaan taas takavaihtajan sisuksista vaihtaa ruostuneet jouset jne uusiin. Onneksi aiemmin vaihtokuntoon menneen M8100 takavaihtajan varaosat pitäs huomenna saapua ni saa senki toivon mukaan takas elävien kirjoihin.

Kotimatkalla nuo partioaitan säärystimet pitää noukkia kalustoon.

K.Kuronen Guest
    Turussa oli eilen illalla talvea tarjolla (parissa kohtaa piti jalkautua):

Voi huomenna aamulla pk seudulla tulla nastat kovaan käyttöön jos pakkaselle menee, sen verran seisovaa vettä on nyt jokapaikassa....

Taitaa plussaa olla ainakin täällä aina valoisassa ja lämpöisessä idässä.

Sellaisen havainnon olen tänä talvena tehnyt, että tavallinen ihan ohut taskuun mahtuva tuulitakki lämmittää yllättävän hyvin vaikka sen vetää Enduran kuoritakin päälle. Pari kertaa nyt ajanut 3-5 asteen pakkasessa ja vaikka tunnin polkenut niin yläkroppaa vaan viluttaa. Mutta kun taskusta kaivaa takin siihen päälle, kylläpä auttaa.

Varmaan se ilmakerros siinä takkien välissä on se juttu.

Ilmakerros ja yksi ylimääräinen jäähdyttävän viiman vähentäjä. Rintakehä/vatsan alue on aika suuri alue kylmettämään kehoa ja sen suojaaminen viimalta auttaa kehoa pysymään lämpimänä. Tämä on monet kerrat todettu mp/kelkka/mönkijä touhuissa kun on on ollut enemmän passiivista ajoa kuten siirtymät ja jäällä ajaminen sekä talvella mp:llä tieajoa. Pakkasilla viima on pahin vihollinen kylmettymisen osalta, siinä ei kerrospukeutumiset auta jos viima pääsee asusteiden läpi iholle jäähdyttämään.
    Kylätason pyöräilijä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •