HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 183 / 208 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 83 133 173 181 182 183 184 185 193 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.461 - 5.490 / 6216

Aihe: Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta

  1. #5461
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.673
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Sellainen 3-4 litran kulutus oli ihan normaalia.
    Taisi olla se golfin naku aika legendaarinen 4 litran kulutuksella, mutta oliko muita? En oikein saa jostain vuosituhannen vaihteen mesestä mitään ilmastotekoa.

  2. #5462
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.673
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Olisiko kuitenkin parempi valita niitä ilmastotoimia, mitä pystyy toteuttamaan? Pienet purot jne. Vähentää ilmastoahdistusta eikä kannata alkaa miettimään onko siitä isompaa hyötyä.
    Kyllä joo, mutta ehkä jostain sähköautosta ei kannata yrittää vääntää ilmastotekoa väkisin. Veikkaan, että 99% ostajista syyt on muualla kuin ilmastossa. Ilmastohyöty tulee ikään kuin siinä sivussa.

  3. #5463
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jokainen voi valita itselleen sopivat vältettävät ilmastotoimet ja perustella asian itselleen:
    "Tämä [tähän ilmastoteko] vähentäisi päästöjä osaltani, mutta en toteuta/minun ei kannata toteuttaa/en pysty toteuttamaan sitä koska [tähän perustelu]."
    Autokannan vanhenemiseen syynä ja yksittäisen kansalaisen perusteluna voi olla, että varallisuus ei uudemman hankintaan riitä. Voi myös olla, että autot ovat jo jonkin aikaa olleet aikaisempaa kestävämpiä.

  4. #5464
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Niin sellainen, ettei näe 12-vuotiaan auton vaihtamista uudempaan järkevänä ilmastotekona ei ole ihan yksiselitteistä vaan asiat ketjuuntuvat.

    Joku vaikkapa 23-vuotiaalla ajeleva saa siitä 12-vuotiaasta vähäpäästöisen vaihdokin ja hänen autonsa menee romutukseen pois ilmastoa pilaamasta. Tai jopa Afrikkaan(!), jossa siellä sitten jonkun 32-vuotias ilmastorohmu vaihtuu vähemmän haitalliseen. Ja niin edelleen.


  5. #5465
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Genesis Katso viesti
    Vähäpäästöisyys on kyllä paljon muutakin kuin vain CO2 päästöjä (Häkä(CO), Hiilivety(HC), typenoksidit(NOx), hiukkaspäästöt) ja niitä ei voi selvittää suoraan kulutuksen perusteella. Uusilla moottoreilla on ainavaan tiukempia EURO-päästönormeja.
    Jos bensiinillä käyviä katsoo, niin onko metkitystä Euro 4:n jälkeen? Sitä vanhempaa luokitusta noudattavat kannattaisi päästöjen kannalta saada pois liikenteestä.

  6. #5466
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kyllä joo, mutta ehkä jostain sähköautosta ei kannata yrittää vääntää ilmastotekoa väkisin. Veikkaan, että 99% ostajista syyt on muualla kuin ilmastossa. Ilmastohyöty tulee ikään kuin siinä sivussa.
    Hyöty on hyötyä, vaikka päämotivaatio tulisikin muualta.

  7. #5467
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.673
    ^Totta tuokin.

  8. #5468
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Niin sellainen, ettei näe 12-vuotiaan auton vaihtamista uudempaan järkevänä ilmastotekona ei ole ihan yksiselitteistä vaan asiat ketjuuntuvat.
    Joku vaikkapa 23-vuotiaalla ajeleva saa siitä 12-vuotiaasta vähäpäästöisen vaihdokin ja hänen autonsa menee romutukseen pois ilmastoa pilaamasta...
    Hmm, on se noinkin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  9. #5469
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Toisaalta ketjuuntumista voi ajatella toiseenkin suuntaan. Jos vaihtaa vanhan auton uudempaan, niin joku toinen ostaa uuden auton, jonka valmistaminen aiheuttaa myös päästöjä. Auton vaihtamisen tiheyden kannattavuus riippuu myös siitä, kuinka paljon ajaa. Jos ajaa paljon, niin kannattaa vaihtaa useammin. Jos kilometrejä ja päästöjä kertyy vähän, niin harvemmin.

  10. #5470
    Tässä vaan esimerkkinä miten paljon uusi auto voi kuluttaa bensaa. Lukemat on aika surkeita ja mielestäni pettymys, aivan kuin mitään edistystä ei olisi tapahtunut pariin vuosikymmeneen. Mun 2008 Ford Focus dieselin keskikulutus on 4,7 l/100km. Ei sitä viitsi vaihtaa uudempaan joka kuluttaa enemmän polttoainetta.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...hqai-kuluttaa/

  11. #5471
    Liittynyt
    02/2022
    Viestit
    177
    Tuo on varmaan totta jos auton vaihdon ainoa kriteeri on kuinka paljon se kuluttaa. Turvallisuusvarustelu yms. on toki aivan yhdentekevää.

  12. #5472
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Tässä vaan esimerkkinä miten paljon uusi auto voi kuluttaa bensaa. ... Mun 2008 Ford Focus dieselin keskikulutus on 4,7 l/100km. Ei sitä viitsi vaihtaa uudempaan joka kuluttaa enemmän polttoainetta.
    Bensan ja dieselin kulutuksia ei pitäis vertailla keskenään vaan pikemminkin samaa polttoainetta käyttäviä.


  13. #5473
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.673
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Tässä vaan esimerkkinä miten paljon uusi auto voi kuluttaa bensaa. Lukemat on aika surkeita ja mielestäni pettymys, aivan kuin mitään edistystä ei olisi tapahtunut pariin vuosikymmeneen. Mun 2008 Ford Focus dieselin keskikulutus on 4,7 l/100km. Ei sitä viitsi vaihtaa uudempaan joka kuluttaa enemmän polttoainetta.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...hqai-kuluttaa/
    Mahdatko nyt varmasti verrata omenoita omenoihin? Vai appelsiineihin?

  14. #5474
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Ilmastopaneelin sivuilla on autokalkulaattori, jolla voi vertailla erilaisten autojen elinkaaripäästöjä- ja kustannuksia.

    https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

  15. #5475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mahdatko nyt varmasti verrata omenoita omenoihin? Vai appelsiineihin?
    Kerro sinä, mutta mun kriteereissä on enemmän merkitystä kulutuksella kuin onko polttoaine bensa vai diesel. Mielestäni bensamoottoriautojen kulutus ei ole paljoa kehittynyt pariin vuosikymmeneen. Autojen koot on toki kasvaneet ja vastaavasti aerodynamiikka huonontunut, samoin renkaiden koko on kasvanut. Ja todellakin latelen näitä mielipiteitäni kuluttajana jota autoteollisuus/autokauppiaat ei ole pystyneet vakuuttamaan että uusimmat autot olisi niin hyviä että sellainen kannattaisi nyt hankkia. Hankin kyllä uuden kun tuon vanhan korjaaminen ei enää kannata. Ja tosiaan, mun fillareiden rahallinen arvo on nyt suurempi kuin auton.

  16. #5476
    Liittynyt
    02/2022
    Viestit
    177
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Mielestäni bensamoottoriautojen kulutus ei ole paljoa kehittynyt pariin vuosikymmeneen. Autojen koot on toki kasvaneet ja vastaavasti aerodynamiikka huonontunut, samoin renkaiden koko on kasvanut.
    No juuri nuo ovat kehittyneet aivan valtavasti. Nykyaikainen litran bensa turbo pääsee 5 litran keskikulutuksiin kun kaksikymmentä vuotta sitten vapaastihengittävät kaksilitraiset (sama suorituskyky) imivät 7-9 litraa sataselle. Prosentuaalinen parannus on aika huima.

  17. #5477
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Genesis Katso viesti
    Nykyaikainen litran bensa turbo pääsee 5 litran keskikulutuksiin kun kaksikymmentä vuotta sitten vapaastihengittävät kaksilitraiset (sama suorituskyky) imivät 7-9 litraa sataselle. Prosentuaalinen parannus on aika huima.
    Niinpä. Sitten se saatu kokonaishyöty pilataan kun moottorit leivotaan aina vaan painavampiin koppiin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  18. #5478
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^No enpä tiedä. Oma volkkari on sata kiloa kevyempi kuin 2000 -luvun alun malli, ja vie satasella 2,5l vähemmän bensaa.

  19. #5479
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Eikä sitä painavaa koppia ole pakko valita. Tavallisen henkilöauton osto ei ole vielä kiellettyä.


  20. #5480
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eikä sitä painavaa koppia ole pakko valita. Tavallisen henkilöauton osto ei ole vielä kiellettyä.
    Ei olekkaan, mutta kun katsoo ja seuraa automarkkinoiden yleistä kehitystä.

    ISOKOKOISTEN katumaastureiden suosion kasvu on lisännyt merkittävästi liikenteen päästöjä maailmassa ja uhkaa mitätöidä henkilöliikenteen sähköistymisen tuomat ilmastohyödyt, osoittaa Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n tutkijoiden laskelma.
    IEA:n mukaan citymaastureiden määrän kasvu on 2010-luvun toiseksi suurin päästöjen kasvun lähde maailmassa, kun tarkastelussa ovat mukana energiantuotanto, liikenne ja teollisuus. Ainoastaan sähkön ja lämmön tuotanto on lisännyt globaaleja hiilidioksidipäästöjä enemmän. Citymaasturibuumin päästövaikutus on ollut suurempi kuin esimerkiksi koko maailman raskaan teollisuuden.
    https://www.hs.fi/talous/art-2000006277302.html

    Lähes puolet kaikista viime vuonna myydyistä autoista oli katumaastureita. Eikä vain meillä Euroopassa, vaan koko maailmassa. Niiden suosio kuitenkin valitettavasti nollaa sähköautojen päästöhyötyjä.
    Energiaan liittyvät päästöt laskivat maailmassa koronapandemian ansiosta viime vuonna arviolta seitsemällä prosentilla ja kaikissa kategorioissa paitsi yhdessä. Katumaasturien hiilidioksidipäästöt nousivat 0,5 prosenttia, arvioivat Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n tutkijat Laura Cozzi ja Apostolos Petropoulos hiljattain julkaistussa kommentissaan.
    Katumaasturien arvioidaan vuonna 2020 nielleen 5,5 miljoonaa barrelia öljyä päivittäin. Taustalla on automallin kasvava suosio.
    – Katumaastureiden päästöt ovat verrattavissa koko merenkulkutoimialaan, kansainvälinen rahtiliikenne mukaan lukien, Cozzi ja Petropoulos kirjoittavat.
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...lukien/8047160


    Eli tuo kehityssuunta on minusta inhottava. Tuo maasturibuumi kun menisi ohi, ja palattaisiin niihin Genesiksen mainostamiin pieniin bensakoneisiin ja muutenkin pienempiin autoihin niin koko liikenteen päästövaikutus tippuisi hienosti.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  21. #5481
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Toi mun päivittäinen menopeli on 2021 vuosimallin Ford Edge, 2 litran turbokoneella ja keskikulutus 2021 kesäkuu - tänään on tasan 12l/100km seka-ajossa. Maantiellä toi menee parhaimmillaan alle 8l/100km. Edellinen auto oli suunnilleen sama kuin Ford Kuga, 1,5l turbolla ja sekin poltti yli 10 litraa keskimäärin. Aika paljon noi bensaa polttavat vaikkeivat isoja olekaan.
    6.7 WTF/kg


  22. #5482
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Nuo yli 10 litran kulutukset kuulostaa kyllä suurilta. Mitähän nämä uudet X Bemut, Q Audit tai XC Volvot mahtaa viedä? Siis bensa tai diesel koneella.

  23. #5483
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Minulla on pieni 10v vanha pösö. CO2 päästö on ilmoituksen mukaan 134g/km. Uusi lähinnä vastaava 122g/km. 10% ero. Jos vaihtaisin, niin pitäsi maksaa ~30000€ välirahaa. Kallista säästöä.

  24. #5484
    Auton otsapinta-ala ja muotoilu vaikuttavat ilmanvastukseen, joka on merkittävin kulutusta lisäävä tekijä maantieajossa. Auton massa ja renkaiden laatu vaikuttavat vierintävastukseen, jolla on myös osansa maantieajon kulutuksessa. Auton massa vaikuttaa myös kiihdytyksessä kuluvaan energiaan, ja sillä on varmaan aika paljon merkitystä kaupunkiajossa, ainakin jos pysähdyksiä tulee paljon. Sitten on vielä sellainenkin merkittävä tekijä että iso moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä enemmän kuin pieni moottori. Tosin uusissa autoissahan tuppaa se tyhjäkäynti jäämään aika vähälle. Jos autossa on oikein iso ottomoottori, se käy normaalissa ajossa lähes kaiken aikaa pienellä kuormituksella, jolloin hyötysuhde on väkisin huono, kun polttoaine kuluu pumppaushäviöiden voittamiseen.

    Edellä lueteltuja ominaisuuksia kun vähän ajattelee, on aika helppo keksiä minkälainen auto olisi vähän kuluttava. Siinä olisi pieni otsapinta-ala. Sen muotoilu olisi kuin lentokoneesta. Moottori olisi juuri riittävän iso eikä yhtään suurempi. Korin ja rungon materiaalit olisi valittu siten että ajoneuvon kokonaismassa saataisiin pieneksi. Moottori ja voimansiirto olisivat hyvinkin uudenaikaiset ja hyötysuhde korkea. Hyvin rullaavat renkaat vielä, ja siinä se sitten on.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  25. #5485
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Tässä vaan esimerkkinä miten paljon uusi auto voi kuluttaa bensaa. Lukemat on aika surkeita ja mielestäni pettymys, aivan kuin mitään edistystä ei olisi tapahtunut pariin vuosikymmeneen. Mun 2008 Ford Focus dieselin keskikulutus on 4,7 l/100km. Ei sitä viitsi vaihtaa uudempaan joka kuluttaa enemmän polttoainetta.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...hqai-kuluttaa/
    Vertailuun vm 2022 bensiini Focus niin ajoin kesällä matkaa Tampere Helsinki Tampere Turku todella pienellä kaasulla ajotietokone näyttö 4.4 luokkaa mutta en tiedä ajotietokoneen virhettä

  26. #5486
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    Minulla on pieni 10v vanha pösö. CO2 päästö on ilmoituksen mukaan 134g/km. Uusi lähinnä vastaava 122g/km. 10% ero. Jos vaihtaisin, niin pitäsi maksaa ~30000€ välirahaa. Kallista säästöä.
    Tässä tais tulla jossain vaiheessa päästöluokitus muutos eli kymmenen vuotta vanhan ja uuden päästöt ei ihan suoraan oo vertailu kelpoisia

  27. #5487
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    ^No niin taisi olla. Kun seuraavan kerran käyn puhistamassa jarrulevyt, niin menen sitten autokauppaan.

  28. #5488
    Liittynyt
    02/2022
    Viestit
    177
    Kovasti se taisi PM kehua tätäkin innovatiivista hankintaa:

    Yle: Kiireellä hankitulla lng-terminaalilla ei ole ollut vielä yhtäkään asiakasta | Tekniikka&Talous (tekniikkatalous.fi)

    Terminaalia etsittiin Suomeen maailmalta kovalla kiireellä, koska Venäjältä maakaasun tuonti myös Suomeen lakkasi. Hankintaa luonnehdittiin historialliseksi, ja sitä pidetään hyvin tärkeänä Suomelle.
    Kaupalliseen käyttöön terminaali saatiin tammikuun puolivälissä, mutta alkuvuodelle tammi-maaliskuuksi ei ole ilmoittautunut yhtäkään asiakasta.

  29. #5489
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Ai kehui vai? Vanhimmat meistä muistavat sen 2022 energiapaniikin jolloin Marinia vaadittiin suunnilleen kuskaamaan kaasupulloja fillarin pakkarilla pakkasessa kärvisteleville suomalaisille. Muutama viikko sitten oli itkunsekaisia kommentteja kun valtio ei tulekaan holhoamaan ja nyt saa taas lällätellä.
    6.7 WTF/kg


  30. #5490
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Genesis Katso viesti

    Yle: Kiireellä hankitulla lng-terminaalilla ei ole ollut vielä yhtäkään asiakasta | Tekniikka&Talous (tekniikkatalous.fi)

    Terminaalia etsittiin Suomeen maailmalta kovalla kiireellä, koska Venäjältä maakaasun tuonti myös Suomeen lakkasi. Hankintaa luonnehdittiin historialliseksi, ja sitä pidetään hyvin tärkeänä Suomelle.
    Kaupalliseen käyttöön terminaali saatiin tammikuun puolivälissä, mutta alkuvuodelle tammi-maaliskuuksi ei ole ilmoittautunut yhtäkään asiakasta.
    Riittikö tuulivoima sittenkin eikä kaasua ja OL3:sta tarvittukaan. Yrittikö/yrittääkö joku vetää meitä höplästä?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •