^Miettii sitäkin että kuinka moni gravelpyöräilijä ajaa muuta kuin soralla?
^tuskin kukaan.
Hower, just niin, tietenkin olet vielä enemmän kun hankit gravel ajoasut!
^Tuotahan voi pohdiskella jokainen omalla tahollaan, mä vaan kasaan pyörää katson mitä siitä tulee.
" Niin kauan kuin kasattavaksi speksatulla, kasattavana olevalla tai valmiiksi kasatulla pyörällä ei aja, sitä voi toki kutsua miksi halua tai luokitella perinteistä leveärenkaisemman maantiepyörän gravelpyöräksi, mutta sitten kun on lähtenyt ajamaan ja ajaa soratiellä, joka on yhtään gravelimpaa, pyörän todellinen olemus selviää ehdottomasti vain ja ainoastaan K.Kurosen kuvaamalla tavalla.
PS Olen muuten sama mieltä niiden kanssa että olisit saanut avata oman topiikin tälle suoratankoprojektillesi. Gravel-pyörän määritelmä on kyllä varsin väljä - etenkin jos ei pidetä kiinni siitä alkuperäisestä ideasta että se on maantiepyörä, joka on viety pois asfaltilsta muuttamatta sitä enempää kuin on tarvis - mutta se sulkee silti pois pyörän, jonka rengasleveys on maksimissaan 28 mm.
En mielestäni ole sanonut rakentavani gravelpyörää koska moinen homma hoituu nykyiselläkin.
Uutta ketjua en viitsinyt avata budjettipyörän vuoksi ja kun lopputuloskin vielä itsellekin täysi arvoitus niin voidaan pitää tätä topiccia vaikka ihan virallisena Flatbar ketjuna.
Kommentti ei koskenut mitenkään sitä mitä olet sanonut rakentavasi. Se oli suora kommentti kommenttiisi K.Kuroselle.
Luulen että jos olisit viitsinyt, moni lukija olisi ollut siitä kiitollinen.
PS Jos joskus maailmassa vielä yllätän itseni rupeamalla kasaamaan pyörää ja jos ajatuksena silloin on rakentaa nimenomaan budjettipyörä, luulen ilahduvani suuresti jos pyörän runko on Cinelli Superstarin luokkaa!
^Viisi edellistä kokoamaani olleet myös "budjettipyöriä", siten että se on laskettu kun pyörä ollut kasassa. Tälle projektille asetettu selkeä summa mitä menee + rungon hinta ja tähän mennessä ihan mainiosti pitänytkin. Toisaaltaan itseni tuntien ensi syksynä kun kausi loppuu niin voi mennä osa osista vaihtoon jos muuten ollut pyörään tyytyväinen.
Lukijat ovat varmasti perin kyllästyneitä ja vähitellen jo tympääntyneitäkin paitsi keskusteluun fillareista, jotka eivät mitenkään kuulu otsikon alle, myös keskustelun sivujuonteista, mutta:
Yleisessä kielenkäytössä "budjettipyörä" ei tarkoita fillaria, jonka hinnalle on asetettu jokin katto - vastakohtana fillari, joka saa maksaa sen minkä se maksaa - vaan fillaria, joka jää hinnaltaan merkittävästi halvemmaksi kuin fillaristin muut pyörät tai vastaavaan käyttöön tarkoitetut pyörät yleensä.
Siksi kommenttini Cinellin rungosta, jota en osaa kuvitella saatavan budjettipyörään mahtuvaan hintaan edes poikkeuksellisen edullisesta tarjouksesta. Mutta voin toki olla väärässäkin.
Siitä pitäisin myös kiinni, ettei runkoa voi sulkea budjetin ulkopuolelle, ellei satu niin onnellisesti että runko on jo olemassa ja niin sanotusti maksanut jo hintansa palvellessaan jossain entisessä kokoonpanossa. Mutta et ehkä tarkoittanutkaan ettei asettamasi budjetti koskenut runkoa.
PS Jollain tavoin kadehdin niitä fillaristeja, joiden harrastuksen olennainen osa on uusien fillareiden speksaus ja kasaus. Tietysti näkisin mielelläni ettei se ole pois itse ajamisesta, mutta jos esimerkiksi ei muutenkaan ajaisi lumentulon ja sepelinlähdön välillä - mikä luonnollisesti on täysin hyväksyttävä henkilökohtainen valinta - niin en suinkaan halua sille irvailla.
(Sille ettei viitsitä avata sopivaa ketjua, jaksan kyllä irvailla, jos se asiaa yhtään auttaa)
Miksi ajatellaan, että "budjettipyörän" pitäisi olla halpa? Budjetti voi olla isokin.
Mutta kohta laitan topsun "nuren ja muiden flatbar -kötöstelyt" tjsp. ellei itse aloita.
Jos tämä ketju pitäytyisi tiukasti ainostaan "aidoissa" flatbar graveleissa, niin aika hiljainen tämä saattaisi olla.
Tuntuu että ne "oikeat gravelistit" ajaa pääosin kippurasarvisilla, ja iso osa meistä flatbar kuskeista ajelee pyörillä jotka on viritelty jostain muusta rungosta, kuin virallisesta flatbar gravelista.
Mun virityksen pohjana on 29" jäykkäperä.
^ Ei tarvitse olla mikään virallinen flatbar gravel, riittää että pyörän ensisijaiseksi tarkoitukseksi on tarkoitettu gravelilla eli oikeilla hiekka- ja sorateillä (eikä vain sileillä ulkoiluteillä) ajaminen.
^ ^ Mielestäni esitin jo melko hyvän vastauksen. Budjjeteissa voi tietysti olla kokoeroa, mutta ei ole mielekästä kutsua fillaria budjettipyöräksi, jos se ei ole merkittävässti halvempi kuin vastaavanlaiset fillarit yleensää. Eikä viiden tonnin fillarista tee budjettipyörää se että tallista löytyy ennestään kolme kymppitonnin fillaria.
Ajoasentohan tässä Nuren uudessa projektissa tulee olemaan sellainen, että kauppamatkat ehkä menee, mutta ei siitä lenkkipyörää tule. Ainakin kannattaa laittaa fiksityyliin joku ylileveä tanko, jolla saa tehollista reachiä vähän isommaksi.
Mutta noin sinällään uskon, että kunhan pahin droppitankomuoti tästä vähän taittuu, niin melko perinteisen geometrian matalahkokeulaisille, täysjäykille ja suoratankoisille fillareille, joissa on tilaa vähintään parituumaisille renkaille ja lokareille alkaa oikeasti olla markkinoita. Quiver killerinä ja jokapaikan höylänä sellainen on kuitenkin aika lyömätön ja ”flat bar gravel” on katu-uskottavampi nimitys kuin hyrpidi tai ehkä jopa kuin ”täysjäykkä mtb”.
https://www.theproscloset.com/blogs/news/whats-the-deal-with-flat-bar-gravel-bikes
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Käviskö tälläinen Bemari FBG:na? Vai onko vain hybridi?
Gatesin hihna ja Alfine 8. Toi ruma seisokkituki vaan pois, muutenhan vois olla järkivehe. Nure keventäis helposti pari kiloo
Tai tämä
![]()
Määritelmä " Budjettihan" on yleisessä käytössä kun tarkoitetaan edullista. Omalla kohdalla pitkälti tarkoitan verrata edellisten budjetteihin ja sitä että budjetti määritellään yleensä etukäteen...
Cube Editor. Alkoi pikkuisen tehdä mieli jotain tuollaista hihnavetoista käyttöfillaria, höh.
![]()
Oma markettiviritys tähän kategoriaan. Tai en nyt tiedä onko mainosmiesten / genre-gurujen mukaan oikeassa kategoriassa, mutta pahuksen kiva ajettava vähän huonommallakin alustalla, mm lumella.
Ajoasento varsin mukava - etenkin nousukahvoilta. Ei jopo-syndroomaa. Kun vaakaputki + stemmi + setback mitan saa yli 70cm, niin alkaa tuntumaan sopivalta. (Itse kankea 180cm)
Ohjaamoa voisi vielä laskea pari senttiä haarukkaa lyhentämällä. Ehkä sitte keväämmällä.
![]()
Sbafu muokkasi tätä : 24.02.2023 at 18.14
Eikö gravelpyörä muutu samantien hybridiksi kun sillä siirtyy asfalttipinnalle?
Paluuta gräveliksi ei ole koskapa se on jo muuntunut hybridiksi.
"Mitä tarkoittaa hybridipyörä?
Hybridi tarkoittaa yhdistelmää, risteymää tai ominaisuuksien yhdistymistä"
Oma vuoden 2014 Cannondale Scalpelin keulakulma on 71 astetta, reach 436, 110 stemmi, tangon leveys 70 (koko L). Jos tuo tulisi nyt markkinoille 50 mm renkailla ja täysjäykkänä tai pienehköllä etujoustolla niin se menisi varmaan flatbar gravel kategoriaan vaikka keskiön korkeus on maasturin.
Nykyisin Scalpelissa taitaa keulakulma olla 67 astetta, samoin kuin aiemmin esillä olleessa Santa Cruzissa sekä akseliväli on kasvanut n. 5 cm 117 cm:iin.
Maasturien muuttuminen pitemmiksi ja keulaltaan loivemmiksi on ehkä tavallaan jättänyt enemmän tilaa flatbargraveleille
Padex, 130mm ja -12 taisi olla...
^ Joo, eli eikös tuolla stemmin pituudella ja jyrkkyydellä saa ajoasennon aika hyväksi?
Itsekin tilasin ilmeisesti alkuviikosta flatbar gravellin vaikka luulin tilaavani hybridin.
Kirjanmerkit