FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 469 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 369 419 459 467 468 469 470 471 479 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.041 - 14.070 / 15291

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #14041
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Molemmat tulette samaa tietä ja kolmion takaa. Sinä olet kääntyvä niin onko näin.
    Kannattaa kerrata vähän liikennesääntöjä. Liikenneympyrään vain auto tulee kolmion takaa ja on väistämisvelvollinen.

    https://www.liikenneturva.fi/liikent...pyra/#7e6dbce6

  2. #14042
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikko001 Katso viesti
    Liikenneympyrään vain auto tulee kolmion takaa ja on väistämisvelvollinen.

    https://www.liikenneturva.fi/liikent...pyra/#7e6dbce6
    Missä tuolla noin sanottiin?

  3. #14043
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikko001 Katso viesti
    Kannattaa kerrata vähän liikennesääntöjä. Liikenneympyrään vain auto tulee kolmion takaa ja on väistämisvelvollinen.

    https://www.liikenneturva.fi/liikent...pyra/#7e6dbce6
    Varmasti tuo liikenneympyrä on on tuttu, mutta tuo Smo:n selostus lähtötilanteesta on kyllä hieman epäselvä mitä siinä haetaan. Koska tekstissä on maininta "kun poyörillä ei ole omaa kaistaa", niin antaisi itselle sen kuvan että pyöräilijä ajaa ajoradalla, mutta sitten taas puhutaan väistämisvelvollisuudesta suojatiellä... Eli tuo lähtötilanteen selostus on hieman vajavainen, vaikka itse pienen mietinnän jälkeen saatan tajuta mitä Smo ajaa takaa.

  4. #14044
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Eniten näissä minua ottaa pannuun se, että autoilijalta edellytetään supermiehen kykyjä mutta pyöräilijältä ei mitään. Ei edes muiden huomioonottamista, koska minulla on Oikeus, Voima ja Kunnia.

    Miksi ylipäätään on se TLL 16?
    Kyllähän se asia on hyvinkin vahvasti toisinpäin. Infra on tehty sujuvaan autoiluun ja se näkyy risteysnopeuksissa ja siinä tottumuksessa, että saa edetä esteettä.
    Alkaa ärsyttää sellaisetkin hidasteet, kuten suojatiet.
    Työmatkaliikenne on pahinta. Eteen leikkaavia autoja, kolmion ja stopin takaa tulevia autoja, pyörätiellä vastaan ajavia autoja...
    Näitä riittää joka päivälle. Pyöräilijän pitää olla varuillaan ja hämähäkinvaistollaan paikata törppöilevien autoilijoiden virheitä jatkuvasti.
    Sitten kun joku saa kojelautakametaan sen yhden tärpön pyöröilijän kerran kesässä, siitä kohkataan facebookin kusipääpalstalla päivätolkulla.

    Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla

  5. #14045
    F. Kotlerburg Guest
    Kärkiokolmio määrää väistämään risteävän tien liikennettä. Samaan suuntaan samaa tietä kulkevat eivät ole risteävillä teillä.

  6. #14046
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kärkiokolmio määrää väistämään risteävän tien liikennettä. Samaan suuntaan samaa tietä kulkevat eivät ole risteävillä teillä.
    Tosiaan kannattaa lukea ajatuksella mitä tuolla sanotaan liikenneympyrässä väistämisestä https://www.liikenneturva.fi/liikent...pyra/#aed24b4e
    Jos ei ole kelviä niin pyörä ajaa ympyrään kuten autot mutta kuten yleensä se klv on siinä rinnalla.
    Autolle on kolmio ympyrään ajaessa ja vaikka pyörä ajaa kelviä samaan suuntaan ja sitten kääntyy vasemmalle pyörätienjatkeelle on auto väistämisvelvollinen kolmion takia.

  7. #14047
    F. Kotlerburg Guest
    Niin sinun kannattaisi. Se pyöräilijäkin on ympyrään saapuva. Ei tuolla erotella sitä, että tuleeko ajorataa vai ei.

    Millä säännöllä muuten väistät sitä pyöräilijää joka tulee tuossa kohtaa oikealta vai vedätkö päin?

    Liikenneympyröitä on Suomessa ylipäätään erittäin vähän. Kannattaisi liikenneturhankin keskittyä asiavirheiden korjaamiseen.

  8. #14048
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.630
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Kun lähestyn liikenneympyrää fillarilla "suoraan" ajaessa voisin myös kääntyä ympyrän mukana vasemmalle, hyvin usein sieltä takaa tulee samaan suuntaan auto sellaista vauhtia ettei olisi mitään mahdollisuuksia väistää minua jos päättäisinkin "kiertää ympyrää" enkä menisi suoraan.
    Jos ja kun näytät selvästi ja hyvissä ajoin kädellä suuntamerkkiä, niin ei kai tuossa silloin ole mitään. Enemmän hankalia tuntuu olevan nämä, missä pyöräilijä tulee liikenneympyrän kohdalle suoraan, eikä siis näyttele mitään merkkejä. Hyvä esimerkki huonosta paikasta on Kivikon McDonaldsin ympyrässä, jos itse tulen idästä kelviä pitkin, joka vielä laskeutuu alamäkeen. Niin sieltä tullaan mutkan kautta, mutta ylitys tapahtuu suoraan. Pari kertaa on tuossa kohden joutunut jarrua käyttämään.

    Tällä hetkellä pahin paikka on Kyläsaaren tilapäinen liikenneympyrä, jossa olen kai tasan kerran päässyt niin, ettei kukaan yrittänyt ajaa yli.

  9. #14049
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikko001 Katso viesti
    Tosiaan kannattaa lukea ajatuksella mitä tuolla sanotaan liikenneympyrässä väistämisestä https://www.liikenneturva.fi/liikent...pyra/#aed24b4e
    Jos ei ole kelviä niin pyörä ajaa ympyrään kuten autot mutta kuten yleensä se klv on siinä rinnalla.
    Autolle on kolmio ympyrään ajaessa ja vaikka pyörä ajaa kelviä samaan suuntaan ja sitten kääntyy vasemmalle pyörätienjatkeelle on auto väistämisvelvollinen kolmion takia.
    Täysipäinen fillaristi kiertää ympyrää vastapäivään niinkuin muutkin ajoneuvolla ajavat olipahan kelviä tai ei.

  10. #14050
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Niin sinun kannattaisi. Se pyöräilijäkin on ympyrään saapuva. Ei tuolla erotella sitä, että tuleeko ajorataa vai ei.

    Millä säännöllä muuten väistät sitä pyöräilijää joka tulee tuossa kohtaa oikealta vai vedätkö päin?
    Mikä tässä kappaleessa on liian vaikeasti selitetty?
    Liikenneympyrä eli kiertoliittymä on varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla liikennemerkíllä (kärkikolmio), jolloin liikenneympyrään saapuvien on väistettävä sekä pyöräilijöitä, kävelijöitä ja mopoilijoita että ympyrässä jo olevaa ajoneuvoliikennettä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia, koska liikennesäännön perusteella ajoneuvolla on väistettävä tietä ylittävää jalakulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
    Kannattaa ihan oikeasti ajaa vaikka mopokortti niin oppii nämä yksinkertaiset liikennesäännöt.

  11. #14051
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Täysipäinen fillaristi kiertää ympyrää vastapäivään niinkuin muutkin ajoneuvolla ajavat olipahan kelviä tai ei.
    Täysipäinen autoilija ymmärtäisi mitä väistämisvelvollisuus tarkoittaa ja milloin autoilija on väistämisvelvollinen.
    Mutta jos omaat vain ompelukoneajokortin ei varmaan saa odottaakaan yksinkertaisten liikennesääntöjen osaamista.

  12. #14052
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Molemmat tulette samaa tietä ja kolmion takaa. Sinä olet kääntyvä niin onko näin.
    Joissakin tapauksissa ennen ympyrää on se kiertosuuntaa osoittava merkki, joten ajoneuvolla vasemmalle kääntyminen vaikuttaa hiemen kielletyltä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  13. #14053
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikko001 Katso viesti
    Mikä tässä kappaleessa on liian vaikeasti selitetty?
    Se, että pyöräilijä lähestyessään liikenneympyrää on väistämisvelvollinen jo ympyrässä olevaa, se kolmio koskee jopa pyöräilijää.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikko001 Katso viesti
    Kannattaa ihan oikeasti ajaa vaikka mopokortti niin oppii nämä yksinkertaiset liikennesäännöt.
    Joutuuko nykyään mopokortissa ajamaan mopoa? On aikoihin eletty, toivottavasti kevytnelipyörään ja mönkijään saa kortin ilman ajamista.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  14. #14054
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Varmasti tuo liikenneympyrä on on tuttu, mutta tuo Smo:n selostus lähtötilanteesta on kyllä hieman epäselvä mitä siinä haetaan. Koska tekstissä on maininta "kun poyörillä ei ole omaa kaistaa", niin antaisi itselle sen kuvan että pyöräilijä ajaa ajoradalla, mutta sitten taas puhutaan väistämisvelvollisuudesta suojatiellä... Eli tuo lähtötilanteen selostus on hieman vajavainen, vaikka itse pienen mietinnän jälkeen saatan tajuta mitä Smo ajaa takaa.
    Joo ilmaisin itseäni epäselvästi kuten tapanani on. Mutta tosiaan autot tulee tuota takaa, näkee mut kirkkaiden vaatteiden ja valojen takia eikä hidasta ollenkaan


  15. #14055
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Se, että pyöräilijä lähestyessään liikenneympyrää on väistämisvelvollinen jo ympyrässä olevaa, se kolmio koskee jopa pyöräilijää.
    Vielä en ole nähnyt liikenne ympyrää jossa myös kelvillä olis kolmiot.
    https://www.youtube.com/watch?v=v6BucE_75Ec

    Liikenneympyrä eli kiertoliittymä on varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla liikennemerkíllä (kärkikolmio), jolloin liikenneympyrään saapuvien on väistettävä sekä pyöräilijöitä, kävelijöitä ja mopoilijoita että ympyrässä jo olevaa ajoneuvoliikennettä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia, koska liikennesäännön perusteella ajoneuvolla on väistettävä tietä ylittävää jalakulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
    https://www.liikenneturva.fi/liikent...pyra/#7e6dbce6

    Ja jos ei ole kelviä niin yllättäen mennää samassa jonossa samoilla säännöillä kuin autot. Mutta lienee todella harvinaista joutua näin ajamaan noin.

  16. #14056
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Joo ilmaisin itseäni epäselvästi kuten tapanani on. Mutta tosiaan autot tulee tuota takaa, näkee mut kirkkaiden vaatteiden ja valojen takia eikä hidasta ollenkaan

    Tälläiset on melko tympeitä rakennelmia, kun klv on tehty noin ajorataa hipoen joten pyöräilijät tulee tuohon ylitykseen autoilijan näkyvyyden kannalta vähän huonosta kulmasta. Vaatii oikeasti sitä pään kääntelyä, mutta eihän valitettavasti kaikki sitä tee.

  17. #14057
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.630
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikko001 Katso viesti
    Mutta lienee todella harvinaista joutua näin ajamaan noin.
    Eiranranta - Telakkakatu: pyöräkaista ajattaa liikenneympyrän kautta.

  18. #14058
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eiranranta - Telakkakatu: pyöräkaista ajattaa liikenneympyrän kautta.
    Tuo on just hyvä noin että ajetaan autojen seassa. Ei tule väärinäsityksiä.
    Vaikka Telakkakadulta Eiranrannan fillarikaistalle mennäänkin ympyrän kautta pikkusen hassusti tiukasti kääntäen (on Eiranrannan vasemmassa laidassa).

  19. #14059
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Täysipäinen fillaristi kiertää ympyrää vastapäivään niinkuin muutkin ajoneuvolla ajavat olipahan kelviä tai ei.
    Aika mahdoton on kiertää vaikkapa Niittytien turbokiertoliittymää, kun ei siinä klv kierrä koko kierrosta. Ajoradalle meneminen siinä olisi kuolemaa halveksivaa.
    https://maps.app.goo.gl/adVMXjcyzztTUh858

  20. #14060
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Tuo on just hyvä noin että ajetaan autojen seassa. Ei tule väärinäsityksiä.
    Vaikka Telakkakadulta Eiranrannan fillarikaistalle mennäänkin ympyrän kautta pikkusen hassusti tiukasti kääntäen (on Eiranrannan vasemmassa laidassa).
    Se olisi hyvä jos siinä olisi oma kaista fillareille kuten yleensä on. Nyt toi on tosi hämäävä paikka. Tosin siinä on sen verran vähän trafiikkia ettei haittaa.

  21. #14061
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Tuo on just hyvä noin että ajetaan autojen seassa. Ei tule väärinäsityksiä.
    Vaikka Telakkakadulta Eiranrannan fillarikaistalle mennäänkin ympyrän kautta pikkusen hassusti tiukasti kääntäen (on Eiranrannan vasemmassa laidassa).
    Ai tämä ajetaan näin. Aika paljon vaadittu sekä pyöräilijöiltä että autoilijoilta ymmärtää miten tuossa pyöräilijä ajaa. Esim oikealta tuleva autoilija voi hyvällä syyllä olettaa että pyöräilijä jatkaa ylöspäin, mutta pyöräilijä vetääkin vauhdin pois ja kääntyy tod.näk. liikkeessä olevan auton edestä tiukasti oikealle. Myös pyöräilijälle hankala, kun nykyään pitäisi olla oletus että pyörätie on yksisuuntainen, niin tässä onkin ympyrässä vaadittavian kevätjuhlaliikkeiden jälkeen kaksisuuntaista pyörätietä tarjolla ns. väärällä puolen ajorataa.

  22. #14062
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^
    On se tosiaankin hölmö tuossa suhteessa vaikka muuten tykkäänkin, että mennään autojen kanssa ympyrään eikä kierrellä suojateiden vierustoja.
    Suht usein jätän väliin tuonne fillarikaistalle menon vaan jatkan ajoradalla Eiranrannan eteläreunaa pitkin. Siirryn sit jossain vaiheessa fillariväylälle pohjoipuolelle.

    "Aika paljon vaadittu sekä pyöräilijöiltä että autoilijoilta ymmärtää miten tuossa pyöräilijä ajaa"
    - Näin on.

  23. #14063
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Se olisi hyvä jos siinä olisi oma kaista fillareille kuten yleensä on.
    Mun mielestä hyvä just noin, että ollaan tasavertaisina ja otetaan haltuun tuo paikka eikä kyyristellä jossain fillarikaistalla. Suorilla omat kaistat ok, koska monet ei autojen vauhtia aja.

  24. #14064
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Mun mielestä hyvä just noin, että ollaan tasavertaisina ja otetaan haltuun tuo paikka eikä kyyristellä jossain fillarikaistalla. Suorilla omat kaistat ok, koska monet ei autojen vauhtia aja.
    Oltaisiin tasavertaisia jos siinä olisi oma kaista. Nyt pyöräilijä johdetaan suoraan auton alle kun väylä loppuu kuin seinään. KAit tuo sitten on tilan säästön takia tehty tuollaiseksi mutta oli aika WTF filis kun ekaa kertaa ajoi tuohon muinoin

  25. #14065
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Itseasissa kun katsoo tuota Telakkakadun ympyrää ja tajuaa miten nuo pyöräkaistat tuolla menee, niin tuo risteyshän on toteutettu lopulta todella älykkäästi noiden väistämisvelvollisuuksien osalta.
    Tuossa vain pitää tajuta että pyöräilijä tulee ajoradalle ja hänelle astuvat voimaan normaalit liikenneympyrän ajoneuvon väistämissäännöt.
    Tuossa tosiaan pitää havinnoida että nuo jälkäkäytävät ovat nimenomaan jalkakäytäviä ja niissä pyöräily kielletty.

  26. #14066
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Smo
    "pyöräilijä johdetaan suoraan auton alle"
    Siis takaa tulevien autojen alle?
    Minä nyt vaan rouheasti käännän mahdollisesti takana tulevien autojen eteen, ei ne tuossa lujaa aja.
    Pelko pois. Ihan hyvä totuttaa itsensä ja autoilijat siihen, että yhteisellä kadulla ja yhteispelillä + pelisilmällä tässä mennään.

    ^ Mä inhoan niitä ympyrän laitoja kierteleviä, suojateihin integroituja fillarikaistoja. Koko ajan saa varoa, huomaako autoilija.
    Tuossa kuvan ympyrässä kun menee niin varmasti huomaa.

  27. #14067
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Oltaisiin tasavertaisia jos siinä olisi oma kaista. Nyt pyöräilijä johdetaan suoraan auton alle kun väylä loppuu kuin seinään. KAit tuo sitten on tilan säästön takia tehty tuollaiseksi mutta oli aika WTF filis kun ekaa kertaa ajoi tuohon muinoin
    Pyöräilijä saapuu liikenneympyrään kolmion takaa ajoneuvona ja hänelle normaalit liikenneympyrän väistämissäännöt.

  28. #14068
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    No nimenomaan, haluan olla ajoneuvo, enkä laidoilla kiertelevä kevytliikkuja!

  29. #14069
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    No nimenomaan, haluan olla ajoneuvo, enkä laidoilla kiertelevä kevytliikkuja!
    Tuota tuota, Polkupyörä nyt vain sattuu olemaan ajoneuvo...

  30. #14070
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^Niin, siksi juuri, sinne vaan muiden sekaan ympyrässä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •