Kun herrat puhuu noista Stack/Reach mitoista niin osaako joku sanoa runkoja vertaillessa kun toisen mitat ovat 551/382 ja toisen 548/387 niin tuleeko koon suhteen ongelmia? Maantierunkoja kummatkin 180/80 ja runkojen koko on M samalta valmistajalta.
Kun herrat puhuu noista Stack/Reach mitoista niin osaako joku sanoa runkoja vertaillessa kun toisen mitat ovat 551/382 ja toisen 548/387 niin tuleeko koon suhteen ongelmia? Maantierunkoja kummatkin 180/80 ja runkojen koko on M samalta valmistajalta.
^Sitä minäkin, halusin vain "viisamman" kommentin.
Tästä on hyvä katsoa reach -mittojen ja satulakulman muuttumista.
(Liittyneekö mitenkään keskusteluun)
https://www.planetx.co.uk/i/q/FTPXXL...cross-frameset
^Satulaputken kulma kumpaisessa sama 73.5°. Rungoissa suht samat mitat, toinen hieman matalampi ja sentin pitempi ja muidenkin mittojen erot nimellisiä, jostain syystä toinen vaan tuntuu pienemmältä mutta taitaa olla pitkälti psyykkistä.
AKT:n lakko haittaa harrastuksia...
Joillekin lakko joillekin työ...harmillista kuiteski.
^Näin se menee, entisenä AY aktiivina ei kovasti voi kiukutella.
Maantiepyöräketjussa eräs kiitteli Canyon Roadlite pyöräänsä myös talviajokkina. Tuolla en rohjennut jatkaa, mutta juuri tällainen fitness/hybrid/flatbargravel kohtuullisine lähes 40 mm renkaine huolellisesti aseteltuine ajoasentoineen ja sopivine runkokokoineen osaa olla mainio ajokki niin kesällä kuin talvellakin. Vähän aikaa olin ilman ja kun taas mainitunlaisella saa ajaa niin nautinto suuri.
Merkki on toinen - ajokki ihan yhtä hyvä.
^Itsellä oli aloittaessa hankkia Roadlite mutta kun seilasin siinä kahden koon välissä ja tuo maantierunko tavallaan tupsahti eteen niin en voinut vastustaa kiusausta.
Roadlite varmaan erinomainen yleisajokki varsinkin kahdella kiekkosetillä ja varmaan toimii nastoilla talvellakin.
Kokovuotiseksi ajokiksi omani varustelinkin, ei lokareita, ei tarakkaa, ei jalustaa, lukoksi pieni vaijerilukko, mutta 37 mm nastarenkaat.
Hyvin pärjää 32 jopa 28 mm renkailla vaikka hiekkateillä, jos pelkästään kesällä ajaa, kun pyörä on ihan se mitä toivoo, keveämpikin kapeilla renkailla. Tiedän keveystavoitteen.
Hyvä suoratankoinen olla pitää!
^Noin se menee ja mieleinen kuvia kumartelematon. Voi olla että menee metsään omani, tuon koon kanssa pohdiskellut viikkoja mutta kun vertaa edelliseen maantiepyörään ja FBG:hen niin kaikesta huolimatta ei paljoa poikkea.
Cinelli SuperStar, ei mikään salaisuus.
Oletko siis tekemässä tuosta rungosta suoratankoista pyörää?
Niinpä... Ei ollut muutakaan tekemistä...
Cinelli on aina hieno valinta! Ja jossain määrin esteettisesti rohkea valinta old skool -pyöräilijältä!
Superstar Discin tunnen vain googlekääntäjän avulla lukemani arvostelun kautta. Siinä kiiteltiin takapäätä mukavuuden kannalta onnistuneeksi, muttei niinkään etupäätä. 73-kiloisen kuskin ajamana 28-millisillä renkailla 5 barin paineella mukavuus jätti hiukan toivomisen varaa. (Painetta alentamalla ajettavuus kärsi liikaa.) Mutta ehkä osasyynä oli arvosteltavana olleeseen kokoonpanoon kuulunut alumiininen ohjaustanko.
PS Totuuden nimissä on myönnettävä että pikkaisen tekee pahaa ajatus että tuohon runkoon ympätään suora tanko, mutta fillarointiinhan kuuluu tietty vapaus eikä kenenkään tarvitse miettiä jonkun toisen, eikä etenkään jonkun vähän fanaattisen droppitankofiilistelijän mielipidettä omaan käyttöönsä tulevasta fillarista!
Flatbar gravelia siitä ei tule.
^^On kolmas Cinelli peräkkäin kolmen vuoden sisällä, syy lienee vuosikymmenien takaa, toinen kunnon maantiepyörä 90luvulla oli eka kokoamani SuperCorsa täydellä Super Recordilla.
^ Jack, tulee kyllä jos laitan 4Seasonit alle ;-)
^mullon 4seasonit maantiepyörässä syksyisten asfalttilenkkien jäljiltä, mutta ei se graveli ole, vaan maantiepyörä.
Jos laittaa maantiepyörään suoran tangon tai maastopyörään jäykän keulan, niin ei ne siitä gravelia tee. Onkohan kunnollisia suoratankoisia graveleita tuon aloitusviestissä mainitun Spessun lisäksi tullut markkinoilla?
On, Surlylta uusi ”halpis”: https://bikepacking.com/news/surly-preamble/
Commuutterina tuota markkinoidaan mutta eiköhän sillä sorallakin voi ajaa. Saa myös droppitangolla.
^Enemmän mietin sellaista, että olisi gravel -geometria mutta suoralle tangolle, eli jossain L -kokoisessa reach 440-450mm. Noi droppitangolle suunnitellut on suoralla tangolla tosi lyhyitä.
^Niin tuota mietitty ja keksin uuden mitan, satulatolpan keskeltä tangon keskelle ja tuo on pari senttiä pitempi kuin tuo FBG 120millisellä stemmillä.
Ja graveloinnista, kyllä soralla voi ajaa ihan millä vaan, Jopolla ja 4Seasoneillakin ilman mitään hypetystä.
^Viisi senttiä on aika paljon keskiön korkeudessa, kyllä se muuttaa pyörää aika radikaalisti.
Siirryin jo 2021 flatbar greiveliin, kun vaihdoin london roadiin flatbaarin.
^Minkä kokoinen runko?
Ensimmäinen gravelpyöräni oli näköjään Orbea Orca Aero. Laitoin siihen 32 mm Panaracer Gravelkingit. Ei toiminut minulla.
Olisinko voinut tehdä siitä toimivan flatbargravelin, laittamalla siihen suoran tangon 130 mm:llä stemmillä ja 28 renkaat. Sitä en kiistä etteikö tuolla olisi voinut ajaa soralla mutta gravelista se olisi ollut kaukana.
Jos olis kokemattoman projekti, hälyttäisin kilkattavin kelloin liian lyhyestä rungosta, mutta kun hyvin kokenut projektinvetäjä, jätän vähemmälle.
Ajopituutta voi jatkaa putkiosilla, akselivälin lyhyyteen ei pysty vaikuttamaan kuin ei myöskään renkaanlevyden rajallisuuteen.
Ajettava pyörä tuosta syntyy, tulevalle nimi vielä täytyy keksiä.
Kirjanmerkit