GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 233 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 133 183 223 231 232 233 234 235 243 283 333 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.961 - 6.990 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6961
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Tänään antautu Shimanon M8100 vaihevipu työmatkalla. Ei enää saa vaihettua kevyemmälle pykälälle. Vivusta on kadonnut kaikki pykälät, palautus jousi kyllä toimii. Raskaammalle vaihtaminen kyllä toimii.

    Onko jollain ollut samanlaisia ongelmia?
    Käytä se kansi auki ja katso mitä sisältä löytyy. Minulla teki RS700 liipasin samaa ja sieltä oli vain yksi ruuvi auennut ja liipaisin haroi tyhjää tuon vuoksi.

  2. #6962
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Ja joissain vanhemmissa Shimpan liipaisimissa riitti, kun suihkautti WD40:stä jousitsydeemiin, niin johan pelitti taas muutaman vuoden.

  3. #6963
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SuccessFactor Katso viesti
    Jees thanks, sitten tuosta ei tosiaan ole apua. Sain toiselta puolelta hub capin irti ja siitä pystyi mittaamaan miten se kapenee päätyä kohden, 20mm -> 19mm. Parktool näyttäisi olevan just ton 20mm

    edit: nyt kun osasi etsiä paremmilla hakusanoilla niin löytyi juuri tämä ongelma (ja ratkaisukin) https://www.youtube.com/watch?v=_hEp37mZeWE

    Pitää toi lukkorengas vaihtaa ja pienellä runnulla vetkuttaa nykyinen irti.
    Itse saattaisin antaa työkalulle vähän dremeliä ja hioisin sisäpuolelta että mahtuu.

  4. #6964
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Tänään antautu Shimanon M8100 vaihevipu työmatkalla. Ei enää saa vaihettua kevyemmälle pykälälle. Vivusta on kadonnut kaikki pykälät, palautus jousi kyllä toimii. Raskaammalle vaihtaminen kyllä toimii.

    Onko jollain ollut samanlaisia ongelmia?
    Multa löytyy parin viikon sisään uusi, jos on tuollaiselle tarvetta. Tulee uuden pyörän mukana ja menee vaihtoon.

  5. #6965
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Multa löytyy parin viikon sisään uusi, jos on tuollaiselle tarvetta. Tulee uuden pyörän mukana ja menee vaihtoon.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Ja joissain vanhemmissa Shimpan liipaisimissa riitti, kun suihkautti WD40:stä jousitsydeemiin, niin johan pelitti taas muutaman vuoden.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Käytä se kansi auki ja katso mitä sisältä löytyy. Minulla teki RS700 liipasin samaa ja sieltä oli vain yksi ruuvi auennut ja liipaisin haroi tyhjää tuon vuoksi.
    Ehdin jo kotimatkalla ostaa uuden. Avasin kotona tuon liipasimen enkä oikein pääse kärryille mikä tuossa tarkalleen on vikana, niin monimutkainen tuo mekanismi sisältä on. Eli siis tarkemmin vielä. Kun vipu raskaimmalla vaihteella, se antaa vaihtaa 4 vaihdetta "ylöspäin", kuitenkin niin, että pykälät häviävät aina yhden kerraallaan, kun mennään ylöspäin pakalla. Joku palautusjousi tuossa kynsimekanismissa varmaan on syyllinen mutta ilman kunnon räjäytyskuvaa aika vaikea tota on selvittää.

    Kuvissa vaihtaja on niin ylhäällä pakan suhteen, kun se suostuu menemään. Voitelun tai likaisuuden puolesta ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Avatessa tai ravistellessa ei myöskään mitään tuolta tippunut pois, eikä ole saanut mitään iskuja tai muutenkaan käytäytynyt poikkeavasti ennen vian esiintymistä.




  6. #6966
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Itse saattaisin antaa työkalulle vähän dremeliä ja hioisin sisäpuolelta että mahtuu.
    Tämä minullekin tuli mieleen kun tuon videon katsoin. Samoin olisin antanut dremeliä sille videon lukitusrenkaalle, mikä oli liian tiukka, siinä oli selkeesti huuli josta olisi saanut varmaan pari milliä pois. Ja olisi keventynyt samalla pari grammaa, nyt tuli merkittävää ylipainoa

  7. #6967
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janik Katso viesti
    Tämä minullekin tuli mieleen kun tuon videon katsoin. Samoin olisin antanut dremeliä sille videon lukitusrenkaalle, mikä oli liian tiukka, siinä oli selkeesti huuli josta olisi saanut varmaan pari milliä pois. Ja olisi keventynyt samalla pari grammaa, nyt tuli merkittävää ylipainoa

    Jes tällä tempulla onnistui! Ei ollut paljosta kiinni. Pitää silti tilata tuossa videossakin linkattu ohuempi lukitusrengas missä on ulkopuoleinen hammastus, että jatkossa onnistuu huoltotoimet paremmin. Alkuperäinen ongelma oli se, että Ekarin roottorin ja spiderin väliset niitit alkoivat löystymään, joka aiheutti ikävän oloisia nitkahduksia jarruttaessa.
    "Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS

  8. #6968
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    120
    Kuuluuko shimano xt takavaihtajassa oleva vipu olla ajaessa on vai off asennossa? Ja mikä tällä on merkitys?

  9. #6969
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    ON, se tiukentaa kytkimen, joka hidastaa häkin liikettä.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  10. #6970
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tulluska Katso viesti
    Kuuluuko shimano xt takavaihtajassa oleva vipu olla ajaessa on vai off asennossa? Ja mikä tällä on merkitys?
    On-asennossa, sen sitten voi kääntää off-asentoon huoltotoimenpiteitä tai kiekon irrotusta varten.

  11. #6971
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    120
    Tuo vaihtajan vipu ollut uudesta asti OFF asennossa, nyt laitoin ON asentoon, vaikuttaako vaijerin kireyteen mitenkään? Muuttu jäykemmäksi vaihtaa vaihteita mutta vaihto kumminkin hyvin

  12. #6972
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Minun käytössä se on ollut aika turha. Aina pitänyt siinä löysemmässä asennossa, onko se se off? Ja hyvin on vaihteet pelannut niinkin

  13. #6973
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ajatko kivikkojuurakkopoluilla tai alamäkiajoa bike parkkien muillakin kuin tasaiseksi lanatuilla pätkillä vai enemmän maantie tai hiekkietietyyppistä ajoa? Kytkin auttaa varmaa lähinnä noissa pahimmissa röykytyksissä. Ketju pysyy valitulla rattaalla eikä lyö ihan niin pahasti myöskään chain stayhin vaikka sitä se tekee jarru kiinni asennossakin kyllä.
    Joskus on itsellänikin kytkin jäänyt vahingossa auki kun olen mennyt bike parkkiin ja isommasta ketjun kolinasta olen ensinnä tämän asian huomannut ja alkanut tutkimaan mikä on "vialla".
    Sinänsä vaihteet toimii kytkin auki asennossa jopa paremmin tai ainakin kevyemmin. Erityisesti jos kytkimen kitkaa säätänyt vähän tiukemmalle kuten shimanoissa pystyy (edellisemmissa malleissa avaamalla kytkimen suojakotelon ensin).

  14. #6974
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Kyseinen vipu "on" asennossa pitää ketjua kireämmällä täten vähentäen ketjun heilumista röykkyisessä maastossa ja täten vähentää ketjun tippumista ja pitää pyörän hiljaisempana.

    Ei vaikuta vaijerin kireyteen, vaan sen vaihtajan häkin kitkaan liikkua edestakaisin. Tämä tietystä vaatii, että tarvitaan hiukan enemmän voimaa liikuttaa vaihtajaa pakalla. Ei tästä mitään haittaa synny, sillä tavalla se vaijeri ja vaihdevipu on suunniteltu toimimaan ja kestämään.

  15. #6975
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Pitäisi vetää di2 johto hiilikuituisen maantietangon läpi päästä päähän, vähän epäilyttää jääkö jumiin noihin tiukimpiin mutkiin kahvojen kohdalla.
    Mikähän olisi turvallinen liukaste hiilikuidulle jos hieman liukastaisi johtoa, vaseliini?
    Varmaan pujotan ensin vaihdevaijerin läpi millä vedän tuota johtoa.

  16. #6976
    Liittynyt
    02/2014
    Viestit
    172
    Onko siellä minkä kokoiset reiät olemassa? Onnistusko imurin avulla esim villalanka ujuttaa jolla vetää sitten tarvittavat piuhat? Toki jos aivan pienet reiät, ei maha tulla ilmavirtaa tarpeeksi..

  17. #6977
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tulluska Katso viesti
    Tuo vaihtajan vipu ollut uudesta asti OFF asennossa, nyt laitoin ON asentoon, vaikuttaako vaijerin kireyteen mitenkään? Muuttu jäykemmäksi vaihtaa vaihteita mutta vaihto kumminkin hyvin
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Minun käytössä se on ollut aika turha. Aina pitänyt siinä löysemmässä asennossa, onko se se off? Ja hyvin on vaihteet pelannut niinkin
    Mä huomaan jäykkäperällä kyllä heti jos on unohtunut auki ekoissa juurakoissa. Hyvä keksintö.

  18. #6978
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juze Katso viesti
    Onko siellä minkä kokoiset reiät olemassa? Onnistusko imurin avulla esim villalanka ujuttaa jolla vetää sitten tarvittavat piuhat? Toki jos aivan pienet reiät, ei maha tulla ilmavirtaa tarpeeksi..
    Ei ole valmiita reikiä ollenkaan, meinasin itse porata pienet reiät aivan droppien päähän mihin rasitusta ei juurikaan tule. Saan kyllä langan tuolta läpi sitomalla toisen pään mutteriin ja kääntelemällä tankoa. Tuo lankakin vaan liikkuu hieman nihkeästi ja di2 johdossa on enemmän kitkaa joten epäilyttää tuleeko vetämällä läpi vai jääkö jumiin.

  19. #6979
    Aamulla töihin pyöräilessäni yhtäkkiä ketju alkoi pomppimaan ja huomasin että takavaihtaja on melko hervoton. Menikö tuosta srammin nx11 vaihtajasta joku jousi poikki vai mitä tapahtui kun ei enää kiristy ketju. En jaksaisi lähteä näyttämään pyörää takuuhuoltoon 60km päähän jos jotakin on itse tehtävissä. Jäässä se ei ainakaan ollut kun vein pariksi tunniksi sulamaan.


  20. #6980
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Emaxx Katso viesti
    Aamulla töihin pyöräilessäni yhtäkkiä ketju alkoi pomppimaan ja huomasin että takavaihtaja on melko hervoton. Menikö tuosta srammin nx11 vaihtajasta joku jousi poikki vai mitä tapahtui kun ei enää kiristy ketju. En jaksaisi lähteä näyttämään pyörää takuuhuoltoon 60km päähän jos jotakin on itse tehtävissä. Jäässä se ei ainakaan ollut kun vein pariksi tunniksi sulamaan.

    Löysää tuo vaihtaja. Käännä taaksepäin ja kiristä. Siellä on sellanen pieni tappi joka estää kääntymisen noin eteenpäin.

    Siis jos tuossa vaihtajassa tuntuu se jousen vaste, vääntämällä taaksepäin.

  21. #6981
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kimbyyri Katso viesti
    Löysää tuo vaihtaja. Käännä taaksepäin ja kiristä. Siellä on sellanen pieni tappi joka estää kääntymisen noin eteenpäin.

    Siis jos tuossa vaihtajassa tuntuu se jousen vaste, vääntämällä taaksepäin.
    Ei kai tuossa tarvitse muuta tehdä kun työntää vähän eteenpäin ja vapauttaa se "huoltoasennon" tai mikä se nyt onkaan, nuppi? Ainakin näyttää siltä että on mennyt syystä tai toisesta "päälle"?

  22. #6982
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Sattuuko kenelläkään olemaan lähellä dt swiss 350 etunavan endcapin lukitusrengasta. Siis sitä millä 15mm encap lukitaan.

    Tarttisin ulko ja sisämitat työkalua varten, jolla rengas lyödään paikalleen.

    https://r2-bike.com/DT-SWISS-Tool-Ki...ont-hubs-15-mm

    Edit: 28mm ulkoa 21.5mm sisältä.

  23. #6983
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Mitä rasvaa olette laittaneet pressfit keskiön asennuksessa? Käykö vaseliini tai hiilikuitutahna vai onko jokin ptfe-pohjainen parempi?
    Pyörässä on alumiiniholkit hiilikuidun päällä keskiön reunoissa.

  24. #6984
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    53
    Onko suosituksia osaavasta maastopyörävanteen kasaajasta Uudenmaan alueella?

  25. #6985
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Mitä rasvaa olette laittaneet pressfit keskiön asennuksessa? Käykö vaseliini tai hiilikuitutahna vai onko jokin ptfe-pohjainen parempi?
    Pyörässä on alumiiniholkit hiilikuidun päällä keskiön reunoissa.
    Minä olen laittanut nuo kuivana. Espanjassa huoltoliike näytti taas laittavan väliin normiaalia vaseliinia.

  26. #6986
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Muita neuvoja PF:n asentamiseen?

  27. #6987
    Osaako kukaan sanoa sopiiko formula cura 4 jarrusatulat Shimanon adaptereihin?

  28. #6988
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Eiköhän tuo pulttijako ole standardi? Flatmount tietenkin erikseen mutta jos perinteinen postmount niin ei adapterin merkillä (tietääkseni) väliä.

  29. #6989
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Pulttijako on stanardi, mutta siinä satulassa voi olla erilaisia muotoja adapteria vasten tulevien pintojen välissä, mitkä ei toimi käsittäkseni joidenkin adapterienkombojen kanssa.


  30. #6990
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Voi olla mutta vielä yhtään ei ole jäänyt tuon vuoksi sopimatta, itse käyttänyt KCNC:n adaptereja viimeaikoina ja ne kyllä hyvin muotoiltu. Luulisi kyllä että valmistaja(t) ilmoittaisivat että jokin sopii/ei sovi...

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •