FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 460 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 360 410 450 458 459 460 461 462 470 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.771 - 13.800 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #13771
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Mä näkisin mielelläni Helsingin strategian liittyen talvipyöräilyyn. Ja siis aidon strategian, johon olisi kirjattu myös ne toimenpiteet, rahoitus ja mittarointi. Eikä mitään ”Pohjolan paras pyöräilypääkaupunki” tai ”Maailman toimivin kaupunki”, tai mitä sitä nyt on miljoonilla mainostoimistolta saatu.

    Esimerkiksi joka ikisen katusuunnitelman pitäisi viimeistään nyt pitää sisällään myös talven kunnossapitosuunnitelma, missä on otettu huomioon se, että välillä lunta tulee perkeleesti ja kohta sitten vettä. Mihin lumet aurataan? Mihin ne kerätään? Mihin ne lopulta viedään? Pannaan ne latukoneet ajamaan kelvejä auki.

    Helppo on kampaviinereiden lomassa mehustella Amsterdamista ja suunnitella seuraavaa tutustumiskäyntiä sinne tai Adelaideen. Lyödään pöytään faktat säästä ja muista olosuhteista sekä rahasta ja katsotaan mihin niillä on mahdollista päästä.

  2. #13772
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja;[URL="tel:3197157"
    3197157[/URL]]Lopettakaa suolaus. Piste.

    Ihan sama mitä Tukholmassa tehdään.
    Näin juuri.

  3. #13773
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.223
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mä näkisin mielelläni Helsingin strategian liittyen talvipyöräilyyn. Ja siis aidon strategian, johon olisi kirjattu myös ne toimenpiteet, rahoitus ja mittarointi. Eikä mitään ”Pohjolan paras pyöräilypääkaupunki” tai ”Maailman toimivin kaupunki”, tai mitä sitä nyt on miljoonilla mainostoimistolta saatu.

    Esimerkiksi joka ikisen katusuunnitelman pitäisi viimeistään nyt pitää sisällään myös talven kunnossapitosuunnitelma, missä on otettu huomioon se, että välillä lunta tulee perkeleesti ja kohta sitten vettä. Mihin lumet aurataan? Mihin ne kerätään? Mihin ne lopulta viedään? Pannaan ne latukoneet ajamaan kelvejä auki.

    Helppo on kampaviinereiden lomassa mehustella Amsterdamista ja suunnitella seuraavaa tutustumiskäyntiä sinne tai Adelaideen. Lyödään pöytään faktat säästä ja muista olosuhteista sekä rahasta ja katsotaan mihin niillä on mahdollista päästä.
    Mun mielestä kaksi suurinta epäkohtaa tällä hetkellä on:

    1. ”4 tuntia lumisateen päättymisestä” -reagointi. Tämäkin talvi on osoittanut, että lunta voi tulla pari vuorokautta putkeen sellaista tahtia, että tärkeimmät väylät pitäisi käydä auraamassa neljän tunnin välein eikä vasta neljä tuntia sateen päättymisestä.

    2. Rajallisen budjetin hukkaaminen muutamien reittien meikkaamiseen kesäkuntoon. Se, että parin sentin lumikertymiä käydään nuolemassa ja suolaamassa lähinnä ärsyttää, kun samaan aikaan toisaalla voi olla ajamattomat olosuhteet päivien takaisen lumipyryn jäljiltä.

    Talvikunnossapitoa priorisoidaan hyvä kelin satunnaistalvipyöräilijöitä varten. He kaunistavat tilastoja, jos tilastointi tehdään sopivalla tavalla, mutta en jaksa uskoa, että sillä tapaa Hesasta tehdään pyöräilykaupunkia. Omasta mielestäni kaupungilla olisi hyvä hetki uudelleenarvioida talvikunnossapidon strategioita. Viime vuosina on uusia pyöriä myyty huomattavia määriä sekä omarahoitteisesti että työsuhdepyöriksi, mutta se ei näy käytännössä lainkaan talvipyöräilyn määrässä. Siitä voisi vetää johtopäätöksen, että jotain tehdään tällä hetkellä väärin.

    https://www.hel.fi/fi/kaupunkiympari...den-talvihoito

    Hepo on muuttanut sanamuotonsa pelkkään harjaamiseen, mutta en tiedä onko pelkkä harjaaminen realismia vai edellyttääkö se aina myös suolaamista.

    https://hepo.fi/toiminta/vaikuttamin...tinen-ohjelma/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #13774
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^ ykkönen ja kakkonen lyövät toisiaan osittain korville. Kun kerran resursseja on rajallinen määrä.

    Mitä jos päivällä, kuten tänään, alkanut lumisade hoidettaisiin kuntoon, koska porukat on aamulla menneet pyörällä töihin. Sen sijaan yöllä alkaneen sateen jäljiltä sitten voitaisiin noudattaa sitä x tuntia sateen jälkeen. Jos aamulla ei ole ajokeli, ei mene pyörällä.

  5. #13775
    tempokisu Guest
    Tässä on jälleen muutama päivä ollut mustat kelvit ja pimeetä - mustiin pukeutuneita valottomia ja heijastittomia liikkuen sitten kävellen tai pyörällä, niitä ei meinaa erottaa! Kääk, hyvä etten päälle ajanu. Olen ihan asiallisesti huomauttanut näille että joku valo tai heijastin olisi kiva kun sinua ei oikeesti erota! Onneksi sentään koirilla on jotain valaisevaa pantaa tms. niin hoksaa että ulkoiluttaja saattaa olla siinä lähellä.
    "On täällä katuvalot" - mutta kun se ei aina riitä, ja on paljon niitä valottomia kohtia.
    Sama autoilijana. Sitä lähdetään ylittään suojatietä punaisilla, tai sitten paikasta jossa ei ole suojatietä, eikä mitään heijastimia.

    Ja sitten se, että Pirkkalan kelvejä ei aurata, vaan rouhitaan. Keskiosa on semmoista rouhetta että ihan sama kun tallattua hankea ajaisi, tai yrittäisi edetä. Aika moni on havaintojeni mukaan ajanu siinä renkaanjäljen kohdalla, mutta aina sitä siittä kumminkin humpsahtaa rouheelle. Miksei voida aurata sileeksi, kun Tampereen puolella se kyllä osataan.
    Ja sivutien kelvit jätetään usein auraamatta, ja jää ns. tallattuun kuntoon. Ajokelvottomaan kuntoon.

  6. #13776
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ja jos sää ei riitä realiteetiksi, otetaan sitten raha.
    Raha on hyvä nosto, koska siitähän kaikki on lopulta kiinni.

    Helsingin veroprossa on 18,0. Suomen kuntien keskiarvo on 21,0 vuonna 2022 ja vain kuudessa kunnassa on Helsinkiä alempi prossa.

    Viitisen vuotta sitten uutisoitiin, että Helsinki laskee veroprossaa 18,5->18,0, kun rahaa tulee niin paljon. Ois kai sitä voinut olla laskemattakin ja panostaa vaikka talvikunnossapitoon, kun kaikki muut asiat on jo kunnossa, eikä rahaa tarvita muualle.

  7. #13777
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^Toisaalta montako prossaa olisit valmis nostamaan kunnallisveroa pyöräilyn talvikunnossapidon vuoksi?

    Mikähän lienee talvikuukausien teoreettinen maksimi pyöräilyn osalta? Koska kaikki kesällä pyöräilevät eivät ajaisi kuitenkaan talvella, vaikka joka ainoa kelvi olisi putipuhdas.

  8. #13778
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...
    Hepo on muuttanut sanamuotonsa pelkkään harjaamiseen, mutta en tiedä onko pelkkä harjaaminen realismia vai edellyttääkö se aina myös suolaamista.
    https://hepo.fi/toiminta/vaikuttamin...tinen-ohjelma/
    Oho, takinkäännös! Suunta on oikea, nyt vielä pienellä tsempillä suolauksen vastustajaksi

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Toisaalta montako prossaa olisit valmis nostamaan kunnallisveroa pyöräilyn talvikunnossapidon vuoksi?.
    Mä voisin olla valmis maksamaan 100-200 € suolauksen lopettamisesta. Olisiko meitä tarpeeksi?


  9. #13779
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Toisaalta montako prossaa olisit valmis nostamaan kunnallisveroa pyöräilyn talvikunnossapidon vuoksi?

    Mikähän lienee talvikuukausien teoreettinen maksimi pyöräilyn osalta? Koska kaikki kesällä pyöräilevät eivät ajaisi kuitenkaan talvella, vaikka joka ainoa kelvi olisi putipuhdas.
    Tässä on vinha pointti. Pelkällä auraamisella ei talvipyöräilyä lisätä. Tarvitaan rutkasti julkista syyllistämistä epäterveellisistä elämäntavoista, ja paljon kalliimmat julkisen liikenteen lippujen hinnat. Monesti aamuisin kelvi on siintänyt sileänä, mutta olen ollut ainoa ajaja. Siinä olen kyllä rehellisesti ihmetellyt toiminnan mielekkyyttä, kun samaan aikaan porukat menevät bussilla yhden pysäkinvälin välttyäkseen 500 m kävelyltä.
    Roots, bloody roots

  10. #13780
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Siinä olen kyllä rehellisesti ihmetellyt toiminnan mielekkyyttä, kun samaan aikaan porukat menevät bussilla yhden pysäkinvälin välttyäkseen 500 m kävelyltä.
    Tässähän on taas yksi rakenteellinen ongelma liittyen talvipyöräilyyn. Jos jostain syystä olet hankkinut aikaperusteisen joukkoliikenteen lipun, niin bussilla matkustaminen on "ilmaista" ja kannattaa ajaa se yksi pysäkinväli. Bussilla tuota näkee aika-ajoin, sporassa ihan normikäytäntö.

    Nykyisen aikaperusteisen ja kertalipun lisäksi pitäisi olla kunnollinen sarjalippu, missä ostat 10/20/50 matkaa ja maksat niistä könttähinnan. Lipun pitäisi olla voimassa vähintään 6kk tai vuoden. Nythän HSL on tuollaista tuomassa, mutta se oli jotain tyyliin 10 matkaa@2 kk tjsp. Tai mitä jos olisi oma lippu pyörällä liikkuville? Vähän samaan tapaan, kuin liittymäpysäköinnin hinnoittelu.

    Mutta mutta. Joka tapauksessa pyöräily talvella koetaan hankalaksi. Ison osan ajasta pyöräilyyn tulee pukeutua erikseen vs. kesällä ajetaan siinä kesämekossa. Lisäksi pyörällä tulee helposti kylmä ainakin alussa, eikä kaikki halua moista kokemusta heti aamuun.

  11. #13781
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Nykyisen aikaperusteisen ja kertalipun lisäksi pitäisi olla kunnollinen sarjalippu, missä ostat 10/20/50 matkaa ja maksat niistä könttähinnan. Lipun pitäisi olla voimassa vähintään 6kk tai vuoden. Nythän HSL on tuollaista tuomassa, mutta se oli jotain tyyliin 10 matkaa@2 kk tjsp. Tai mitä jos olisi oma lippu pyörällä liikkuville? Vähän samaan tapaan, kuin liittymäpysäköinnin hinnoittelu..
    HSL on tuomassa "etätyöläisen sarjalippua" käyttöön, ainakin kokeiluun (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009327012.html):

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HSL:n pomot sekä markkinointi- ja viestintätyypit
    Uutena avauksena HSL on tuomassa tänä vuonna etätyötä tekeville soveltuvan sarjalipun, jossa asiakas ostaa alennettuun hintaan 10 tai 20 kertalippua, jotka on käytettävä joko 30 tai 60 vuorokauden aikana. Yksittäisen matkan hinta ei olisi yhtä edullinen kuin kausilipuissa, mutta edullisempi kuin perinteinen kertalippu.
    Sarjalippua pilotoidaan HSL:n sovelluksessa kevään aikana.


  12. #13782
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Pysäkinvälin tai kahden ajamiseen voi olla syynä aikavoitto: jos kävelee, ei kerkiä metrojunaan tai bussiin jolla matka jatkuu. Ei tietenkään onnistu aina. mutta riittävän usein että se kannattaa ja siitä tulee tapa. Tietysti aikavoitto voi olla niin pieni, että pysäkin ohi kävelevän mielestä sillä ei ole merkitystä, mutta aamuja vihaava voi ajatella toisin.

    Anekdoottina naapurina oli aikoinaan juuri tällainen tyyppi: hänet näki juoksemassa viime tinkaan pysäkille, mutta illalla hänen kanssaan saattoi kävellä saman matkan toiseen suuntaan, koska silloin viisi minuuttia sinne tai tänne ei vaikuttanut asiaan vaan oli kivempi kävellä,.


    On-topic: Eilen elämä kevyen liikenteen väylillä ei varmastikaan ollut helppoa ja tarvetta avautua sääjumalien oikuista saattoi aika monella fillaristilla olla. Itse olin ulkona sauvakävelylenkillä ja mieli teki nostaa hattua tai ainakin näyttää peukkua niille pyöräilijöille jotka olivat liikkeellä siinä tuulessa ja tuiskussa!



    PS Osa meistä varmasti muistaa vielä pahvisten lippujen ajan. Silloinhan oli olemassa semmoisia pitkänlaisia 10 matkan kortteja, joista leimauskone leikkasi palasen (jolla tietääkseni ei ole suomenkielessä nimeä, mutta jonkakaltaisesta puhuttiin yksien Yhdysvaltain vaalien jälkeen sanalla "chad"). En muista yhtään mikä silloin oli kertalipun ja sarjalipulla tehdyn matkan hintaero, mutta se oli kuitenkin niin selvä että kannatti ostaa sarjalippu. Mutta se olikin voimassa vuoden loppuun (tai seuraavan vuoden tammikuun loppuun silloin kun tariffit pysyivät samoina).

  13. #13783
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^^Kyllä joo, mutta sanoisin, että tuo aikaraja on liian lyhyt. Ilmeisesti tuo olisi 10 krt@1 kk ja 20 krt@2 kk. Ennen vanhaan (jonnet ei muista) ei sarjalipulla ollut mitään käyttöaikarajaa. HKL:llä oli niitä 10 matkan lippuja ja suurkaupungeissa, kuten Kotkassa, oli 25 ja 50 matkan lippuja. Joita sitten paikkailtiin teipillä, että saatiin niitä reikiä umpeen ja lisää matkoja.

  14. #13784
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tässähän on taas yksi rakenteellinen ongelma liittyen talvipyöräilyyn. Jos jostain syystä olet hankkinut aikaperusteisen joukkoliikenteen lipun, niin bussilla matkustaminen on "ilmaista" ja kannattaa ajaa se yksi pysäkinväli. Bussilla tuota näkee aika-ajoin, sporassa ihan normikäytäntö.

    Nykyisen aikaperusteisen ja kertalipun lisäksi pitäisi olla kunnollinen sarjalippu, missä ostat 10/20/50 matkaa ja maksat niistä könttähinnan. Lipun pitäisi olla voimassa vähintään 6kk tai vuoden. Nythän HSL on tuollaista tuomassa, mutta se oli jotain tyyliin 10 matkaa@2 kk tjsp. Tai mitä jos olisi oma lippu pyörällä liikkuville? Vähän samaan tapaan, kuin liittymäpysäköinnin hinnoittelu.

    Mutta mutta. Joka tapauksessa pyöräily talvella koetaan hankalaksi. Ison osan ajasta pyöräilyyn tulee pukeutua erikseen vs. kesällä ajetaan siinä kesämekossa. Lisäksi pyörällä tulee helposti kylmä ainakin alussa, eikä kaikki halua moista kokemusta heti aamuun.
    Ei taida nyt vain vaikkapa HSL:n tai muunkaan paikallisliikennettä harjoittavan toimijan isoissa intresseissä saada joukkoliikenteen käyttäjiä vaihtamaan pyöräilyyn, näin se vain todellisuudessa on.

  15. #13785
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^Ei ole ei. Mutta tämän pitäisi kai olla Helsingin päättäjien intresseissä ja sitä kautta sitten valua ostopalveluihin. Nythän tämä on sitä, ettei oikea käsi tiedä mitä vasen jalka tekee.

  16. #13786
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Ei ole ei. Mutta tämän pitäisi kai olla Helsingin päättäjien intresseissä ja sitä kautta sitten valua ostopalveluihin. Nythän tämä on sitä, ettei oikea käsi tiedä mitä vasen jalka tekee.
    Niin, onko näin sitten oikeasti? En oikein usko reaalimaailmassa, juhlapuheissa ehkä, ainakin joidenkin henkilöiden osalta.
    Mutta nyt tullaan siihen ongelmaan, että joukkoliikenteen kustannuksiin, saastuttavuuteen yms. sillä ei ole kauheasti merkitystä matkustaako yksittäisessä bussissa/raitiovaunussa/metrossa yms. 20 vaiko 30hlö mutta tulojen puolesta sillä onkin sitten väliä (tai tietysti sillä moniko lipun ylipäätänsä hankkii), eli menopuoli on suhteellisen vakio ja vain vuoroja vähentämällä saadaan kuluja isommin alas, mutta vuorovähennykset saattavat taasen aiheuttaa joukkoliikenteen käytön vähentymistä. Eli tuo kokonaiskuva ei ole ihan niin helppoa hallittavaa, kun tuo kustannuselementti on aina asioissa mukana.

  17. #13787
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Ei taida nyt vain vaikkapa HSL:n tai muunkaan paikallisliikennettä harjoittavan toimijan isoissa intresseissä saada joukkoliikenteen käyttäjiä vaihtamaan pyöräilyyn, näin se vain todellisuudessa on.
    Mikäs organisaatio se niitä Helsingin Alepa-fillareita pyörittääkään.. hetkinen.. olisko se tämä HSL.
    https://www.hsl.fi/kaupunkipyorat

  18. #13788
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ennen vanhaan (jonnet ei muista) ei sarjalipulla ollut mitään käyttöaikarajaa. HKL:llä oli niitä 10 matkan lippuja ja suurkaupungeissa, kuten Kotkassa, oli 25 ja 50 matkan lippuja. Joita sitten paikkailtiin teipillä, että saatiin niitä reikiä umpeen ja lisää matkoja.

    Helsingissä sarjalippuun tuli myös aikaleima, joten tuollaisen kikan käyttöön ei ollut mahdollisuutta.

    Joskus harvoin saattoi käydä niin että leimauskone vain leikkasi sen kulmapalan eikä leimannut lippua. Nyt voin tunnustaa että silkasta lapsellisuudesta (tai luonneviasta johtuen) matkustin kerran kotiin leimaamatta lippua uudelleen, vaikka vaihtoaika - olikohan se 1 h vai 1,5 h leimaushetkestä? - oli jo mennyt. (Olisin sitten naama peruslukemilla valehdellut matkalippujen tarkastajille...)


    Anteeksi näistä melkein eläkeläisten off-topic -muisteloista!

  19. #13789
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Mikäs organisaatio se niitä Helsingin Alepa-fillareita pyörittääkään.. hetkinen.. olisko se tämä HSL.
    https://www.hsl.fi/kaupunkipyorat
    Tämähän on maksullinen palvelu hintaan 35€/kk. (kun HSL:n joukkoliikenne lippu näyttäisi olevan alkaen 58€/kk), eli siinä mielessä näyttäisi olevan osa liiketoimintaa (riittääkö maksu kattamaan kuluja, sitä en tiedä, tosin eipä tuo HSL:n kuukausilippukaan kata palveluiden kuluja).
    Eiköhän tarkoitus ole saada mahdollisimman moni henkilö ottamaan tuon HSL:n lipun LISÄKSI myös tuo kaupunkipyöräilyn kk kortti.

  20. #13790
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Viime vuonna 4600 pyörää, 50 000 käyttäjää ja noin 2 800 000 ajettua matkaa Helsingissä ja Espoossa. Ei nyt vaikuta ihan vain "yritykseltä saada mahdollisimman moni maksamaan kk-maksu".

  21. #13791
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.257
    ^^ Se on 35€/kausi eli 5€/kk

  22. #13792
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
    ^^ Se on 35€/kausi eli 5€/kk
    No sitten hinta ei luonnollisestim kata kuluja...
    Katsoin nopeasti että hinta oli 5€/päivä, 10€/viikko, niin epähuomiossa sitten katsoin että tuo 35€ olisi kuukausihinta, ei kausihinta...

  23. #13793
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^^ Eli tuolopuolella 1 750 000 €, menopuolella 7 kk * 4600 pyörää, eli 54 €/pyörä/kk. Mahtaako kattaa kuljetukset ja huollot ja kaluston poistot? Tuossahan on sitten mukana pyörien lisäksi asemat ja tietojärjestelmät sekä ne siirrot asemien välillä ja sen vaatima kalusto ja henkilöstö.

  24. #13794
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.257
    Onhan niissä se kaunis väri, joka tuo kassaan rahaa.

  25. #13795
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^^ Eli tuolopuolella 1 750 000 €, menopuolella 7 kk * 4600 pyörää, eli 54 €/pyörä/kk. Mahtaako kattaa kuljetukset ja huollot ja kaluston poistot? Tuossahan on sitten mukana pyörien lisäksi asemat ja tietojärjestelmät sekä ne siirrot asemien välillä ja sen vaatima kalusto ja henkilöstö.
    Kaikkea joukkoliikennettä subventoidaan yhteisistä varoista. Kaupunkipyörä on minun mielestäni oiva joukkoliikennepalvelu. Aiemmin kun olin ns Hesoissa töissä, menin junalla asemalle ja otin kaupunkipyörän viimeiselle pätkälle. Olisi päässyt bussilla, raitiovaunulla tai kävellenkin. Alepa-fillari oli kätevin noista, aikatauluriippumaton ja matkustusajaltaan yhtä nopea kuin bussi.

    Mutta argumentti "paikallisliikenneyhtiöllä ei ole intressiä edistää pyöräilyä" on mielestäni tullut nyt kumotuksi.

  26. #13796
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Kaikkea joukkoliikennettä subventoidaan yhteisistä varoista. Kaupunkipyörä on minun mielestäni oiva joukkoliikennepalvelu. Aiemmin kun olin ns Hesoissa töissä, menin junalla asemalle ja otin kaupunkipyörän viimeiselle pätkälle. Olisi päässyt bussilla, raitiovaunulla tai kävellenkin. Alepa-fillari oli kätevin noista, aikatauluriippumaton ja matkustusajaltaan yhtä nopea kuin bussi.

    Mutta argumentti "paikallisliikenneyhtiöllä ei ole intressiä edistää pyöräilyä" on mielestäni tullut nyt kumotuksi.
    Samaa mieltä, kaupunkipyörät on ollut Helsingiltä todella onnistunut veto.

  27. #13797
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
    Onhan niissä se kaunis väri, joka tuo kassaan rahaa.
    Totta joo, tulopuolelle lisää Alepa-mainoksesta. Mikähän sen potin suuruus on?

  28. #13798
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Kaikkea joukkoliikennettä subventoidaan yhteisistä varoista. Kaupunkipyörä on minun mielestäni oiva joukkoliikennepalvelu. Aiemmin kun olin ns Hesoissa töissä, menin junalla asemalle ja otin kaupunkipyörän viimeiselle pätkälle. Olisi päässyt bussilla, raitiovaunulla tai kävellenkin. Alepa-fillari oli kätevin noista, aikatauluriippumaton ja matkustusajaltaan yhtä nopea kuin bussi.

    Mutta argumentti "paikallisliikenneyhtiöllä ei ole intressiä edistää pyöräilyä" on mielestäni tullut nyt kumotuksi.
    Niin, tietysti tuossa se aspekti että tukeeko tuo kaupunkipyörä joukkoliikennettä vaiko korvaa sitä?
    Jos kaupunkipyörä tukee sitä (kotoa vaikka pussipysäkin lähelle taikka sitten pysäkiltä jatkuu matka kaupunkipyörällä töihin yms.), niin silloin se on kannattavaa paikallisliikenne yhtiölle, mutta jos tuo kaupunkipyörä sitten korvaa tuota julkista liikennettä (eli koko matka lähtöpaikasta perille asti kaupunkipyörällä) niin sitten ei varmastikkaan kannata.
    Tietysti määräävä asia on lopulta se, että kuinka moni jättää kuukausilippunsa ostamatta ja ottaa tilalle kaupunkipyörän, ja kuinka moni sitten taas ostaakin kuukausilipun sen takia, kun kaupunkipyörä mahdollistaa julkisen liikenteen järkevän käytön.
    Junien osalta myös oman pyörän käytöllä voi hyvinkin olla niitä tukeva merkitys (pyörällä junasemalle ja sitten matka jatkuu junasta töihin yms.), mutta muiden liikennemuotojen osalta ei niinkään.

    Ja se putii myös mainita että täällä PKS:n ulkopuolella "maailma" näyttää selvästi toisenlaiselta kuin siellä kehä kolmosen sisäpuolella.

  29. #13799
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^Eikä sekään auta, että se kaupunkipyörä korvaa kävelyn. Sen pitää korvata yksityisautoilua.

  30. #13800
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Kaupunkipyörä on osa joukkoliikennettä, turha tuosta on vastakkainasettelua rakentaa. Ihanteellisinta olisi että sen käyttöoikeus sisältyisi kuukausilippuun, mutta ei tuo vitonen kuussa nyt niin merkittävä lisäkulu ole.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •