FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 459 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 359 409 449 457 458 459 460 461 469 509 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.741 - 13.770 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #13741
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    /.../ Kunnes Oulunkylässä Jokeri-radan ja pääradan välissä kulkevan KVLn kohdalla pyörätien ja jalkakäytävän erottava pieni ajolinjan suuntainen koroke osui tielleni. En sitä huomannut eli ihan oma moka. Sitten minusta tuli sellainen satakiloinen elävä curling-kivi.
    Ehkä oma mokakin, mutta ennen kaikkea oikea kevyen liikenteen suunnittelun ja/tai rakentamisen kukkanen. Tässäkin ketjussa on useampaan otteeseen osattu ennustaa mitä väistämättä tulee tapahtumaan: Esimerkkinä:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tämä ei nyt ehkä ole avautumista, mutta maanantaina kun ajelin taas Kalasatamassa sitä uutta kelviä pitkin Sörnäisten rantatieltä kohden Isoisänsiltaa, niin mietin että montako pannutusta tullaan talven aikana näkemään, kun pyöräkaista on erotettu jalkakäytävästä tuuman korkuisella kiveyksellä..

  2. #13742
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    486
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Jesus mikä pyöräilyviikko pääkaupunkiseudulla! Maanantaina ei meinnannu läskilläkään päästä eteenpäin töistä kotiin tullessa. Niin turpeana olivat paikat lumesta. Tiistaina lähdin fiksusti Piikkisika/ISP-combolla, mutta tuuli ja vesi käytännössä täysin jäisten KLVien päällä ei juuri naurattanut vaikka pitoa oli. Kotiin tultiin myötätuulessa kesänopeuksin.

    Minä(kään) kun en ole suolauksen ystävä niin tällä viikolla on ollut tarjolla sellaista jääkenttää mm. Pohjois-baanalla, että olen jopa salaa toivonut suolausta. Eli kerrankin kun suolausta voisi edes ajatuksen tasolla harkita, niin sitten sitä suolaa ei ole kylvetä. No, eilen sitten rohkaistuneena töihin gravelilla ja hyvin Roudat pitivät. Kunnes Oulunkylässä Jokeri-radan ja pääradan välissä kulkevan KVLn kohdalla pyörätien ja jalkakäytävän erottava pieni ajolinjan suuntainen koroke osui tielleni. En sitä huomannut eli ihan oma moka. Sitten minusta tuli sellainen satakiloinen elävä curling-kivi. Kumma kyllä, mittarit eivät hälyttäneet (Garmin eikä Apple) eli ilmeisesti sen verran tasokas oli kaatumiseni. Mutta. Sinä joka ajoit perässäni yhtä lujaa pyörällä kunnes kaaduin: yleensä on tapana, kele, pysähtyä sentään kysymään että kuinkas kävi. Olin kuulevinani jotain mutinaa. Toivottavasti ei ollut "pääsinpäs ohi".

    No, enpä oikein osaa muutakaan kuin työpäivän päätteeksi lähteä pyöräilemään...
    Eikö pääkaupunkiseudulla ole kuultu hiekasta?

  3. #13743
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacGyver Katso viesti
    Eikö pääkaupunkiseudulla ole kuultu hiekasta?
    Hiekka on kallista ja käytetty loppuun @pks.

  4. #13744
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.686
    Mö oon ajanut ti-pe duuniin joka päivä, erittäin hienossa kunnossa ollu pyörätiet koko viikon. Ajoin tänään eri kautta kun kävin kaupassa matkalla ja mietin että mitenköhän on siellä tehty lumityöt ja priimaa oli Paloheinän golfkentän laitaa vetää, just aurattu ja hentoinen sepeli levitetty päälle. Tässä näkee että kun aurataan hyvin koko ajan niin ei pääse mitään loskaskeidaakaan syntymään kun lämpenee. Ja yllättäen Vantaallakin tehty melkein yhtä hyvin koko talven lumityöt. Onhan noi reitit osittain aivan peilijäässä, mutta nastarenkaillahan se ei ole mikään ongelma. Ihan priimaa, ei tarvitse suolaa.

  5. #13745
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Ei siinä kesken tempon kerkeä pysähdellä, tappio vaanii aina
    Yksi ilmoittautunut?

    Onneksi tuossa kaatumiskohdassa ei ollut hiekkaa, koska silloin olisivat kalliit pyöräilykamppeeni olleet entistä reikäisempiä. Mutta korostan että kyse ei siis ollut varsinaisesta liukkaudesta vaan tuosta penteleen korokkeesta. En uskaltanut ratkaisua vielä moittia, kun olen yrittänyt pohtia mikä siinä olisi mahdollisesti hyvää ja perusteltua - muuta kuin että erottaa eri asteiset kulkijat, mikä ei sitten taas käytännössä toimi. Ja jään takia se ei ollut enää se tuumainen vaan mielestäni vielä pienempi ja vaikeammin havaittavissa oleva.

    Mutta noin keskimäärin vaikeista olosuhteista huolimatta toteaisin, että ihan toisella tasolla on väylien hoito kuin katastrofitalvena 2021-2022 ja että nastoilla kyllä tosiaan selviää varsin pitkälle.

  6. #13746
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Olen itsekin pohtinut rakennustyön edetessä miten tuon reunan kanssa mahtaa tulla käymään. Vaikea hahmottaa logiikkaa tuossa taustalla, kun selkeästi luodaan vaaratilanteita aiheuttava rakenne. Tarkoituksena varmasti ollut taas suojella jossain teoreettisessa vaarassa olevaa vähäosaista oletettua äänestäjää.
    Roots, bloody roots

  7. #13747
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Ågeli
    Viestit
    14
    Kävi vastaavanlainen välikohtaus katurakennelman kanssa joulukuussa Töölönlahdella. Olen ajanut työmatkat tuosta lähes 20 vuotta, mutta eipä ollut muutos vielä iskostunut mieleen... Lähetin kaupungille allaolevan palautteen, lupasivat välittää tiedon kunnossapitoyksikköön.

    "Vaarallinen rakennelma

    Töölönlahden pohjoispään merenpuoleiselle pyörätielle rakennettiin syksyllä 2022 eräänlainen "shikaani" Helsinginkadun ylittävän suojatien kohdalle ymmärrettävästi pyöräilijöiden vauhtia hidastamaan. Rakennelma on toteutettu kivillä korotettuna asfaltinpintaan nähden. Lumisena aikana tuo korotus ei erotu, jos lunta ei ole poistettu. Tänä aamuna 15.12.2022 n. klo 8 aikaan ajoin pyörätietä pitkin ja pyörätiellä oli lunta ja sohjoa. Edeltävien kulkijoiden myötä lumeen muodostunut reitti kulki osin tuon shikaanin - joka ei siis mitenkään erottunut - päältä. Lumi oli siinä määrin pehmeää, että renkaat kulkivat kaiken aikaan lumeen uponneena ja eturenkaani osuessa viistosti korotukseen polkupyörä "läksi alta" ja kaaduin varsin pahasti.

    Olisi varmaan syytä pitää tuo kohta lumesta vapaan kaiken aikaa tai jotenkin muuten varmistaa, että pyöräilijä havaitsee tuon korotuksen."

  8. #13748
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.686
    Ilmeisesti noita korokkeita rakentaessa on ollut vain Kööpenhamina ja Amsterdam mielessä, tuntuu ainakin siltä kun kuuntelee "pyörälyasiantuntijoiden" juttuja. Kuuntelin just jonkun radiohelsingin lähetyksen "talvipyöräily" otsikolla, kööpenhamina mainittiin useammin kun talvipyöräily. Jotenkin tuntuu siltä kun Helsingin päättäjät ja pyöräilyn edistäjät puhuvat Helsingin pyöräilynedistämisestä, niin aina mainitaan nuo kaksi kaupunkia ja oikein kiimaisena huohotetaan miten ihania ne on ja Helsingistä voi tulla ja pitää tehdä samanlainen. Realiteetit ovat kumminkin täytin erilaiset. Kööpenhaminassa en muista nähneeni yhtään mäkeä ja Amsterdam, sen lisäksi että sekin on tasamaata, on täynnä kanavia. Olen käynyt molemmissa myös talvella, silloin ainakaan ei ollut lunta. Olisiko kumminkin oikeampaa verratta Helsinkiä esim. Ouluun?

  9. #13749
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    Mun mielestä nämä viimeaikaiset pyöräilyn edistämishankkeet Helsingissä ovat vain huonontaneet talvella pyöräilyn olosuhteita. Otetaan vaikka esimerkkinä pyöräkaistat, joita kaupunki ei vaivaudu putsaamaan lumesta vaan päin vastoin käyttävät niitä lumen varastointiin. Lumen poiskuljettamisen vastuun sysäävät kiinteistöjen vastuulle, joita asia ei taas kiinnosta vähääkään.

  10. #13750
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mide Katso viesti
    Kävi vastaavanlainen välikohtaus katurakennelman kanssa joulukuussa Töölönlahdella. Olen ajanut työmatkat tuosta lähes 20 vuotta, mutta eipä ollut muutos vielä iskostunut mieleen... Lähetin kaupungille allaolevan palautteen, lupasivat välittää tiedon kunnossapitoyksikköön.
    Ikävä kuulla, että muutkin ovat tutustuneet näihin rakennelmiin aivan liian läheltä. Ajelin eilen Jokeriradan vartta ja näyttäisi tämä korokepolitiikka olevan päivän sana. Se varmaan toimii tosiaan konteksteissa, joissa on "ikuinen kesä" kuten mide edellä totesi. Etenkin voimakkaan lumipyryn jälkeen aurat menevät vähän mistä sattuu suhteessa korokkeisiin kun eiväthän ne alusrakennelmat sieltä lumen alta kuskille näy. Minua on pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun pyöräilijänä kiusannut jo pitkään hyvin eri tavoin rakennettu ja ylläpidetty eli siis kovin epäyhtenäinen KLVn verkosto. Matka Amsterdamin ja Köpiksen, joista jälkimmäisessä olen pariin otteeseen myös pyöräillyt, on aika pitkä monessakin mielessä.

    Eilisellä ajelulla huomasin, että 90% matkasta olisi pärjännyt suvigummeilla. Ja että hiekkaa oli tähän mennessä kylvetty varsin maltillisesti. Syy kävikin jo edellä ilmi.

  11. #13751
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    94
    Juttua Hesan pyöräteiden kunnossapidosta,,,

    https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5654279

  12. #13752
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti S_tara;[URL="tel:3196760"
    3196760[/URL]]Juttua Hesan pyöräteiden kunnossapidosta,,,

    https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5654279
    Aika kamalaa luettavaa. Ehkä absurdein kohta on havainnekuvat Triplan kohdalta, miten toi tämän vuoden kunto on huonompi kun kahden vuoden takainen? Mutta kyllä tekstistä käy selväksi että kesää yritetään tehdä talven keskelle ja kellään ei näytä äly riittämään toteamaan että järjetöntä hommaa. Kuulin lauantaina yhdeltä asiakkaalta joka auraa noita pyöräteitä että stadissa levitetään miljoona kiloa suolaa, aikamoinen määrä. Totesi samalla että firman sisällä kuskit on joutuneet kouluttaan esimiehiä että loskat kannattaa myös aurata eikä vaan lumet, sen takia varmaan parempi tilanne tänä vuonna kelveillä…

  13. #13753
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Niin just. Aivan saletisti pomot vaan katselee sadetutkista sademääriä ja kun tietty lumenmäärä ylittyy, niin aurat lähtevät liikkeelle.

    Ei siellä voi olla mitään aurattavaa, jos lunta ei ole satanut.

  14. #13754
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti S_tara Katso viesti
    Juttua Hesan pyöräteiden kunnossapidosta,,,

    https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5654279
    Mistähän on tullut se tarve saada ”kesäkelit” keskelle talvea. Eikös Oulu ole talvipyöräilyn mekka Suomessa ja ei kai siellä kaikkea vedetä puhtaalle asfaltille?

  15. #13755
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    ^ Tukholmasta.

    Vi arbetar hela tiden för att förbättra stadens totalt 114 mil cykelvägar. Målet är att du ska kunna cykla hela året utan att besväras av halka, snö, löv eller annat.

    Tai siis sellaisen vaikutelman olen saanut että meillä nyt noudatettavat periaatteet ja menetelmät ovat samat kuin ne joita Tukholmassa on otettu käyttöön joitain vuosia aikaisemmin.

    Vissa sträckor underhålls mer

    En stor del av det övergripande cykelvägnätet, det vi kallar de primära stråken underhålls extra mycket, året om.
    Vi samarbetar här med våra grannkommuner, så att standarden är densamma även om du till exempel arbetspendlar över kommungränsen. Arbetet omfattar allt från sandsopning och lövsopning till halkbekämpning och snöröjning.

    Sopsaltning tar bort snö och hala löv

    Sopsaltning innebär att ett särskilt fordon borstar bort snö och samtidigt sprider ut en saltlösning. Metoden har flera fördelar:

    • Det krävs mindre salt, eftersom fordonet först borstar rent.
    • Det är mindre risk för slask och återfrysning.
    • Varken sand eller grus behöver användas. Det gör i sin tur att risken för att cykla omkull i rullgrus minskar.

  16. #13756
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.713
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mistähän on tullut se tarve saada ”kesäkelit” keskelle talvea. Eikös Oulu ole talvipyöräilyn mekka Suomessa ja ei kai siellä kaikkea vedetä puhtaalle asfaltille?
    Taitaa olla ideologinen ajatus osalle tuon takana, että myös talvella pitäisi jokaisen pystyä pyöräilemään ihan omista taidoista ja pyöräkalustosta riippumatta.
    Aika utopistinen ajatus siis.

  17. #13757
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    ^ Tukholmasta.




    Tai siis sellaisen vaikutelman olen saanut että meillä nyt noudatettavat periaatteet ja menetelmät ovat samat kuin ne joita Tukholmassa on otettu käyttöön joitain vuosia aikaisemmin.
    Ja kuinkas sattuikaan. Hutkiva journalistimme on juurikin Tukholmassa par’aikaa. Ja raportoi, ettei siellä ole lunta laisinkaan. Ei rippustakaan.

    Pyöräilyn olosuhteet on kyllä hyvät, Vikingin terminaalilta keskustaan menee kuivat ja leveät, hyvin opastetut väylät, joilla suihkii pyöräilijöitä suomalaisissa alkusyksyn tamineissa.

    Ohessa mallia Suomeen. Kunhan ilmastonmuutos etenee.



    Lisää Tukholmasta oheisen linkin takaa: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009284408.html

  18. #13758
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Mun mielestä nämä viimeaikaiset pyöräilyn edistämishankkeet Helsingissä ovat vain huonontaneet talvella pyöräilyn olosuhteita. Otetaan vaikka esimerkkinä pyöräkaistat, joita kaupunki ei vaivaudu putsaamaan lumesta vaan päin vastoin käyttävät niitä lumen varastointiin. Lumen poiskuljettamisen vastuun sysäävät kiinteistöjen vastuulle, joita asia ei taas kiinnosta vähääkään.
    Eikä ole vain Helsingin ongelma. Nämä uudet pyöräliikenteen suunnitteluohjeet saavat aikaan talven kanssa yhteensopimattomia ratkaisuja varmaan ihan joka kaupungissa.

  19. #13759
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Espoon uudessa *wow*-infrassa toi keskikoroke pikkuisen pyrkii ohjailemaan lumen alla toiseen suuntaan mennessä kun se on just siinä missä
    pitäis ajaa mutta kai siihen tottuu




    Muutenhan toi paikallinen infra on moninpaikoin aika peräreiästä kun pitää tehdä esim noi suojatiet tollasen mutkan taakse, sit yleensä kallellaan toi
    sivukatu mistä saa kurvata jäätyneiden raitojen yli tai ajaa suoraan lumen alla piilossa olevaan kanttariin, parhaimmillaan 10+cm korkeaan alamäessä
    viittäkymppiä



    Loppukevennyksenä lainattu kuva Hämeentieltä, Helsingistä on lumet sulaneet.


  20. #13760
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    ^"Täällä rakennetaan maailman toimivinta kaupunkia" julistetaan epäironisesti Helsingin tietyökylteissä.

  21. #13761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Loppukevennyksenä lainattu kuva Hämeentieltä, Helsingistä on lumet sulaneet.

    Tässä on talvipyöräilyä mahdollistettu parhaalla mahdollisella tavalla. Tuossa hyväksyn nappikaasullisen viritetyn sähköläskin. Se on varmaan ainoa väline, jolla tuota pyörälle tarkoitettua kaistaa pystyisi kulkemaan - motocross pyörän ohella.

  22. #13762
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti

    Loppukevennyksenä lainattu kuva Hämeentieltä, Helsingistä on lumet sulaneet.

    Herättää kyllä kysymyksen, että miten meillä voidaan pitää jotain Tukholmaa verrokkina. Tavoitteena se voi olla, mutta realiteetit pitäisi ymmärtää.

  23. #13763
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Herättää kyllä kysymyksen, että miten meillä voidaan pitää jotain Tukholmaa verrokkina. Tavoitteena se voi olla, mutta realiteetit pitäisi ymmärtää.

    Mitkä ne realiteetit sitten ovat?

    Tukholmassakin sataa lunta ja on vuoroin suojaa ja vuoroin pakkasta. Keskimääräinen lumensyvyys on Helsingissä varmasti suurempi ja usein kai suurin lumensyvyyskin, mutta onko ero todella merkittävä pyöräteiden talvikunnossapidon kannalta?

    Jos ajattelemme melle tuttuja ongelmatilanteita, jolloin lunta tulee niin paljon ettei sitä keritä ajaa pyöräteiltä ja on niin sanotusti pakko aurata sitä ajoradalta pyörätielle, niin sellaiset tilanteet eivät ole tuntemattomia tukholmalaisillekaan; kun Suomenlahden lumitykki ampuu kunnolla, se tietää usein lumikaaosta Tukholman seudulla.

    Kevät tosin tuntuu aina tulevan Tukholmaan pari viikkoa ennen kuin se tulee Helsinkiin, mutta sillä ei ole muuta merkitystä kuin että me saamme kärsiä pölystä huomattavasti pitempään kuin tukholmalaiset.

  24. #13764
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Tietysti tilanteet vaihtelee ja snapshot on snapshot, mutta eilisen Tukholman ja tämänpäiväisen Helsingin välillä on enemmän kuin pari viikkoa. Sanoisin, että puolitoista kuukautta. Siellä ei ollut lunta lainkaan. Ei missään. Ei myöskään kelveillä hiekoitushiekkaa. Kävelykadulla oli hiekkaa paikka paikoin hyvin vähän, muuten ei lainkaan. Sergelin torilta olisi voinut syödä. Siellä oli hiekat ajettu pois tai sitä ei ollut alunalkaenkaan.

    Ja jos sää ei riitä realiteetiksi, otetaan sitten raha. Jos luet sen linkkaamani hesarin artikkelin, niin siitä selviää kuinka eri tilanteessa Helsinki ja Suomi ovat verrattuna Tukholmaan/Ruotsiin ja Osloon/Norjaan.

  25. #13765
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.713
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Mitkä ne realiteetit sitten ovat?

    Tukholmassakin sataa lunta ja on vuoroin suojaa ja vuoroin pakkasta. Keskimääräinen lumensyvyys on Helsingissä varmasti suurempi ja usein kai suurin lumensyvyyskin, mutta onko ero todella merkittävä pyöräteiden talvikunnossapidon kannalta?

    Jos ajattelemme melle tuttuja ongelmatilanteita, jolloin lunta tulee niin paljon ettei sitä keritä ajaa pyöräteiltä ja on niin sanotusti pakko aurata sitä ajoradalta pyörätielle, niin sellaiset tilanteet eivät ole tuntemattomia tukholmalaisillekaan; kun Suomenlahden lumitykki ampuu kunnolla, se tietää usein lumikaaosta Tukholman seudulla.

    Kevät tosin tuntuu aina tulevan Tukholmaan pari viikkoa ennen kuin se tulee Helsinkiin, mutta sillä ei ole muuta merkitystä kuin että me saamme kärsiä pölystä huomattavasti pitempään kuin tukholmalaiset.
    Nopeasti katsottuna Tukholman Joulu-Helmikuun lämpötilat (kuukausittaiset keskiarvot päivien minimi ja maksimi lämpötiloista) ovat 2-3´C korkeampia kuin helsingin vastaavat. Tämä lämpötilaero varmasti selittää osan asiasta, eli isompi osa sateesta tulee vetenä kyseisinä kuukausina kuin Helsingissä ja myöskin lämpötila ero tekee sen että satanut lumi sulaa nopeammin/todennäköisemmin Tukholmassa kuin Helsingissä.

  26. #13766
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    131
    Kuninkaanlinna on noin 90km lähempänä päiväntasaajaa kuin presidentin.

  27. #13767
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus;[URL="tel:3197144"
    3197144[/URL]]Mitkä ne realiteetit sitten ovat?

    Tukholmassakin sataa lunta ja on vuoroin suojaa ja vuoroin pakkasta. Keskimääräinen lumensyvyys on Helsingissä varmasti suurempi ja usein kai suurin lumensyvyyskin, mutta onko ero todella merkittävä pyöräteiden talvikunnossapidon kannalta?

    Jos ajattelemme melle tuttuja ongelmatilanteita, jolloin lunta tulee niin paljon ettei sitä keritä ajaa pyöräteiltä ja on niin sanotusti pakko aurata sitä ajoradalta pyörätielle, niin sellaiset tilanteet eivät ole tuntemattomia tukholmalaisillekaan; kun Suomenlahden lumitykki ampuu kunnolla, se tietää usein lumikaaosta Tukholman seudulla.

    Kevät tosin tuntuu aina tulevan Tukholmaan pari viikkoa ennen kuin se tulee Helsinkiin, mutta sillä ei ole muuta merkitystä kuin että me saamme kärsiä pölystä huomattavasti pitempään kuin tukholmalaiset.
    Onhan maantieteellinen sijainti aikamoinen realiteetti kun suunnitellaan esim. pyöräilyyn liittyviä asioita. Ja kun katsoo kartasta näitä sijainteja esim. Amsterdam, Kööpenhamina ja Tukholma niin kyllä ne on aika kaukana Helsingistä.

  28. #13768
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.223
    Hesalan ja Tukholman säät eroavat myös siinä, että tyypillisimmin säärintamat tulee Tukholmaan mantereen yli, mutta Helsinkiin meren yli. Tukholmassa sataa vuosittain yli 100 mm (n. 20%) vähemmän kuin Helsingissä ja keskimääräiset lumikertymät on myös selvästi pienempiä. Talvilämpötilojen ero on juuri sen verran suuri, että kun Hesan kelit tyypillisesti sahaa 0:n molemmin puolin, Tukholmassa lämpötila pysyy useammin kokonaan plussan puolella.

    Vaikka Tukholman ilmasto on ”harjasuolausystävällisempi”, ei siitä huolimatta sielläkään kaikki ole yksiselitteisesti sitä mieltä, että suolan paikka on pyöräteillä.

    Toivottavasti Hesassa ei aleta käyttää sitä natriumformiaattia, se oli ihan kauheeta moskaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #13769
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Maantietoa olen lukenut koulussa ja olen joskus elämäni aikana asunut Tukholmassa, mutta tykkään silti että kun aletaan puhua realiteeteista joita pitäisi ymmärtää. voi joskus käydä että valitaan realiteetit jotain näkemystä tukevat realiteetit - ja joskus niinkin että jo niistä realiteeteistä voidaan olla eri mieltä. Siksi ne realiteetit on niin sanotusti hyvä puhua auki, oli mitä mieltä tahansa.

    Totta kai Tukholmassa selvitään helpommalla silloin kun meillä lämpötila keikkuu nollan molemmin puolin, mutta ei sielläkään pyöräilyyn liittyviä liikennepoliittisia ratkaisuja ole voitu tehdä eikä talvikunnossapidon menestelmiä valita ottamatta huomioon sitä tosiasiaa että Tukholmassakin talveen voivat kuulua niin lumikaaos kuin kaatokelikin.

    Eri asia sitten pitäisikö meillä toteuttaa jotain tukholmalaista mallia silloinkin kun jokin toinen voisi olla toimivampi johtuen edelläesitetyistä eroista kaupunkien keskimääräisen talvi-ilmaston välillä.

  30. #13770
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lopettakaa suolaus. Piste.

    Ihan sama mitä Tukholmassa tehdään.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •