HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 80 / 96 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 70 78 79 80 81 82 90 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.371 - 2.400 / 2876

Aihe: Zwift.com

  1. #2371
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tipityy Katso viesti
    Semmonen juttu kun tuolla ajelee ryhmässä ja kovaa ku mennään ja porukka venyy ja vanuu,niin muutaman kerran on käyny niin,että tulee teksti Return Group,eka kerralla en tietenkään tiennyt ,mitä pitää tehdä niin heitettiin ulos koko ajosta,nyt sitten tietää,mutta tuntuu tyhmältä ja sitä se onkin ,että yhtä äkkiä joutuukin hölläämään ja tempo katoaa , pystyykö tuolle tekeen mitään muutaku,että ajelee häntä päässä varmuuden vuoksi?Oliko ihan tyhmä kyssäri
    Jos ryhmäajoon on lisätty se punainen aita jonka takana pitää olla niin sitten vaan täytyy toppuutella jos haluaa siinä ryhmäajossa maaliin asti ajaa. Tietääkseni muissa ajoissa jossa ei sitä punaista aitaa ole ei ulos potkaista. Ainakin joskus oli niin jos potkaistiin ulos ennen 30min ajoa niin pääsi vielä takaisin mutta muuten ei.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #2372
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    128
    juu näinhän se menee,eli ajellaan takajoukoissa niin on tasasempaa menoa

  3. #2373
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    738
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tipityy Katso viesti
    Semmonen juttu kun tuolla ajelee ryhmässä ja kovaa ku mennään ja porukka venyy ja vanuu,niin muutaman kerran on käyny niin,että tulee teksti Return Group,eka kerralla en tietenkään tiennyt ,mitä pitää tehdä niin heitettiin ulos koko ajosta,nyt sitten tietää,mutta tuntuu tyhmältä ja sitä se onkin ,että yhtä äkkiä joutuukin hölläämään ja tempo katoaa , pystyykö tuolle tekeen mitään muutaku,että ajelee häntä päässä varmuuden vuoksi?Oliko ihan tyhmä kyssäri
    Vinkkinä jos ei halua pudottaa tahtia niin ainakin pc:llä voi jarruttaa painamalla A:ta (pairing menu). Mitä pidempään on tuossa menussa sitä enemmän vauhti hidastuu, esc pääsee pois mikä lopettaa jarrutuksen. Tulee itse tuota paljon käytettyä jos oma tahti on hiukan yli ryhmän.
    Sekunnin jarrutus jo usein riittää pudottamaan punaisen aidan tuntumasta keskemmälle ryhmää.

  4. #2374
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.033
    Noista w/kg asioista sen verran, että huolimatta siitä miten esim. zwift mallintaa niitä , niin pyöräily ylipäätään on aika armollinen laji w/kg suhteen kovimpia ylämäkiä lukuun ottamatta.Tasaisessa maastossa ja loivemmissa ylämäissä pääosa vauhtiin vaikuttavista asioista on kuitenkin absoluuttiset watit ja ilmanvastus.Esim. jos allekirjoittanut 86 kg:n painolla pystyisi jonain päivänä tuottamaan 3,5 w/kg tai vähän yli vaikka 15 minuuttia aeroasennossa, niin tasamaa 10 temmon tulos olisi käsittääkseni/todennäköisesti aika hyvä verrattuna w/kg arvoon.lisäys: verrataanpa vaikka 3000 metrin juoksukisaan

  5. #2375
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Aika usein paino kuitenkin korreloi ilmanvastukseen.

  6. #2376
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Aika usein paino kuitenkin korreloi ilmanvastukseen.
    Jep. Leveäharteisena ei ole helppo ajaa tempoja, vaikka olisi kuinka tautia takana.

  7. #2377
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.033
    Totta. Silti uskoisin että että etu on siellä korkeampien wattien puolella keskimäärin tai ainakin ne tasoittaa tilannetta huomattavasti. Ei minulla tähän mitään satavarmaa tietoa ole, lähinnä laskureista esim. http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm katsonut. Noissa on painon ja pituuden vaikutusta yritetty huomioida, vaikka i se on yksilöllistä. Aika-ajoissa klassikoissa pärjää myös aika isot kuskit.Zwiftissä tosin taitaa paino ja pituus nostaa cda:ta niin paljon että pitkien kavereiden on hankala pärjätä tt:ssä

  8. #2378
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Minä en kylä mene vannomaan. Mitä kovempi vauhti, sitä enemmän ne hartiat ja pituus jarruttaa. Näkee suomessa ja maailmallakin.

    Remcolla ja Woutilla taitaa esimerkiksi olla n.70w eroa kynnyksissä.

  9. #2379
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Joskushan se menee mäessäkin toisinpäin, riippuen jyrkkyyksistä. Wouthan tiputteli viime vuonna Nairoa ja muita mäkimiehiä suoraan vetoon vuorilla.

  10. #2380
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.033
    Juu, niin menee joskus. Remco, Pocazar, Vingegaard ja Rocliz "pieniä" ilmanvastukseltaan ja kovilla tehoilla ja hyvillä mäkimiehen teho/painosuhteilla.Tässä esim. Tourin 2022 parhaiten rankattuja tt-ajajia1. Kung: 193/832.Ganna 193/833. Bissegger 178/784.Asgreen 192/755.Rocliz 177/656. Van Aert 190/787.Pogazar 176/668. Cattaneo 184/679. Vingegaard 175/6010.Walscheid 199/90Muutama muu kova kuskiRemco 171/61Poel 184/75 Van Baarle 187/78Lampaert 180/75 Laporte 191/76https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2022/stage-17/startlist/top-time-trial-riders

  11. #2381
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Onkohan muilla selkeää viivettä tehonmittauksessa Zwiftissä? Esim. loppukirissä tehot nousee n. parin sekunnin päästä kirin aloittamisesta. Kuuluuko asiaan vai pitäisikö yrittää säätää jotain? Kolme talvea tullut ajettua Zwiftiä ja vasta nyt kiinnitin asiaan huomiota

  12. #2382
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Onkohan muilla selkeää viivettä tehonmittauksessa Zwiftissä? Esim. loppukirissä tehot nousee n. parin sekunnin päästä kirin aloittamisesta. Kuuluuko asiaan vai pitäisikö yrittää säätää jotain? Kolme talvea tullut ajettua Zwiftiä ja vasta nyt kiinnitin asiaan huomiota
    Tarkista ensin mikä asetus on valittuna. Pelissä Menu > Settings > Power Display ( 3 sec avg / Instant)
    10k-kerhon jäsen

  13. #2383
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    128
    Kysynpäs tätä: 30km matka ajetaan 85rpm 165w ja sama matka 95rpm 140w ,kumpi voittaa?

  14. #2384
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    50
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tipityy Katso viesti
    Kysynpäs tätä: 30km matka ajetaan 85rpm 165w ja sama matka 95rpm 140w ,kumpi voittaa?
    Tuolla aiemmin JKO17:n jakaman laskurin mukaan 85/165.

  15. #2385
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    128
    Missä laskuri?

  16. #2386
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    50
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tipityy Katso viesti
    Missä laskuri?
    http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

  17. #2387
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    En ymmärrä miten kadenssi vaikuttaisi tuossa Tipityyn kysymyksessä. Noilla tiedoilla isompi teho vie maaliin nopeammin.
    10k-kerhon jäsen

  18. #2388
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    128
    Eli kierrokset ei vaikuta,no itse zwift noviisina nää on just mikä askaruttanu, itse tuo kisaaminen on niin uutta, millä taktiikalla te kilpailette? Tasaisella rpm:llä ja katsoo mihin se johtaa vai miten??

  19. #2389
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398
    Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin hitaampi kadenssi vähentää ilmanvastusta nopeampaan kadenssiin verrattuna eli tuossa esimerkissä suuremmalla kadenssilla ja pienemmällä teholla ajava häviää entistä enemmän.

  20. #2390
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Samalla tavalla rpm (kadenssi) kuin ulkona. Hyvä löytää ne omat pyöritysalueet mäkeen ja tasaiselle. Nyrkkisääntönä matalampaa kadenssia, jos henki loppuu kesken, ja korkeampaa kadenssia, jos jaloista loppuu puhti. Mutta jokaisella hiukan erilainen. Kisan aikana siis sitä voi hyvin vaihdella.

    Lähtökohtana tietysti se mitä tavoittelee. Jos mahdollisimman nopeaa suoritusta, niin koittaa roikkua porukassa jossa pystyy just ja just maaliin saakka. Zwiftissä usein aika tasaisella teholla koko kisa. Ulkona sen sijaan huomattavasti enemmän tehovaihtelua. Jos mahdollista, niin mene ensi kesänä harrastajaluokassa joihinkin paikalliskisoihin.

    Moni käyttää kisoja treenitarkoituksiin. Minä lähdin tänään Tour de Zwiftissä yhtä kovaa kuin vuosi sitten jolloin olin paremmassa tikissä. Halusin nähdä kauanko pysyn mukana nyt. Kymmenen minuuttia ja sitten tipahdin läpi useammastakin porukasta.


    Juha, sanoisin kyllä että pyöritysnopeus on valittava ihan muista syistä kuin teoreettinen ero ilmanvastuksessa.
    10k-kerhon jäsen

  21. #2391
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398
    ^ joo, käytännössä toki noin, esimerkkini oli tuosta kreuzotterin laskurista jossa kadenssin lisääminen lisää ilmanvastusta. Ihan vain yhtenä esimerkkinä kadenssin vaikutuksesta.

  22. #2392
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lisää nöösikysymyksiä: Jos ryhmä menee tiettyä nopeutta tasaisella, ajavatko kaikki pelotonissa osapuilleen samalla teholla? Tai toisesta näkökulmasta kysyttynä: Jos esim. kymmenhenkinen porukka haluaa ajaa 50km/h vauhtia tasaisella, tarvitaanko keulalle erillisiä vetovuoroja vai riittääkö, että kaikki ajavat (tarvittavan kovalla) tasaisella teholla, jolloin peli hoitaa "vuoronvaihdon" automaagisesti ja pumppu etenee kuin kapelimestarin johtamana?

  23. #2393
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Zwiftin ryhmädynamiikka on yhdenlainen sekametelisoppa. Sitä on yritetty kehittää useaan otteeseen, mutta ei se vieläkään oikein toimi. Lyhyesti: myös zwiftissä kärki joutuu ajamaan isommalla teholla, koska on peesihyöty (joissain lähdöissä "double draft"), paitsi jos ajat tempopyörällä niin et saa peesihyötyä. On mahdollista peesailla kun pitää hiukan pienempää tehoa kuin kärjessä.

    Tuolla ulkona mennään tämän mukaisesti, mutta virtuaalisimulaatiossa tämä ei siis toimi kovin uskottavasti.
    10k-kerhon jäsen

  24. #2394
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.117
    Mun mielestä Zwiftin "painorangaistus" on aika kohdillaan verrattuna reaalimaailmaan, vaikkei aina Zwiftatessa siltä tunnukaan. Harvemmin tulee vaan ajettua jopa 30kg kevyempien kuskien kanssa IRL, ja vielä harvinaisempaa on, että saavat mitään tehokalibrointietuja. Zwift tuntuu nykyään vähän realistisemmalta aikaisempaan verrattuna jos ajaa lyhyen mäen ns. voimalla, eli minunlaiset läskit hyotyvät.
    6.7 WTF/kg


  25. #2395
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Mun mielestä Zwiftin "painorangaistus" on aika kohdillaan verrattuna reaalimaailmaan, vaikkei aina Zwiftatessa siltä tunnukaan. Harvemmin tulee vaan ajettua jopa 30kg kevyempien kuskien kanssa IRL, ja vielä harvinaisempaa on, että saavat mitään tehokalibrointietuja. Zwift tuntuu nykyään vähän realistisemmalta aikaisempaan verrattuna jos ajaa lyhyen mäen ns. voimalla, eli minunlaiset läskit hyotyvät.
    Sama on oma tuntuma, että rykäisymäet menevät samanlaisella voima-ajolla kuin livenä.

    Tour de Zwift on aika selkeä mittari. Viime tammikuussa samanlaisella etapilla Yorkshiressä "Royal Pump Room 8" segmentti meni alle 40 minuutissa. Eilen 45:53. On niiden algoritmit jotenkin nyt pielessä...
    10k-kerhon jäsen

  26. #2396
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    649
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Lisää nöösikysymyksiä: Jos ryhmä menee tiettyä nopeutta tasaisella, ajavatko kaikki pelotonissa osapuilleen samalla teholla? Tai toisesta näkökulmasta kysyttynä: Jos esim. kymmenhenkinen porukka haluaa ajaa 50km/h vauhtia tasaisella, tarvitaanko keulalle erillisiä vetovuoroja vai riittääkö, että kaikki ajavat (tarvittavan kovalla) tasaisella teholla, jolloin peli hoitaa "vuoronvaihdon" automaagisesti ja pumppu etenee kuin kapelimestarin johtamana?
    Tehokkaintahan tuo olisi jos olisi vetovuorot. Youtibesta esim löytyy WTRL TTT kisoja joissa näkee kun tuota joukkueajamista on harjoiteltu ja eiköhän siellä ole nopein etenemistapa testattu. Käytännössä tuo nyt on aika vaikeeta toteuttaa ja random nettiporukassa lähes mahdotonta ja parempi vaan ajaa häröpallona ja antaa Zwifttin dynamiikan vaihtaa vetomiestä.

    Tuo 50km/h vauhti ei Zwfitissä kovin helpolla tule. Pari kertaa nyt osallistunut ryhmäajoon jossa ollut tavoitteena ajaa 100km alle 2h. Viimeksi pysyi 40min mukana ja siinä vaiheesa oli omat tehot peesaamalla 310w ja 4.3w/kg (avg tässä vaiheessa 50.8km/h). En tiedä olisiko edes tuoreilla jaloilla pysynyt mukana aivan loppuun.

  27. #2397
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    410
    "Jos ryhmä menee tiettyä nopeutta tasaisella, ajavatko kaikki pelotonissa osapuilleen samalla teholla?"

    Näet lähimpien pyöräilijöiden tehot suoraan oikeanpuoleisesta palkista ja jo niistä on todettavissa melkoisen suuriakin tehoeroja, mikä johtunee siitä, että polkijoita löytyy painoluokasta 40kg aina yli 100kg saakka.

    "
    parempi vaan ajaa häröpallona ja antaa Zwifttin dynamiikan vaihtaa vetomiestä."

    Niin kovaa ei porukassa pysty ajamaan, etteikö Zwiftin dynamiikka vaihtaisi keulamiestä automaattisesti.

    "
    Tuo 50km/h vauhti ei Zwfitissä kovin helpolla tule."

    Ei tosiaankaan ole mikään automaatio varsinkaan tasamaalla ja yksin ajettaessa saa käyttää tehoja todella paljon.

  28. #2398
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398
    Välillä tuntuukin että ryhmänvetäjiksi tuntuu olevan suurikin into. Huomaa välillä kun itsekin välillä on menossa/ajautumassa tekemään vetotyötä niin saman tien menee muutama ohi. Siinä tullut ajateltua että menkööt sitten ohi ja siinä tulee toppuuteltua omaa vauhtia ja hyötyä peesailemaan....kunnes ollaan taas samassa tilanteessa ja ajautumassa kärkeen.

  29. #2399
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    50
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Välillä tuntuukin että ryhmänvetäjiksi tuntuu olevan suurikin into. Huomaa välillä kun itsekin välillä on menossa/ajautumassa tekemään vetotyötä niin saman tien menee muutama ohi. Siinä tullut ajateltua että menkööt sitten ohi ja siinä tulee toppuuteltua omaa vauhtia ja hyötyä peesailemaan....kunnes ollaan taas samassa tilanteessa ja ajautumassa kärkeen.
    Tuohon "ajautuu vetotyöhön -ongelmaan" on oma kokemusperäinen konsti; olen muutaman kerran ollut robopacer 41km/h ryhmässä ja kyllä siinä ainakin minulla kaikki keskittyminen menee siihen, että pysyy joukon jatkona edes ja voisi nauttia draftista Toki tuo mainitsemasi asia on myös ihan totta ja itsekin todennut monissa ryhmäajoissa.

  30. #2400
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    154
    Niinkun todettu toi on aika monimuotoinen juttu ja algoritmi vielä muuttuilee ajoittain.
    Jos nyt oletetaan ryhmä saman pituisia ja painoisia kuskeja niin:
    Jos kaikki ajaa samalla teholla niin porukka yhdessä menee kovempaa kuin yksittäinen kuski menisi samalla teholla. Zwift pyörittelee vuoroja itsestään.
    Jos yksi ajaa kovemmalla teholla niin muut takana pääsee samaa vauhtia pienemmällä teholla (niinkun normaalisti).
    Takana ajava voi myös hukata tehoa ajamalla kovempaa kun mitä tarvii, mutta zwift ei kuitenkaan ohita (sticky draft). Tämä etenkin näyttää muuttuneen paljonkin vuosien aikana.

    Eli optimivauhtiin pääsee vetovuoroja tietoisesti jakamalla, mutta pelkkä tasatahti porukan sisällä auttaa, jos auttaa.
    Ehkä jostain tommosesta syystä kisoissa ei pääse yksin irti kun kenenkään ei tarvi tietoisesti edes vetää että porukka ajaisi kiinni. Nyt tuota on kuitenkin just päivitetty johonkin suuntaan taas.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •