FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 124 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 74 114 122 123 124 125 126 134 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.691 - 3.720 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    Nastarenkaiden kanssa rengaspaineet ei ole niin yksinkertainen juttu, kovemmalla paineella rengas "tukee" nastaa ja puree paremmin jäähän. Eli jos haluaa korostaa sitä jääpitoa niin enempi painetta.

Ainakin teoriassa näin, sitä on vaikea sanoa kuinka paljon käytännössä vaikuttaa esim 1.5bar vs 2.0bar nastojen purevuuteen. Rengas on kyllä selvästi kovempi 2bar paineella.
    Mun kokemuksen mukaan nastarenkaiden pito kyllä menee ihan suoraan paineen mukaan ainakin ISPeissä ja varsinkin gravdalleissa.

60tpi gravdallit rullaavat huikean hyvin 2.6/2.4/70kg paineilla, mutta pitoa nastoille tulee vasta 2bar paineilla. Ero pidossa on tosi iso ja minusta sille on ihan selkeä syykin. Noilla kakkosen paineilla niitä nastoja ja renkaan pintaa on vaan huomattavasti enemmän maassa. Samasta syystä ero myös rullauksessa on tosi iso varsinkin asfaltilla ajaessa.

Sama juttu ispien kanssa. Jos haluaa maksimaalisen pidon, niin barin paineilla noilla nousee vaikka puuhun. Tuolloinhan ottavat reunimmaisetkin nappulat maahan ja pitopintaa tulee myös pituussuunnassa tosi paljon lisää.

kovemmalla paineella rengas "tukee" nastaa ja puree paremmin jäähän.
    Ainakin teoriassa näin
    Tuo voi olla totta, mutta silti niin vähäpätöinen seikka kokonaisuuden kannalta, että se käytännössä ikinä tekisi kovapainesemmasta renkaasta paremmin pitävää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Late_h Katso viesti
    Edit: 30mm sisäleveällä kehällä ovat melko tarkkaan 2,4" leveät. Millaisilla paineilla porukka näillä ajelee?
    Mulla on ne gen1 Piikkisiat 2.25 koossa ja 30 mm kehällä 2.4” leveät. Eli varmaan samalla muotilla tehty kuin tämä sun rengas. Olisikohan ollut 1.2/1.3 inserteillä viimeksi, oma paino 83 kg. Aika paljon nastoja irronnut takaa nyt, yksi nappulakin revennyt irti. Pitänee nastoittaa uusiksi jossain välissä jahka saan työkalut hankittua.

Nastarenkaiden kanssa rengaspaineet ei ole niin yksinkertainen juttu, kovemmalla paineella rengas "tukee" nastaa ja puree paremmin jäähän. Eli jos haluaa korostaa sitä jääpitoa niin enempi painetta.

Ainakin teoriassa näin, sitä on vaikea sanoa kuinka paljon käytännössä vaikuttaa esim 1.5bar vs 2.0bar nastojen purevuuteen. Rengas on kyllä selvästi kovempi 2bar paineella.
    Pitää osittain paikkansa, kovalla paineella nastoja on vähemmän pintaa vasten ja kova paine tukee ettei nappula pääse kaatumaan niin herkästi. Matalilla paineilla on enemmän nastaa/nappulaa pintaa vasten ja nappula pysyy paremmin ryhdissä kun paine jakautuu useammalle nappulalle. Jos haluaa rullaavuutta niin kovat paineet, jos haluaa pitoa ilman luikertelua niin paineet alas.

1.3-1.5 paineet käytössä Piikkisioissa ja hyvin tuntuu toimivan sekalaisessa ajossa.
    Kylätason pyöräilijä

Mulla on inserttien kanssa jotain 1-1.5 barin välillä.

Tuli laitettua 29x2.6 TLR SL Piikkisiat Stumppiin alle ja ekan lenkin jälkeen jäisillä/lumisilla poluilla erittäin positiiviset kokemukset. Pitoa löytyy hienosti mutkiin, kiihdytyksiin ja jarrutuksiin. Rullaakin tosi hyvin ja kevyen oloisesti siihen nähden, että painoa tuli 300-400g/pää lisää kesäsetuppiin nähden ja rohisee nastat alla.

Enemmän tai vähemmän kieroja oli mullakin molemmat ja laitoin foorumikommenttien perusteella suoraan sisurit kun oli vähän kiirus eikä jaksanut kokeilla pitävätkö ilmaa. Etupäässä tuntuu tuo kieron rungon muljuaminen sen verran, että laitoinkin siitä jo reklamaation videon kera kauppaan.

Edit: 30mm sisäleveällä kehällä ovat melko tarkkaan 2,4" leveät. Millaisilla paineilla porukka näillä ajelee?
    No pitääkö sitten suosiolla ostaa 29x2.8" versio eteen, kun kerran 2.6" on noin pieniä? Eiköhän tuo isompikin mahdu 38 Foxissa pyörimään ja ei noilla mitta tiedoilla 2.8" ole liian leveä i30 vanteella.

Todellista leveyttä 2.8" en kyllä enään i30 vanteelle laittaisi.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Garbageman Katso viesti
    29x2.8" Piikkisiat tuli hommattua. Sisuskumien kanssa asennus todella helppo, suorat on ja tunnin testilenkin perustella pitää, rullaa ja on suuntavakaat. Leveyttä ehkä odotin hiukan enemmän kun noin 66 mm ovat 30 millin kiekoilla, 2.6" kesärenkaat oli yhtä leveät, mutta toisaalta mahtuvatpahan pyörimään kun tila takana vähän ennakolta jännitti. Hintaakin oli, autoon ostin halvemmalla muutaman sata kilometriä ajetun sarjan talvirenkaita asennettuna halvemmalla, mutta mikäs harrastus se on mihin ei kaikki rahat mene. Kotimaisuus oli varsin suuri ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Kokonaisuutena näin ensi alkuun olen tyytyväinen
    Mikä keula käytössä. Foxin 38 olisi tulossa jossa Foxin oma pidempi XL lokari. -> https://www.bike24.com/p2531927.html

Onko renkaan muoto järkevä i30mm kiekolla?

(Ainakin) vielä kerran huomio aiemmin mainituista Routa 42/40-millisistä. Etelässä on riittänyt haasteellista alustaa. On satanut lunta, se on sulanut ja taas jäätynyt. Uskalsin "maantielenkille" uudenvuoden päivänä ja ajoalustana oli paljasta asfalttia, jäistä asfalttia ja erityisen jäistä hiekkatietä sekä sepelillä kylvettyä KLViä. Eli suunnilleen kaikkea sitä mitä vaihteleva talvi voi vaan tarjota. Kiitosta vaan.

Routa selvisi kaikista tilanteista erinomaisesti lukuun ottamatta joitakin pahoja polanteita eli kun tiellä makaava ja jäätyvä loska on kohdannut vaikkapa auton renkaan. Todettakoon, että en itse edellytä noin kapean ja suht kovaksi pumpatun renkaan pitäisi näistä jäämuodostelmista selvitä täydellisesti. Sitä varten on vaikkapa Schwalben ISP ja oikein pahoihin sitten joku läskigummi nastoilla (vaikkapa Dillinger). Mutta että Routa selviää ja pitää suht tasaisella jäällä erinomaisesti. Paljon paljon paremmin kuin minun kanttini.

Piikkisian paketissa lukee, että renkaat sisäänajettava 50km. Mitähän tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa ja mitä tapahtuu jos sen jättää väliin?

Piikkisian paketissa lukee, että renkaat sisäänajettava 50km. Mitähän tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa ja mitä tapahtuu jos sen jättää väliin?
    Monet ajaa nastarenkaat "sisään" asfaltilla revittelemättä jotta nasta asettuu koloonsa jotenkin paremmin eikä irtoa niin helpsti jatkossa. Minä en ole sisäänajoa koskaan tehny eikä niitä nastoja nyt hirveesti ole metsään jääny.
    Mullakin nyt pari lenkkiä uudella Sialla takana suoraan metsässä missä myös paljaita kalliota ja kiviä, yhtään nastaa ei ole irronnut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jos haluaa maksimaalisen pidon, niin barin paineilla noilla nousee vaikka puuhun. Tuolloinhan ottavat reunimmaisetkin nappulat maahan ja pitopintaa tulee myös pituussuunnassa tosi paljon lisää.
    Tää on kyllä mielenkiintoinen aihe jota voi miettiä monelta kantilta. Mitä jos mietitään piikkimattoa, siihen voi mennä makaamaan päälle kunhan piikkejä on tarpeeksi tiuhassa, jos olisi vain yksi tai harvakseltaan muutama niin ne lävistäisi nahan. Eli siis tarkoitan sitä että kun se kova rengas vastustaa nastan sisäänpainumista niin nastan paine on kovempi alustaa kohden. Tiedän että tuo piikkimatto esimerkki ei ollut hirveän hyvä tähän mutta liittyy tuohon pintapaineeseen.

En edelleenkään pysty sanomaan että tällä teorialla renkaan pito on absoluuttisesti parempi kovalla paineella koska tässä on monta muutakin muuttujaa mukana. Tosiaan mielenkiintoinen aihe ja olisi hauska tietää mikä tutkittu totuus eikä vaan tälläistä mutua.

Vaijeri kyljellinen sika tänään laitettu alle 2.25. Suora ja litkut piti laakista. Pitihän tota käydä polulla heti rankomassa.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

Just olin lenkillä, jossa oli jäistä polkua ja poikittaista/ vinoa jäistä kalliota jne. muuta liukasta. Piikkisian pito oli älyttömän hyvä. Itellä loppuu ainakin rohkeus ennen renkaan pitoa. Täytyy vielä vähän hakea, mihin kaikkeen renkaan pito riittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy;[URL="tel:3194391"
    3194391[/URL]]Monet ajaa nastarenkaat "sisään" asfaltilla revittelemättä jotta nasta asettuu koloonsa jotenkin paremmin eikä irtoa niin helpsti jatkossa. Minä en ole sisäänajoa koskaan tehny eikä niitä nastoja nyt hirveesti ole metsään jääny.
    Mullakin nyt pari lenkkiä uudella Sialla takana suoraan metsässä missä myös paljaita kalliota ja kiviä, yhtään nastaa ei ole irronnut.
    Samaa mieltä. Mäkin ajoin ekat siat sisään ”oikein” ja ekalla metsälenkillä lähti takasesta 7 nastaa. Toki oli osaksi kuivaa lumetonta polkuajoa. Näitä seuraavia en luonnollisesti jaksanut ajaa enää sisään eikä ole irronnut vielä yhtään nastaa

En nyt ees muista monetko nastarenkaat on ollut pyöriin enkä yksiäkään ole sisään ajanut.Ei pulmia.
    Mopoaikoina moisesta ei ees tiedetty.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    (Ainakin) vielä kerran huomio aiemmin mainituista Routa 42/40-millisistä. Etelässä on riittänyt haasteellista alustaa. On satanut lunta, se on sulanut ja taas jäätynyt. Uskalsin "maantielenkille" uudenvuoden päivänä ja ajoalustana oli paljasta asfalttia, jäistä asfalttia ja erityisen jäistä hiekkatietä sekä sepelillä kylvettyä KLViä. Eli suunnilleen kaikkea sitä mitä vaihteleva talvi voi vaan tarjota. Kiitosta vaan.

Routa selvisi kaikista tilanteista erinomaisesti lukuun ottamatta joitakin pahoja polanteita eli kun tiellä makaava ja jäätyvä loska on kohdannut vaikkapa auton renkaan. Todettakoon, että en itse edellytä noin kapean ja suht kovaksi pumpatun renkaan pitäisi näistä jäämuodostelmista selvitä täydellisesti. Sitä varten on vaikkapa Schwalben ISP ja oikein pahoihin sitten joku läskigummi nastoilla (vaikkapa Dillinger). Mutta että Routa selviää ja pitää suht tasaisella jäällä erinomaisesti. Paljon paljon paremmin kuin minun kanttini.
    Kiitos arviosta. Minäkin ajelin eilen hyvän tovin pääkaupungin enemmän tai vähemmän jäisiä kelvejä, mutta marawinttereillä jurnuttaen. Eivät ole oikein vakuuttaneet missään olosuhteissa, joten seuraavana kokeilussa voisi olla roudat tai hileet. Toisessa pyörässä ISP:t ovat toimineet hyvin oikeasti talvisissa keleissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    Just olin lenkillä, jossa oli jäistä polkua ja poikittaista/ vinoa jäistä kalliota jne. muuta liukasta. Piikkisian pito oli älyttömän hyvä. Itellä loppuu ainakin rohkeus ennen renkaan pitoa. Täytyy vielä vähän hakea, mihin kaikkeen renkaan pito riittää.
    Mulla on vaan edessä piikkisika tällä hetkellä ja silti saa noilla jäisillä poluilla mennä niin lujaa kun itse uskaltaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti T33mupa Katso viesti
    Mulla on vaan edessä piikkisika tällä hetkellä ja silti saa noilla jäisillä poluilla mennä niin lujaa kun itse uskaltaa
    Vähän sellainen fiilis, että pitoa riittäisi ajaa niin kuin kesällä, mutta pää sanoo, ettei jäällä voi ajaa niin.

Ei muuta kuin kovaa menoa. Minullakin maasturissa edessä Piikkisika (2,25") ja takana ISP. Edellisiin käyttäjäkokemuksiin yhdyn: myös Piikkisiassa pito on suorastaan jäätävän epätodellinen. Nyt kun metsäpolut ovat jäätyneet täällä etelässäkin niin uskaltaa tuollaisilla rimpuloilla näitä kapeita kujia ajella.

Sitten mitä tulee tuohon sisäänajoon niin kerran jätin ISPeissä tekemättä ja niin vain alkoivat nastat varista. Itse otan siis ohjeen todesta, mutta en sentään etsi epätoivon vimmalla tasaista asfalttia ajaakseni sisään 50-100 km. Sisäänajon aikana vältän maastoajelua, kiihdytyksiä(?) ja jarrutuksia. Näillä neuvoin ovat nastat sittemmin pysyneet siellä missä niiden pitääkin. Voi toki olla, että nykyiset renkaat eivät ole niin herkkiä sisäänajon puutteelle kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten, mutta sitä kuuluisaa maaseutuyrittäjäjärkeä käyttäisin tässäkin kohtaa.

Toissapäivänä sain vihdoin nastat (isp pro) vaihdettua alle ja eilen eka lenkki pyöräteillä. Kylläpä taas melu yllätti niillä osuuksilla joissa asfaltin päällä oli hiekoitushiekkaa. Nastan ja terävien kivien kohtaamiset asfaltin päällä pitää melkoista poksahtelua. Jos jossain oli asfaltti ilman hiekkaa, niin melu on vähän hillitympää.

Kuulosuojaimia olen harkinnut. Jos tästä äänisaasteesta haluaisi etsiä jotain hyvää niin se, ettei tarvitse pahemmin kelloja soitella ainakaan niiden kohdalla joilla ei ole kuulokkeita päässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    Vähän sellainen fiilis, että pitoa riittäisi ajaa niin kuin kesällä, mutta pää sanoo, ettei jäällä voi ajaa niin.
    Onhan jäärännit yksi hienoimpia alustoja ajaa. Monesti jopa nopeampaa, kuin kesällä, kun on tasaisempaa ja kivikova alusta ja pitoa kyllä piisaa kunnon nastolla jotta voi kaahottaa.

Tästä kivasta jää kaikki ne paitsi jotka kertoo pärjäävänsä ilman nastoja. Kuulunee samaan sarjaan talvi ilman läskipyörää. Ei sillä kivahan sillä kesäpyörälläkin on silloin kaahottaa, kun talvi polut on viimesenpäälle kunnossa, mutta monesti ei ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    No pitääkö sitten suosiolla ostaa 29x2.8" versio eteen, kun kerran 2.6" on noin pieniä? Eiköhän tuo isompikin mahdu 38 Foxissa pyörimään ja ei noilla mitta tiedoilla 2.8" ole liian leveä i30 vanteella.

Todellista leveyttä 2.8" en kyllä enään i30 vanteelle laittaisi.
    Mikä keula käytössä. Foxin 38 olisi tulossa jossa Foxin oma pidempi XL lokari. -> https://www.bike24.com/p2531927.html

Onko renkaan muoto järkevä i30mm kiekolla?
    Vaikuttaisi mahtuvan 29/2.8" TLR SL Piikkisika Foxin 38 XL lokarin kanssa. Kumin valukarvat ei ota kiinni ja vielä on niistäkin hitusen varaa. Kumi vipottaa sen noin 3mm sivusuunnassa, joka taitaa olla suomityresin sallittu toleranssi. Reunasta reunaan mitta oli noin 173mm, kuvio noin 67.6mm lätystä renkaasta ja paino 1.28g

TLR SL Piikkisika 27.5/2.6" Reunasta reunaan noin 166mm, kuvio lätystä aikalailla sama noin 67.6mm ja paino 1.26g. Vipotusta 3mm milliä.

Litkujen laitto jäi vielä tälle päivää joten tarkemmat paineiset leveys mitat jäi mittaamatta, mutta 64.5mm huiteilla oli molemmat kumit i30 vanteilla. Muoto vaikutti ihan fiksulta molemmissa.

Eilen ajoin 2.25" ISP.eillä i30 vanne ja sileähköllä liukkaalla pelaa kivasti, niin kuin ennenkin, mutta kivikovaksi kovettunut epätasainen lumikengän jälki jätti toivomisen varaa vaikkakin suuria ongelmia ei ollut, mutta kun pikkukumi ei muotoudu riittävästi, niin mutkiin ei huippu pitoa saanut verrattaen edellisenä päivänä ajoon 4.8" nastoilla jotka toimi paremmin mutkiin.
    Katsotaas kuinka Piikkisiat toimii tuollaisella alustalla.

Onhan jäärännit yksi hienoimpia alustoja ajaa. Monesti jopa nopeampaa, kuin kesällä, kun on tasaisempaa ja kivikova alusta ja pitoa kyllä piisaa kunnon nastolla jotta voi kaahottaa.

Tästä kivasta jää kaikki ne paitsi jotka kertoo pärjäävänsä ilman nastoja. Kuulunee samaan sarjaan talvi ilman läskipyörää. Ei sillä kivahan sillä kesäpyörälläkin on silloin kaahottaa, kun talvi polut on viimesenpäälle kunnossa, mutta monesti ei ole.
    Mä olen samaa mieltä. Aloitin talvimaastopyöräilyn vasta pari talvea sitten ja vanhemmalla iällä ja täytyy sanoa että monella tavalla jopa hauskempaa kun kesällä ajaminen Ja nimenomaan noissa jääränneissä täysillä ajaminen on erittäin hauskaa ja erilaista kun kesällä

Nastojen irtoilusta sellainen huomio että muistakaa merkata renkaan pyörimissuunta kun otatte ne pois vanteelta. Jos renkaan pyörimimissuunta vaihtuu niin nastat irtoaa suuremmalla todennäköisyydellä kun samalla pyörimissuunnalla.
    Kylätason pyöräilijä

jep. Hopeatussilla itsellä renkaissa merkittynä oliko edessä vai takana ja kumpi on pyörimissuunta.

kolmannen talven eli ensimmäisen sukupolven 29x2.6 (nykyinen 2.8) 1.3 bar paineella n. 67mm leveä ja korkea i30 vanteella. Muistelin sen kyllä olevan leveämpi, mutta ehkä se oli viime talvena kun takarengas oli Newmenin hookless kehällä.

Siinä ja siinä mahtuuko nippusiteillä asennettu lokari rokkarin keulaan tuon kanssa. Itse keulaan jää hyvin tilaa. Renkaan muoto on myös ihan järkevä. Suhteellisen korkea ja pehmeä ohutkylkinen runko tekee renkaasta joustavan, mikä varmaan edesauttaa hyvää jääpitoa.

Koska rengas alkoi vuotaa viime talvena reunoistaan päätin tälle talvelle laittaa suosiolla sisurin. En tiedä olisiko tarvinnut, oli nimittäin kahvilateksit tarttuneet siihen malliin kiinni että ei peukaloilla painamalla saanut rengasta pois hyllyltä. Nyt kun on toiset kiekot noille niin saavat sisureineen olla niin pitkään kuin nastoja ja pitoa riittää.

Mulla ei toisen sukupolven ylikokonen 29x2,6" mahtunu 2022 fox 36:een mudhugger evo bolt on lokarin kanssa kunnolla (I30 vanteella), nastat raapi pikkusen. Onneksi parin toinen yksilö on normikokoinen ja tuo ylikokoinen mahtui taakse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti T33mupa Katso viesti
    Sähköpyörässä eilen piikkisika 2.6 edessä tein koeajon takapihalla kallion päällä ja 6 km jälkeen ajo lopettiin kun kesäkumi takana ei pitänyt... lunta noin 6 cm jääpolanteen päällä ja aina tuli jää esiin

Gravdallista on muuten tullut myös 45mm leveä versio. Tuota näyttää olevan jo Foxcompilla hyllyssä. Onneksi ei mahdu omaan pyörään.
    Täysin järjetön 170e hinta.

https://www.45nrth.com/products/gravdal#/

Pakko nyt vähän pyörtää puheita tuon 60tpi version nopeudesta/hitaudesta. Ajettiin viikko sitten pidempi maantie lenkki, jossa oli helppo verrata rullausta.
    Onhan tuo 60tpi versiokin selvästi nopeampi, mitä conti, marawinter ja routa. Erot ovat aika isoja. Contiin verrattuna noin 20w. Mara vielä selvästi hitaampi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •