ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 230 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 130 180 220 228 229 230 231 232 240 280 330 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.871 - 6.900 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6871
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Video selvensi asian hyvin, kiitoksia.

  2. #6872
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tarttis tuollaisen laakeria suojaavan 10 mm osan tavalliseen VP laakeriin, joka on yläosaltaan tasainen, ei näytä runsas olevan tarjonta, kävisköhän tämä tällaiseen yleiskäyttöön, vaikka kovast kehutaan omaan sopivan:
    https://www.bike-discount.de/en/syntace-mega-spacer

  3. #6873
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Voi kyllä sopia jos pelkästä suojaamisesta kyse, ei tietenkään kallis kokeilu mutta kai sitä muutakin tilattavaa löytyy ettei postikulut rasita.

  4. #6874
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    On muutakin jonossa ja normaalista ekasta spcerista stemmin alle kyse, tuo muotoilu vähän epäilyttää.
    Nyt stemmin alla 25 mm kiinteä koroke, jota haluaisin vähentää tangon laskemiseksi, kymppimillinen tai matalampi sopisi. Kolmas pyörä on suoratankoinen ja yksi ajo vasta ajettuna. Pientä säätöä uuteen on aina tehtävä, vaikka täysin sopiva rungon koko olis.

  5. #6875
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Pistinkin tilaten tuon Syntace -spacerin ja muutakin roinaa, eiköhän se siitä tanko alene.

  6. #6876
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Vaihdoin Piikkisiat sähköjopoon (Helkama XE12) ja jotain huomioin. Takavanne (27.5) on 40C ja etunen (29) on 30C. Enpä ole moista tavannut jotta takana sentin leveämpi kiekko!
    Onko tossa mitään logiikkaa miksi näin???

    Takasen vannenauhan asennus on muuten mallia juosten kustu mutta kun on liimattu niin mangun takuuseen uuden.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  7. #6877
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Vaihdoin Piikkisiat sähköjopoon (Helkama XE12) ja jotain huomioin. Takavanne (27.5) on 40C ja etunen (29) on 30C. Enpä ole moista tavannut jotta takana sentin leveämpi kiekko!
    Onko tossa mitään logiikkaa miksi näin???
    Eturengas ohjautuu kapeampana paremmin ja paino on takarenkaalla jossa enemän ilmatilaa.
    Mulletissa on nyt takana ARC45 (27.5)+FF ja edessä ARC40 (29) +Piikkisika. Ihan toimiva kombo.
    Love the Ride!

  8. #6878
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Kiitos @Marsusram. Enpä osannut noin ajatella! Yksi tämän pyörän hankinnan motiiveista olikin viime talven pöperökelit ja surkea auraus. Jospa tällä pääsisi paljon paremmin kuin ISP rengastuksella tai gravelilla...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  9. #6879
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Vaihdoin Piikkisiat sähköjopoon (Helkama XE12) ja jotain huomioin. Takavanne (27.5) on 40C ja etunen (29) on 30C. Enpä ole moista tavannut jotta takana sentin leveämpi kiekko!
    Johan jotakin, on aikoihin eletty, lonkkavolvoon sähköapua!

    Kävin sähköavusteisten ketjussa kuikkimassa tuosta Helkama-hankkeesta ja ymmärrystä tuli siirtymälle sähköapuun.
    Onnea uuden laitteen kanssa touhuiluun.

  10. #6880
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Kiitos @Teru
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #6881
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei kiittämistä.

    Monta kertaa olen nähnyt jarruletkun katkaisusta asiaa ja unohtanut tyypillisesti miten homma tehdään. Nyt on pyörä hydraulijarruin ja etujarrun letkua vois lyhentää kun osais. Vaatiiko jonkin kalun ja rutosti osaamista, vai onko parempi viedä ammattilaiselle. Simpan kahvat tässä.

  12. #6882
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Tarttee sen helmen ja sisäliittimen ainakin. Ne keltaiset muovipalatkin on kivat olla olemassa, joilla pitää letkusta kiinni kun hakkaa letkun sisään sen sisäosan.

    Shimanolla on kahta mallia noita kikkareita. Menee letkun mukaan ja sen malli lukee kyljessä.

    Niin ja ilmauskannu sulla tietystikkin on? Sillekkin voi olla käyttöä.

  13. #6883
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Letkun leikkaukseen ja sisäholkin asennukseen on oma työkalu, mutta ilmankin pärjää, esim partaterällä, vasaralla ja pihdeillä. Multa saa Espoosta lainaan tommosen spessu työkalun mikäli haluaa.

    Pyöräyttää kahvaa tangossa silleen, että letkulähtö osoittaa yläviistoon (olettaen nyt että on maastokahvat).

    Letkun suojakumi irti (lähtee ihan vetämällä), alla oleva mutteri autki ja nykäsee letkun irti. Ottaa suojakumin ja mutterin talteen.

    Sitten letku poikki suojakumi, mutteri, helmi letkun ympärille(tuossa järjestyksessä), sitten painetaan ylläkin mainittu sisäliitin letkun sisään.

    Näiden jälkee tunkee koko setin kahvaan ja pienellä jakarilla mutterin kiristys (ei mihinkään raivokireyteen). Viralliset momentit löytyy shimanon ohjeista. si.shimano.com

    Ilmaus suositeltava tämän jälkeen. Toki jos ilmanki toimii ni kovaa ajoa vaan.

  14. #6884
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kiitos kiitos, nyt tulee raja vastaan, käyn häiriköimässä Jussia. Jussinpyöräpisteen Hullu-Jussin Outletista hain jokunen päivä sitten 5-6 vuotta seinällä roikkuneen Bianchin suoratankoisen, kun tuollainen täytyy olla.

    Hyvät osat hyvässä rungossa, ei mitään Altustasoa löydy. Runko just koon puolesta.

    Hydrauliset jarrut vaativat niin vähän huomiota ettei noihin ilmauksiin ja nesteisiin muutoinkaan viitti ryhtyä, jääköön seuraavaan elämään...
    Tyytyväisyyden hyminää tuolla ajamisesta kokee.

  15. #6885
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Mattopuukolla saa letkun kyllä poikki vaikka Jagwiren katkaisijakin löytyy. "Sisäliittimen" tai pinnin, mikä lie virallinen nimi on saa tosiaan luonnikkaasti noilla keltaisilla paloilla kun puristaa ne lukkopihdeillä tiukkaan, helppo naputtaa varovasti vasaralla.
    Päteviä jarrukohtaisia ilmaussarjoja saa saksanmaalta alle kolmella kympillä, suht hyviä investointeja. Muuten, jos ilmaa/täyttää niin satulan päässä oleva mutteri muistaakseni 7millinen, siis hieman harvinaisempi koko.

  16. #6886
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Mullakin jotain 5 vuotta tallin seinällä roikkunut ihan oikea hydrauliletkun katkaisupihti, kertaakaan tarvinnu...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  17. #6887
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Tommosen työkalun saa amazonista/ebaysta/aliexpressistä jollain 15€:lla. Voi pitää mielessä, koska nykysissä shimanon jarrusarjoissa ei enää tuota keltasta puristuspalikkaa tule mukana. Ne voi toki ostaa erikseen jollain 5€:lla.

  18. #6888
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Eturengas ohjautuu kapeampana paremmin ja paino on takarenkaalla jossa enemän ilmatilaa.
    Mulletissa on nyt takana ARC45 (27.5)+FF ja edessä ARC40 (29) +Piikkisika. Ihan toimiva kombo.
    Jatkokysymys kokeneille fättikuskeille. Viimekevään 5-10 sentin sosekeleissä manailleena, oisko
    niin että 2.6 tuumanen eturengas oiskin oikeeta fättirengasta etevämpi?
    I väntan på ännu dåligare tidet

  19. #6889
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^Veikkaan että keltaiset, leikkurin ja ilmaussetin saa saksanmaalta alle neljällä kympillä.

  20. #6890
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Varmaan joo

  21. #6891
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Osaako joku viisaampi kertoa että onko ohjauslaakerien alakooleissa (Crown race) eroja keskenään. Kyse Cane Creekin 40 sarjasta 1.5" koossa, lempipuodissa ei ole saatavilla kuin 110er sarjan vastaava ja en tiedä onko yhteensopivia ko. laakerin kanssa?

  22. #6892
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Crown race ei ole alakooli, vaan se kartio mikä tulee haarukkaan.

    Se kartiohan niissä voi olla eri, mutta canet käyvät varmasti keskenään. Eihän se kartio muutu mallisarjan mukaan.

    Isolla varmuudella se nyt paikallaankin oleva käy, mutta canessa tulee tosiaan se tiiviste mukana, joka jeesaa tosi paljon laakerin kestoon.

  23. #6893
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Osaako joku viisaampi kertoa että onko ohjauslaakerien alakooleissa (Crown race) eroja keskenään. Kyse Cane Creekin 40 sarjasta 1.5" koossa, lempipuodissa ei ole saatavilla kuin 110er sarjan vastaava ja en tiedä onko yhteensopivia ko. laakerin kanssa?
    Mielestäni käy ristiin näiden kahden sivun perusteella kunhan mitat oikeat. En siis väitä (tiedä) onko alimman linkin crown race sulle oikea mutta tekstissä sanotaan, että 40 sarjalainen käy 110 laakereihin. Eli toki myös varmaan päinvastoin.


    https://canecreek.com/FAQ/i-need-a-r...ch-one-to-buy/

    https://www.bike24.com/p2116907.html

    Edit. Tässä vielä lisävahvistus toiseen suuntaan
    https://www.bike24.com/p2116880.html

  24. #6894
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^T.Hanks, löytyi sopiva toiseksi oarhaasta puodista.

  25. #6895
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsingissä
    Viestit
    257
    Hankin yleispyöräksi white ax+ 290 ff. mukana tuli Shimanon bl-mt200 hydrauliset jarrut ilmoitetun Tektron sijaan.

    Ongelma on, etten saa etujarrua säädettyä niin, että se toimisi kunnolla. Nyt käy niin, että kun jarrutan kunnolla, niin yhtäkkiä jarru alkaa vaan rämisemään ja menettää tehon täysin. Olisiko vinkkejä asiaan?

    Säädän siis jarruja niin, että avaan ensin jarrukaliiberin liikkuvaksi, laitan sitten jarrukahvalla jarrut "kiinni" ja sitten kiristän kaliiberin. Mitä muuta voisi tehdä? Siellähän näyttää olevan vaikka minkälaista ruuvia kaliiberissa, joista en tiedä, mitä ne tekee.

    Kiitos kaikistas vinkeistä ja Hyvää Joulua
    formulastara muokkasi tätä : 24.12.2022 at 15.50 Syy: additional info

  26. #6896
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Ei siinä sen kummempia säätöjä ole. Itse säädän jarrut niin, että silmämääräisesti keskitän satulan levyyn nähden ja sitten ruuvit kiinni. Jos ei tuolla tokene niin vie huoltoon.

  27. #6897
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti formulastara Katso viesti
    Hankin yleispyöräksi white ax+ 290 ff. mukana tuli Shimanon bl-mt200 hydrauliset jarrut ilmoitetun Tektron sijaan.

    Ongelma on, etten saa etujarrua säädettyä niin, että se toimisi kunnolla. Nyt käy niin, että kun jarrutan kunnolla, niin yhtäkkiä jarru alkaa vaan rämisemään ja menettää tehon täysin. Olisiko vinkkejä asiaan?

    Säädän siis jarruja niin, että avaan ensin jarrukaliiberin liikkuvaksi, laitan sitten jarrukahvalla jarrut "kiinni" ja sitten kiristän kaliiberin. Mitä muuta voisi tehdä? Siellähän näyttää olevan vaikka minkälaista ruuvia kaliiberissa, joista en tiedä, mitä ne tekee.

    Kiitos kaikistas vinkeistä ja Hyvää Joulua
    Satulan keskitys onnistuu juuri niin kuin sen jo teitkin. Levy/pala voi olla likainen, tai öljyinen jos ei jarrutehoa löydy. "Perustason" jarru tuo mt 200, niin ei siinä mikään ihan älytön teho ole toimivanakaan

  28. #6898
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin ja uudella jarrulla tietysti muutamat reippaat jarrutukset. Ei ne satulat ole välttämättä suorassa levyyn nähden joka suuntaan vaikka keskitys tehdäänkin.

  29. #6899
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsingissä
    Viestit
    257
    [QUOTE=Benny;3193382]Satulan keskitys onnistuu juuri niin kuin sen jo teitkin. Levy/pala voi olla likainen, tai öljyinen jos ei jarrutehoa löydy. "Perustason" jarru tuo mt 200, niin ei siinä mikään ihan älytön teho ole toimivanakaan[/QUOTE

    Juu halppisjarruhan se on. Mut toivoisi toimivan vähintään yhtä tehokkaasti kuin vaikkapa mekaaniset -tai vannejarrut. Tehojen sijaan olennaista on tietty sujuva toiminta -joka ei tällä haavaa toteudu.

    Ihan mielenkiinnosta, voiko tällaisia lähtötason jarruja tuunata vaikka pitävimmillä jarrupaloilla? Täytyykö jarrulevy myös uusia samalla?

  30. #6900
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsingissä
    Viestit
    257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin ja uudella jarrulla tietysti muutamat reippaat jarrutukset. Ei ne satulat ole välttämättä suorassa levyyn nähden joka suuntaan vaikka keskitys tehdäänkin.
    Joo tehdas-säädöillä jarru toimi ihan ok ensin -tosin teho oli olematon kunnes sain parit kilsat alle. Ja sitten lähdin säätämään jarrua ja nyt ei enää toimi

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •