Jos joku kaipaa leveitä stoppareita markereihin niin olis joutilaana.
Toivottavasti olet yhtä tyytyväinen niihin kuin minäMun pitäisi kanssa laittaa vanhat myyntiin, mutta pitänee odottaa, että talvi palaa etelään..
Ei uskoisi, että viime viikonloppuna Nuuksiossa pääsi laskemaan sileämpiä kallioreunoja:
Eilen tultiin Ylläkselle, myöhäisemmällä junalla, joten ehdittiin mäkeen vasta joskus yhden jälkeen. Täällä on odostusarvoa paremmat lumet. Onkohan ollut vähemmän tuulista kuin yleensä, kun topissa on lunta melkein enemmän kuin puurajassa.
Eilen oli kirkasta, täysin tyyntä ja ihan tyhjääkin vielä. No se muuttunee tänään tai viimeistään huomenna. Pohjia ei oikein ole, mutta alla oleva lumi ei ole ihan höttöä. Kuitenkin nuo hissioffarit, joita eilen pystyi varoen laskemaan, on kyllä nopeasti laskettu puhki ja kivet esiin. Hissit ei ole vielä joka suuntaan auki, joten jotain tuoretta laskettavaa löytynee vielä vähäksi aikaa, kun skinnailee takas ylös.
BC:t on mukana myös, katsotaan mitä niitten kanssa keksisi.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Oisko suositella jotai hyvää/kohtuu hintasta välitakkia kuoren alle.
Jolla ei tukehtus skinnatessakaa mutta pitäs kuitenki lämpimänä. Eli hengittävää sorttia
^ Mä olen varsin hikoilevaista sorttia ja olen käynyt jos jonkinnäköistä välitakkia läpi ja tämä on nyt pysynyt käytössä jo useamman kauden. Eikä edes ole mikään ”oikea” laskuvaatemerkki. Mä kylläkin riisun kuoritakin skinnaillessa pois ja välitakki on silloin uloin kerros. Poislukien sellaiset kelit, kun tulee akkoja tai jäätävää tihkua taivaalta. Tuossa torso-osa pitää kohtuu hyvin tuulta. Hihat on ohuemmat ja ilman tuulisuojaa. Eli vähän kuin lämpöliivi ohuilla hihoilla. Jos skinnailisin kuori päällä, välitakki saisi olla ilman mitään tuulisuojaa, joku merino-fleece, Polartech Alpha tms. tyyppinen.
Tän reissun parhaaksi hiihtopäiväksi taitaa jäädä tapaninpäivän Oac-kierros Keskiselle laelle ja Kellostapulille. Jouluaaton tuuli puhalsi tunturilta aatonaaton puuterit alemmas ja tapaninpäivän jälkeen on sadellut hiljaksiin kovahkon tuulen kera uutta lunta, joka pakkautuu kovaksi. Tapaninpäivän kierroksella Keskinen laki oli enempi korppua (ja kiveä) ja siellä vaimon vanhat GT:t toimi paremmin kuin mun BC:t. Kellostapulilla on se yksi vähempi rakkainen kohta ja siinä uskalsi vähän lasetella puuteriakin ja BC:t pääsi elementtiinsä
Mutta siis oli loistohomma, että päätettiin viimetingassa pakata myös Oacit mukaan. Oikeilla suksilla ei sinne kivien sekaan olisi ollut mitään järkeä mennä.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
…niin ja mentiin siis gondolilla ensin toppiin ja laskettiin sieltä Varkaankurun suuntaan. Huippujen välisestä satulasta hiihdeltiin ensin Keskisen ”huipulle” ja laskettiin sieltä suunnilleen itään alas puurajaan. Sieltä hiihdeltiin Kellostapulin kuruun, oli tarkoitus mennä kurun pohjaa pitkin, mutta siellä oli liikaa lunta ja aikamoinen lippa, joten kiivettiinkin Kellostapulille itäreunalta. Ei päästy huipulle, koska se oli pelkkää kiveä. Kellostapulilta laskettiin ja hiihdettiin Jokeri-hissille, mentiin sillä ylös Äkäslompolon puolen toppiin ja sittem hiihdettiin Luosukurun puolelta puurajaan Länsirajan yläpäähän ja lopulta rinteitä pitkin alas. Kaikki mäet selvittiin Oaceilla alas niitä tai itseämme rikkomatta, vaikka vähä vitsikästä se oli välillä.
Njoo mulla noita ohkasempi vaatteita löytyy mutta tuo uus takki on täysin pelkkä kuori (helly hansen sogn) niin hääty joku vähä lämpösempiki välitakki sille hankkia.
https://www.halti.fi/products/stream...brid-valitakki lähtee testiin
Jeps toi vaikuttaa idealtaan vähän samankaltaiselta, mutta torso-osa on vaan osittain topattu ja toppauksessa on keinokuitu merinokuidun sijaan. Luhdassa hihat taitaa olla suhteessa vähän paksummat, mutta torson toppaus ohuempi ja eli lienee ”tasalämpöisempi”Testaamatta mahdoton sanoa, kumpi on lämpimämpi, mutta veikkaisin Dillingiä.
Tuolloin tapanina oli 10-15 astetta pakkasta ja mulla oli tossa alla vain pitkähihainen verkkopaita ja vähän paksumpi Devoldin kerrastopaita. Kuoritakki on mytättynä siinä repun kypäräläpän alla.
Pyöräilyn jälkeen tulee aina shokkina miten fyysistä ja kokonaisvaltaisempaa ”treeniä” laskettelu onTyylii jokainen kropan lihas kipeenä aina tauon jälkeen, tai ainaki noi ”freestyle” hommat tuntuu antavan runtua koko keholle ja päälle parit pannut
Laskettelun jälkee pyöräily hyvää palautusta.
^ tällasista huonomman lumen reissuista saisi kyllä enemmän irti, jos parkkihommat kiinnistelisi, mutta tässä iässä alkaa luutkin jo parantua sen verran huonommin, että ei uskalla..
Eilen oli taas vähän parempi näkyvyys ja eiliseen mennessä oli Varkaankurun suuntaan laskevalle hissioffarille tuiskutellut sen verran lunta, että siellä pystyi jo laskemaan ja löytyi parista kohtaa parikymmentä senttiä pehmeääkin. Samaten gondolilta Huippu-hissin ala-asemalle laskevaa mustaa virallista offaririnnettä pystyi laskemaan.
Huikea on kyllä ulkkisturistien määrä tänä vuonna. Kammikin on koko ajan puoliksi täynnä kaiken maailman Louis Vuitton -ranskiksista ja pilkkihaalari-briteistä, jotka tulee vaan gondolivisiitille sinne. Hyvä tietty, paikallisille yrittäjille, kun suomalaisia täällä tuntuu olevan normaalia vähemmän, mutta vaikuttaa jonkin verran negatiivisesti paikan feng suihin.
Myös luosto täynnä sinisiä kelkkahaalareita.
Kovia tamppaamaa latuja
Laplands hotels panostaa paljon ulkomaan turismiin. Se näkyy siinä että suomalaisten suosimia juttuja ei pahemmin kehitetä.
Ylläksen kammissa oli joskus fiilistä kun ~ -25 ja tuulessa kahella ankkurilla meni sinne lämmittelemään![]()
Tänään aamulla kun vein naisystävän tytärtä Luxemburgin lentokentälle huomasin että sieltä lähti suora lento Ivaloon. En ollut ollut moisesta mahdollisuudesta tietoinen ja nyt vähän harmittaa.
Oon just shoppailemassa kevään laskulomaa ja saa nähdä mikä on turretiheys tuolla Kanadian vuorilla.
Tosta pukeutumisesta. Mulla tuli ensi kerran vähän vilu tossa tiistaina kun olin lasten kanssa lähirinteellä. Mulla on kanssa toi Hellyn Sogn rotsi ja alla pitkä aluskerrasto ja joku villainen pyoräilypaita. Joku -10-12 pakkasta ja kaikki ok kunnes alkoi tuulemaan ihan vähän iltapäivällä ja se pieni tuuli alkoi viilentämään just pahasti. Kylmemmällä kelillä mulla on ollut perus/halpis fleece pyoräilypaidan tilalla ja sillä on pärjänny hyvin -20 saakka. Jalkojen/housujen kanssa on vähän vaikeempaa. Pitkän aikaa olen käyttäny ikivanhoja pitkiä pyoräilyhousuja, siis semmoisia missä on jalkalenkit ja henkselit, mutta menin hävittämään ne jonnekin. Tykkään noista kun ne pysyy aina paikallaan eivätkä päästä viimoja tai tuulta mihinkään mihin ei halua. Merino kerrasto alkaa olemaan vähän viileä kuorihousujen kanssa jo -10 pakkasessa ellei liiku reippaammin.
6.7 WTF/kg
^ Mulla on Lappi-pakkasissa ja -tuulissa hissihiihtäessä käytännössä aina laskiessa polvimittaiset välitoppahousut kuorihousun alla. Skinnaillessa joskus kevyemmin, mutta usein myös silloin.
Aika vaihdellen luulen. Vähemmän kyllä varsinaista dokailua ainakin täällä. Paljon on perheitä pulkkaikäisten lasten kanssa, joille riittää jo se, että on lunta. Toissa päivänä käytiin Äkäslompolon puolella ja Tui Spain -bussista näkyi kannettavan suksipusseja ulos eli on osa aivan varmasti myös harrastamassa täällä jotain ja gondolissa on ajoittain aika kansainvälinen meno. Sitä mä en ihan ymmärrä, että miksi jotkut keskieurooppalaiset matkustaa tänne hiihtämään, kun niillä on Alpit vieressä, mutta ehkä Alpit ei sitten ole tarpeeksi eksoottista niille tai joitain.
Oon katellu noita välitoppahousuja. Eilen illalla kuitenkin menin shoppaamaan ja loytyi Lusso merkkiset talvispandeksit missä on henkselit ja jalkalenkit, eli katotaan onko yhtä hyvät kuin vanhat abaut 20-v läpihikoillut/-piereskellyt succikset.
Tsekkailin myos kevätloman majoituksia sun muuta ja jos hintojen sekä saatavuuden perusteella voi vetää johtopäätoksiä, niin turismi on toipumassa täälläkin suunnalla.
6.7 WTF/kg
Olihan vähintäänkin masentavaa aamulla nousta junasta Hesaan vesisateeseen.
Vikana päivänä tuiskutteli jo uutta lunta sen verran, että virallisella mustalla offaririnteellä oli makoisat laskut. Suljettu rinne, huono näkyvyys ja vähän jengiä rinteessä, niin siinä ei laskenut kukaan muu ja tuiskulumi peitti edellisen laskun jäljet siihen mennessä, kun ehti uudelleen ylös
Nyt siellä ehkä pikkuhiljaa alkaisi olla jonkinmoisia pohjia luonnonrinteissäkin ainakin joissain paikoissa. Tuiskulumien takia vyöryvaara nousi 2-tasolle.
8 hiihtopäivää, 21 tuntia liikkeelläoloaika, vaimon tahtiin ilman suorittamista 232 km, josta 20 km Oacceilua (kokonaiskilsat hissimatkoineen), 24500 metriä alamäkeä. Hyvää lihastreeniä toi on pyöräilyäkin ajatellen.
Nyt pitäisi sitten malttaa viikolle 11. Juna varattu ja hotelli Pallakselle, mutta mietinnässä vielä, josko menisi sittenkin Ruotsin puolelle. Vähän noi OJ:n kotimaan matkailun mäet aiheuttaa kateutta…..![]()
Varasin hotellin maaliskuun vikalle viikolle, että pääsee lähimäkiin rymyämään. Paikalliset nyppylät pitää kiertää laskemassa lasten kanssa että pystyvät laskemaan vähän paremmin isompiakin mäkiä.
6.7 WTF/kg
Maaliskuun lopulla tarkoitus lähteä Åressa käymään ekaa kertaa. Täältä näyttää löytyvän kokemusta paikasta, joten vinkkejä kaivataan eritoten hyvistä hoitamattomista pätkistä. Enemmän ehkä semmoista matalan kynnyksen osastoa mihin pääsee hissilllä ja viitsii mennä myös porukan kanssa jolla ei hirveästi kokemusta rinteiden ulkopuolelta ole.
^ Åren paras offarialue helpohkoon ja suhteellisen turvalliseen offarilaskuun on Tväråvalvet eli Åreskutanin ja Västerskutanin välinen ”kattila’. Löytyy rinnekartan ihan ylälaidasta, 35- ja 83-rinteiden pohjoispuolelta. Vihreällä piirretty viiva tuolla. Topp platålta viistolaskua kohti Västerskutania, kunnes löytyy sopivan näköinen linja. Mitä pitemmälle Västerskutanin suuntaan laskee, sitä jyrkemmäksi alkupätkä muuttuu. Alue näyttää rinnekartassa ehkä vähän mitättömältä, mutta laskettavaa korkeuseroa siellä on 300-350 metriä. Takas ylös pääsee suoraan H25- ja H27-ankkureilla, joten siellä on helppo laskea useammankin kerran.
Toinen vastaavan tyyppinen alue on topp platålta 1000 meters platålle. Eli yläasemalta viistolaskua itään päin Lillskutanin suuntaan ja sieltä sopivaa linjaa alas. Siellä on pari kohtaa, missä on muutaman metrin suora pudotus eli yhtään huonolla näkyvyydellä ei kannata mennä. 1000 meters platålta voi jatkaa Östra Ravinen kuruun ja kurun pohjaa alas Å34 ala-asemalle. mutta kurun yläosa on aika jyrkkä. Mörvikshummelnin suunnalta ei pääse takaisin ylös kuin laskemalla alas asti, joten siellä ei kovin montaa offarilaskua ehdi päivän aikana.
Parhaat offarit lähtee Åreskutanilta ja sinne joutuu vähän kiipeämään tai ottamaan moottorikelkkakyydin. Hyvillä keleillä topp platålta vedetään kelkan perässä olevan pitkän köyden avulla porukkaa ylös skutanille. Skutanilta helpoin lasku on sinne 1000 meters platån suuntaan, mutta sinne minusta olisi hyvä olla jo lumiturvallisuusvarustus, vaikka paikalliset junnut suhaileekin siellä aika huolettoman oloisesti. Matkalla on pari jyrkkää seinämää, jotka pystyy kiertämään, mutta joihin ei kannata vahingossa osua. Hienoimmat ja pisimmät offarilaskut on baksidanilla eli Åreskutanilta itään ja pohjoiseen, mutta siellä lumiturvallisuusasiat pitää huomioida ihan oikeasti.
Sadelnissa ja Rinteiden välissä on jonkin verran laskettavaa metsää, mutta päähissien suuntaan Åre on puurajan alapuolelta jyrkkä ja metsät tiheitä. Samoin Sadelnista Östra Ravineniin laskeva metsä on alaosastaan jyrkkä. Björnrikestä ja Rödkullenista löytyy jonkin verran loivempaa laskettavaa metsää.
Åren alueen vyöryennuste löytyy tuolta: https://lavinprognoser.se/oversikt-a...tlandsfjallen/
![]()
Iso kiitos infopaketista! Näillä tiedoilla on jo huomattavasti parempi lähteä laskupäiviä suunnittelemaan.
Eipä mitään. Toivottavasti saatte hyvät lumet.
Hienosti vetää noi videon kaverit alamäkeen back country XC-vehkeillä. XCD-touhuissa on jotain samaa viehätystä kuin sinkuloinnissa tai vaikkapa gravelilla maastopolkujen ajamisessa.
Niin tuosta tuliki mieleen nuo rottefellan uudet siteet. Onko niitä kukaan päässy kokeilee? Vetääkö vertoja 75mm tellusitelle?
Voi olla että jää kokeilemattaki. Se ois minimissään 500€:n sijotus monoineen
Mun tekis mieli vaihtaa lautailusiteet ja kengät Burtonin step in mallisiin. Mutta olis kanssa joku 700 euron muutos se. Ehkä mä vielä jaksan istuskella siellä hangessa joka nousun jälkeen siteitä kiinnittämässä
Täällä kehä kolmosen kupeessa tullut eilen ja tänään tullut noin 15cm pehmeetä ja huomenna ne on pilalla joten piti käydä lamppujen kanssa laskemassa ne pois.
^ Mistä kolmosen kupeesta löytyy noin hyviä laskuja? Vai onko salainen spotti? Mäkin meinasin mennä Malminkartanoon Oaceilla, mutta päädyin lopulta fillarin päälle.
Mulla on niinkin ensikäden tietoa, kuin tutuntuttu..
Laskemiseen kuulemma 75 mm parempi, mutta en tiedä, mikä mono on kyseessä. Aika järeätäkin näyttäisi xploreen löytyvän. Pohjan kiertojäykkyys olis se ratkaiseva juttu.
Oli ihan kiva pöllyttää tuoretta lunta talmassakin![]()
Kirjanmerkit