GarminElectrobikeGiantMPMessut
Sivu 21 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 19 20 21 22 23 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 601 - 630 / 742

Aihe: Hyvät talvihanskat?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mun oli pakko myydä Hestran 3-sormiset pois, kun joku sauma painoi toisen kämmenen hermoa. Ei pystynyt ajamaan puolta tuntia pidempään noilla hanskoilla.
    Mulla on Hestran ohkaisemmat kolmisormiset, jotka riittää merinovillasormikkaiden kanssa about -15 asteeseen. Niissä ainoana huonona puolena on se, että pyörä käytössä aavistuksen painaa sormen juureen etu- ja keskisormen välissä. Ei estä käyttöä, mutta pieni mukavuuteen vaikuttava tekijä. Muuten erinomaiset ja itsekin otin normikokoa yhden pykälän isommat, niin mahtuu alle sormikkaat tarvittaessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Hauska kuinka erilaisia näkemyksiä tästäkin on. Mun mielestä talviajelu on parasta herkkua ja vasta siellä -30 pohjoispuolella alkaa rasvat tahmaamaan niin, että meno hidastuu. Mutta silloinkin on hauskaa, koska lumi ei enää tartu klosseihin.

Mua jotenkin jännittää tankopussien se pussius. Siellä on käsi sisällä ja pussi kiinni tangossa, niin mitäs käy, kun pyörän päältä pitää poistua nopeasti? Mä en siis tiedä, kun en ole kokeillut. Tuossa taannoin alamäessä pannuttaessa oltiin niin nopeasti kumollaan, että vasta jälkikäteen sai pohdittua miten fiksusti sitä olikaan saanut käden alle (tuurilla) selälleen pyörähdystä varten. Mua huolettaa, että tankopussi hidastaisi noita reaktioita.

Toinen mikä saattaa hankaloittaa tankopussien sovittamista mun pyörässä on middle bar endit eli jarrukahvojen sisäpuoliset nousukahvat.

En poissulje, mutta ensin pitäisi tietää enemmän aiheesta.
    On tullu muutamat kuperkeikat heitettyä biltsikan tankokinttaitten kans eikä ole ukemia haitannu, lähtee aika vihaseen käsisieltä kumminki pois.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

Mua jotenkin jännittää tankopussien se pussius. Siellä on käsi sisällä ja pussi kiinni tangossa, niin mitäs käy, kun pyörän päältä pitää poistua nopeasti? Mä en siis tiedä, kun en ole kokeillut. Tuossa taannoin alamäessä pannuttaessa oltiin niin nopeasti kumollaan, että vasta jälkikäteen sai pohdittua miten fiksusti sitä olikaan saanut käden alle (tuurilla) selälleen pyörähdystä varten. Mua huolettaa, että tankopussi hidastaisi noita reaktioita.
    Tankopussit ei ole koskaan rajoittaneet poistumista, painovoima tai inertia pitää huolen että käsi lähtee sujuvasti pois tankopussin sisältä. Pussin suu on isohko eikä sitä kiristetä käsivarteen kiinni, jos tankopussi on sopivan väljä mutta ryhdikäs niin siihen tottuu nopeasti, esteettisyys sekä ohjaustangon rajoitteet usein estää tankopussien käytön.
    Koheltaja muokkasi tätä : 17.12.2022 at 07.16
    Kylätason pyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    https://bike.shimano.com/en-EU/techn...y-release.html

Näyttäisi ekat jorinat netissä olevan vuodelta 2008 tai jotain.

Kokeilepa painaa peukulla isommalle, niin saatat yllättyä.
    Oli pakko testata tänään omalla fillarilla tuota. Ja kyllä, olin yllättynyt kun Shitmanon kliksuttimessa toimii molemmat myös peukalolla, eli toinen liipaisin toimii molemmista suunnista. Tosin se etusormiliipaisin jaa pahasti tupen taakse niin ei kyllä onnistuisi ajon aikana millään hanskoilla vääntämättä rannetta luonnottomaan asentoon.

Toimi tosiaan rs700 liipasimillakin, mutten kyllä keksi tuosta mitään hyvää puolta. En tiedä saisiko sen takaliipasimen asentoa muutettua, jolloin sitä pystyisi käyttämään peukulla helpommin.

Itse ainakin liksuttelen sitä takaliipasinta normaalisti vähän miten sattuu. Välillä etusormen keskinivelellä ja ranneliikkeellä. Tosi helppo ja nopea käyttää. Ei oikein tajua miksi se pitäisi tuonne peukalolle siirtää.

Deoren liipasin ja vaihdan ylöspäin etusormella tai peukalolla, molemmilla vaihto tapahtuu yhtä luontevasti. Vaihtamisen puolesta pysytyisi ajamaan rukkasilla, jarrun osalta ehkä, tuntuman osalta mennään jo miinukselle ja egon osalta ehdoton ei.

Tuntuman osalta olen ehdottoman tarkka siitä että käsi ei saa pyöriä hanskan sisällä koska silloin on irtonainen tuntuma ohjaustankoon sekä pyörään. Hanskan grippi ja sopivuus käteen pitää olla sillä tasolla että käsi asemoituu aina samalla tavalla ohjaustangolle eikä ajon aikana pyöri ylimääräisiä hanskan sisällä.

Siinä vaiheessa kun Luhdan ulkoilukäsineet antautuu pakkasilla niin laitetaan tankopussit kiinni.
    Kylätason pyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei oikein tajua miksi se pitäisi tuonne peukalolle siirtää.
    Koska etusormi on varattu jarrulle.

Tuohon peukunkäyttöön tottuu tosi nopeasti, vaatii kyllä liipasimien käännön eri asentoon. Mutta eihän tuota ole pakko käyttää.

—-
    Eilen kun ajoin metsässä huonosti kävellyissä spooreissa, mistä putoaminen tarkoitti lunta polveen asti, niin kyllä mä tarvitsin koko ajan etusormen hoitelemaan jarrua, peukalon vaihteita ja kolme sormea pitämään gripistä. Pari lisäsormea ei olisi tehnyt huonoa.

3.5h tänään ja edge näyttä ensimmäiset 3h 10-12c pakkasta.

Pitkästä aikaa gravellilla liikkeellä ja sormet eivät palelleet yhtään noilla izumin vanhoilla primaloft hanskoilla. Ei tarvinnut laittaa edes alushanskoja. Mistähän tuokin johtuu?

Droppitankoisessa tietysti vaihtelen jatkuvasti käsien asentoa ja muutenkin pidän paljon rennommin kahvoista ja tangosta kiinni. Tanko on kyllä kuituakin, kun maasturissa se on alumiinia. Nyt tietysti oli sopivan kylmä, eivätkä sormet päässeet myös kostumaan lainkaan. Tuo kyllä palelluttaa kädet varmasti 2h jälkeen.

Toinen mikä saattaa hankaloittaa tankopussien sovittamista mun pyörässä on middle bar endit eli jarrukahvojen sisäpuoliset nousukahvat.
    En poissulje, mutta ensin pitäisi tietää enemmän aiheesta.
    Mä tein tankorukkaset niin, että stemmin puoli kiinnitetään velcrolla ja neppareilla ja stongan päähän se kiinnitetään isolla nepparilla. Joka kerta saanut käden pois hanskan sisältä ilman minkäännäköistä kikkailua. Kädessä ohkaiset sormikkaat, ettei näpit palellu kun tekee hangessa tahattomia enkelikuvioita.

F. Kotlerburg Guest
    Noita tankotumppuja käytettäessä ei kannata tosiaankaan laittaa mitään eristävää hanskaa, kun se tumppu ei sitten sisältä lämpene ja hyöty häviää. Itsellä on 45Nrht Cobrafistit ja oli tosiaankin hintansa arvoiset. Helpot käyttää, pysyy paikoillaan ja ei haittaa pyörän päältä poistumista sekä toki lämpimät.

Löytyykö kippuratankoiselle edullisia tankotumppuja tai DIY-ohjeita?

^Pitäiskö huputtaa koko tanko?

Olehan nure hiljaa kun aikuiset keskustelee.

Droppitangolla sormet pysyy jostain syystä paremmin lämpimänä. Maasturilla ajellessa etusormi lepää jarrukahvalla niin sekin metallisena johtaa ikävästi kylmää sormille. Yks vaihtoehto on ajaa niin kovaa että elimistö tuottaa riittävästi lämmintä. Itsellä menee aika lailla vartti kun lämmön tuotto käynnistyy. Sitä ennen ajaminen on vähän värjöttelyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Droppitangolla sormet pysyy jostain syystä paremmin lämpimänä. Maasturilla ajellessa etusormi lepää jarrukahvalla niin sekin metallisena johtaa ikävästi kylmää sormille. Yks vaihtoehto on ajaa niin kovaa että elimistö tuottaa riittävästi lämmintä. Itsellä menee aika lailla vartti kun lämmön tuotto käynnistyy. Sitä ennen ajaminen on vähän värjöttelyä.
    Just niin. Meinasin tuonkin kirjoittaa. Eli työmatkalla paleltaa lähes koko ajan, mutta pidemmällä lenkillä ei.

Olen myös huomannut, että lähtiessä ei saa säätää tasan mitään ulkona ennen starttia. Eli suoraan lämmin pyörä sisältä ja ja kaikki kamat päällä heti polkemaan. Ei esimerkiksi saa laittaa hanskoja vasta ulkona, eikä pitää pyörää kylmässä varastossa.

Ja juu, ajan lähes aina noin kuten sanot. Eli säädän lämmöt tehojen avulla. Nyt sairastelun jälkeen se onkin helppoa. Syke on siellä pk2 tasolla lähes aina ja vauhti pysyy maltillisena Porukalla ajaessa tuo on hankalampaa ja minusta pitääkin reilusti sanoa, jos tulee tietyssä vauhdissa kylmä, tai liian kuuma ja lähteä omalle lenkille. Ei ole mitään järkeä paleltua minnekkään korpeen pelkästään siksi, että on mukavaa ajaa yhdessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Löytyykö kippuratankoiselle edullisia tankotumppuja tai DIY-ohjeita?
    https://www.ebay.com/itm/15424364684...mis&media=COPY

Tuommoset pihinä käytössä. Toimii... (jos linkki toimii)

Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla

Pienellä kokemuksella voisin väittää että kuitutanko on lämpimämpi kuin alunen, suoratankokuskien kannattaa myös gripit muistaa. Ritchey True Grip on pakkasella vakiogrippiä selkeesti parempi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Tässä artic bikerin kokemus tukee tiedettä tai toisinpäin. nopealla googlauksessa alumiinin lämmönjohtavuus jopa 40xkertainen hiilikuituun. teräs menee väliin. ohuen hanskan ja tankotumpun lämpötilafysiikkaa en kyllä heti niele. no jaa hetken pohdittunani ehkä selittävänä on se, että kämmenethän ei juuri jäädy, vaan sormet. tankotumpussa lämmität kämmenillä koko tumpun sisäosan ja sormet hyötyy. samahan tapahtuu tietty rukkasen kanssa. kireissä sormikkaissa taasen sormet saa tulla toimeen enempi omillaan

^Pakkasella ei kieltä tulisi mieleenkään laittaa alumiiniin tai muuhunkaan metalliin. Kuituputkeen tuskin jäätyy kiinni.
    Sormikkaissa on pinta-alaa lämmön poistua paljon enemmän kuin rukkasissa, eikä sormien väliin paljon eristettä mahdu, jotta vielä liikkuvat.

Nämä ovat tänäkin talvena lunastaneet paikkansa. Suoralla tangolla on jarrusormi vapaana ja toimii ainakin Sramin kippurakahvoillakin.

https://www.puuilo.fi/mutka-kelkkaha...-sormikas-9-11

^Mun mielestä noi Mutkat eivät erityisen lämpimät olleet, eristettä ei jostain syystä hirveästi ole.

Minä olen kanssa hypistellyt noita erillaisia (halppis) rukkasia/hanskoja kaupassa, enkä kyllä ole nähnyt mitään syytä ostaa. Viimeksi scandinavian outdoorissa oli alessa hanskat, joihin sai sellaisen pussin päälle sormien kohdalle. Ei mennyt ostoon. Se eriste ei vaan monessakaan vaikuta lämpimälle ja varsi oli aivan liian pitkä ja tuhti.

Se eriste saa olla suht tiukkaa kamaa ja tietysti paksua. Noissa omissa izumin hanskoissa on primaloft eristeenä ja tuota näyttää hestrakin käyttävän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Mun mielestä noi Mutkat eivät erityisen lämpimät olleet, eristettä ei jostain syystä hirveästi ole.
    Eivät ole kummoiset. XXL:n ohuehkot lobsterit ovat vähintään yhtä lämpimät.

Metsästyshanskoja kannattaa myös katsella, sielläkin on monia hyviä vaihtoehtoja. Joskus niitäkin olen käyttänyt talvipyöräilyssä ja toimiviksi todettu, merkkiä en muista mutta Gore-Tex kalvo niissä oli. Kämmenpuoli oli nahkaa ja tunnokas, muu pinta kestävää corduraa.

Sellainen vinkki kalvohanskoille että laittakaa takin hiha hanskojen päälle niin vedet ei valu hihasta hanskan sisälle. Toimii jonkin aikaa myös kalvottomilla hanskoilla kunnes imaisee vedet sisään, tässäkin veden imeytymistä pitkittää hanskojen pintakankaan käsittely vettä hylkiväksi.
    Kylätason pyöräilijä

Joo, isot nuo mutkat on ja varsi on pitkä. Lobsterit ei vaan itsellä toimi, kun haluan etusormen yksikseen. Ja se etusormi noissa mutkissakin ensimmäisenä viilenee...mutta mulle on riittänyt tunnin nyppäsyyn sinne -20 asteeseen asti ja -10 on mennyt kolmekin. Yksilöllistähän tuo tietenkin on.

Tein tänään kaksi hankintaa, kun vahingossa eksyin Ideaparkiin kiertelemään.

1. Black Diamond overmitt. Olin katsonut niitä pitkään talvilisäksi. Näen niiden hyödyn toki myös pyöräilyyn, koska menee pieneen tilaan. Oli -20%.

2. Tegera 299.
    https://www.karkkainen.com/verkkokau...hoC5hwQAvD_BwE

Olin noita katsellut, jos joskus eksyn K-raudan läheisyyteen. Jos noi voisi olla ne, millä terävämmät pakkaset taltutetaan. Kokeilun arvoiset, koska edukkaat ja neonkeltaiset. Muistaakseni joskus täällä on niistäkin keskusteltu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomppabozz Katso viesti
    2. Tegera 299.
    https://www.karkkainen.com/verkkokau...hoC5hwQAvD_BwE

Olin noita katsellut, jos joskus eksyn K-raudan läheisyyteen. Jos noi voisi olla ne, millä terävämmät pakkaset taltutetaan. Kokeilun arvoiset, koska edukkaat ja neonkeltaiset. Muistaakseni joskus täällä on niistäkin keskusteltu.
    Mulla nämä. Henkilökohtaista on. Jos ajat metsässä suht reippaalla sykkeellä niin pärjännet. Mutta rauhallisemmalla sykkeellä kelviajossa mulla menee näpit huuruun -5 asteissa. Taitaa olla pakko vaihtaa lobsteriin tms.

Samaa mieltä. Hyvät hanskat mutta kyllä näilläkin kylmäsorminen saa kädet jäätymään. Nitriilikertakäyttökäsineet näidenkin alla auttaa. Vedenpitävyyden ja aika hyvän paksuuden takia nuo ei hengitä parhaalla mahdollisella tavalla ja alkumatkasta kösi hikoaa ja kostuttaa täytteitä. Sitten tunnin ajon jälkeen alkaa kädet palelemaan. Jos alla on nitriilikäsineet tai vastaavat pysyy itse hanska kuivana, kuohkeana ja siten koko ajan yhtä lämmittävänä.

Uudet edulliset Rukan lobsterit vielä parilla lenkillä olleet käytössä, näissä poikkeuksellista se että myös kämmenpuolella on jotain lämmikettä. Kehutaan jos on aihetta, nyt pitää vielä jatkaa testailua.
    https://www.budgetsport.fi/tuote/ruk...usta-56575456/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Samaa mieltä. Hyvät hanskat mutta kyllä näilläkin kylmäsorminen saa kädet jäätymään. Nitriilikertakäyttökäsineet näidenkin alla auttaa. Vedenpitävyyden ja aika hyvän paksuuden takia nuo ei hengitä parhaalla mahdollisella tavalla ja alkumatkasta kösi hikoaa ja kostuttaa täytteitä. Sitten tunnin ajon jälkeen alkaa kädet palelemaan. Jos alla on nitriilikäsineet tai vastaavat pysyy itse hanska kuivana, kuohkeana ja siten koko ajan yhtä lämmittävänä.
    Sama toimii muuten kengissäkin. Jos ohuen alussukan ja paksun villasukan väliin laittaa muovipussin, niin villasukka pysyy kuivana ja siten lämpimänä koko lenkin ajan, toki sillä oletuksella että ulkona on kuivaa tai kenkä pitää vettä. Kuulostaa oudolta, mutta toimii.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •