Sulla lienee aika vanhat liipasimet. Mitä nuo peukulla(kin) käytettävät liipasimet on vanhoja? 20 vuotta?
Eipä silti: itsekin tyytyväisenä vaihtelin peukulla pienemmälle ja etusormella isommalle. Kunnes asensin ekaan sähkäriin Di2-vaihteet ja siinähän ei ole kuin peukkumahdollisuus. No, sitten läksin ajamaan läskillä, missä normaalit mekaaniset XT-liipasimet. Ja kas perkele, peukullahan nää toimii.
—-
Jos jollekin toimii rukkaset / lobsterit, niin ei se multa ole pois. Yhtä vähän kuin muilta on pois se, että mulla ei toimi. Mulla on yhdet 2+2 XXL:n lobsterit, enkä voi niitä käyttää. Täältä ne löytyy noudon hinnalla tai postikuluilla. Ajohanskat mulla on joko sormikkaita tai 1+3 lobstereita, ja yhdet 1+1+2 lobsterit.
No enpä tuosta tiedä onko vanhoja vai mitä. I-Spec EV Deore kymppivaihteinen on viimeinen joka ostettu 2kk sitten ihan kaupasta. En ole vielä noihin sähkövaihteisiin uskaltautunut jos sillä tarkoitat uutta tai nykyaikaista.
Taitaa olla Sram ainakin jossa on peukulla molemmat suunnat ja ehkä jotain Shimanon mallejakin? En siitäkään tiedä onko 11 ja 12 vaihteisissa jotain erilaista vrt. 10. En ole vielä niin demari että menisin tuohon meemiin että päivittäisin noita tarpeettoman kalliita muotisettejä.
Olisko ne L… voin tarkistaa kun saan perseen irti sohvalta.
Ällä on. Craftin lobsterit, missä sisällä on sisäsormikas, mutta ulkohanska on 2+2+1
https://bike.shimano.com/en-EU/techn...y-release.html
Näyttäisi ekat jorinat netissä olevan vuodelta 2008 tai jotain.
Kokeilepa painaa peukulla isommalle, niin saatat yllättyä.
Päätön, ehkä sinulla vähemmän niveliä sormissa jos homma ei onnistu. Siis miksi ei vaihtaminen onnistu peukalolla pelkästään? Tai sitten siirry SRAM:n vaihtajiin.
Silti on aivan eri asia ajaa maantielenkkiä ja työmatkaa tms kuin vaikeampaa maastoajoa. Kunnon ote, helppo vaihtaminen ja ennenkaikkea se yksi sormi jarrulla helpottaa kummasti. Muuta lenkkiajoa voi tosiaan tarvittaessa ajaa rukkasilla jos on kylmyyden takia pakko. Vaikka tosi outoa se onkin ja välillä yrittää siirtää vain sen yhden sormen vaistomaisesti mikä ei onnistukaan sitten.
^ Viisas ilmaisu "Jos on kylmyyden takia pakko". Yleensä keli jolloin täytyy pukeutua rukkastasoisesti niin itsestä ei ainakaan ole ollut hauskaa ja kun ei pakollista niin ei aja. Vuosikymmenien aikana sai ajaa kaikilla mahdollisilla pakkasilla työmatkat ja temppuilla puketumisen kanssa.
Ehkä ainoa vipu mikä EI ole itsellä toiminut rukkasten kanssa olivat nuo Shimanon peukalo/etusormi vivut, jopa grippareillakin homma toimi ja rukkasilla ei paljon merkitystä onko kahva yhdelle-, kahdelle- tai neljälle sormelle.
Jep, itelläkin aika pitkälti noin. Ei se maastossakaan ajo erityisen hauskaa ole enää reilussa -10 asteessa. About siihen pärjään niillä varusteilla mitä on ja jos alkaa mennä jonnekin -15 hujakoille, niin sit harrastetaan jotain muuta. Esim. juosta voi aivan hyvin niissä lukemissa ja päällekin. Onneks noin kylmä ei ole Etelä-Suomessa kovin montaa kertaa vuodessa. Enemmänkin maastossa ajamista haittaa lumen määrä.
Glamouri loppuu kun kuski erkaantuu pyörästä. Kun makaa, monettako kertaa, ensiavun vuoteessa liikkumattomaksi sidottuna ja odotellaan kuvauksiin pääsyä niin siinä on aikaa miettiä miksi vitussa mä taas olen täällä. Nuorempana samassa tilanteessa mietti mista saa osat pyrään halvimmalla.
Palataas takaisin hanskoihin.
Miksi tankopusseja pidetään sellaisena mörkönä ettei niitä voisi käyttää? Ne ratkaisee monet käsineisiin liittyvät ongelmat pakkaskelissä kun voi ajaa ohkasilla keskipaksuilla hanskoilla tilanteesta riippuen. Jos on vielä kahvalämppärit niin voi ajaa kesähanskoilla.
Tuo kombo on tulossa omaan pyörään jos näyttää siltä ettei normi ulkoiluun tarkoitetuilla hanskoilla pärjää.
Saa niitä ladattavia lämppäreitä myös sähköttömään pyörään, toimivuudesta mitään tietoa: https://www.pinkbike.com/news/carrer...ted-grips.html
Kylätason pyöräilijä
Sitäkin kikkaa kannattaa kokeilla, että laittaa ohuet kertakäyttökäsineet alle. Käsi ei pääse kostuttamaan itse hanskaa ja säilyvät paremmin lämmittävinä.
Itse olen joutunut Bar Mitts -tankotumppujen kanssa jossain vaiheessa ajoa ottamaan kevyetkin hanskat pois käsistä ja ajamaan ilman hanskoja. En kuitenkaan ole millään hirmupakkasilla ajanut, varmaan kylmimmillään 10-15 astetta miinuksella. Sivutuuliherkkyyttä tankotumput kyllä lisäävät ainakin kippurasarvisessa pelissä.
Hauska kuinka erilaisia näkemyksiä tästäkin on. Mun mielestä talviajelu on parasta herkkua ja vasta siellä -30 pohjoispuolella alkaa rasvat tahmaamaan niin, että meno hidastuu. Mutta silloinkin on hauskaa, koska lumi ei enää tartu klosseihin.
Mua jotenkin jännittää tankopussien se pussius. Siellä on käsi sisällä ja pussi kiinni tangossa, niin mitäs käy, kun pyörän päältä pitää poistua nopeasti? Mä en siis tiedä, kun en ole kokeillut. Tuossa taannoin alamäessä pannuttaessa oltiin niin nopeasti kumollaan, että vasta jälkikäteen sai pohdittua miten fiksusti sitä olikaan saanut käden alle (tuurilla) selälleen pyörähdystä varten. Mua huolettaa, että tankopussi hidastaisi noita reaktioita.
Toinen mikä saattaa hankaloittaa tankopussien sovittamista mun pyörässä on middle bar endit eli jarrukahvojen sisäpuoliset nousukahvat.
En poissulje, mutta ensin pitäisi tietää enemmän aiheesta.
Suosituksia normaaleista hansikkaista? Nyt käytössä izumin vanhemmat paksut hansikkaat. Tarkenee -10c ok, mutta tuon jälkeen tulee vähän vilu sormenpäille. Alushanskojen kanssa menisi, mutta ovat vähän ahtaat.
Ehkä ostan uudemmat ja isommat izumit toiseksi.
Eiköhän isoimmat markkinat eli ehkä parhaat hanskat löytyne alppihommista. -10c fillarimarkkinat on niin pienet ettei sieltä ehkä kantsi hakea.
Pitää tutkia. Jotkin hestran hanskat ovat vaan niin pirun jäykät puristaa nyrkkiin tangon ympärille.
Izumin hanskat käytössä ja erittäin palelevat sormet. Melko hyvin noilla tarkenee, kun vetäsee päälle hestran villalapaset. Lapanen kun on riittävän tilava, niin pystyy vaihteita käyttämään ihan ok. On paljon notkeampi kuin rukkanen.
Itse suosinut kovilla keleillä silkkisiä alushanskoja, hätätilassa puuvillaa. Itsellä on pieni ongelma löytää sopivan kokoisia hanskoja kun talvihanskan täytyy olla noin kokoa 12 että jää hieman ilmatilaakin, löytyy kyllä muttei ihan joka hyllystä. Onneksi nykyään ei pahemmin tarvi moisilla keleillä ajella ellei huvita!
^Joskus oli villalapaset joissa joku thermovuori, ihan mukavat mutta kuluivat nopeasti, osittain tietty syynä oli suht karkea grippi.
Hestran Heli Ski 3 sormiset on lämpimät. Toki vähän möhköt, mutta ihan ok maastopyörän kanssa ajaessa eli mun mielestä mitenkään jäykät. Plussaa on irroitettavat vuoret, jolla ne saa myös kuivattua helposti.
^Hestran kyllä loistavat hanskat mutta itse hieman säälinyt enkä pyöräillessä käyttänyt. Entinen nuuka duunikaveri veti paksujen villatumppujen päälle paksut kemikaali kumihanskat ja kehui kuinka hyvä ja halpa ratkaisu oli.
^ Luulisi ettei sen sisähanskan läpi saumat tuntuisi, mutta nämä on toki monesta asiasta kiinni. On itselläkin sattunut kesähanskoissa moista, vaikka netissä on muut käyttäjät kehuneet.
Äsken testasin XXL:n White Sub-Zero lobstereilla toistaiseksi kylmintä keliä, -15'C ja 1h40min ajelua sähkärillä. Alkuun laitoin päälle vielä paksut rukkaset, mutta ne piti ottaa pois kun tuli liian kuuma. Hyvin pärjäsi loppulenkin eikä tullut kylmä sormille. Lobsterit + rukkaset oli vähän siinä ja siinä, pystyykö käyttämään jarruja, mutta kyllä sekin onnistui.
Kirjanmerkit