Ok, kiitos vastauksista![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^^ Kuninkaantammentien eteläpuoli on ainoa mahdollinen vaihtoehto ilmeisesti siksi että muualle ei riittävän leveän latu-uran tekeminen yksinkertaisesti voi tulla kysymykseenkään: https://www.sll.fi/app/uploads/sites...a-1440x810.png
Leveä ura tarvitaan siksi että ladun pitää olla kaksisuuntainen ja luistelijoidenkin pitää mahtua hiihtämään.
Aivan tien viereen se pitää tehdä arvaten siksikin ettei semmoista koko kansan latua voi viedä kovin mäkiseen maastoon ja toisekseen siksi että tosihiihtäjien kovavauhtinen lasku (ja sitä seuraava nousu) estää sen viemisen syvemmälle metsään. Vantaanjoen puolelle ei jää suojellun lehdon takia tilaa.
Ydinkysymys on tietysti pitääkö Pitkäkoskelta päästä peltoladulle tai Haltialaan suoraa tietä eli eivätkö olemassaolevat ladut riittäisi ja eikö etelämpää kiertämisen pitäisi kelvata kaikille. Mutta sehän on samanlainen kysymys kuin eivätkö pyöräilijät voisi käyttää talvisin toista reittiä...
Tälläistä vähän mietin joo.
Olisiko kansanäänestyksen paikka? Kumpi koetaan tärkemmäksi, päästövapaa työmatkaliikenne jalan ja polkupyörällä vai joidenkin harvojen vapaa-ajan harrastuksen tarpeettoman (toiset kulkutavat poissulkevan) oikoreitin ylläpito?Mutta sehän on samanlainen kysymys kuin eivätkö pyöräilijät voisi käyttää talvisin toista reittiä...
Maistuu se toinen munkkikin paremmalta kun on hieman mutkan kautta kiertänyt.
Ilmeisesti et ole hiihdellyt paloheinässä/kepussa silloin kun siellä on oikeasti hiihtäjiä. Mä en ole nähnyt missään normi pyörätouhussa toillaista väentungosta, vaikka olen ajanut muutaman kymmenen vuotta. Tälläisen huomattavasti keskimääräistä nopeamman hiihtäjän hiihtelyt on aika kipua persiissä pääosalla reiteistä. Vähän kuin yrittäisi vetää kisavauhtia tsygällä jalkakäytävää ydinkeskustassa. Ei siit tuu oikein mitään. Mut en mä kiukuttele. Hiihtelen sit järkivauhtia ohi. Mut toi harvojen hiihtelyt, sä et tiedä mistä sä puhut.
Äreä kuuskymppinen täältä toteaa, että minkähänlainen meteli siitä syntyisi, jos tästä eteenpäin kaikki autoille tarkoitetut väylät tehtäisiin samoilla piirustuksilla kuin formula-radat. Pelkkiä yksisuuntaisia väyliä tyyliin moottoritiet. Isot turva-alueet. Koska aina joku haluaa ajaa kahtasataa.
Luisteluhiihto on aikanaan kehitetty puhtaaksi kilpailulajiksi ja kilpailukäyttöön tehdyille ”baanoille”. Sieltä se nyt on jostain syystä valunut harrastelijoiden ikiaikaiseksi oikeudeksi.
Eikö tuo luisteluhiihto ole nyt kuitenkin se pääasiallinen hiihtomuoto heillä joille hiihto on hiemankaan vakavammin otettava kuntoilumuoto (eikä vain se kerran talvessa kevätauringossa sukset varastosta esiin "harrastus").
Ja kun käsittääkseni nuo ladut ovat nimenomaan liikuntapaikkoja ja sellaiseksi vartavasten tehtyjä, niin aika outoa olisi tehdä uutta väylää jossa kyseistä harrastusta ei pysty tekemään kuten sitä tänä päivänä lähtökohtaisesti tehdään.
Ja eikö tuollakin puheena oleva väylä yhä pysyisi ulkoilureittinä eikä siitä tehtäisi kevyenliikenteenväylää (olisi vain hiihtoon ja muuhun liikkumiseen omat väylät), eli sen fokus pysyisi yhä liikunnassa ei liikkumisessa paikasta A paikkaan B
Miten jos noihin "harvojen vapaa-ajan harrastuksiin" otetaan mukaan maastopyöräily, ihan turhaa touhua maastossa jolla ei ole mitään tekemistä päästövapaan työmatkaliikenteen kanssa. Ne metsäpolut voi hyvin asfaltoida ja valjastaa työmatkaliikenteen käyttöön. Vai mikä tuossa eroaa hiihtolatujen suhteen?
Ulkoilureittien pääasiallinen tarkoitus on nimenomaan ulkoilu, niiden sijoittelua yms. ei tehdä työmatkaliikenteen takia/ehdoilla, vaan siihen tarkoitukseen on kunnan katuverkosto. Se että joku reitti on jollekkin sopiva "oikopolku" jostain johonkin, ei tee muuta väylän kaavan mukaista käyttötarkoitusta (ennen kuin kaavaa lähdetään muuttamaan ja reitin hoito siirtyy taholta toiselle).
En todellakaan. En halua hiihtää tungoksessa.
Mä olen tosihiihtäjiin verrattuna ihan vaan hiihtelijä, mutta silti aina jossain tulee joku hitaampi mummo selkä edellä vastaan. Mitä vähemmän sitä parempi. Siksi hiihtelen jossaain muualla.Tälläisen huomattavasti keskimääräistä nopeamman hiihtäjän hiihtelyt on aika kipua persiissä pääosalla reiteistä. Vähän kuin yrittäisi vetää kisavauhtia tsygällä jalkakäytävää ydinkeskustassa. Ei siit tuu oikein mitään.
Mut silti vois Kuninkaantammentie olla kelvinä talvetkin ja hiihtoreitit kulkisivat toisaalla. Ilman että tien miljöö tuhotaan.
Olisi mukava nähdä tilastoja monta ihmistä tuosta polkisi pyörällä päivittäin tammi-maaliskuu ajanjaksolla, kuten lunta yleensä ollut PK-seudulla. Tämä vuosi poikkeus, kerran vuosikymmenessä. Ei pelkoa, jatkossa talvet tulevat olemaan yhä lämpöisempiä, niin saavat ne kaikki kaksi ihmistä rauhassa polkea päästövapaata työmatkaa jalan ja polkupyörällä missä haluavat, ympäri vuoden. Luulen, että suurinta meteliä pitävät ihmiset, joita tuo Kuninkaantammentie ei edes kosketa, vaan ovat vain periaatteesta asiaa vastustamassa, koska hiihtoa kuuluu vihata ja laturaivo jne.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Jostain syystä ihmiset haluaa harrastuksissaankin edetä nopeasti. Tai edes näyttää siltä. Vähän hiilikuituaerokiekkoa alle, mut kaljamahalle ei tehdä mitään.
Mites toi maastopyöräily. Ei tajunneet kieltää sitä kun jokamiehenoikeudet luotiin, koska ei ollut nykyaikaisia välineitä. Nyt osasta tehtiin mopoja ja edelleen ajetaan maastossa. Ja harrastajat vaatii niille tehtyjä reittejä. Väittäisin et jos joku tekis noista sähkövehkeistä aloitteen rajaten ne pois jokamiehenoikeudesta, niin 50000 allekirjoittajaa tulis täyteen hyvinkin nopeasti.
Ööö, joo ei ole... mutta kyse on eri asiasta. Maastopyörillle ei käsittääkseni tarvitse rakentaa reittejä. Pyöräilkööt siellä missä polkuja on.
Nythän on niin, että kaupunki itse haluaa tuosta Kuninkaantammentiestä kelvin talveksikin ja rakentaa ladulle uuden reitin. Itsellä ei ole käsitystä onko sitä joku vinkunut tai lobannut.
Aivan vapaasti.Ne metsäpolut voi hyvin asfaltoida ja valjastaa työmatkaliikenteen käyttöön.
Kuninkaantammentie on (no joo, historiallinen) tie, joka on otettu modernina aikana hiihtokäyttöön.Ulkoilureittien pääasiallinen tarkoitus on nimenomaan ulkoilu, niiden sijoittelua yms. ei tehdä työmatkaliikenteen takia/ehdoilla, vaan siihen tarkoitukseen on kunnan katuverkosto.
Mun pointsi oli jotain sellaista, että kaikki tuonne mahtuisivat sulassa sovussa sopivasti järjestelemällä.
Mä en tiedä kuka noita reittejä vaatii. Mulle henkilökohtaisesti riittäisi, että ylipäätään voisi ajella vapaasti metsässä ja ulkoilureiteillä. Mutta toki tasapuolisuuden vuoksi voisi vuodesta 3 kk ajaksi varata 400 km ulkoilureittejä vain pyöräilijöille. Jäähän siinä vielä pari kuukautta kävelijöille, kun hiihtäjät vievät sen 5 kk.
Jos olet noin varma asiastasi, niin ei kun aloitetta pykäämään. Voi olla, että totuus olisi toinen.Väittäisin et jos joku tekis noista sähkövehkeistä aloitteen rajaten ne pois jokamiehenoikeudesta, niin 50000 allekirjoittajaa tulis täyteen hyvinkin nopeasti.
Silloin kun suunnitelma esiteltiin oli tilaisuus ottaa kantaa ja ainakin puiden kaatamista vastustavien mukaan "vain kolme-neljä pyöräilijää kannatti suunnitelmaa".
Jalankulkijat lienevät lähes yksinomaan vapaa-ajan liikunnan harrastajia. Niiden työmatkapyöräilijöiden määrä, joiden matka merkittävästi pitenisi jos he ajaisivat Paloheinän kautta, ei ehkä ole mitenkään suuri ja hekin voivat laittaa vekkarin soimaan viisi tai kymmenen minuuttia aikaisemmin![]()
Luisteluhiihdon harrastajista on kiistatta suurempi osa aktiivi- tai kilpakuntoilijoita kuin pertsahiihtäjistä, mutta ei se ihan noin mene. Useat suuret massahiihdot mennään yhä perinteisellä ja skeitin harrastajista merkittävä osa vain tykkää siitä enemmän kuin pertsasta, vauhti on parempi eikä pitovoitelua tarvita.
Lisäksi "virallinen näkemys" on kai se että tämmöisissä hiihtokeskuksissa molemmille hiihtotyyleille on tarjottava yhtä suuret mahdollisuudet jo senkin takia että nuorisokin saataisiin hiihtämään
PS Äreälle kuusikymppiselle tiedoksi että luistellen on menty "aina" teillä ja hankikannolla pelloilla ja jäillä silloin kun olosuhteet ovat olleet otolliset.
PPS Oman kantani olen melko varmasti kertonut silloin kun aiheesta viimeksi keskusteltiin: sen pätkän Pitkäkosken majalta ja parkkipaikalta voisi toteuttaa Sipoonkorven malliin yhteiskäyttölatuna. Se tosin merkitsisi sitä että luistelijat - tai ne heistä jotka eivät kykenisi tai suostuisi menemään pätkää nätisti tasurilla - pitäisi ohjata kiertämään pitempää reittiä, mutta näen sen yhä kohtuullisena myönnytyksenä. Aika harvassa taitavat olla ne skeittaajat, joille kiertotie olisi kohtuuttoman pitkä.
Pahus että lainsäätäjät menivät rinnastamaan sähköavusteisen pyörän (max250w maks avustus 25km/h) täysin ”normaaliin” polkupyörään (eli lainsäätäjän näkökulmasta ovat yksi ja sana asia), niin ihan helposti ei tuo käy.
Etenkään kun tuosta jokamiehenoikeudesta ei varsinaista lainsäädäntöä ole muutenkaan…
https://www.iltalehti.fi/talviurheil...5-c284902ddc54
Kyllä tuolla ladulla enemmän pertsailijoita näkyy ja ihan vakavasti otettavan näköisiäkin. Eilisellä lenkilläkin vastaantulleita skeittihenkilöitä oli selvästi vähemmän kuin pertsailijoita. Varsinkin sellaisia joilla se skeitti näytti oikeasti hiihtämiseltä eikä epämääräiseltä heilunnalta.Suomessa myydään tänä vuonna noin 170 000 paria suksia, joista 85 prosenttia on perinteisen vehkeitä. Siksi tämän jutun pääpaino on perinteisen etenemistavan välinehankinnassa.
Joo, no nyt oikein keskityin tuolla metsässä siihen ajamiseen, että millaista se oli ja mitä tunteita se minussa herätti. Olin liikkeellä (luomu) läskitäpärillä. Niin onhan se pitkälti kuin ajaisi pitkospuita pitkin koko ajan. Oma viehätyksensä siinä kyllä on, mutta ymmärrän kyllä, ettei kaikki tykkää. Varsinkin kun vaaditaan helposti 4+” renkaat.
Eipä sitä noin voi yleistää, kyllä monet hiihtää pelkkää pertsaa melkoisia määriä, mistähän tuollainen käsitys juontaa? Itellä nykyään aika 50/50, pertsa on mukavampaa kun pakkasta on vähän enemmän tai haluan mennä pidemmän lenkin vähän alemmalla sykkeellä. Vapaalla sitten alle kympin pakkasessa vähän kovempia, tyypillisesti n. tunnin lenkkejä. Vaihtelu virkistää.
[tähän alkuun joku perin epäsopiva rinnastus oikeista rajakiistoista maailmalta]
Historiaa 1.9.2021: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008230855.html silloin oli ajatus leventää väylää Pitkäkoskelta Haltialaan muutaman sadan metrin matkalta jotta siinä olisi kulkenut vierekkäin ladut ja pyöräreitti, sen verran että ladut ohjautuisi pellolle heti kun mahdollista.
No tuo keskeytettiin, seuraavaksi on kai ollut ajatuksena tehdä kapea hiihtoura metsään tien eteläpuolelta jotta pääsy peltoladulle onnistuisi sieltä (auratun tien ylittäminen alamäkeen laskevalla ladulla ei kuulosta hyvältä idealta sekään). Tämäkin on keskeytetty.
Itse olen kiertänyt kiltisti (paloheinän) etelän kautta, onko tuo Kuninkaantammentie Niskalasta Pitkäkoskelle latuna niinkuin ennenkin?
Juu, mutta äreä kuusikymppinen pohtii, että missä vaiheessa tästä luonnonhelmassa tapahtuvasta liikuntamuodosta tuli laskettelua vastaava tekninen suoritus, joka edellyttää Leopard-taistelupanssarivaunua muistuttavan rinnekoneen tekemää biljardipöydäntasaista ja lentokentän kiitoradan levyistä baanaa. Silloin kun äreä kuuskymppisemme hiihti (herra varjele), latuja ei taidettu vetää koneellisesti lainkaan. Maastopyöräilyä siihen aikaan harrastettiin, sikäli kun harrastettiin, samalla tavalla kuin tänään: ajamalla luonnossa luonnollisia polkuja. Maantiepyöräilyä ajamalla maantien laitaa. Gravelia soratiellä.
Ainakaan tälläisellä 1970 luvun puolivälissä syntyneellä kaupunkilaisella ei ole armeija-ajan ulkopuolelta mitään kokemusta mistään muusta kuin valmiilla latupohjalla hiihtämisestä.
Veikkaisin että siinä vaiheessa kun hiihtäminen lakkasi olemasta liikkumismuoto paikasta A paikkaan B ja muuttui liikunnaksi, niin tuo "ei ladulla hiihto" loppui. Joku eräretkeily sitten oma asiansa.
^ei meillä Kotkassa -60 -luvulla latuja koneella vedetty. Joku kävi ne hiihtämässä ja muut perässä. Eka ajettu latu taisi tulla Karhuvuoreen joskus -70 -luvulla, kun sinne tuli kuntorata.
+1 pitkälti samanlaisia kokemuksia. Hankin sellaiset leveät ja lyhyet umpihankinsukset, taisi olla liukulumikengät ja niillä löytyi taas perinteinen hiihdon ilo. Mukava mennä katsastelemaan luontoon rauhassa paikkoja missä on luonnon hiljaisuutta ja hiihtobaanojen suorittaminen jää sitten muihin lajeihon (tosin ei niissäkään ole enää tässä iässä mistää kovasta suorittamisesta kyse)
Hiihdin eilenkin hiihtämällä tehtyä latua - koska ihan kaikkia ulkoiluteitä ei ajeta laduiksi - mutta ei siitä sen enempää...
Se mikä piti tulla kertomaan on nimittäin se että olen tainnut syyllistyä keskustelufoorumien yleisimpään ja samalla suurimpaan syntiin eli lähtenyt puhumaan asiasta josta ei todellisuudessa tiedä tarpeeksi viitsimättä ottaa selvää edes perusfaktoista. Toisin sanoen menin väittämään että rakennettavasta hiihtoreitistä pitää tehdä leveä siksi että tarvitaan tilaa luistelijoillekin.
Pelkkä vilkaisu havainnekuvaan
olisi riittänyt korjaamaan väärän luulon - tai ainakin antanut aihetta tsekata mitä suunnitelmassa oikein sanotaan.
Kahden vierekkäisen perinteisen hiihtotyylin ladun vaatima tila on kapea, jolloin puiden kaatamistarve on vähäinen.
Kirjanmerkit