FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 61 / 105 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61 62 63 71 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.801 - 1.830 / 3150

Aihe: Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

  1. #1801
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mikäs Kuninkaantammentien kohtalo lopulta olikaan? Muistelin, että oli jotain puhetta joskus sen muuttumisesta talvipyöräiltäväksi, mutta eilen näytti yksinomaan hiihtoladulta.
    Prosessi kestää vuosia. Kysy vaikka 2027 uudestaan.

    EDIT: mutta en ymmärrä asian vaikeutta. Laduille olisi kymmeniä vaihtoehtoisia reittejä. Miksi se pitäisi tehdä siihen Kuninkaantammentien viereen? Ei tarvitsisi edes rakentaa mitään uutta.


  2. #1802
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Ok, kiitos vastauksista
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #1803
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    ^^ Kuninkaantammentien eteläpuoli on ainoa mahdollinen vaihtoehto ilmeisesti siksi että muualle ei riittävän leveän latu-uran tekeminen yksinkertaisesti voi tulla kysymykseenkään: https://www.sll.fi/app/uploads/sites...a-1440x810.png

    Leveä ura tarvitaan siksi että ladun pitää olla kaksisuuntainen ja luistelijoidenkin pitää mahtua hiihtämään.

    Aivan tien viereen se pitää tehdä arvaten siksikin ettei semmoista koko kansan latua voi viedä kovin mäkiseen maastoon ja toisekseen siksi että tosihiihtäjien kovavauhtinen lasku (ja sitä seuraava nousu) estää sen viemisen syvemmälle metsään. Vantaanjoen puolelle ei jää suojellun lehdon takia tilaa.

    Ydinkysymys on tietysti pitääkö Pitkäkoskelta päästä peltoladulle tai Haltialaan suoraa tietä eli eivätkö olemassaolevat ladut riittäisi ja eikö etelämpää kiertämisen pitäisi kelvata kaikille. Mutta sehän on samanlainen kysymys kuin eivätkö pyöräilijät voisi käyttää talvisin toista reittiä...

  4. #1804
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Ydinkysymys on tietysti pitääkö Pitkäkoskelta päästä peltoladulle tai Haltialaan suoraa tietä eli eivätkö olemassaolevat ladut riittäisi ja eikö etelämpää kiertämisen pitäisi kelvata kaikille.
    Tälläistä vähän mietin joo.

    Mutta sehän on samanlainen kysymys kuin eivätkö pyöräilijät voisi käyttää talvisin toista reittiä...
    Olisiko kansanäänestyksen paikka? Kumpi koetaan tärkemmäksi, päästövapaa työmatkaliikenne jalan ja polkupyörällä vai joidenkin harvojen vapaa-ajan harrastuksen tarpeettoman (toiset kulkutavat poissulkevan) oikoreitin ylläpito?

    Maistuu se toinen munkkikin paremmalta kun on hieman mutkan kautta kiertänyt.


  5. #1805
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Olisiko kansanäänestyksen paikka? Kumpi koetaan tärkemmäksi, päästövapaa työmatkaliikenne jalan ja polkupyörällä vai joidenkin harvojen vapaa-ajan harrastuksen tarpeettoman (toiset kulkutavat poissulkevan) oikoreitin ylläpito?

    Maistuu se toinen munkkikin paremmalta kun on hieman mutkan kautta kiertänyt.
    Ilmeisesti et ole hiihdellyt paloheinässä/kepussa silloin kun siellä on oikeasti hiihtäjiä. Mä en ole nähnyt missään normi pyörätouhussa toillaista väentungosta, vaikka olen ajanut muutaman kymmenen vuotta. Tälläisen huomattavasti keskimääräistä nopeamman hiihtäjän hiihtelyt on aika kipua persiissä pääosalla reiteistä. Vähän kuin yrittäisi vetää kisavauhtia tsygällä jalkakäytävää ydinkeskustassa. Ei siit tuu oikein mitään. Mut en mä kiukuttele. Hiihtelen sit järkivauhtia ohi. Mut toi harvojen hiihtelyt, sä et tiedä mistä sä puhut.

  6. #1806
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.616
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Leveä ura tarvitaan siksi että ladun pitää olla kaksisuuntainen ja luistelijoidenkin pitää mahtua hiihtämään.
    Äreä kuuskymppinen täältä toteaa, että minkähänlainen meteli siitä syntyisi, jos tästä eteenpäin kaikki autoille tarkoitetut väylät tehtäisiin samoilla piirustuksilla kuin formula-radat. Pelkkiä yksisuuntaisia väyliä tyyliin moottoritiet. Isot turva-alueet. Koska aina joku haluaa ajaa kahtasataa.

    Luisteluhiihto on aikanaan kehitetty puhtaaksi kilpailulajiksi ja kilpailukäyttöön tehdyille ”baanoille”. Sieltä se nyt on jostain syystä valunut harrastelijoiden ikiaikaiseksi oikeudeksi.

  7. #1807
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.705
    Eikö tuo luisteluhiihto ole nyt kuitenkin se pääasiallinen hiihtomuoto heillä joille hiihto on hiemankaan vakavammin otettava kuntoilumuoto (eikä vain se kerran talvessa kevätauringossa sukset varastosta esiin "harrastus").
    Ja kun käsittääkseni nuo ladut ovat nimenomaan liikuntapaikkoja ja sellaiseksi vartavasten tehtyjä, niin aika outoa olisi tehdä uutta väylää jossa kyseistä harrastusta ei pysty tekemään kuten sitä tänä päivänä lähtökohtaisesti tehdään.

    Ja eikö tuollakin puheena oleva väylä yhä pysyisi ulkoilureittinä eikä siitä tehtäisi kevyenliikenteenväylää (olisi vain hiihtoon ja muuhun liikkumiseen omat väylät), eli sen fokus pysyisi yhä liikunnassa ei liikkumisessa paikasta A paikkaan B

  8. #1808
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tälläistä vähän mietin joo.



    Olisiko kansanäänestyksen paikka? Kumpi koetaan tärkemmäksi, päästövapaa työmatkaliikenne jalan ja polkupyörällä vai joidenkin harvojen vapaa-ajan harrastuksen tarpeettoman (toiset kulkutavat poissulkevan) oikoreitin ylläpito?

    Maistuu se toinen munkkikin paremmalta kun on hieman mutkan kautta kiertänyt.
    Miten jos noihin "harvojen vapaa-ajan harrastuksiin" otetaan mukaan maastopyöräily, ihan turhaa touhua maastossa jolla ei ole mitään tekemistä päästövapaan työmatkaliikenteen kanssa. Ne metsäpolut voi hyvin asfaltoida ja valjastaa työmatkaliikenteen käyttöön. Vai mikä tuossa eroaa hiihtolatujen suhteen?
    Ulkoilureittien pääasiallinen tarkoitus on nimenomaan ulkoilu, niiden sijoittelua yms. ei tehdä työmatkaliikenteen takia/ehdoilla, vaan siihen tarkoitukseen on kunnan katuverkosto. Se että joku reitti on jollekkin sopiva "oikopolku" jostain johonkin, ei tee muuta väylän kaavan mukaista käyttötarkoitusta (ennen kuin kaavaa lähdetään muuttamaan ja reitin hoito siirtyy taholta toiselle).

  9. #1809
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti
    Ilmeisesti et ole hiihdellyt paloheinässä/kepussa silloin kun siellä on oikeasti hiihtäjiä....
    En todellakaan. En halua hiihtää tungoksessa.

    Tälläisen huomattavasti keskimääräistä nopeamman hiihtäjän hiihtelyt on aika kipua persiissä pääosalla reiteistä. Vähän kuin yrittäisi vetää kisavauhtia tsygällä jalkakäytävää ydinkeskustassa. Ei siit tuu oikein mitään.
    Mä olen tosihiihtäjiin verrattuna ihan vaan hiihtelijä, mutta silti aina jossain tulee joku hitaampi mummo selkä edellä vastaan. Mitä vähemmän sitä parempi. Siksi hiihtelen jossaain muualla.

    Mut silti vois Kuninkaantammentie olla kelvinä talvetkin ja hiihtoreitit kulkisivat toisaalla. Ilman että tien miljöö tuhotaan.


  10. #1810
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Olisiko kansanäänestyksen paikka? Kumpi koetaan tärkemmäksi, päästövapaa työmatkaliikenne jalan ja polkupyörällä vai joidenkin harvojen vapaa-ajan harrastuksen tarpeettoman (toiset kulkutavat poissulkevan) oikoreitin ylläpito?
    Olisi mukava nähdä tilastoja monta ihmistä tuosta polkisi pyörällä päivittäin tammi-maaliskuu ajanjaksolla, kuten lunta yleensä ollut PK-seudulla. Tämä vuosi poikkeus, kerran vuosikymmenessä. Ei pelkoa, jatkossa talvet tulevat olemaan yhä lämpöisempiä, niin saavat ne kaikki kaksi ihmistä rauhassa polkea päästövapaata työmatkaa jalan ja polkupyörällä missä haluavat, ympäri vuoden. Luulen, että suurinta meteliä pitävät ihmiset, joita tuo Kuninkaantammentie ei edes kosketa, vaan ovat vain periaatteesta asiaa vastustamassa, koska hiihtoa kuuluu vihata ja laturaivo jne.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  11. #1811
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Luisteluhiihto on aikanaan kehitetty puhtaaksi kilpailulajiksi ja kilpailukäyttöön tehdyille ”baanoille”. Sieltä se nyt on jostain syystä valunut harrastelijoiden ikiaikaiseksi oikeudeksi.
    Jostain syystä ihmiset haluaa harrastuksissaankin edetä nopeasti. Tai edes näyttää siltä. Vähän hiilikuituaerokiekkoa alle, mut kaljamahalle ei tehdä mitään.

    Mites toi maastopyöräily. Ei tajunneet kieltää sitä kun jokamiehenoikeudet luotiin, koska ei ollut nykyaikaisia välineitä. Nyt osasta tehtiin mopoja ja edelleen ajetaan maastossa. Ja harrastajat vaatii niille tehtyjä reittejä. Väittäisin et jos joku tekis noista sähkövehkeistä aloitteen rajaten ne pois jokamiehenoikeudesta, niin 50000 allekirjoittajaa tulis täyteen hyvinkin nopeasti.

  12. #1812
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Miten jos noihin "harvojen vapaa-ajan harrastuksiin" otetaan mukaan maastopyöräily, ihan turhaa touhua maastossa jolla ei ole mitään tekemistä päästövapaan työmatkaliikenteen kanssa...
    Ööö, joo ei ole... mutta kyse on eri asiasta. Maastopyörillle ei käsittääkseni tarvitse rakentaa reittejä. Pyöräilkööt siellä missä polkuja on.

    Nythän on niin, että kaupunki itse haluaa tuosta Kuninkaantammentiestä kelvin talveksikin ja rakentaa ladulle uuden reitin. Itsellä ei ole käsitystä onko sitä joku vinkunut tai lobannut.

    Ne metsäpolut voi hyvin asfaltoida ja valjastaa työmatkaliikenteen käyttöön.
    Aivan vapaasti.

    Ulkoilureittien pääasiallinen tarkoitus on nimenomaan ulkoilu, niiden sijoittelua yms. ei tehdä työmatkaliikenteen takia/ehdoilla, vaan siihen tarkoitukseen on kunnan katuverkosto.
    Kuninkaantammentie on (no joo, historiallinen) tie, joka on otettu modernina aikana hiihtokäyttöön.

    Mun pointsi oli jotain sellaista, että kaikki tuonne mahtuisivat sulassa sovussa sopivasti järjestelemällä.


  13. #1813
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.616
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti
    Ja harrastajat vaatii niille tehtyjä reittejä.
    Mä en tiedä kuka noita reittejä vaatii. Mulle henkilökohtaisesti riittäisi, että ylipäätään voisi ajella vapaasti metsässä ja ulkoilureiteillä. Mutta toki tasapuolisuuden vuoksi voisi vuodesta 3 kk ajaksi varata 400 km ulkoilureittejä vain pyöräilijöille. Jäähän siinä vielä pari kuukautta kävelijöille, kun hiihtäjät vievät sen 5 kk.

    Väittäisin et jos joku tekis noista sähkövehkeistä aloitteen rajaten ne pois jokamiehenoikeudesta, niin 50000 allekirjoittajaa tulis täyteen hyvinkin nopeasti.
    Jos olet noin varma asiastasi, niin ei kun aloitetta pykäämään. Voi olla, että totuus olisi toinen.

  14. #1814
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.616
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Tämä vuosi poikkeus, kerran vuosikymmenessä.
    En nyt jaksa kaivaa vanhoja, mutta muistaakseni tätä argumenttia käytettiin jo viime talvena. 2020 talvi taisi olla sellainen, ettei hiihtämään kai suuremmin päässyt (pl. Paloheinä, Mustavuori ja pari muuta paikkaa).

  15. #1815
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

    Olisiko kansanäänestyksen paikka? Kumpi koetaan tärkeämmäksi, päästövapaa työmatkaliikenne jalan ja polkupyörällä vai joidenkin harvojen vapaa-ajan harrastuksen tarpeettoman (toiset kulkutavat poissulkevan) oikoreitin ylläpito?
    Silloin kun suunnitelma esiteltiin oli tilaisuus ottaa kantaa ja ainakin puiden kaatamista vastustavien mukaan "vain kolme-neljä pyöräilijää kannatti suunnitelmaa".

    Jalankulkijat lienevät lähes yksinomaan vapaa-ajan liikunnan harrastajia. Niiden työmatkapyöräilijöiden määrä, joiden matka merkittävästi pitenisi jos he ajaisivat Paloheinän kautta, ei ehkä ole mitenkään suuri ja hekin voivat laittaa vekkarin soimaan viisi tai kymmenen minuuttia aikaisemmin

  16. #1816
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Silloin kun suunnitelma esiteltiin oli tilaisuus ottaa kantaa ja ainakin puiden kaatamista vastustavien mukaan "vain kolme-neljä pyöräilijää kannatti suunnitelmaa".
    En muista otinko kantaa. Jos otin, vastustin puiden kaatamista enkä ollut noiden 3-4 joukossa. Oikea äänestyshän tuo ei toki ollut. Seuraaviin kuntavaalikuponkeihin rasti ruutuun?


  17. #1817
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Eikö tuo luisteluhiihto ole nyt kuitenkin se pääasiallinen hiihtomuoto heillä joille hiihto on hiemankaan vakavammin otettava kuntoilumuoto (eikä vain se kerran talvessa kevätauringossa sukset varastosta esiin "harrastus").
    Luisteluhiihdon harrastajista on kiistatta suurempi osa aktiivi- tai kilpakuntoilijoita kuin pertsahiihtäjistä, mutta ei se ihan noin mene. Useat suuret massahiihdot mennään yhä perinteisellä ja skeitin harrastajista merkittävä osa vain tykkää siitä enemmän kuin pertsasta, vauhti on parempi eikä pitovoitelua tarvita.

    Lisäksi "virallinen näkemys" on kai se että tämmöisissä hiihtokeskuksissa molemmille hiihtotyyleille on tarjottava yhtä suuret mahdollisuudet jo senkin takia että nuorisokin saataisiin hiihtämään


    PS Äreälle kuusikymppiselle tiedoksi että luistellen on menty "aina" teillä ja hankikannolla pelloilla ja jäillä silloin kun olosuhteet ovat olleet otolliset.


    PPS Oman kantani olen melko varmasti kertonut silloin kun aiheesta viimeksi keskusteltiin: sen pätkän Pitkäkosken majalta ja parkkipaikalta voisi toteuttaa Sipoonkorven malliin yhteiskäyttölatuna. Se tosin merkitsisi sitä että luistelijat - tai ne heistä jotka eivät kykenisi tai suostuisi menemään pätkää nätisti tasurilla - pitäisi ohjata kiertämään pitempää reittiä, mutta näen sen yhä kohtuullisena myönnytyksenä. Aika harvassa taitavat olla ne skeittaajat, joille kiertotie olisi kohtuuttoman pitkä.

  18. #1818
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti

    Mites toi maastopyöräily. Ei tajunneet kieltää sitä kun jokamiehenoikeudet luotiin, koska ei ollut nykyaikaisia välineitä. Nyt osasta tehtiin mopoja ja edelleen ajetaan maastossa. Ja harrastajat vaatii niille tehtyjä reittejä. Väittäisin et jos joku tekis noista sähkövehkeistä aloitteen rajaten ne pois jokamiehenoikeudesta, niin 50000 allekirjoittajaa tulis täyteen hyvinkin nopeasti.
    Pahus että lainsäätäjät menivät rinnastamaan sähköavusteisen pyörän (max250w maks avustus 25km/h) täysin ”normaaliin” polkupyörään (eli lainsäätäjän näkökulmasta ovat yksi ja sana asia), niin ihan helposti ei tuo käy.
    Etenkään kun tuosta jokamiehenoikeudesta ei varsinaista lainsäädäntöä ole muutenkaan…

  19. #1819
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Eikö tuo luisteluhiihto ole nyt kuitenkin se pääasiallinen hiihtomuoto heillä joille hiihto on hiemankaan vakavammin otettava kuntoilumuoto (eikä vain se kerran talvessa kevätauringossa sukset varastosta esiin "harrastus").
    https://www.iltalehti.fi/talviurheil...5-c284902ddc54

    Suomessa myydään tänä vuonna noin 170 000 paria suksia, joista 85 prosenttia on perinteisen vehkeitä. Siksi tämän jutun pääpaino on perinteisen etenemistavan välinehankinnassa.
    Kyllä tuolla ladulla enemmän pertsailijoita näkyy ja ihan vakavasti otettavan näköisiäkin. Eilisellä lenkilläkin vastaantulleita skeittihenkilöitä oli selvästi vähemmän kuin pertsailijoita. Varsinkin sellaisia joilla se skeitti näytti oikeasti hiihtämiseltä eikä epämääräiseltä heilunnalta.

  20. #1820
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.616
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Sori jos olin epäselvä viestissäni. Ei ollu tarkoitus kategorioida muiden ajoja, vaan meinasin että ite tykkään maastopyöräilyn olevan lähes samanlaista talvella, kuin se mulle on kesälläkin. Siksi mä sitä teen kun pidän siitä ja jos se poikkeaa liikaa siitä mistä pidän, niin teen jotain muuta
    Joo, no nyt oikein keskityin tuolla metsässä siihen ajamiseen, että millaista se oli ja mitä tunteita se minussa herätti. Olin liikkeellä (luomu) läskitäpärillä. Niin onhan se pitkälti kuin ajaisi pitkospuita pitkin koko ajan. Oma viehätyksensä siinä kyllä on, mutta ymmärrän kyllä, ettei kaikki tykkää. Varsinkin kun vaaditaan helposti 4+” renkaat.

  21. #1821
    Liittynyt
    12/2010
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Eikö tuo luisteluhiihto ole nyt kuitenkin se pääasiallinen hiihtomuoto heillä joille hiihto on hiemankaan vakavammin otettava kuntoilumuoto (eikä vain se kerran talvessa kevätauringossa sukset varastosta esiin "harrastus").
    Eipä sitä noin voi yleistää, kyllä monet hiihtää pelkkää pertsaa melkoisia määriä, mistähän tuollainen käsitys juontaa? Itellä nykyään aika 50/50, pertsa on mukavampaa kun pakkasta on vähän enemmän tai haluan mennä pidemmän lenkin vähän alemmalla sykkeellä. Vapaalla sitten alle kympin pakkasessa vähän kovempia, tyypillisesti n. tunnin lenkkejä. Vaihtelu virkistää.

  22. #1822
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    [tähän alkuun joku perin epäsopiva rinnastus oikeista rajakiistoista maailmalta]
    Historiaa 1.9.2021: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008230855.html silloin oli ajatus leventää väylää Pitkäkoskelta Haltialaan muutaman sadan metrin matkalta jotta siinä olisi kulkenut vierekkäin ladut ja pyöräreitti, sen verran että ladut ohjautuisi pellolle heti kun mahdollista.
    No tuo keskeytettiin, seuraavaksi on kai ollut ajatuksena tehdä kapea hiihtoura metsään tien eteläpuolelta jotta pääsy peltoladulle onnistuisi sieltä (auratun tien ylittäminen alamäkeen laskevalla ladulla ei kuulosta hyvältä idealta sekään). Tämäkin on keskeytetty.

  23. #1823
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    [tähän alkuun joku perin epäsopiva rinnastus oikeista rajakiistoista maailmalta]
    Historiaa 1.9.2021: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008230855.html silloin oli ajatus leventää väylää Pitkäkoskelta Haltialaan muutaman sadan metrin matkalta jotta siinä olisi kulkenut vierekkäin ladut ja pyöräreitti, sen verran että ladut ohjautuisi pellolle heti kun mahdollista.
    No tuo keskeytettiin, seuraavaksi on kai ollut ajatuksena tehdä kapea hiihtoura metsään tien eteläpuolelta jotta pääsy peltoladulle onnistuisi sieltä (auratun tien ylittäminen alamäkeen laskevalla ladulla ei kuulosta hyvältä idealta sekään). Tämäkin on keskeytetty.
    ja nyt on parhaimmillaan 4 latu-uraa rinnakkain mutta ei onnistu yhden saattaminen muiden käyttöön ettei tuolla olisi mottia...*Huokaus* Stadi rakentaa "maailman toimivinta kaupunkia" omien tietyökylttiensä mukaan

  24. #1824
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    970
    Itse olen kiertänyt kiltisti (paloheinän) etelän kautta, onko tuo Kuninkaantammentie Niskalasta Pitkäkoskelle latuna niinkuin ennenkin?

  25. #1825
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.616

    Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti

    PS Äreälle kuusikymppiselle tiedoksi että luistellen on menty "aina" teillä ja hankikannolla pelloilla ja jäillä silloin kun olosuhteet ovat olleet otolliset.
    Juu, mutta äreä kuusikymppinen pohtii, että missä vaiheessa tästä luonnonhelmassa tapahtuvasta liikuntamuodosta tuli laskettelua vastaava tekninen suoritus, joka edellyttää Leopard-taistelupanssarivaunua muistuttavan rinnekoneen tekemää biljardipöydäntasaista ja lentokentän kiitoradan levyistä baanaa. Silloin kun äreä kuuskymppisemme hiihti (herra varjele), latuja ei taidettu vetää koneellisesti lainkaan. Maastopyöräilyä siihen aikaan harrastettiin, sikäli kun harrastettiin, samalla tavalla kuin tänään: ajamalla luonnossa luonnollisia polkuja. Maantiepyöräilyä ajamalla maantien laitaa. Gravelia soratiellä.

  26. #1826
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Juu, mutta äreä kuusikymppinen pohtii, että missä vaiheessa tästä luonnonhelmassa tapahtuvasta liikuntamuodosta tuli laskettelua vastaava tekninen suoritus, joka edellyttää Leopard-taistelupanssarivaunua muistuttavan rinnekoneen tekemää biljardipöydäntasaista ja lentokentän kiitoradan levyistä baanaa. Silloin kun äreä kuuskymppisemme hiihti (herra varjele), latuja ei taidettu vetää koneellisesti lainkaan. Maastopyöräilyä siihen aikaan harrastettiin, sikäli kun harrastettiin, samalla tavalla kuin tänään: ajamalla luonnossa luonnollisia polkuja. Maantiepyöräilyä ajamalla maantien laitaa. Gravelia soratiellä.
    Ainakaan tälläisellä 1970 luvun puolivälissä syntyneellä kaupunkilaisella ei ole armeija-ajan ulkopuolelta mitään kokemusta mistään muusta kuin valmiilla latupohjalla hiihtämisestä.
    Veikkaisin että siinä vaiheessa kun hiihtäminen lakkasi olemasta liikkumismuoto paikasta A paikkaan B ja muuttui liikunnaksi, niin tuo "ei ladulla hiihto" loppui. Joku eräretkeily sitten oma asiansa.

  27. #1827
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.616
    ^ei meillä Kotkassa -60 -luvulla latuja koneella vedetty. Joku kävi ne hiihtämässä ja muut perässä. Eka ajettu latu taisi tulla Karhuvuoreen joskus -70 -luvulla, kun sinne tuli kuntorata.

  28. #1828
    Liittynyt
    02/2022
    Viestit
    177
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Juu, mutta äreä kuusikymppinen pohtii, että missä vaiheessa tästä luonnonhelmassa tapahtuvasta liikuntamuodosta tuli laskettelua vastaava tekninen suoritus, joka edellyttää Leopard-taistelupanssarivaunua muistuttavan rinnekoneen tekemää biljardipöydäntasaista ja lentokentän kiitoradan levyistä baanaa. Silloin kun äreä kuuskymppisemme hiihti (herra varjele), latuja ei taidettu vetää koneellisesti lainkaan. Maastopyöräilyä siihen aikaan harrastettiin, sikäli kun harrastettiin, samalla tavalla kuin tänään: ajamalla luonnossa luonnollisia polkuja. Maantiepyöräilyä ajamalla maantien laitaa. Gravelia soratiellä.
    +1 pitkälti samanlaisia kokemuksia. Hankin sellaiset leveät ja lyhyet umpihankinsukset, taisi olla liukulumikengät ja niillä löytyi taas perinteinen hiihdon ilo. Mukava mennä katsastelemaan luontoon rauhassa paikkoja missä on luonnon hiljaisuutta ja hiihtobaanojen suorittaminen jää sitten muihin lajeihon (tosin ei niissäkään ole enää tässä iässä mistää kovasta suorittamisesta kyse)

  29. #1829
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    417
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    onko tuo Kuninkaantammentie Niskalasta Pitkäkoskelle latuna niinkuin ennenkin?
    On latuna ja yhä hiihdettävissä. Peltolatu käsitäkseni meni hiihtokelvottomaksi tänään, lunta vielä liian vähän peltoalustaisille laduille.

  30. #1830
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Hiihdin eilenkin hiihtämällä tehtyä latua - koska ihan kaikkia ulkoiluteitä ei ajeta laduiksi - mutta ei siitä sen enempää...

    Se mikä piti tulla kertomaan on nimittäin se että olen tainnut syyllistyä keskustelufoorumien yleisimpään ja samalla suurimpaan syntiin eli lähtenyt puhumaan asiasta josta ei todellisuudessa tiedä tarpeeksi viitsimättä ottaa selvää edes perusfaktoista. Toisin sanoen menin väittämään että rakennettavasta hiihtoreitistä pitää tehdä leveä siksi että tarvitaan tilaa luistelijoillekin.

    Pelkkä vilkaisu havainnekuvaan



    olisi riittänyt korjaamaan väärän luulon - tai ainakin antanut aihetta tsekata mitä suunnitelmassa oikein sanotaan.

    Kahden vierekkäisen perinteisen hiihtotyylin ladun vaatima tila on kapea, jolloin puiden kaatamistarve on vähäinen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •