GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 16 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 593

Aihe: Hengittävä takki pyöräilyyn

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No ei, kun ei tuolla tarkene enää -5 jälkeen. 330gr, tuo on keskieurooppalainen talvitakki. Double espresso painaa 530gr ja on selkesti tuhdimpaa kamaa.
    Sori, nyt joko mulla tai sulla on ongelmia luetunymmärtämisen kanssa. Mun mielestä just tossa yllä yhdessä todettiin, että se johtuen kehittyneemmistä matskuista se uudempi voi mahdollisesti olla yhtä lämmin kuin se vanha, vaikka onkin kevyempi. Jos ne kerran on yhtä lämpimiä, niin miksi sillä uudella ei pärjää alle -5, jos vanhalla yhtä lämpimällä pärjää?

Mutta jos tämä on siis se Castellin uusi takki, niin en ihan hiffaa myöskään tota kuvaa. Kuvan perusteella tossa takissa ei ole mitään Alphaa ja se Alpha-kerros on tolla kaverilla erillisenä.

Versus siis tämä, joka on oikeasti Neoshell Alpha-vuorella

Mä kuvittelin, että Castellin Neoshell/Alpha olisi samanlainen. Käytännössä sinällään tietysti sama asia, jos toi erillinen Alpha-välipaita tulee mukana ja siinä mielessä jopa hyvä, että kuorta ei tarvitse pestä joka kerta, kun pesee vuoren hiestymisen takia. Mutta sitä siis tarkoitin, että tuollainen Gobikin kaltainen Neoshell-takki Alpha-vuorella voi hyvinkin olla yhtä lämmin kuin vanhanaikaisista matskuista tehty bulimpi talvitakki.

E: näyttäisi olevan erillinen ”Cold Days 2nd Layer” toi Alpha-välikerrasto. Eli en siis ymmärrä, että missä se eriste tossa Castellin takissa on??
    Tollanen Alpha-välikerrasto on kyllä todella hyvä. Mulla on Velocion vastaava, tosin siinä selkä merinosekoitetta ja taskut selässä. Tolla Castellin tyylinen, missä selkäkin on Alphaa, olisi vielä parempi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

F. Kotlerburg Guest
    Tämänkin ketjun anti lähenee nollaa, kun mesoajat mesoaa välillä pakkaskelin talvitakeista ja välillä sateisen plussakelin takeista ja kaikesta molemmista reunoista ja keskeltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koheltaja Katso viesti
    Ei ne harrastakkaan vaan roikkuu täällä päivästä toiseen vinkumassa jokaisessa topicissa mistä tahansa aiheesta.
    Olen jokseenkin varma ettei foorumiaktiivisuus - tai vinkumisen määrä tai aste - mitenkään korreloi pyöräilemisen tai pyöräilyharrastuksen - mitattiinpa sitä sitten kilometreinä tai tunteina - kanssa.

Olen myös sitä mieltä että se mitä sinä - ja moni muukin - mielellään kutsuu vinkumiseksi on pääsääntöisesti arvokkaampaa ja viihdyttävämpääkin foorumisisältöä kuin valtaosa näistä tämäntyyppisistä one-linereista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Tämänkin ketjun anti lähenee nollaa, kun mesoajat mesoaa välillä pakkaskelin talvitakeista ja välillä sateisen plussakelin takeista ja kaikesta molemmista reunoista ja keskeltä.
    Kenelle lähenee, kenelle ei. Mutta mitä mieltä on rajoittaa keskustelu koskemaan vain jompaa kumpaa, kun Suomen talvessa tarvitaan joko takkia, jolla pärjää myös sen hengittävyyden osalta mainiosti tai edes jotenkin mukavasti) molemmissa, tai sitten kahta takkia, jotka myös on osattava valita oikein käyttöolosuhteiden ja käyttötarkoituksen mukaan?

PS Jos mikä on turhaa, niin pelkkä mesoaminen siitä että mesoajat mesoavat. Siksi tätäkään kommenttia ei tarvittaisi - eikä pitäisi tarvita

F. Kotlerburg Guest
    ^^^^tuosta muuten näkee hyvin miksi monikaan maastossa ajavat ei suosi noita Castellin kaltaisia maantiepyörän ajoasentoa varten suunniteltuja kireitä takkeja. Pystymmässä ajoasennossa viima tulee suoraan napaan, kun tuo etuhelma on niin lyhyt, kun takin ja housujen sauma jää auki varsinkin jos ja kun ei maastossa käytä henkselimallin spandekseja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Olen jokseenkin varma ettei foorumiaktiivisuus - tai vinkumisen määrä tai aste - mitenkään korreloi pyöräilemisen tai pyöräilyharrastuksen - mitattiinpa sitä sitten kilometreinä tai tunteina - kanssa.
    Mä kans luulen, että aktiivisimmat vinkujat (paitsi yksi) pyöräileekin paljon.

Itsekin uskon kuuluvani vinkujiin.

F. Kotlerburg Guest
    Mä oon myös sitä mieltä, että se ei ole vinkumista, jos jollakin sattuu olemaan vastakkainen mielipide kuin itsellä.

Stenu, siinä alphassa on kiinteä sisäliivi. Tuo on aika näppärä kun lämpötila on passeli.

^^^^tuosta muuten näkee hyvin miksi monikaan maastossa ajavat ei suosi noita Castellin kaltaisia maantiepyörän ajoasentoa varten suunniteltuja kireitä takkeja. Pystymmässä ajoasennossa viima tulee suoraan napaan, kun tuo etuhelma on niin lyhyt, kun takin ja housujen sauma jää auki varsinkin jos ja kun ei maastossa käytä henkselimallin spandekseja.
    Tuo on varmaan ihan totta. Uudemmassa alphassa on ehkä etuosa vähän pidempi, eli on huonompi maantielle. Tuollainen pitkä etuosa pussittaa aika äkkiä ja muuttu kylmäksikin.

Mutta housujen valinnalla voi tosiaan vaikuttaa tähän. Mä käytän maasturilla goren ws housuja, joissa tuulisuojattu etuosa nousee napaan asti. Castellilla ja assoksella on minusta etumukset liian matalat suomen talveen.

Happee taas. Tuollainen se suomen talvi on. Se räntä ja vesisade on suht yleistä.

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Happee taas. Tuollainen se suomen talvi on. Se räntä ja vesisade on suht yleistä.
    On missä on.

Pointti oli että informaatiosta tulee sekavaa kun pompitaan ees taas riippuen siitä kenen mielipiteen haluaa murskata.

Eli näin oli ainakin vanhassa alphassa.

Vaikka lienee selvää niin pelkkä kangas ei tee hyvää takkia käyttötarkoitukseensa ja myös huonolla aluspukeutumisella voi pilata hyvän takin ominaisuudet.

Tämän castellin leikkaus ainakin perfetton osalta sopii tosiaan parhaiten maantiepyöräasentoon ja pyöräilyn lisäksi ehkä myös aktiivijuoksuun ja - hiihtoon, jossa pääsääntöisesti haetaan asusteita jotka eivät liikkeen tiellä.

Pitempiaikaiseen ja monipuoliseen urheiluun ja liikuntaan hakisin väljempää kuoritakkia, jossa tila aluspukeutumisen ja välikerrosten osalta olisi suurempi.
    Monikäyttöisyyden johdosta veden- ja tuulenpitävä ja mahdollisimman hyvä hengittävyys. Mallisto varmaan jostain "alppi-vuorikiipeilyosastolta". Hintalappu noissa tahtoo olla aika korkea

F. Kotlerburg Guest
    ^aika moni maantiepyöräajoasentoon suunniteltu rotsi kiristää sen verran hartioista seisoma-asennossa ettei vaan toimi hiihdossa.

Juu, näin varmaan on. Tekniset vaatimukset ehkä samanlaisia (jos ajatellaan että mennään samalla intensiteetillä) mutta leikkaukset ja muut lajiin liittyvät ratkaisut ei välttämättä toimi.

Tuosta alppi-vuorikiipeily tms. takista, niin kannattaa katsoa se sisäpuolen rakenne. Ainakin itsellä käyttömukavuutta lisää kun sinne on laminoitu jokin pehmeämpi kangas (3-kerros rakenne?)

Kalvotakeissa kannattaa käyttää niille tarkoitettua kyllästettä pintakankaassa, osa sumutetaan pesun jälkeen puolikuivalle kankaalle ja osa laitetaan huuhteluainesäiliöön. Huuhteluainettahan ei tietenkään käytetä kalvoasujen kanssa, kuten ei myöskään pulveripesuaineita. Pintakankaan käsittelyssä on se juttu että pintakangas säilyttää paremmin hengittävyyden jos se hylkii vettä, silloin pienellä ripsauksella ei asun hengittävyys juurikaan muutu, pintakangas myös kuivuu nopeammin kun ei pääse vettymään. Kaatosade on sitten eri asia, kun pintakangas vettyy niin kalvopuvusta tulee perinteinen hengittämätön sadeasu.
    Pestävää kyllästettä ei kannata käyttää, koska sitä menee myös sisäpuolelle missä sitä ei tarvita. DWR käsittely myös pitää aktivoida lämmöllä pesun jälkeen, kannattaa kokeilla ennenkuin alkaa kyllästämään uudelleen.

Joskus ennenkin olen kysellyt noita kyllästeistä. Toimiiko niistä joku oikeasti, onko kokemusta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti

Olen myös sitä mieltä että se mitä sinä - ja moni muukin - mielellään kutsuu vinkumiseksi on pääsääntöisesti arvokkaampaa ja viihdyttävämpääkin foorumisisältöä kuin valtaosa näistä tämäntyyppisistä one-linereista.
    Sarkasmi laji joka joskus menee läpi ja joskus ei. Viihdyttäävyyttä täällä usein riittää mutta aika usein myös asiasisältö hukkuu viihteeseen, kun myöhemmin alkaa etsimään viestiketjusta tietoa niin kiinnostus loppuu hyvin nopeasti riittävän viihteen takia. Se näköjään kuuluu tämän foorumin dna:han, ona tämä omanlainen villi-länsi mutta on täällä paljon tietoa kun jaksaa suodattaa länkkärikutut pois asian keskeltä. Sitten kun tähän sekoitetaan kokemuksiin perustuvia näkemyksiä, ennakkoluuloja ja pelkän esitteen lukemista niin pakka on jo sekaisin ilman viihdettä. Suomalainen kun ei usko että vasaralla peukaloon lyöminen sattuu, ennen kun on itse sitä kokeillut, silloinkin kiistetään kipu ja hymyillään ettei täsä mithän käynyt.

Mutta, jatketaan mielummin aiheesta kun viihteestä.
    Kylätason pyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Joskus ennenkin olen kysellyt noita kyllästeistä. Toimiiko niistä joku oikeasti, onko kokemusta?
    Googlaamalla löytää tunnetuimmat merkit jotka toimii, yritän muistaa kaivella varastosta mitä olen käyttänyt. Aikaisemmin oli käytössä 3M 3l tukkukannu telttojen kyllästykseen ja se oli hyvää ainetta, sen ostin jostain siivoustukusta, olisko ollut Cleanimport tai CC-Tukku, tai sitten jostain muualta...
    Kylätason pyöräilijä

^aika moni maantiepyöräajoasentoon suunniteltu rotsi kiristää sen verran hartioista seisoma-asennossa ettei vaan toimi hiihdossa.
    Jep, mulla kävi Castelli Perfetto sovituksessa mutta vaikka paperilla se oli ylikokoinen, niin olo oli kuin HK:n Sinisellä prinssinakin kuoressa.

Maantiepyörän ajoasennossa ehkä just just olisi mennyt mutta heti ajoasennon muuttuessa pystymmäksi aika epämukava. Palautin ja hankin väljempää tilalle.

Mulla on väljähkö suomalainen Sportfiren (?) takki ja se passaa maantie- ja maastotsykän lisäksi myös juoksuun. Racefittiä hakevat joutuvat katsomaan muualle.

Googlaamalla löytää tunnetuimmat merkit jotka toimii.
    Olen testannut muutamia laatu-merkkejä, mitä nuo kotimaiset retkeilyliikkeet myy, mutta tulokset ei ole kovin häävejä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tilasin nyt tuon, kertoilen aikanaan miltä tuo vaikuttaa ja jääkö käyttöön vai lähteekö paluumatkalle. Bikesteristä reilu 70€, joten jos on toimiva, niin ei ole hinnan kiroissa.
    Baluuseen meni. XXL oli mallia puolijoukkueteltta… hihansuistakin saisi ajaa pyörällä läpi. Mietin nyt hetken koitanko pienempää. Sovitan nyt ensin Rukan (Haltin) Ruonalaa. Tilasin sen kännissä ja läpällä, kun vaimo on Ruonalasta…

^^Nikwax TX Direct näyttää sumupullon kyljessä lukevan, pesun jälkeen asu ripustimeen ja sumutus kosteaan kankaaseen. Pesukoneeseen laitettavalla Nikwaxilla en saanut yhtä hyvää tulosta kun sumutteella.
    Kylätason pyöräilijä

K.Kuronen Guest
    Mä kaivoin kaapin perukoilta huomista työmatkaa ajatellen 80-luvulla hankitun Sasta Tibet-anorakin. Nykytyyliin verrattuna todella väljä, kaksinkertaista aika ohutta puuvillaa muistaakseni, ommeltu kasaan siten, että kylmäsiltoja ei pääsisi muodostumaan.

Takki edusti oman aikansa huippua, ehkä. Ajalta ennen Gore-Texin yleistymistä.

Mä poljin tänään töihin ja töistä näissä: lyhythihainen merino aluspaita, Polartec Alpha -välipaita ja Freeflow tuuli-/lämpötakki. Kotimatkalla kevyesti topattu liivi lisäksi tuulitakin päällä, koska vastatuuli. Ei ollut kalvoja, ei tullut kylmä, en kastunut eikä tullut pahasti hikikään.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mä poljin tänään töihin ja töistä näissä: lyhythihainen merino aluspaita, Polartec Alpha -välipaita ja Freeflow tuuli-/lämpötakki. Kotimatkalla kevyesti topattu liivi lisäksi tuulitakin päällä, koska vastatuuli. Ei ollut kalvoja, ei tullut kylmä, en kastunut eikä tullut pahasti hikikään.
    Mutta tuulitakki ainakin lepatti ja menetit monta wattia.

Mäkin aloin miettimään radan vartta keskustaan polkiessa, että olisikohan vähän myötätuuli, kun vastaan tuleva gravellisti polki tasamaalla seisaaltaan. Takaisinpäin saikin ajaa 15km/h aerona tangon päällä maaten. Aika hojo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Jos tosiaan unohdetaan vesisateet niin itse ajoin usean vuoden työmatkat talvisin Lidlin laadukkailla, noin 25€:n hintaisilla tuulisuojatuilla softshell tyypisillä takeilla ja alle hieman lisää pakkasen mukaan ja en ainakaan pakkaskeleillä mitään kummempia kalvoja kaivannut.
    Kympin softshelli Lidlistä hengittää paremmin kuin mikään satkujen kalvotakki

Nyt tuli se Rukan (Luhdan) Ruonala… joo, ei jatkoon. Ensinnäkin mitoitus tässäkin mallia pj-teltta, hihat lepattaa niin että lentoon lähtee. Muutenkin nämä kaikki nykyajan takit tuntuu olevan näitä kuoritakkeja. Ihme liuruja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Kympin softshelli Lidlistä hengittää paremmin kuin mikään satkujen kalvotakki
    Joo, ajoin monta vuotta Lidlin fillarointi-softshellillä.

Kaapissa on edelleen yksi käyttämätön keltainen yleissoftshelli Lidlistä. Harmi vaan, että mitoitus on mitä on, ei oikein passaa pyöräilyyn eikä juoksuunkaan mun ruholle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Nyt tuli se Rukan (Luhdan) Ruonala… joo, ei jatkoon. Ensinnäkin mitoitus tässäkin mallia pj-teltta, hihat lepattaa niin että lentoon lähtee. Muutenkin nämä kaikki nykyajan takit tuntuu olevan näitä kuoritakkeja. Ihme liuruja.
    Toinen Rukan takki (mallia en muista) on juuri tuollainen iso lepattava teltta mutta olen vuosien aikana ilmeisen sopeutunut koska telttamaisuus ei häiritse. Toinen takki on enemmän slimfit ja harvemmin käytössä kun en pidä tyköistuvasta takista silloin kun se toimii muun vaatetuksen kuoritakkina, T-paidan kanssa menee mutta ei muuten.

Onko Ruonalassa yhtään tuuletusvetoketjua? Mp puolella totuin adventure kuoripuvuissa tuuletuksen säätelyyn ja sitä kaipaan myös pyöräilyssä koska se lisää lämpötila ja käyttöskaalaa. Tuuletuksella olevat kuoriasut on hyvä olla väljähköjä että saa tarvittaessa ilman kiertämään asun sisällä.
    Kylätason pyöräilijä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •