GiantGarminElectrobike
Sivu 27 / 56 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 37 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 1670

Aihe: Flatbar Gravel...

  1. #781
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ... Eiköhän kuitenkin ole pyörän määritelmä se mihin sitä käytetään eikä pikkumaisesti jotain hampaiden määrää lasketa?
    Näin ei ole, vaan pyörän määrittelee se, miten hyvin se määritelmän mukaiseen toimintaan on sovellettavissa.

  2. #782
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mulla oli Canyon Inflitessä Apexin 40 piikkinen, ja se oli minulle liian iso. Vai oliko se 42? Mutta jotain kolmosella alkavaa siihen kaipailin.
    Rungon puolesta kait pienempi on sovitettavissa, eli ei ole rajoittava. Jos isoin mahdollinen on esimerkiksi 36-piikkinen, niin se on rajoittava.

  3. #783
    K.Kuronen Guest
    Mulla on työmatkakrossarissa 38-piikkinen: käyttötarkoituksen mukaan valittu. Isompikin mahtuisi ja jos se palaisi lenkkikäyttöön, niin sellaisen siihen vaihtaisin.

    Mulle välitykset määrittää käyttötarkoitus.

  4. #784
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Itse en enää näillä vuosilla välitä että onko välitykset pienempiä kuin "tosikuskeilla" ja kun kelloa vastaan ei aja niin ei ole mitään merkitystä, ainoastaan että on hauskaa!

  5. #785
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Eikös Apexissa ollut eri pulttijako ja siihen ei sitten pienempiä saakaan, ainakaan Sramin valmistamana?
    Jos siinä on spider, niin ottaa sen pois. Tämän jälkeen menee maastopuolen direct mount rattaat.

    Omassa gravelissa on rivalin kammet ja 34t direct mount ratas.

  6. #786
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.692
    Itse en tykännyt koko Sramin tekniikasta ja myin Canyonin pois ennen eturattaan vaihtoa. Jos joskus uuden gravelin ostan niin se pitää olla Shimpan osilla.

  7. #787
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Benny, alkaa ainakin 1x systeemeissä spider harvinaisempi ja muutenkin DM on käytännöllisempi kunhan vaan niiden standardi viidakko olisi vähäisempää.
    Itsellä XX1:n kammet ja myös 34:n DM ratas joten jos sinulla hyväksytään graveliin niin varmaan myös minun FlatBarGraveliin?

    Ohiampuja, itse taas vahvasti SRAM kuski ja en voi edes kuvitella muilla ajavani mutten silti sinua tuomitse ;-)

  8. #788
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Benny, alkaa ainakin 1x systeemeissä spider harvinaisempi ja muutenkin DM on käytännöllisempi kunhan vaan niiden standardi viidakko olisi vähäisempää.
    Itsellä XX1:n kammet ja myös 34:n DM ratas joten jos sinulla hyväksytään graveliin niin varmaan myös minun FlatBarGraveliin?

    Ohiampuja, itse taas vahvasti SRAM kuski ja en voi edes kuvitella muilla ajavani mutten silti sinua tuomitse ;-)
    Okei, nuo on kyllä muutaman vuoden vanhat rivalit.

    Hyväksytään 34t ratas Joku tuossa jo viisasti kirjoittikin, että välitykset valitaan käyttötarkoituksen mukaan.

  9. #789
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^ Kiitos ja kumarrus! Itsellä iän mukana ei ole enää pienintäkään halua tunkata kisavälityksillä, kylläkin miettinyt että saisiko 36sen jollain virityksellä...

  10. #790
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    (Lihavoitu lainaajan lisäämä)

    Voi vaikka tutkia eri valmistajien kyseiseen käyttöön tekemiä kampia:

    Ekar 38T-44T,
    Shimano GRX 40T/42T
    Sram XPLR Rival, Force 40T/46T, Red 36T-50T

    Maastokäyttöön on sitten omat pienemmillä hammasluvuilla.
    Joo itse ajattelin lähinnä noita kaupasta saatavia 1x graveleita, aika lailla järjestään 38-42 ratas niissä näyttäisi olevan. Ja jos sitä vertaa tuohon huippukeveään runkoon, joka näyttää täysin xc rungolta, geo on xc:n, myydään xc:nä ja xc joustokeulalla ja suurimmillaan 36 eturattaalla (mikä saattaa olla maksimi), niin voihan tosta jotain kai päätellä?

  11. #791
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Jokainen voi päätellä ihan mitä vaan. Samoin voi myös päätellä että muistuttaako nykyiset huippu gravelpyörät maantiepyörää vai ei? Vai onko gravel kuitenkin vain käyrätankoinen hybridi? No, kyllä markkinamies keksii kohta taas jotain uutta meidän päänvaivaksi!

  12. #792
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Ja kun keksitään uusia kategorioita niin menisikö sellaiseen kuin "FlatBarMonsterGravel"? Sanahirviö ainakin.

  13. #793
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.202
    "Maastopyörä" on ihan mainio nimitys maastopyörälle.


  14. #794
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Samalla perusteella "maantiepyörä" on maantiepyörä... Mutta noilla nimillä ei kukaan osta enää mitään, ego kasvaa kun ajaa trendikkäällä pyörätyypillä.

  15. #795
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Samalla perusteella "maantiepyörä" on maantiepyörä... Mutta noilla nimillä ei kukaan osta enää mitään, ego kasvaa kun ajaa trendikkäällä pyörätyypillä.
    Ja pyöräkauppiaiden markkinamiehiäkin kovemmat egobuustaajat nimeää itse omat maastopyöransä supergraveleiksi.

  16. #796
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Just niin, seuraava vaihe on sitten jo hyper.

  17. #797
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.421
    Onko markkinoille tullut uusia FBG runkoja/pyöriä? Lähinnä jotain Canyon Roadliten tyylistä hybridiltä näyttävää kuiturunkoista mutta suuremmalla rengastilalla. Ja kohtuu hintaista. Ei siis maastopyörällä näyttäviä missä tangoa ei saa riittävän alas satulaan nähden.

    Jos gravelista esim Canyon Grizl ottaisi omaa kokoa yhden suuremman ja vaihtaisi suoran tangon (ym)? Jos emäputki on riittävän lyhyt että saa tangon sopivan alas ja standover on riittävä niin onko muita esteitä tai huomioitavia asioita?

  18. #798
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Ei taida olla varsinaisia tuolla nimikkeellä mutta kai täytyy itse mielikuvituksella modifioida. Kuinkahan leveä Roadliteen menee?
    Itsellä on nyt projektina lyhentää keula hiema lyhyemmäksi (ja keveämmäksi).
    Tuskin ajatus täällä saisi kannatusta jos hankkisi tuollaiseen maastorunkoon joka tehty about 120milliselle keulalle jonkun suhteessa lyhyemmän jäykän keulan ja saahan tankoa alas esim. jollakin vahvasti negatiivisellä kannattimella. Konstit on monet...

  19. #799
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Onko markkinoille tullut uusia FBG runkoja/pyöriä? Lähinnä jotain Canyon Roadliten tyylistä hybridiltä näyttävää kuiturunkoista mutta suuremmalla rengastilalla. Ja kohtuu hintaista. Ei siis maastopyörällä näyttäviä missä tangoa ei saa riittävän alas satulaan nähden.

    Jos gravelista esim Canyon Grizl ottaisi omaa kokoa yhden suuremman ja vaihtaisi suoran tangon (ym)? Jos emäputki on riittävän lyhyt että saa tangon sopivan alas ja standover on riittävä niin onko muita esteitä tai huomioitavia asioita?
    Ehkä liian kallis, mutta Cube sl road c:62 slt ei ole tainnut tulla mainituksi https://www.bike24.com/p2529810.html 40mm renkailla mahtuu lokarit 45mm mahtuu ilman.

  20. #800
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Eihän tuo pahan hintainen ole loppupeleissä, taitaa olla halvempi kuin Roadlite.

  21. #801
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Itsellä on nyt projektina lyhentää keula hiema lyhyemmäksi (ja keveämmäksi).
    Tuskin ajatus täällä saisi kannatusta jos hankkisi tuollaiseen maastorunkoon joka tehty about 120milliselle keulalle jonkun suhteessa lyhyemmän jäykän keulan...
    Eikös useampikin täällä ollut sitä mieltä, että tulisi parempi lyhyemmällä keulalla. Itse intit, että pitää olla ac 500 mm ja lyhyempi ei toimi, vaikka moni yritti selittää sagin vaikustusta joustokeulassa ja että loivahko mtb-geo ei välttämättä ole paras geo soralle.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #802
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti

    Jos gravelista esim Canyon Grizl ottaisi omaa kokoa yhden suuremman ja vaihtaisi suoran tangon (ym)? Jos emäputki on riittävän lyhyt että saa tangon sopivan alas ja standover on riittävä niin onko muita esteitä tai huomioitavia asioita?
    Vertaileppa geoja vaikkapa Bike insightin kautta. Grizlissä on lyhyt stemmi ja vakion olevassa tangossa älyttömän lyhyt reach. Emäputki ei ole mitenkään lyhyt kyllä. Ties vaikka menis ihan oikean kokoisenakin. Harmi kun noita ei pääse testaamaan jos ei kaverilla ole.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  23. #803
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Eihän tuo pahan hintainen ole loppupeleissä, taitaa olla halvempi kuin Roadlite.
    No joo, muoviroadlite on näköjään yli 2 ke. Cube ei kyllä osaa oikein markkinoida, brändäys hottisgraveliks ja pöhinä päälle.

    Tosta on myös alumiiniversio cube sl road pro, muovinen alkaen 9,3kg ja alumiininen 10,9 kg (valmistajan ilmoittamat).

  24. #804
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Stenu, tuo oli vain oma näkemys ja vaihtoehto, en jämähdä että täytyy olla jonkin määrätyn mittainen. Siis en "inttänyt", sanoin vaan että toimii omassa rungossa joka on tehty 120-140 milliselle keulalle. Sagin vaikutus huomioitu ja kyllä tuo soralla kuitenkin tomi selkeästi paremmin kuin esim. 460 millinen. Toisaaltaan tuo nykyinen kyllä vaihtuu hieman lyhyempään (ja kevyempään) kunhan saan yksityiskohtia selkiintymään.

    Arosusi, en kyllä ottaisi mitään runkoa suurempana, jollain muulla konstilla muokattava.

    Miklu, tanko menee vaihtoo ja stemmitkin usein vaihtokamaa...

  25. #805
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Onko markkinoille tullut uusia FBG runkoja/pyöriä? Lähinnä jotain Canyon Roadliten tyylistä hybridiltä näyttävää kuiturunkoista mutta suuremmalla rengastilalla. Ja kohtuu hintaista. Ei siis maastopyörällä näyttäviä missä tangoa ei saa riittävän alas satulaan nähden.
    Trek FX 5 ois kanssa sinnepäin, toki melkoisella brändihinnalla ja liekö emäputkikin liian pitkä https://fillarikellari.fi/tuote/trek...fitness-pyora/
    Ja miksei fx sport 4 myös.

  26. #806
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Stenu, tuo oli vain oma näkemys ja vaihtoehto, en jämähdä että täytyy olla jonkin määrätyn mittainen. Siis en "inttänyt", sanoin vaan että toimii omassa rungossa joka on tehty 120-140 milliselle keulalle. Sagin vaikutus huomioitu ja kyllä tuo soralla kuitenkin tomi selkeästi paremmin kuin esim. 460 millinen. Toisaaltaan tuo nykyinen vaihtuu hieman lyhyempää….
    Mittaapa huviksesi kulmat sen nykyisen ylimittaisen keulan kanssa. Kännykkään löytyy ihan toimivia kulmamitta-appeja.

    DV9:n geo on piirretty 100-120-milliselle keulalle. 100 mm lienee lähempänä totuutta, koska 120 mm keulan kanssa sta menee melkolailla loivaksi. 100 mm keulalla sta on 73-astetta ja hta 68,5. Nuokin ehkä n. 20% sagi huomioiden. Ei ollut mainintaa geotaulukossa.

    Mun mielestä aika sitkeästi pidit kiinni siitä, että ainoa ja oikea vaihtoehto on a-c 503 mm jäykkä keula, joka on siis sagittämättömän 100 mm joustokeulan pituinen, vaikka moni yritti kääntää sun päätä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Itselle tulossa projektiin Ritcheyn +500 A-C keula, vastannee tuollaista 100millistä joustokeulat... Saa nähdä mitä tulee, tarkoitus kuitenkin SE viimeinen pyörä...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petev Katso viesti
    Salsan pituus just 100mm joustokeulan korvaajaksi sopiva, Ritsi sopii enneminkin 120mm.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Mitään en tiiä, mut mutulla heittäisin, että joustohaarukkaa korvatessa pitäis huomioida se miten paljon joustohaarukka painuu kuskin alla ihan vaan normiajossa. Googlasin, että sag on haettu termi.

    edit: jaa joku asioista tietävä ehti väliin vahvistamaan
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Hieman eri mieltä, esim. Ibis ilmoittaa geotaulukossa 100millisen keulan pituudeksi 503mm. ja toimii mielestäni hyvin teoriatasolla. Toisessa on MRP:n 490millinen ja muuttaa kyllä kulmaa selkeästi... Toisaaltaan riippuu pitkälti rungosta, jos nykyaikaisella geolla niin pitempi ilman muuta.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petev Katso viesti
    kyllä se keula varmaan tuon 503 mm on, mutta joustokeula on sen 20% painuneena, kun kuski istuu pyörän päällä ja yleensä verrataan tuohon painuneena olevaan pituuteen jäykkää keulaa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Suora lainaus Ibiksen geometriataulukosta "100MM FORK (503.7MM AXLE TO CROWN)"...
    jne..jne…
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. #807
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^^Ja miten ne saa noista niin painavia? Itse ehkä kaipaisin persoonallisempaa vaihtoehtoa, tuo kyllä lähempänä hybridiä mutta toisaaltaan eikös todettu että gravelit ovat juuri niitä pääosin.

    ^Stenu, mitä mä niillä kulmien tiedoilla loppupeleissä teen, pyörä tuntuu mukavalta. Tuossa on esimerkkinä Nordestin https://nordestcycles.com/en/product/kutxo-ti-frame-kit monster tai vastaava maantietangolla ja omani mitat ei tuosta paljoa poikkea...

  28. #808
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Jos se tuntuu mukavalta, niin miksi olet vaihtamassa keulaa lyhyemmäksi?

    Se, että joku tommonen monster-graveli on olemassa, ei tarkoita, että se olisi jotenkin esimerkillisen toimiva konstruktio. 60 mm bb-droppi yli 2-tuumaisten (29”) renkaiden kanssa ei ole minkään mittapuun mukaan järkevä sorapyörään. Soralle hyvä keskiön korkeus on luokkaa 270-280 mm. Oikein paksujen renkaiden kanssa ehkä 5 mm vielä tuohon päälle johtuen paksumman renkaan isommasta kompressiosta matalilla paineilla.

    Kun lyhennät Ibiksen keulaa kolmisen senttiä alkaa senkin keskiö olla järkevämmällä korkeudella.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #809
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Keula mene vaihtoon aivan vaan ajankuluksi, saa speksien mukaan noin 100g painosta pois. Ei muutakaan tekemistä eikä ole mitään uutta projektia tullut mieleen.

    Ps. Ibiksen keskiö 310mm. Toisaaltaan senkään kanssa ole mitään ongelmaa löytänyt. Ajanut soralla niin monen sortin pyörillä ja kaikilla suht samalta tuntuu, kapeammilla renkailla tietenkin hieman ne täytyy ottaa huomioon.

    Vanhanliiton kuskina/kokoajana en ole niin noita mittoja koskaan seurannut ja niitä vuosien aikana tullut lisääkin mutta aina kokoamani olleet hyvinkin passeleja sille kelle ne on koottu. Pääasia että ne on sopivia ja niillä on hauska ja hyvä ajaa!

  30. #810
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Ehkä liian kallis, mutta Cube sl road c:62 slt ei ole tainnut tulla mainituksi https://www.bike24.com/p2529810.html 40mm renkailla mahtuu lokarit 45mm mahtuu ilman.
    Ei minusta hirveän kallis, normihinta 2t€.
    M on liian lyhyt ja L emäputki 175 kun 160 oletettavasti olisi max. Mutta ihan hyvä paketti jos tuollaista tarvitsee, rengastilakin iso vaikka fitness pyöränä myydäänkin.

Samanlaisia aiheita

  1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1353
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 22.02
  2. Gravel vs Cyclocross
    By narg142 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 28.03.2020, 11.03
  3. White gravel gx lite 18 vs white gravel gx pro 18
    By Jmh in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 11.12.2019, 22.01
  4. Cyclocross vai Gravel
    By Kristo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 38
    Viimeinen viesti: 19.06.2019, 10.42
  5. SUP X-Mud Gravel Disc
    By teejhoo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 07.05.2019, 17.43

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •