FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 14 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 593

Aihe: Hengittävä takki pyöräilyyn

Riippuu tietysti taskun koosta. Ei ehkä niihin, jotka eivät ole ajopaidan taskuja suurempia, mutta varmasti sellaiseen isompaan yhtenäiseen, jollainen joissakin takeissa on.

(Mielessä olivat Primaloft-liivit, jotka pakkautuvat hämmästyttävän pieneen tilaan. Mutta tuo tasku taisi tulla siihen automaattikirjoituksena...)

The Endura Pro SL Primaloft Gilet II is designed to layer over a jersey or under a jacket, keeping your core warm while allowing you to carry everything you need in its generous pockets. Designed for longer rides, it'll pack away if your jersey has large-enough pockets too.

en tiedä miksi ja yleensä samat nimmerkit ajautuu aiheesta kuin aiheesta vääntölinjalle ?. talvitakki ja talvipukeutuminen on jo muutenkin haastavaa. ja varmaan on vaikeaa saada meidät samalle viivalle, jotta vertailu sun tai mun takkiin olisi relevantti. ajatko tai hiihdätkö 150 tai 300W tehoilla, tunnin tai 4, oletko hikoileva vai kuiva tyyppi jne. muuttujia on liikaa. kun absoluuttista oikeaa ei voi olla olemassa, turhanpäiväisen kinaamisen tilalle ehdottaisin enempi informaation jakamisen ajatusta. omat kommentit tulee hikoilevalta noin 200w liikkujalta ja pitkiltä lenkeiltä. tunnin tai 2 lenkit menee varmaan millä tahansa vaatteella.

F. Kotlerburg Guest
    ^tuota koitin jo usea viesti sitten kertoa, mutta pilkallisestihan siihenkin piti erään nimimerkin tarttua.

^Ai mää vai?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Mielessä olivat Primaloft-liivit, jotka pakkautuvat hämmästyttävän pieneen tilaan.
    Ahaa, en tuollaista tuotetyyppiä tiennytkään. Joku tuollainen voisikin olla kätevä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Koot ovat italiaista racefittiä.
    Harmi, että oma vartalo on mallia Haminan mursu voimansa päivinä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    ^tuota koitin jo usea viesti sitten kertoa, mutta pilkallisestihan siihenkin piti erään nimimerkin tarttua.
    En ole yhteenkään sinun kommenttiin komentoinut pilkallisesti. Mun mielestä nuo olivat ihan fiksuja ohjeita.

Kyse oli vaan noista howerin ja nuren kommenteista, joiden mukaan kaikki missä lukee gorea on tuubaa. Ei se nyt vaan mene noin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kyse oli vaan noista howerin ja nuren kommenteista, joiden mukaan kaikki missä lukee gorea on tuubaa.
    Hevonperseenvitut.
    Jos nyt ei vieläkään ole tullut selväksi niin ihmettelin miksi talvipakkasella ja sateettomalla poutakelillä tulisi laittaa päälleen vedenpitävää goretexia (tms, vastaavaa vesitiivistä kalvoa).
    Loppu. Jatkakaa jauhamista.

^^ Kyllä se perfetto venyy, mutta vähän kropan mallista riippuen taitaa yleinen suositus olla 1-2 kokoa normaalia t-paitakokoa suurempi
    sellaista takinomaista tuosta ei oikein saa

Itse teen kylmällä ts. muutamassa plusasteessa ehkä max 2 tunnin lenkkejä. Lenkit kuntoilu/hikilenkkejä, jossa kroppa tuottaa lämpöä koko ajan.

Jos ajaisin pitempiä lenkkejä joissa vaihtelevaa sykettä ja välillä rauhallisempaa, niin valitsisin jonkin muun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Mä katoin Peltsin Lappi ohjelmaa, jossa se selitti kuinka hiihtäessä ei tarvi laittaa kuin merinoaluskerros ja kuoritakki niin hyvin tarkenee: 15 asteen pakkasessakin voi vääntää alus-välikerroksista hikeä litran verran. Kuka hlvetin kouho laittaa hiihtoreisulla selkeässä pakkaskelissä goretexiä päällensä? Luulin että Peltsi olisi asiallinen sälli?
    Goretex on vesisadekelille. Piste.
    Tähänhän vaan kommentoin, ettei ole. Kaikki mun talvitakit ovat goretexiä ja osa noista kestää tosiaan vettäkin lähes täysin. useamman tunnin lenkki menee räntäsateessa kastumatta.

Eli ne goretexit ovat oikeasti kehittyneet, kaikki eivät ole enää niitä haglöwsin muovipusseja. Saa siitä rauhassa herneet vetää, mutta noin se vaan on. Nämä toimivat kalvot mahdollistavat ajamisen kylmällä maantielläkin pakkasilla.

F. Kotlerburg Guest
    En ole yhteenkään sinun kommenttiin komentoinut pilkallisesti. Mun mielestä nuo olivat ihan fiksuja ohjeita.

Kyse oli vaan noista howerin ja nuren kommenteista, joiden mukaan kaikki missä lukee gorea on tuubaa. Ei se nyt vaan mene noin.
    Ei et se ollut sinä.

Siksi itse kirjoitinkin vedenpitävistä kalvoista. Niitä on muillakin kuin Gorella. Gore ei myöskään ole synonyymi vedenpitävälle kalvolle kuten eräät täällä luulee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Ai mää vai?
    Etkä sinäkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    ^^ Kyllä se perfetto venyy, mutta vähän kropan mallista riippuen taitaa yleinen suositus olla 1-2 kokoa normaalia t-paitakokoa suurempi
    sellaista takinomaista tuosta ei oikein saa

Itse teen kylmällä ts. muutamassa plusasteessa ehkä max 2 tunnin lenkkejä. Lenkit kuntoilu/hikilenkkejä, jossa kroppa tuottaa lämpöä koko ajan.

Jos ajaisin pitempiä lenkkejä joissa vaihtelevaa sykettä ja välillä rauhallisempaa, niin valitsisin jonkin muun.
    Tuo mun käyttämä double espresso on mainostekstienkin mukaan perfetton talviversio, eli kisatakki kylmälle kelille. Ja siltä se tuntuukin. Luulen, että aika vastaavaan tulokseen pääsisi ostamalla muutamaa numeroa liian ison perfeton ja sopivan fleecen väliin.

Monet valmistajat ovat lopettaneet noiden oikeiden talvitakkien valmistuksen. Laitoin tuosta tosiaan castellille viestäkin, eikä korvaavaa takkia ole enää edes tulossa. Onhan tuollainen monikerroksinen laadukas takki varmasti paljon kalliimpaa valmistaa ja markkinat täällä pohjoisesssa ovat rajallisia. Assoshan on ratkaissut ongelman lätkäisemällä takille 650e hintaa...

Ja jos tosiaan pääsee takkeja kaupassa hiplaamaan, niin omasta mielestäni ihan perinteinen puhallustesti toimii. Talvitakin pitää vastustaa tuntuvasti hengitystä, eli käytännössä sisäänpäin hengittäminen ei onnistu. Mutta ilman pitää kuitenkin mennä läpi puhaltamalla suht hyvin.

Maastossa voi tietysti käyttää hengittävämpääkin takkia, mutta tuon jälkeen kun ajaa vähän hionneena siirtymälle, niin paleltuminen on suht varmaa. Liivi tietysti jeesaa ja mulla onkin aina pakkasilla vähän isompi perfeton liivi takataskussa. Tuo on samaa matskua kuin perfeton syystakki ja toimii tosi hyvin tuulen blokkaajana ja lämmikkeenä.

K.Kuronen Guest
    ...Nämä toimivat kalvot mahdollistavat ajamisen kylmällä maantielläkin pakkasilla.
    Mä sanoisin mieluummin, että ne mahdollistavat ajamisen kylmässä sateessa, oli se sitten räntää tai vielä vettä. Pakkaselle en ole keksinyt kalvolle käyttöä, paitsi todella tuuliseen pakkaskeliin jo pitkään markkinoilla olleen windstopperin.

Tänään kävin vähän pyörähtämässä tiellä, jotain 4 kymppiä, päällä ei ollut kalvoa muualla, kuin päähineessä ja hanskoissa. Vanha tuulitakki palveli vallan mainiosti: hengittävyys vain paranee vuosi vuodelta. Leikkaukseltaan se saisi olla vähän istuvampi, että kosteus haihtuisi tiivistymisen sijaan kaikkialta paremmin. Paitana alla oli joku keskipaksu Polartec-materiaalista tehty aluspaita.

Näillä pikkupakkasilla kosteus pysyy takin kankaassa nesteenä, mutta kovemmilla pakkasilla aluskerroksen ollessa paksumpi hiki jäätyy takin sisäpintaan, josta sen lyhyellä pysähdyksellä ravistella pois.

Hevonperseenvitut.
    Jos nyt ei vieläkään ole tullut selväksi niin ihmettelin miksi talvipakkasella ja sateettomalla poutakelillä tulisi laittaa päälleen vedenpitävää goretexia (tms, vastaavaa vesitiivistä kalvoa).
    Loppu. Jatkakaa jauhamista.
    Kerrotko jotain syitä miksei voi laittaa koska Gore-Tex EI ole pelkästään sadeasu. Kuulisin aiheesta jotain muuta kun pinttyneen mielipiteen että goret on ainoastaan sadeasuja.
    Kylätason pyöräilijä

Itse olen vetänyt viimeiset 15 talvea gore-tex takilla ja alla paksu fleece. Olenko aina pyöräillyt väärin?

K.Kuronen Guest
    Usko kalvon autuaaksi tekevään voimaan on siinä määrin suurta, että kalvottomia, mutta muutoin talveen sopivia on hankala löytää. Jos ei ole kalvoa, niin valmistaja on varoiksi lääppinyt kankaan sisäpintaan uretaania.

Tästähän tämä mun kommenttini lähti:

Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg
    Sitä mieltä oon, että kaikenmaailman Goretexit sun muut vedenpitävät kalvot on talvikäytössä aika tuhoontuomittuja.

Olin ikäänkuin melkein samaa mieltä Kötlerburg, mutta ilmeisesti väärällä tavalla.
    "Gore ei myöskään ole synonyymi vedenpitävälle kalvolle kuten eräät täällä luulee."

Joo-joo-joo-joo.
    Ei ole Goretex pelkästään VEDENPITÄVÄ kalvomtsku, ei ole ei ole ei ole. On tullut nyt selväksi, että ko. tuotemerkki pitää sisällään myös muunlaisilla ominaisuuksilla varustettuja kalvoja.

Keskityin tuohon vedenpitävään Kburgia mukaillen ja yleistin sen ihan vitun väärin saatanan tyhmästi sanaan Goretex.
    se goretex kun alkaa olla yleissana vedenpitäville kalvoille niinku vanhanajan rautasänky oli heteka.

Jos tosiaan unohdetaan vesisateet niin itse ajoin usean vuoden työmatkat talvisin Lidlin laadukkailla, noin 25€:n hintaisilla tuulisuojatuilla softshell tyypisillä takeilla ja alle hieman lisää pakkasen mukaan ja en ainakaan pakkaskeleillä mitään kummempia kalvoja kaivannut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Itse olen vetänyt viimeiset 15 talvea gore-tex takilla ja alla paksu fleece. Olenko aina pyöräillyt väärin?
    Mistä kukaan sitä voisi tietää? Ja jos olisit kokeillut jotain muuta ja havainnut sen verrattomasti paremmaksi, saattaisit ehkä olla itse sitä mieltä.

PS Mutta se mikä todella ihmetyttäsi minua olisi se että olisit ajanut kaikki 15 talvea samalla kombinaatiolla, säästä ja lämpötilasta riippumatta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Pilkallisuutta ei kommentissani ollut tippaakaan. Minun maailmassani "kaikella ystävyydellä" tarkoittaa juuri sitä mitä se tarkoittaa.

Minusta siihenastinen keskustelu oli ollut nimenomaan informaation jakamista eikä kinaamista tai väännön aiheiden hakemista - ja sellaisena se on minusta jatkunutkin. Kukaan ei ole myöskään pyrkinyt asettuman niin sanotusti keskustelun tai sitä käyneiden yläpuolelle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koheltaja Katso viesti
    Kerrotko jotain syitä miksei voi laittaa koska Gore-Tex EI ole pelkästään sadeasu. Kuulisin aiheesta jotain muuta kun pinttyneen mielipiteen että goret on ainoastaan sadeasuja.
    Semmoista mielipidettä Hower ei tainnut esittää, vaikka esittikin mielipiteensä sen verran epäselvästi että niinkin sen saattoi ymmärtää. Mutta omasta mielestään Hower puhui koko ajan vain ja ainostaan niin sanotusta alkuperäisestä Gore-Texistä, jonka päällimmäinen ominaisuus on nimenomaan se "guaranteed waterproof protection".

Se on sitten kokonaan toinen juttu että Gore-Texillä on muitakin materiaaleja, joista osa tarjoaa varsin hyvääkin suojaa sateelta, mutta joita Gore-Tex itsekin neuvoo valitsemaan silloiin kun haetaan ensisijaisesti tuulensuojaa ja "performance" tai "breathability" ovat tärkeitä.

Kolmas juttu on sitten se että alkuperäinen Gore-Texkin on kehittynyt aikojen saatossa ja waterproof Gore-Texkin voi toimia ja siihen voi pukeutua, vaikkei sataisikaan. Mutta eivät ne silti ole paras valinta Gore-Texin valikoimasta tehokkaaseen aktiiviliikuntaan, jossa hikoillaan ja mennään pitempään tauotta.

Väärässä olin, kuten Kotlerburg myös "Sitä mieltä oon, että kaikenmaailman Goretexit sun muut vedenpitävät kalvot on talvikäytössä aika tuhoontuomittuja."

Oikeastihan Gore toimi pakkasella parhaiten, kesäkumaalla se on ihan paska:

"Kun takin sisällä on kosteaa ja lämmintä, pyrkii kosteus luonnostaan kohti viileämpää ja kuivempaa ilmaa kalvon huokosten läpi.
    Niinpä kalvovaatteet hengittävät parhaiten kylmissä ja kuivissa oloissa liikkuessa – esimerkiksi pakkassäillä hiihdellessä. Kun ilmankosteus takin ulkopuolella lähestyy takin sisäpuolta, myös hengittävyys heikkenee"
    https://www.camu.fi/blog/opas-vedenp...in-hankintaan/

Nyt nostan rehdisti käden pystyyn virheen merkiksi! Vai onko tuo Kburgin lapa?

K.Kuronen Guest
    Väärässä olin, kuten Kotlerburg myös "Sitä mieltä oon, että kaikenmaailman Goretexit sun muut vedenpitävät kalvot on talvikäytössä aika tuhoontuomittuja."

Oikeastihan Gore toimi pakkasella parhaiten, kesäkumaalla se on ihan paska:

"Kun takin sisällä on kosteaa ja lämmintä, pyrkii kosteus luonnostaan kohti viileämpää ja kuivempaa ilmaa kalvon huokosten läpi.
    Niinpä kalvovaatteet hengittävät parhaiten kylmissä ja kuivissa oloissa liikkuessa – esimerkiksi pakkassäillä hiihdellessä. Kun ilmankosteus takin ulkopuolella lähestyy takin sisäpuolta, myös hengittävyys heikkenee"
    https://www.camu.fi/blog/opas-vedenp...in-hankintaan/
    ...
    Mä käännän tämän siten, että pitääkö olla kalvo, että hiki haihtuu pakkasella? Eikö sama kuivassa ilmassa tapahtuva höyryn siirtyminen päde suuremmassa määrin myös muutoinkin paremmin hengittävään materiaaliin?

Itse asiassa sateella kalvotakki toimii heikoimmin, mutta on mielestäni ainoa toimiva ratkaisu sateella, sillä perinteinen sadeasu ei hengitä ollenkaan.

Ei tää niin vakavaa ole, rättejähän nää vaan on

Kesähelteillä kokemusta Gore-Texeistä moottorikurapyörien kanssa ja hengittävyys loppuu hyvin nopeasti jos aletaan ajamaan aktiivisemmin esimerkiksi metsäteitä, helteellä yhtä helvettiä vaikka kaikki tuuletukset on auki.
    Kylätason pyöräilijä

Gore-Tex brandin alle kuuluu nykyisin kaksi tuoteperhettä.

Gore-Tex vedenpitävät tuotteet
    - Gore-Tex, se alkuperäinen teknologia
    - Gore-Tex Pro, hengittävämpi ja kestävämpi kuin Gore-Tex
    - Gore-Tex Paclite ja Paclite Plus, kevyet ja helposti pakattavat
    - Gore-Tex Active, erittäin hengittävä ja kevyin
    - Gore-Tex Shakedry, kevyt ja hengittävin

Gore-Tex tuulenpitävät tuotteet
    - Gore-Tex Inifinium, tuulenpitävä, hengittävä ja joustava kangas. Gore-Tex Windstopperin korvaaja.

Vauhdikkaampaan ajoon näistä yleisemmin käytetyt taitavat olla Infinium, Shakedry ja Active. Lisäksi vaatteiden valmistajilla voi olla kankaista omia versioitaan. Esim. Castellilla on käytössä Infiniumista ainakin kahta eri versiota, joustavampi 203 ja yksinoikeudella käytetty harjattu 205. Windstopperista on ymmärtääkseni valmistettu kahta versiota, X-Lite ja X-Lite Plus (esim. Castelli Gabba2 takki). Jos Gore-Tex -kankaan DWR käsittely on kulunut niin sade kastelee kankaan ja takki tuntuu hikoiluttavalta.

Em. huomioiden ei ole ihme että Gore-Texistä puhuttaessa menee usein puurot ja vellit sekaisin.

Kilpailevista tuotteista Polartec Neoshell on mainospuheiden mukaan maailman hengittävin vedenpitävä materiaali, ja sen lisäksi kevyt, kestävä, joustava, tuulenpitävä ja mukava. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, mutta mielellään kuulisi kokemuksia tästäkin.
    The older I get the faster I was

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mä käännän tämän siten, että pitääkö olla kalvo, että hiki haihtuu pakkasella? Eikö sama kuivassa ilmassa tapahtuva höyryn siirtyminen päde suuremmassa määrin myös muutoinkin paremmin hengittävään materiaaliin?
    Nimenomaan sitä voi kysyä.
    Mutta jos gorea haluaa ylistää niin parhaiten hengittävyys toimii pakkasella.

Sohaisenpa omani nyt tähän väliin.

Viime talvi meni kaikennäköisillä aluspaitayhdistelmillä, joiden päällä pidin Goren Paclite/Active G3-takkia (en muista kumpi niistä). Ohut kuin mikä, enkä pystynyt erityisesti kehumaan hengittävyyttä. Juuri sen takia sitä toki käytinkin, koska koin sen pitävän viimaa ja tuulta paremmin kuin muut ratkaisut. Kylmähän se oli, mutta kaksi kerrosta (joskus joku synteettinen t-paita lisäksi) lämmintä aluspaitaa sitten ratkaisi sen ongelman.

Ostin juuri Castelli Alpha 2:n mikä olisi tarkoitus korkata keskiviikkona, kun omat työmatkailut taas jatkuu pyöräillen.

GoreTex versiosta xxxxx on siis nyt siirrytty Infiniumiin. Toivottavasti toimii kuten toivon. Odotan innolla ja mielenkiinnolla.

Muita hankintoja kylkeen oli myös Laken Mx-146 ja Polare 3. Nyt jos ongelmat on ratkaistu rahalla, niin onpas helppoa. Tarkoitus olisi tykittää niillä sitten seuraavat vuodet.

Gore Active ja tuo Infinium. Ilmoitetaanko niistä jotenkin numeroilla se hengittävyys? Ja osaako joku sanoa kuinka ne vertautuu vanhaan Windstopperiin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ei offaria: mulla on talvityömatkojen luottotakkina ollut monta vuotta 7Mesh Freeflow. Se on ohut tuulitakki, jossa on Alpha-vuori rintamustassa, hartioissa ja hihojen etureunassa. Ei paina mitään ja pakkautuu pieneen tilaan. Vanha väri on keltainen, joten näkyykin kaupunkiliikenteessä.

Freeflow on erikoinen takki, koska se oikeasti hengittää hyvin, mutta siitä huolimatta se pitää mun työmatkan mittaisen (n. 30-40) min sateen ulkona. Jopa sellaisessa tarttuvassa räntäsateessa alla olevat vaatteet pysyy kuivina. Ja se siis toimii edelleeen, vaikka se on pesty noin ziljoona kertaa. Ja siinä ei siis ole minkäänlaista kalvoa eli se hengittää kuin mikä tahansa hyvin hengittävä tuulitakki.

Sadekelien lenkkitakiksi siitä ei ole, koska pidempi yhtäjaksoinen sade tulee läpi ja omaan makuuni se on lenkkitakiksi aavistuksen lepattava, mutta talvikelien mtb-tuulitakkina voisin kuvitella sen toimivan loistavasti.
    Kaiken tän väännön joukkoon lainaus pari sivua sitten: toi Freeflowhan vaikuttaa tosi asialliselta speksien ja asiakaskommenttien perusteella. Olis aika passeli suurimpaan osaan keleistä, joissa tulee takki päällä maastossa ajettua. Itse en oikein takkia tarvitse, ennen kuin lämpötila menee alle +10. Sitä ennen pärjää hyvin tekninen pitkähihainen + lyhythihainen -kombolla. Toki riippuu, onko kovin tuulista, mutta poluilla harvoin on. Sitten, kun pakkanen menee selkeästi yli -10:n asteen, niin sitten harrastetaan jotain muuta. Ainoo vaan, että toi näyttää kovin maantiehenkiseltä, mut pytyisköhän sen kanssa elää?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •