Mulla on työmatkakrossarissa 38-piikkinen: käyttötarkoituksen mukaan valittu. Isompikin mahtuisi ja jos se palaisi lenkkikäyttöön, niin sellaisen siihen vaihtaisin.
Mulle välitykset määrittää käyttötarkoitus.
Itse en enää näillä vuosilla välitä että onko välitykset pienempiä kuin "tosikuskeilla" ja kun kelloa vastaan ei aja niin ei ole mitään merkitystä, ainoastaan että on hauskaa!
Itse en tykännyt koko Sramin tekniikasta ja myin Canyonin pois ennen eturattaan vaihtoa. Jos joskus uuden gravelin ostan niin se pitää olla Shimpan osilla.
Benny, alkaa ainakin 1x systeemeissä spider harvinaisempi ja muutenkin DM on käytännöllisempi kunhan vaan niiden standardi viidakko olisi vähäisempää.
Itsellä XX1:n kammet ja myös 34:n DM ratas joten jos sinulla hyväksytään graveliin niin varmaan myös minun FlatBarGraveliin?
Ohiampuja, itse taas vahvasti SRAM kuski ja en voi edes kuvitella muilla ajavani mutten silti sinua tuomitse ;-)
^ Kiitos ja kumarrus! Itsellä iän mukana ei ole enää pienintäkään halua tunkata kisavälityksillä, kylläkin miettinyt että saisiko 36sen jollain virityksellä...
Joo itse ajattelin lähinnä noita kaupasta saatavia 1x graveleita, aika lailla järjestään 38-42 ratas niissä näyttäisi olevan. Ja jos sitä vertaa tuohon huippukeveään runkoon, joka näyttää täysin xc rungolta, geo on xc:n, myydään xc:nä ja xc joustokeulalla ja suurimmillaan 36 eturattaalla (mikä saattaa olla maksimi), niin voihan tosta jotain kai päätellä?
^Jokainen voi päätellä ihan mitä vaan. Samoin voi myös päätellä että muistuttaako nykyiset huippu gravelpyörät maantiepyörää vai ei? Vai onko gravel kuitenkin vain käyrätankoinen hybridi? No, kyllä markkinamies keksii kohta taas jotain uutta meidän päänvaivaksi!
Ja kun keksitään uusia kategorioita niin menisikö sellaiseen kuin "FlatBarMonsterGravel"? Sanahirviö ainakin.
"Maastopyörä" on ihan mainio nimitys maastopyörälle.
^Samalla perusteella "maantiepyörä" on maantiepyörä... Mutta noilla nimillä ei kukaan osta enää mitään, ego kasvaa kun ajaa trendikkäällä pyörätyypillä.
Just niin, seuraava vaihe on sitten jo hyper.
Onko markkinoille tullut uusia FBG runkoja/pyöriä? Lähinnä jotain Canyon Roadliten tyylistä hybridiltä näyttävää kuiturunkoista mutta suuremmalla rengastilalla. Ja kohtuu hintaista. Ei siis maastopyörällä näyttäviä missä tangoa ei saa riittävän alas satulaan nähden.
Jos gravelista esim Canyon Grizl ottaisi omaa kokoa yhden suuremman ja vaihtaisi suoran tangon (ym)? Jos emäputki on riittävän lyhyt että saa tangon sopivan alas ja standover on riittävä niin onko muita esteitä tai huomioitavia asioita?
Ei taida olla varsinaisia tuolla nimikkeellä mutta kai täytyy itse mielikuvituksella modifioida. Kuinkahan leveä Roadliteen menee?
Itsellä on nyt projektina lyhentää keula hiema lyhyemmäksi (ja keveämmäksi).
Tuskin ajatus täällä saisi kannatusta jos hankkisi tuollaiseen maastorunkoon joka tehty about 120milliselle keulalle jonkun suhteessa lyhyemmän jäykän keulan ja saahan tankoa alas esim. jollakin vahvasti negatiivisellä kannattimella. Konstit on monet...
Ehkä liian kallis, mutta Cube sl road c:62 slt ei ole tainnut tulla mainituksi https://www.bike24.com/p2529810.html 40mm renkailla mahtuu lokarit 45mm mahtuu ilman.
^Eihän tuo pahan hintainen ole loppupeleissä, taitaa olla halvempi kuin Roadlite.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Stenu, tuo oli vain oma näkemys ja vaihtoehto, en jämähdä että täytyy olla jonkin määrätyn mittainen. Siis en "inttänyt", sanoin vaan että toimii omassa rungossa joka on tehty 120-140 milliselle keulalle. Sagin vaikutus huomioitu ja kyllä tuo soralla kuitenkin tomi selkeästi paremmin kuin esim. 460 millinen. Toisaaltaan tuo nykyinen kyllä vaihtuu hieman lyhyempään (ja kevyempään) kunhan saan yksityiskohtia selkiintymään.
Arosusi, en kyllä ottaisi mitään runkoa suurempana, jollain muulla konstilla muokattava.
Miklu, tanko menee vaihtoo ja stemmitkin usein vaihtokamaa...
Trek FX 5 ois kanssa sinnepäin, toki melkoisella brändihinnalla ja liekö emäputkikin liian pitkä https://fillarikellari.fi/tuote/trek...fitness-pyora/
Ja miksei fx sport 4 myös.
Mittaapa huviksesi kulmat sen nykyisen ylimittaisen keulan kanssa. Kännykkään löytyy ihan toimivia kulmamitta-appeja.
DV9:n geo on piirretty 100-120-milliselle keulalle. 100 mm lienee lähempänä totuutta, koska 120 mm keulan kanssa sta menee melkolailla loivaksi. 100 mm keulalla sta on 73-astetta ja hta 68,5. Nuokin ehkä n. 20% sagi huomioiden. Ei ollut mainintaa geotaulukossa.
Mun mielestä aika sitkeästi pidit kiinni siitä, että ainoa ja oikea vaihtoehto on a-c 503 mm jäykkä keula, joka on siis sagittämättömän 100 mm joustokeulan pituinen, vaikka moni yritti kääntää sun päätä.
jne..jne…
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^^Ja miten ne saa noista niin painavia? Itse ehkä kaipaisin persoonallisempaa vaihtoehtoa, tuo kyllä lähempänä hybridiä mutta toisaaltaan eikös todettu että gravelit ovat juuri niitä pääosin.
^Stenu, mitä mä niillä kulmien tiedoilla loppupeleissä teen, pyörä tuntuu mukavalta. Tuossa on esimerkkinä Nordestin https://nordestcycles.com/en/product/kutxo-ti-frame-kit monster tai vastaava maantietangolla ja omani mitat ei tuosta paljoa poikkea...
Jos se tuntuu mukavalta, niin miksi olet vaihtamassa keulaa lyhyemmäksi?
Se, että joku tommonen monster-graveli on olemassa, ei tarkoita, että se olisi jotenkin esimerkillisen toimiva konstruktio. 60 mm bb-droppi yli 2-tuumaisten (29”) renkaiden kanssa ei ole minkään mittapuun mukaan järkevä sorapyörään. Soralle hyvä keskiön korkeus on luokkaa 270-280 mm. Oikein paksujen renkaiden kanssa ehkä 5 mm vielä tuohon päälle johtuen paksumman renkaan isommasta kompressiosta matalilla paineilla.
Kun lyhennät Ibiksen keulaa kolmisen senttiä alkaa senkin keskiö olla järkevämmällä korkeudella.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Keula mene vaihtoon aivan vaan ajankuluksi, saa speksien mukaan noin 100g painosta pois. Ei muutakaan tekemistä eikä ole mitään uutta projektia tullut mieleen.
Ps. Ibiksen keskiö 310mm. Toisaaltaan senkään kanssa ole mitään ongelmaa löytänyt. Ajanut soralla niin monen sortin pyörillä ja kaikilla suht samalta tuntuu, kapeammilla renkailla tietenkin hieman ne täytyy ottaa huomioon.
Vanhanliiton kuskina/kokoajana en ole niin noita mittoja koskaan seurannut ja niitä vuosien aikana tullut lisääkin mutta aina kokoamani olleet hyvinkin passeleja sille kelle ne on koottu. Pääasia että ne on sopivia ja niillä on hauska ja hyvä ajaa!
Kirjanmerkit