Yritä saada talvikunnossapito yhteystiedot, että voi lähettää palautteeen suoraan sinne ja ehkä myös soittaa. Ei taida kyllä siitäkään mitään hyötyä olle. Tekevät silloin kun huvittaa jos sittenkään.
Yritä saada talvikunnossapito yhteystiedot, että voi lähettää palautteeen suoraan sinne ja ehkä myös soittaa. Ei taida kyllä siitäkään mitään hyötyä olle. Tekevät silloin kun huvittaa jos sittenkään.
Itse tuppaan olemaan harjasuolausta vastaan, koska aika harvassa on ne kerrat, kun harjasuolattua reittiä pääsee perille asti, aina on sirtymät molemmissa päissä joissa on sitten enemmän tai vähemmän lunta tai jäätä, joka vaatii talvikelpoiset renkaat.
Espoossa suolattiin viime viikolla (?) mutta sitten taisi jo suola loppua tältä talvelta. Yllättäen ei taideta sepelöidä joitain väyliä jos tuon tekstin oikein ymmärrän ja osittain siltä on käytännössäkin näyttänyt tänä talvena joka on ollut lievä positiivinen yllätys aurauksen suhteen poislukien tuota viimeistä vähän jäänyttä loskakerrosta
https://www.espoo.fi/fi/uutiset/2022...-talvella-2023
Kalusto oli varattuna muualle, joten toimenpiteet myöhästyivät. Priorisointikysymys.
Viime talvenakin olisi ollut paljon vähemmän haastavaa, jos toimenpiteet olisi tehty oikea-aikaisesti. Muutama peräkkäinen lumisateen tuoma kerros olisi ollut aikaa poistaa ja vesisade oli tiedossa viikkoa ennen. Vesisateen jälkeinen pakkanen sitten teki toimenpiteet toivottomiksi.
Harjasuolaus on tosiaan kaksipiippuinen juttu. Mun työmatka länärin vartta ytimeen on sellainen että en tarvitse edes talvirenkaita mummopyörääni ja harjasuolaus osaltaan mahdollistaa sen. Myös mun reitillä on kylläkin pari kohtaa jossa on jäätä tai sohjoa, mutta niissä kohdissa tarvittaessa vaikka talutan. Sitä en kyllä tajua miksi parempi kunnossapito on päätetty laittaa länärin pohjois- eikä eteläpuolen kelville. Tuulet kuitenkin puhaltaa pääasiassa etelän/lounaan puolelta ja on paljon mukavampaa hengittää puhdasta meri-ilmaa kuin länärin saasteita. Juuri nyt on pakko ajaa sitä pohjoispuolta kun eteläpuoli on varsinkin Koivusaaressa järkyttävässä kunnossa. Sopivalla pohjoisen puoleisella tuulella kuten tänäänkin se on ihan ok.
Joo sen kokeiluvuoden ajan käytettiin kaliumformiaattia keskustan baanalla. Se on ihan kauheeta tavaraa. Tietyin rajauksin sen korroosiovaikutukset on suolaa pahemmat ja kun sitä kulkeutui kenkien pohjissa sisälle, niin sotki mm. meidän liiketilan lattiat, niin että niitä jälkiä ei meinannut saada pois.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Hyvä!
Ihanan vähän.
Olisitko valmis tarvittaessa hankkimaan talvirenkaat vai siirtyisitkö muihin kulkutapoihin jos suolaus lopetettaisiin?
En aio hankkia talvirenkaita. Mulle pyöräilyssä tärkeintä on helppous ja nopeus. Jos menisi liikaa säätämiseksi varusteiden kanssa, niin sitten annan olla ja menen julkisilla. Jos suolaus lopetettaisiin niin menisin kuitenkin pyörällä aina silloin kun auraus olisi hyvin hoidettu. Tavallisilla 47mm mummopyrän renkailla pärjää mun reitillä aina paitsi sohjossa. Väylän hoito pitäisi ajoittaa niin että kun tamppaatunut lumi ei enää kanna vaan menee sohjoksi, niin sohjo aurataan pois. Harjasuolaus taas toimii hyvin kun on liukasta. Eikö kunnossapidon menetelmiä voisi vaihdella tilanteen vaatimalla tavalla sen sijaan että aina vaan joko harjasuolataan tai vaan aurataan tai vaan ei tehdä yhtään mitään...
Tämä. Paasikivi totesi aikanaan, tosin hieman eri kontekstissa, että maantieteelle emme voi mitään. Mielestäni tähän seikkaan voidaan varautua, mutta nyt sitten yllättäen olosuhteet ovatkin ongelma. Ei ole ollut monena lumitalvena aiemmin. Mutta asia on kohta kunnossa jahka viesti menee kunnossapidolle. Annetaan pari päivää.
^Eikö se sanonut, että maantielle emme voi mitään. Vai oliko se Helsingin kaupungin kunnossapito-osasto?
Mun kestovalituksenaihe: hiihtäminen, ladut ja hiihtäjät. Jostain syystä latujen aukaisuun riittää kalustoa ja porukkaa yöllisen lumimyräkänkin jälkeen. Mutta ehkä se on helpompaa, kun ei tarvitse huolehtia muuta kuin siitä ladusta.
No VB, sehän on MOLEMMILLA puolilla.. jäi vaan niin vahva jälki aivoihin tuossa Matinkylän jälkeen märällä asvaltolla ajellessa. Eikä kyllä olisi uskonut tuolta Keilaniemen nurkilta että siellä jotain kunnossapitoa olisi ollut tässä joskus.
Pahoittelut sinne Westendiin.
Tuo suolaus on kyllä aivan saatanasta. Eilen juoksulenkillä* isoilla kelveillä oli sohjokerros, joka teki matkanteosta hidasta ja vaikeaa ja vielä vaikeampaa se oli fillareille. Parhatita olivat kuivana pysyneet ulkoilutiet, jotka olivat tamppautuneet koviksi. Suola sitten sotkee vaatteet ja ruostuttaa pyörän.
*juosten, koska en ole saanut aikaiseksi laittaa nastoja vielä fillariin.
A Gentleman will walk but never run
Sielllä Espoossa ajelin viime viikolla. Kehä l oli suolattu siitä Tapiolaan menevän tien risteyksestä (missä on S-bensa-asema) turun moottoritielle saakka.
Tänään ajelin kehä l:stä Kannelmäestä Malmille ja näytti kun sitäkin olisi suolattu Yhdyskunnantieltä Vantaanjoelle. Senhän ei pitänyt olla olla suolauksen piirissä käsittääkseni. Ne alihankkijat kyllä tekevät varmaan miten sattuu. Joku täällä viime talvena puhui urakkarajasta eli urakoitsija siinä kohtaa vaihtuu. Huonompaa oli taas niinkuin viime vuonna hoito Pukinmäenkaaresta Malmin suuntaan. Kyllä se ihan ajettavassa kunnossa oli mutta vaihtelu työn laadussa oli suurta.
Jep. Eilen oli ihan pärssettä juosta "hoidetuilla" kelveillä. Mutta en tiedä onko esim. Tapaninkyläntien kelvi suolattu vai onko se sulanut muuten vaan.
Mutta enivei, aavistin tulevan oikein ja siksi suuntasin lenkkini joenvarren ulkoiluväylille.
Tänään oli jonkun verran aurattu sohjoa pois. Mutta nyt kun taas pakastuu, niin tiedetään, missä jamassa auraamattomat kelvit kohta ovat.
Vaikka tuo suolan kylväminen on ihan älytöntä, niin tuli jotenkin ymmärretty olo aiempia kommentteja luettuani. En selkeästi ole ainoa ketä tuo järjetön touhu vi***aa.
Jossain haastattelussa Helsingin kaupungin edustaja taisi todeta, että ainoastaan kalliimmilla pyörillä ajavat valittavat suolauksesta. En pysty ymmärtämään miksei halpa pyörä kärsi samalla tavalla sen suolan aiheuttamasta korroosiosta. 2020-luvulla luulisi, että Helsingin kaupunki ymmärtäisi myös tuollaisen suolan levittämisen aiheuttamat paikalliset vaikutukset kasvistolle ja eliöstölle.
Täällä joku muukin kommentoi jo, mutta itsellekin on noussut esiin tosi huonosti aurattuja keskeisiä pyöräreittejä. Saa nähdä missä kunnossa ne ovat huomenna aamusta, kun renkaan uria täynnä oleva loskasohjo on jäätynyt. En odota innolla.
Täysin samaa mieltä. Etenkään vanhalla teräsrunkoisella perintöpyörällä en uskalla ajella suolatuilla teillä. Talvipyöräilyssä parasta on lumi, joka tuo vähän lisää valoa tähän pimeään aikaan. Miten ankeaa onkaan silloin nähdä vain mustaa suolaharjattua asfalttia edessään.
Tulisi huomattavasti halvemmaksi, jos harjasuolauksen sijaan aurattaisiin pyörätiet huolella. Samalla rahalla voisi pitää paljon suuremman verkoston samanlaisessa kunnossa kuin keskuspuiston reitti, joka on todella hyvin huollettu vuodesta toiseen.
Itsekin muistan lukeneeni tuollaista ja on tosiaan merkillinen kommentti. Onko kalliimmilla pyörillä ajavien mielipide asiasta jollain tapaa vähempiarvoinen kuin Sardoilla ja Madisoneillla yms. ajavien?
On samantapaista väheksyntää kuin vaikkapa "ainoastaan [persut/lihavat/kaljut/maalaiset/kitkarenkailla ajavat/romanikerjäläiset/radio novan kuuntelijat/jne] ajattelevat tuolla tapaa, voidaan jättää huomioimatta"
Mikä muuten mahtaa olla "kallis" tässä tapauksessa; riittääkö tonni?
Samaa epäilen kuin jalkkis, ettei halpiksilla ajajat välitä tai edes kiinnitä huomiota asiaan.
Joku riippumaton taho saisi järjestää asiasta mielipidekyselyn. Kysyttäisiin kuitenkin ainoastaan heiltä ketkä talvella pyöräilevät, ei jalankulkijoilta tai autoilijoilta. Siten, että tavikset ja harrastajat olisivat käyttäjäryhmänä edustettuna. Ideologiset järjestöt tai muut vaikuttajatahot eivät saisi osallistua kyselyn laatimiseen tai olla yliedustettuna vastauksissa.
Kyllä minä demokratiaan taivun, jos enemmistö haluaa suolausta niin kaipa sitten. Kysyttäisiin asiasta kuitenkin muiltakin kuin siltä yhdeltä suolausta kannattavalta järjestöltä.
Olen ennenkin sanonut, mutta sanon taas että itseäni suolauksessa eniten ****ttaa se kun suolauksella tehdään kivoina kuivina pakkaspäivinäkin väylille kurakeli.
Mitähän jos ajoradat hoidettaisiin siten, että siellä voisi ajaa vain tonnin katiskalla?
Suolauksesta vielä: en myöskään usko, että esimerkiksi koiranomistajat ovat kovin iloisia siitä. Koirista nyt puhumattakaan.
Koirien palvelijat kertovat sen aina mediassa kun hoksataan kysyä. Koirat itse vaikenevat.
Viime talvena jokin taloyhtiö(?) Katajanokalla käytti sellaista myrkkyä touhussa, että koiratkin älähtivät kärsiessään. Hesari tuosta uutisoi muutamaan otteeseen.
EDIT: etsinpä linkinkin https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...008450197.html
Kun aloittelin (vähäistä) talvipyöräpyöräilyäni joitain vuosia sitten, niin eipä käynyt suolaus ja sen vaikutukset mielessäkään. Todennäköisesti edustan ainakin isoa ellei jopa valtaosaa talvipyöräilljoistä?
Täällä (aktiivisemmin ja "tietoisemmin" harrastavien) fillarifoorumilla pyöräilystä kun ei aukea kansan keskimääräinen taso...
Jos ja kun sellainen 50 vuotias mankeli napsahtaa puhkiruostuneena jostain kriittisestä paikasta poikki ja joku kuolee, niin ei siinä varmaan ruveta osoittelemaan suolausta syylliseksi.
Vähän yllätyin, kun luin "harjahiekoituksen" olevan turkulainen keksintö. Kokeilun on tarkoitus laajeta vuosittain uusille reiteille. Tuosta on enimmäkseen itellä ihan myönteiset kokemukset. Jos ajelee paljon keskustan läpi, niin siellä on sitten suolattu vyöhyke, jota on aika vaikea vältellä.
![]()
Todennäköisesti edustat ainakin siinä mielessä, että talvipyöräily on vähäistä.
Luultavasti se meneekin niin, että harjasuolaus palvelee parhaiten lähellä harjasuolattujen väylien varrella asuvia satunnaistalvipyöräilijöitä, jotka silloin tällöin hyppäävät pyörän päälle talvellakin silloin, kun keli on kiva. Eniten siitä kärsii sellaiset talvipyöräilijät, joille polkupyörä on ensisijainen liikkumisväline myös talvella, jotka eivät asu harjasuolattujen reittien varrella ja jotka yrittävät hoitaa päivittäisen liikkumistarpeensa pyörällä joka kelissä.
Jälkimmäiselle joukolle tulee talvipyöräilykilometrejä määrällisesti eniten ja myös niissä keleissä, kun se suolainen loskapaska leviää joka paikkaan ja siksi suolan pyörää kuluttava vaikutus korostuu heillä eniten. Poliittisessa keskustelussa näiden pyöräilijöiden kritiikki on kuitenkin helpoin jättää huomioimatta, koska he pyöräilevät joka tapauksessa. He sovittavat välineensä ja varusteensa vallitsevan tilanteen mukaan oli se mikä hyvänsä, joten heidän tarpeidensa huomioiminen tai huomioimatta jättäminen ei vaikuta tilastoihin.
Tilastoissa näkyy se, miten satunnaistalvipyöräilijät käyttävät pyöriään. Sen osoittaa jo se, että talvipyöräilyn määrä korreloi täysin sen kanssa, että millaiset talvikelit sattuu olemaan.
Suolasta puhuttaessa ainoa asia ei toki ole sen korroosiovaikutus, vaan se, että tekeekö suolaaminen talvipyöräilystä houkuttelevampaa. Minusta parasta talvipyöräilyä on hyvin auratulla lumisella väylällä pyöräileminen. Nastarenkailla ropistelua suolatulla, mustalla, pimeällä ja märällä väylällä en pidä erityisen houkuttelevana.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jos lämpötila sahaa jäätymisen puolin ja toisin (eteläsuomi talvella), niin eikö tämmöiset kiinteät ja valkeat pakatut lumibaanat ensin muutu loskaksi ja sen jälkeen umpijäisiksi perunapelloiksi? Oulun korkeudella toki on mahdollista ylläpitää valkeita kelvejä ihan vaan ajamalla aura-autolla se tasaiseksi.
Jos se polanne aurataan riittävän matalaksi, niin plussalla se sulaa kokonaan pois. Nythän stadissa pyöräteitä hoidetaan jollain työntölevyllä varustetuilla ruohonleikkureilla, jotka tasaavat lumikerroksen ja jättävät sen 10cm polanteen. Lisäksi sitä sulavaa polannetta voisi myös aurata kun menee plussalle, eikä odottaa että uutta lunta sataa päälle ennen kuin aurat saadaan liikkeelle.
Kirjanmerkit