Juu, olihan tänään osa kelveistä huikeassa kunnossa. Mutta suurin osa sitten täysin hoitamattomia.
Tren tien varsi ja kehä3 suht huonoja.
Juu, olihan tänään osa kelveistä huikeassa kunnossa. Mutta suurin osa sitten täysin hoitamattomia.
Tren tien varsi ja kehä3 suht huonoja.
Teillä on sentään lunta siellä etelässä.
Jos tarkoitat Kontulantien kelviä, niin se kuuluu edelleen tehostetun talvihoidon pyöräreitteihin, mutta toisin kuin viime vuonna ei harjasuolattaviin vaan tehostetusti aurattaviin.
(Ilmeisesti meidän tulisi kiittää tästä Ukrainan sotaa, jonka seurauksena liuossuolan saatavuus on heikentynyt ja pyöräteiden talvisuolausta joudutaan tänä talvena säännöstelemään, kuten Helsingin Uutiset reilu viikko sitten kertoi.)
Pakko on jonnekin päästä avautumaan. Reilu viikko ollut Helsinki & Espoo -akselilla lunta ja päivittäisenä työmatkapyöräilijänä tuli oma mitta jo täyteen. Ajan siis pääosin priorioiduilla talvihoidon reiteillä tai muilla kaupunkien pääväylillä. Ensimmäiset päivät lumentulon jälkeen sai kärsiä hoitamattomista, huonosti hoidetuista tai jopa ajoradalta auratuista lumista lähes kaikilla pyöräteillä. Loppuviikosta sitä suolaliuosta oli valitettavasti löytynyt, vaikka sen toimitusongelmia etukäteen varoiteltiin. Pari päivää suolamössössä ajettuani, voimansiirto aivan ruosteessa. Koko pyörä muutenkin sulatusliuoksella kuorrutetun ruskean kerroksen peitossa. Myös kengät ja housujen lahkeet ovat värjäytyneet hivenen.
Luulisi, että 2020-luvulla ajattelevat ihmiset ymmärtäisivät kuinka haitallista tuo suolauksen vaikutukset ympäristölle ja sen käyttäjille ovat. Olin eilen pyörällä lenkillä Espoossa vain auratuilla reiteillä. Mielestäni niillä oli paljon mukavampi ajaa kuin suolamössössä (tai suolalla lumesta vapaaksi saadulla asfaltilla). Ilman nastoja ja kuviota renkaissa ei kuitenkaan Helsingissä pärjää, niin miksi silti tuota suolaa viitsitään levittää tienkäyttäjien kiusaksi?
Aloitin tänä syksynä talvipyöräilyn.Pyöränä on vanha hybridi kapeilla renkailla mikä leikkaa hyvin lunta.
Minua ei niinkään haittaa kevyenliikenteen väylällä oleva lumi vaan isomman tien pientareella oleva lumi. Kevyen liikenteen väylällä on tilaa horjahtaa tai jopa kaatua, mutta autojen vieressä ei ole ja pimeässä ei aina näekään mitä uria tai lumipaakkuja pientareella on. Myös asvaltin reuna vaanii kivasti lumen alla eli tarkkana pitää olla. No täytyisi ostaa tehokkaampi valo.
Saako autojen urissa ajaa, jos tien pientareella on (omasta mielestä) liian paljon lunta? Se on kylläkin aikamoista mutkittelua, kun välillä pitää kääntää lumiselle pientareelle, mutta pientare on joskus auraamaton. Kyseisellä tiellä on nopeusrajoitus 50 - 80 km/h ja suurimmalta osin ei valaistusta. Onneksi ei tarvitse ajaa kuin reilu 14 km päivässä tuota osuutta. Kevyenliikenteen väylä on siihen verrattuna ihan luksusherkkua.
Kaikki ne kelvit missä tänään ajoin Meltsi-Vuokki-Aurinkolahti -huudeilla oli nätisti ajettu ja ilman suolaa. Vuosaaren sataman huitteilla oli kyllä kelvit märät, mutta suola saattaa tulla ajoradalta.
Vapaasti muistellen TLL sanoo ’… niin lähellä oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista…’. Omasta mielestäni useimmiten on turvallista juuri siinä oikeassa rengasurassa. Yleisen elämänkokemuksen ( tjsp se lainkin tuntema termi on) mukaan ajamista keskellä kaistaa tai tietä ei voitane pitää turvallisena.
—
Elämä on kuolemista
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Muistuttakaas minua olenko aivan väärässä. Minusta pääkaupunkiseudulla (pääsääntöisesti stadissa ja Vantaalla liikkuvana) KLVen auraustilanne pääsääntöisesti parani aina viime talveen asti. Eli että viime talvena muistan pyöräilyyn liittyvän kohtuutonta kiroilua ja olosuhteiden manaamista. Muistelen miettineeni ajaessani ns. priorisoidulla pätkällä Malmilla, että miten helvetin huonossa kunnossa ne alemman luokan väylät mahtaa olla. Tilanne on alkanut näyttää jälleen huolestuttavalta, kun sohjo saa maata väylällä päiväkausia. Viikonlopuksi on sitten luvassa lämpötilan laskua.
^minusta muistelet oikein.
Tänään ajaminen oli kyllä melkein pelkkää kiemurtelua sohjossa, ei sitä lunta paljon tullut yön aikana, mutta sitäkään ei saatu pois. Otantaa oli mm. Suurtarilantiellä, kehä lll, kehä l. Tammistossa missä on ne ruokamarketit oli kelvi aurattu. Siinä pystyi ihan kelvollisesti ajamaan. Liikkeellä olin iltapäivällä. Lämpötila on kyllä tuolle sohjon muodustekselle otollinen. Niinkuin Isä nitro sanoi viikonloppuna kun viilenee, niin sitten on jo todella vaarallista.
Osa teistä on paljasta asfalttia ja osa aurattu niin päin persettä että sohjokerros vetää eturengasta koko ajan poikittain. Vedin aamulla pannut yhteen alamäkeen kun eturengas lähti sohjon mukaan, ihan helvetisti vaarallisempaa kuin sepelittömät tiet. Jos olis tullut henkilö tai kalustovaurioita olisin hakenut korvauksia kunnossapidon laiminlyönnistä ja laatustandardien valvomatta jättämisestä, samat tiet vuodesta toiseen karseassa kunnossa. Renkaan jäljistä näki että muutkin oli vetänyt sohjossa ojaan. Miten se auraaminen voi olla niin vaikeaa että tän talven 10cm kokonaislumi saa tiet tohon kuntoon?
Tunnelma kuva Herttoniemestä. Samaa sävyä on koko matkan Kulosaari-Herttoniemi välillä. Onko tämä nyt sitä taikasotkua joka sulattaa jään ja ketjut?![]()
^ Eikö tuo ole jo ympäristön saastuttamista, kun koneet valuttavat öljyt väylille. Noita vanoja on näkynyt muuallakin. Väri on kyllä hieno.
^ Siis sitä suolaliuosta vai?
Sitä sitä. Kaikki käytetty aine ei ole teknisesti ottaen "suolaa" vaan on muitakin, jopa kovemmilla pakkasilla toimivia. Saadaan kurakeli aikaa silloinkin.
Liukkaudentorjuntaan käytetyistä aineista keskusteltiin täällä foorumilla vuosia sitten kun koko paska alkoi ja Helsingin sivuilta noista ainakin silloin löytyi tietoa.
Kukaan muu tuota suolausta ei taida kaivata kuin HePo ry.
Liuossuolaa, joo. Laitetaan tähän taas se kartta, jonka avulla voi päätellä onko mahdollista välttää niitä harjasuolattuja väyliä.
Kalsiumkloridia, jota käytetään myös pölynsidontaan.
^olikos Espoosta vastaava? Linkitä sekin tähän sopivasti kun siinä nyt olet.
Vai niin, mulla on aukko tiedoissa. Luulin sen olevan pelkkää suolaa joka on sitten nesteytetty. Näin jossain jossain uutisessa toissapäivänä, kun joku esitteli ajoradan suolausautoa jossa se nesteytetään juuri ennen kuin se levitetään tielle. Esittelijä otti siitä auton suolaussysteemin päältä suolanmurusen ja laittoi suuhunsa ja sanoi: "kai tätä voi syödäkin".
En minäkään sitä suolausta ole kannattanut koskaan. Kun nyt vaan auraisivat lumet pois. Tosin sitä suolaa tulee sinne kelveille, jotka menevät ajoradan vieressä, vaikka niitä ei suolattaisikaan ajoradalta autojen roiskuttamana
Kiitos kartasta Opulus. Ei kyllä ollut eilen tehostetetusta aurauksesta tietoakaan Oulunkylä - Malmi reitillä vaikka kartassa sitä kehuttiinkin.
Sulatusaineita on aika monta eri reseptiä:
https://www.kiinteistolehti.fi/tm-ve...-ekologisuutta
Mulle ei tuo harjasuolaus - eritoten rutiininomaisena toimenpiteenä - mene jakeluun, että kuka sitä aidosti haluaa. Itse pidän pyöräni kaukana noista väylistä, jos vain pystyn.
Harjasuolauksen kanssa meni mielestäni niin, että joskus silloin muutamia vuosia sitten, kun kokeiluun ryhdyttiin, oli Hesassa pari "Tukholma-talvea" putkeen ja sen seurauksena tappajasepelin kylvämisestä paljaalle asfaltille seurannut valitus kovimmillaan. Joidenkin tahojen mielestä harjasuolaus vaikutti hyvältä idealta, koska noina talvina liukkauden torjunta oli suurempi ongelma kuin lumen poisto.
Sen jälkeen tulleet talvet ovatkin osoittaneet, että Hesan talvet ei välttämättä olekaan lumettomia, ennemmin päin vastoin, ja harjasuolaus on osoittautunut kalliiksi tavaksi toteuttaa talvikunnossapito. Jostain syystä jotkut tahot kuitenkin jäivät kiinni siihen ajatukseen, että Hesassa pitäisi olla "kesänomaiset" pyöräilyolosuhteet ympäri vuoden mahdollisimman laajalti ja alunperin testiverkostona alkanut kokeilu on laajentenut pysyväksi priorioistujen väylien verkostoksi. Seuraava on mutua, mutta kuvittelisin, että laajentuessaan se verkosto syö talvikunnossapidon resursseja muualta, jonka seurauksen kunnossapito priorisoidun verkoston ulkopuolella pikkuhiljaa pakosti kärsii ja siten priorisoitu verkosto myös eriarvoistaa talvipyöräilijöitä.
Siitä huolimatta joillain tahoilla on vahva tarve harjasuolauksen puolestapuhumiseen. Menneinä talvina medioissa on aika-ajoin rummutettu pääasiassa harjasuolauksen ihanuudesta ja lähes poikkeuksetta sen hatoista on vaiettu. Minun näppituntuma on kuitenkin se, että talvipyöräilijöiden enemmistö, ei pidä siitä, että kevareilla käytetään suolaa. Harjauksessa ei sinällään tietenkään ole mitään pahaa, mutta joko Hesan kelit tai sitten harjasuolauksen toteutustapa täällä on sellainen, että harjaamisesta huolimatta väyliä on myäs suolattava päivittäin. Lumen poistoon harjaaminen on hidasta ja tehotonta. Tietyllä tapaa ikävintä harjasuolakiokeilussa oli se, että se ikäänkuin antoi luvan suolan käytölle kevareilla ja pikkuhiljaa suolaaminen on yleistynyt priorisoidun verkoston ulkopuolellakin.
Onneksi itse asun sellaisessa sijainnissa, että suurimman osan työmatkaa pystyn suurimman osaa talvea kulkemaan ulkoiluviraston kunnossapitämiä väyliä pitkin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Onko jossain statistiikkaa siitä mitä maksaa per metri Helsingissä pyöräteiden kunnossapito? Uskallan väittää että hinta on niin kova että jollain 15 vuoden kuluilla tehtäisiin vilkkaimmille pyöräteille kevyt kate.
Noitahan on tehty jo maailmalla kun urbaanista tilasta etsitään aurinkopaneeleille tilaa niin saadaan tuplahyöty. Tosin meidän olosuhteissa pitäisi olla tuubimuotoinen ratkaisu eikä vain pelkkä sadekatto.
![]()
Kirjoitin aamusta stadin palautepalstalle:
Oikeastaan koko matka Pohjois-baanalta aina Vantaalle asti KLV oli enempi vähempi vaikeasti pyörällä ajettavissa to 30.11. illalla. Ennusteiden mukaan tuo sohjo tulee jäätymään mahdollisesti jo tänään ellei sitä aurata pois. Ja siitähän vasta riemu syntyy. Viime talvena aurauksen taso suorastaan romahti edellisvuosien erittäin hyvästä tilanteesta. Julkisuudessa stadi haluaa olla pyöräily-ystävällinen. Toivoisin sen olevan sitä myös todellisuudessa eikä pelkästään retoriikassa. Nimimerkillä päivittäin pyöräilevä
Vähän liiioittelin: en pyöräile ihan päivittäin. Mutta minulle vastattiin varsin pian:
Kiitos viestistäsi. Laitoin viestisi talvikunnossapidolle tason parantamiseksi. Viime talvi oli todella haastava kunnossapidolle. Taitaa olla tämä pohjoinen sijaintimme tulevaisuudessakin haastava.
Mitäs vastaan?
Talvi yllätti kaupungin?
Kirjanmerkit