Sohaisen nyt kaikella uhallakin tähän... on täysin totta, ettei viskositeetti vaikuta mitään simmien toimintaan. Ovat vain lautasjousia ja taipuvat suhteessa paine-eroon. Paine-eron aiheuttaa tälli, mikä yrittää mäntää liikuttaa tällin mukaisella nopeudella.
Mutta... se paljonko painehäviötä syntyy virtauksen vaikutuksesta on aina lähes yhtä suuri kuin paine-ero. Häviöön taas vaikuttaa viskositeetti ja virtausnopeus: ahtaissa väleissä aina enemmän kuin väljissä.
Riippuu siis todella paljon vaimentimen toteutustavasta vaikuttaako viskositeetti paljon - vai vain nimellisesti. Simmipakan vastustaman virtausreitin kautta pinta-ala on yleensä nopeilla iskuilla runsas. Mutta jos, mikä etenkin paluupuolella on (valitettavan) yleistä, virtauksen edessä on ennen simmipakkaa esiasteena pikkiriikkiset männän virtaustiet kuristamassa virtausta ja nielemässä paine-eroa pakan yli, viskositeetin vaikutus kasvaa melkoisesti.
Samaan tapaan viskositeetin muutos tuntuu low speed säädöllä kontrolloitavissa ohivirtausteissä. Tämä on todettavissa kaikissa neulalla säädetyissä vaimentimissa, kelien kylmetessä öljyn VI vaikuttaa sitä enemmän säätöön mitä lähempänä kiinni -asentoa säätö on.
Koska en näitä viimeisiä RS vaimentimia yksityiskohtaisesti tunne, en osaa tähän ottaa tämän täsmällisemmin kantaa. Mutta juurikin em. syistä itselleni valikoitui taakse Super Deluxe Ultimate Coil RCT - ei RC2T.