Pari päivää on Tampesterissa näkynyt jo sepeliä. Kertaakaan ei ole vielä tyhjentynyt renkaat alapuolelta. Huh. Uhmaan kohtaloa ja kuljen ilman rengasvehkeitä kunnes käy hassusti.
Pari päivää on Tampesterissa näkynyt jo sepeliä. Kertaakaan ei ole vielä tyhjentynyt renkaat alapuolelta. Huh. Uhmaan kohtaloa ja kuljen ilman rengasvehkeitä kunnes käy hassusti.
Tikkurilasta kun Keravalle radanvartta pikin mennään niin ihan Keravan päässä oli sepeliä aamulla. Takaisin päin tullessa illalla oli sepelit Keravalta Korsoon. Loppumatka Pohjois-Helsinkiin oli puhdas asfaltti. Kumit pysyi ehjänä. Viikonloppuksi luvattu lunta joten Continental contact spiket menee alle.
jormakalevi muokkasi tätä : 18.11.2022 at 10.08
^ Ok, kiitos. Toivottavasti tänään ei ole vielä kylvetty Hki-Vantaan ympäristöön sepeliä, jotta huomenna ei tartte kiroilla täällä lenkin jälkeen.
Miten joku gravelrengas kuten contin terra trail selviää tubeleksena tästä tielle kylvettävästä paskasta? Tuleeko renkaasta niin reikäjuustoa ettei litku enää paikkaile. Ei jaksais millään kilon traktorin renkailla vääntää pitävällä asfaltilla josta sekä pito että ajomukavuus on pilattu sormenpään kokoisilla murkuloilla kun menee myös vauhti, eikä maantienakilla pysty kun puhki vartin välein. Joku gravelrengas voisi olla välimalli.
Olihan Tampereella äly liukas keli mutta onneksi ehdittiin vetään terävä murske autotietä myöten kun nekin meni jäähän.. tommosen puolen sentin lumi on petollista ja tekee liikkumisen vaaralliseksi
Talvella on lunta ja jäätä. Talvesta kesän tekeminen on pirun vaikeaa ja kallista.
Voi *nustappiEnsimmäinen päivä työmatkaa tuolla sepelimatolla ja heti rengasrikko. Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa, sitä ei voi kiertää -harrasta tässä nyt hyötyliikuntaa
Ajoradallakaan ei viitsi polkea, kun joku on levittänyt ruokasuolat sinne.
Ehdotan, että hiekoitukseen ja suolaukseen menevillä rahoilla ostettaisiinkin jokaiselle suomalaiselle nastakengät ja pyöräilijöille nastarenkaat.
Kiitos ja anteeksi.
^ juu, pitäisi päteä. Kyllä mä silti mieluummin valitsisin pääsyn perille ehjillä renkailla, kun jonkun viisi euroa rikkoutuneesta sisurista. Eli jättäisivät nyt edes pyörätiet ja -kaistat koskematta vaikka keskustan jalkakäytävät olisikin pakko tappajasepelöidä.
^, ^^Moneen kertaan koeponnistettu Helsingissä eikä ole mennyt läpi
Yllättäen Espoossa ei tullut vastaan sepeliä kuin alikulussa ja aurattukin oli kohtuullisesti niillä paikoin kun gravelilla metsistä väylille poikkesin.
Eilen ajelin Pasilassa, Haagoissa, kehä l:n kelvillä, missään ei ollut sepeliä, lunta kylläkin. Ehkä sepeli oli sitten lumen alla. Lumen poisto vaan ei ollut toteutunut. En kyllä sitä odottanutkaan melkein parhaasti tomivalta kaupungilta.
Käpylästä Pasilaan menvää baanaa tosin harjattiin. Tämä kaikki tapahtui ennen klo 14.
kannattaa siirtyä tubeless -renkaisiin etenkin talven tullen. Litku paikkaa hyvin kaikenlaiset pienet kivenpuhkaisemat.rikkoutuneesta sisurista
Minä olen tätä väläytellyt useaankin otteeseen. Melkein voi laskematta arvata että jos valtio tuottaisi (tuotattaisi?) kaikille halukkaille yhden parin sellaisia nasta- sandaaleita jotka saa kenkien päälle vs koko valtion hiekoittamis- ja suolaamiskulut niin halvemmaksi tulisi. Pyöräilyn näkökulmasta nyt meillä on nimenomaan pk-seudulla tappajasepeliä ja suolalitkua mitkä kummatkaan ei pääsääntöisesti toimi ja samaa hulluutta jatketaan koska joku laki määrää kunnossapitovelvollisuudesta. Ei ihan optimi tilanne.
Kannattaa kuitenkin tulla vähän ulos tästä pyöräilykuplasta. Perberistä se sepeli on, mutta ilman sitä tulee vammautunutta porukkaa taajama-alueilla ja tuo maksaa paljon enemmän kuin se yksi puhjennut terra speedi.
Eli laittaa vaan taas ne mara-mammuttit alle ja jurskuttelee läpi talven. Helpommalla pääsee, kun myöntää hävinneensä tämän sodan.
Jep jep Continental contact spiket löin eilen alle. Näillä pari talvea ajanut ilman rengasrikkoja, eikä 37-622 ole kovin raskaskaan ajella. Edessä 240 nastaa ja takana 120. Eniten ottaa kupoliin jos sitä lunta ja jäätä ei ole niin silti sitä sepeliä joka paikassa. Varsinkin keväällä kun joutuu ajelmaan talvikumeilla sulalla asfaltilla kun ei uskalla kesäkumeja alle laitttaa rengasrikon vaaran vuoksi.
Kaverisi on se yksi prosentti.
Kävin tarkastamassa vauriot. 5 mm pitkä viilto läpi ulkorenkaasta sisuriin asti. Jos litku tuon paikkaa, niin siirryn heti siihen. Vanteen sisällä luki high pressure rim tape, joten ne saattaisivat jopa olla litkuyhteensopivat.
Vaikka tämä kommentti ei minulle ollutkaan, niin huutelen silti täältä pyöräily-, yksityisautoilu, julkinen liikenne-, kävely- ja potkukelkkailukuplastani. Tuo viimeksi mainittu ei muuten onnistu enää juuri missää sepelin takia. Muksuna potkukelkalla tuli käytyä kavereilla ja koulussa. Mutta siis tämä holhousyhteiskunta sallii sähköskuutit keskustoissa, mutta ei uskalla jättää levittämättä terävää sepeliä pyöräteille, vaikka ei olisi liukastakaan. Varmaan tietyissä paikoissa liukkaudentorjunta on järkevää, niin ei tule niitä lonkkamurtumia niin paljon, mutta niin kauan kun tällä on talvella pakkasta kaatumisia ei saada lopetettua. Se on kyllä totta, että ei tämä tule tästä järkevämmäksi muuttumaan. Täällä suljetaan pyöräteitäkin talveksi, kun ei kai kukaan nyt fillaroi kuin kesäkelillä
Vanha Pirkanmaalainen sanonta on, että "Näytä minulle pistosuojatut renkaat, niin mitä näytän sepelin, joka menee niistä läpi"![]()
Nin ei tuolla nykyään paljon pulkkaakaan vedetä kun pitävä pakkaslumikin sotketaaan paksuuun sepeliin. Joskus nähnyt kuinka joku vetänyt kakaroitaan tatti otsassa sepeliä pitkin, tarviihan siinä kenkiin tietenkin enemmän pitoa silloin kun pulkka ei luista mihinkään.
Niin tuohan ei oikeasti ole edes huono idea, se sepelin heittäminen lumen sekaan siis.
Nyt kun siinä pitävän pakkaslumen päällä on sitä sepeliä, niin se jää sinne lumen sisään. Seuraavan vesisateen jälkeen lumi muuttuu kiintojääksi ja se sepeli nousee sieltä jään seasta esille.
Tänään meni 17km työmatka ilman rengasrikkoa. 10 minuuttia meni matkaan enempi aikaa talvirenkailla talvikelissä, pirun paljon mutta onhan sitä aikaa. Onneksi voi käydä työaikana suihkussa ja huilailla kahvin ja somen äärellä. Lounaan jälkeen jos hieman töitä katselisi ja ajelisi kotiinNostan kyllä heille hattua jotka fyysistä työtä jaksavat tehdä työmatkapyöräillyn jälkeen.
Kirjanmerkit