GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 227 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 127 177 217 225 226 227 228 229 237 277 327 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.781 - 6.810 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6781
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.545
    ^Mulla on cyclossa nyt Shimanon takakiekko kun Campasta meni vapaaratas, vaihtaja Centaur ja toimi kyllä ihan ok mutta nyt ei oikein vaihda pienemmälle rattaalle, mahtaako olla jousi tms mennyt

  2. #6782
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    10sp ei kyllä oikein voi toimia kunnolla. Jos säätää keskellä kohdilleen on reunoilla jo aika paljon heittoa.

    11sp shimano/campa on jo paljon lähempänä, varmaankin toimii ok. Ja jos 11sp campaan laittaa shimanon maastokiekon taakse, niin toimii hyvin...

  3. #6783
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    92
    Tekisi mieli vaihtaa vuoden 2019 Kona Woohon taaksekin edestä tuttu pikalinkku taka-akseliin niin nopeuttaisi takarenkaan irrottamista, pakan putsausta ja jarrupalojen "uunittamista" ulinan poistamiseksi aina silloin tällöin. Osaisiko kukaan neuvoa minkä kokoista lähtisi etsimään? Toki saahan tuon purettua ja mittailtuakin, mutta ei ole nämä osat kovinkaan tuttuja.

    Tässä vielä itse poljin: https://konaworld.com/archive/2019/wo.cfm

  4. #6784
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Aika pienen homman vuoksi moista etsit. Kylläkin löytyy läpiakseleita helpostikin avattavia...

  5. #6785
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    92
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Aika pienen homman vuoksi moista etsit. Kylläkin löytyy läpiakseleita helpostikin avattavia...
    Vakiomallissa kun vaan on sellainen pienen pieni kuusiokoloruuvi, joka kaikkien erinäisten huoltotoimenpiteiden jälkeen alkaa olla hieman nylppääntynyt kuten vastakappaleen pehmeät kierteetkin.
    Tarkkoja mittoja vaan ajattelin täältä varmistaa, jotta löytyisi suoraan sopiva, jos sattuu jollain tietoa olemaan. Suosituksia otetaan vastaan juu.

    Mutta jos ei niin kaiketi vaan irrotan taka-akselin, mittaan sen halkaisijan ja pituus määrittyy kaiketi "suoran" osuuden perusteella?

  6. #6786
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.240
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Etuajo-oikeus Katso viesti
    Vakiomallissa kun vaan on sellainen pienen pieni kuusiokoloruuvi, joka kaikkien erinäisten huoltotoimenpiteiden jälkeen alkaa olla hieman nylppääntynyt kuten vastakappaleen pehmeät kierteetkin.
    Tarkkoja mittoja vaan ajattelin täältä varmistaa, jotta löytyisi suoraan sopiva, jos sattuu jollain tietoa olemaan. Suosituksia otetaan vastaan juu.

    Mutta jos ei niin kaiketi vaan irrotan taka-akselin, mittaan sen halkaisijan ja pituus määrittyy kaiketi "suoran" osuuden perusteella?
    Aika monessa paikassa akselin mitat ovat samat kuin tässä linikissä: https://www.tritoncycles.co.uk/compo...ru-axle-p29126

    Features:

    • Frame Spacing: 197x12mm
    • Total Length: 225.5mm
    • Thread Pitch: 1.75mm
    • Includes axle nuts x2 w 1.75mm & 1.5mm thread pitch


    En sitten tiedä mistä pikalunkun löytäisi.

  7. #6787
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    ^^Lukeeko siinä akselissa mitään? Siis irrotettuna ja puhdistettuna siellä kierteettömällä osuudella keskellä.

  8. #6788
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Etuajo-oikeus Katso viesti
    Vakiomallissa kun vaan on sellainen pienen pieni kuusiokoloruuvi, joka kaikkien erinäisten huoltotoimenpiteiden jälkeen alkaa olla hieman nylppääntynyt kuten vastakappaleen pehmeät kierteetkin.
    Tarkkoja mittoja vaan ajattelin täältä varmistaa, jotta löytyisi suoraan sopiva, jos sattuu jollain tietoa olemaan. Suosituksia otetaan vastaan juu.

    Mutta jos ei niin kaiketi vaan irrotan taka-akselin, mittaan sen halkaisijan ja pituus määrittyy kaiketi "suoran" osuuden perusteella?
    Sitten varmaat tarviit myös sen mutterin, joten voisiko joku Konan jälleenmyyjä auttaa, Bikeshop?

    Kierteen noususta voi löytää kahta näkemystä: vanhemmissa 1.75 mm ja uudemmissa 1.5 mm.

  9. #6789
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    92
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Sitten varmaat tarviit myös sen mutterin, joten voisiko joku Konan jälleenmyyjä auttaa, Bikeshop?

    Kierteen noususta voi löytää kahta näkemystä: vanhemmissa 1.75 mm ja uudemmissa 1.5 mm.
    Otin taka-akselin irti ja tälläinen numerosarja siinä on: 18F1QR52E-12-225.5-P1.5-14.

    Mahtaako 12 olla halkaisija, 225.5 pituus, P1.5 kierteen nousu ja 14 ehkä kierteen pituus?

    Ja juu kunhan selviää mitä oikein edes olen etsimässä niin voisin kysyä Bikeshopista, josta tämän alunperin ostinkin.

  10. #6790
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Varmaan joo. Pitch on nousu englanniksi.

  11. #6791
    Deore 11 s takapakka heiluu hieman. Kokeilin kiristää, mutta ei vaikuta olevan löysällä. Mikähän vikana? Alkukesästä ostettu Cuben sähkäri joten ei vielä ihan ikäloppu.

  12. #6792
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskissa Katso viesti
    Deore 11 s takapakka heiluu hieman. Kokeilin kiristää, mutta ei vaikuta olevan löysällä. Mikähän vikana? Alkukesästä ostettu Cuben sähkäri joten ei vielä ihan ikäloppu.
    Vaparin laakurit? Vaparin runko löysästi paikallaan navassa? Riippuu toki navan rakenteesta. Akseli poikki?

  13. #6793
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskissa Katso viesti
    Deore 11 s takapakka heiluu hieman. Kokeilin kiristää, mutta ei vaikuta olevan löysällä. Mikähän vikana? Alkukesästä ostettu Cuben sähkäri joten ei vielä ihan ikäloppu.
    Vapaaratas loppu.

  14. #6794
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Mulla on samanlaista omassa uudessa maasturissa. Joku peruspska Formulan napa, missä vapari ruuvataan napaan sisäpuolelta.
    Ääntää vähän ja on pientä löysää liikettä vaparin rungossa/kasetissa.

    Ridemoren huollossa tsekkasivat ja palauttivat samassa kunnossa, on kuulemma ominaisuus ja on kaikki samanlaisia. Olihan sillä jo melkein 200km ajettuna.

    Peruskuraa odotinkin noilta navoilta, mutta toi on jo aika härskiä paskaa.

  15. #6795
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Vapaarattaan laakerointi on omansa ja sen merkitys vähäisempi kuin navan. Toimii vain rullatessa, mutta napaan kiinnitarttuminen vedon alkaessa on se homma.
    Kaikki tapaamani vapaarattaat "lonksuneet" jonkin verran. Pakka sitten taas on kiristettävä vapariin riittävän kireälle.
    Luulenpa tuon pienen liikkeen olevan harmiton ja jopa ominaisuudeksi tulkittava.

  16. #6796
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Juu, useassa (Shimanon) pakassa olematon klappi saattaa olla. Joskus miettinyt että korjaako hieman ketjulinjaa?

  17. #6797
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Jumankekka nure. Pakassa ei saa olla mitään klappia.

    Jos vaparissa on klappia, niin se on vaan huonoa suunnittelua tai laakerit ovat sököt.

    Yhdet omat Mavicin kiekot ovat jollain muoviholkkivirityksillä ja noissa olen klappia huomannut. Se on oikeastikkin ominaisuus. Noihinkin oli olemassa korjaus, jolla vapari saadaan kunnolliseksi.

  18. #6798
    Kiitoksia. Mielenkiintoinen ominaisuus, näytti aika huolestuttavalta. Omassa pyörässä on Novatekin navat ja tuntui että siinä pakka ei heilu. En tosin ottanut kiekkoa irti ja kokeillut kunnolla.

  19. #6799
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kannattaa myös huomioida asennus. Eli jos ostaa road vapaarattaalla olevan kiekon, niin MTB pakka vaatii sen spacerin pakan alle. Jos tuo ei ole paikallaan, niin pakasta tulee sellainen uiva.

  20. #6800
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskissa Katso viesti
    Kiitoksia. Mielenkiintoinen ominaisuus, näytti aika huolestuttavalta. Omassa pyörässä on Novatekin navat ja tuntui että siinä pakka ei heilu. En tosin ottanut kiekkoa irti ja kokeillut kunnolla.
    Novatecin vaparit/navat ovat kunnollisilla konelaakereilla, kuten lähes kaikki uudemmat. Noissa ei ole mitään ylimääräistä klappia.

    Kannattaa purkaa se vapari ja katsoa miltä näyttää ja mistä klappi tulee.

  21. #6801
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Siis itselle tuo oli ylipäätään yllätys että se vapari/laakeri -kokonaisuus ei mennyt samantien vaihtoon, vaan jossain on muka ominaisuutena.
    itsellä ollut erilaisia vapareita Campalta, Eastonilta, DT:ltä, Zippiltä, Crankbrothersilta jne, ja yhdessäkään ei ole ollut klappia. Vahvasti sitä mieltä että klappi vaparissa on vähintään vika suunnittelussa eikä ominaisuus.

    Tuolle omalle klonksuvalle jo mietin korjaukseksi napata vaikka racefacen kiekot hi5:n tarjouksesta.

  22. #6802
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    92
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Etuajo-oikeus Katso viesti
    Otin taka-akselin irti ja tälläinen numerosarja siinä on: 18F1QR52E-12-225.5-P1.5-14.

    Mahtaako 12 olla halkaisija, 225.5 pituus, P1.5 kierteen nousu ja 14 ehkä kierteen pituus?

    Ja juu kunhan selviää mitä oikein edes olen etsimässä niin voisin kysyä Bikeshopista, josta tämän alunperin ostinkin.
    Onkohan nämä olevinaan harvinaisiakin osia kun yrittänyt etsiskellä sopivaa monestakin eri puljusta ja kaikissa tuntuu olevan aivan eri kokoja.
    Tämä lähimpänä:
    https://www.worldwidecyclery.com/pro...m12x1-50-black

    Axle Diameter (mm) 12
    Over Locknut (mm) 197
    Overall Length (mm) 229
    Thread Length (mm) 20
    Thread Pitch 1.5

    Kierteen ylimääräinen pituus tuskin haittaa, mutta mitenhän tuo over locknut ja kokonaispituus?
    Hintakin on sen verran suolainen etten kyllä ikimaailmassa maksa tuollaisesta metalliputkesta +70€.

  23. #6803
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    On noissa vapareissakin ollut kasausvikaa ihan tehtaaltakin. Nimeämainitsemattomalla sähköpyörämerkillä, joka alkaa H-kirjaimella ja on ruotsalainen mm. moottorisahoja valmistava yritys, oli kasauksesa sellainen pieni fiba, että sitä pkan alle tullutta prikkaa ei joko ollut tai se oli liian matala pitääkseen pakan paikallaan. Kaikki kokeilemani vapari-pakkakombot olivat samanlaisia. Korjasivat oletettavasti laittamalla prikan alle.
    Joo ja ei ole sähköpyöräketju, pahoittelen. Oli vaan antaa niin hyvä käytännön esimerkki.
    Mutta jos väljyys on alkanut vasta myöhemmin, niin sitten tuo mahdollisuus voitaneen sulkea pois.

  24. #6804
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin, tuo on just se road vapari mtb pakalla.

  25. #6805
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Nii tuo tietty kannattaa tarkistaa. Omassa tapuksessa väljää tuntuu vaparin rungossa kun irrottaa pakan.
    Kai siinä pakassa olisi päittäisvälystäkin väärällä vaparilla?

  26. #6806
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    ^^Voi hyvin olla. En tiedä.

  27. #6807
    Laitoin videon heiluvasta takapakasta myyjälle. Kysyivät jos voin viedä paikalliseen pyöräliikkeeseen korjattavaksi. Lueskelin kansainvälisiltä foorumeilta että tuossa Tx-505 navan vapaarattaassa on ollut vikaa muillakin. Ilmeisesti huono erä tullut Shimanolta. Ja halvinta kuraa.

  28. #6808
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    143
    Minulla on pyörässä SRAM Guide R -hydrauliset levyjarrut. Kun ensimmäisen kerran piti vaihtaa jarrupalat ko. pyörään, jouduin turvautumaan pyöräliikkeen apuun, koska en saanut painettua mäntiä takaisin sisälle. Liikkeessä asia oli hoidettu niin, että oli päästetty hiukan jarrunestettä pois. Nyt olisi taas aika vaihtaa jarrupalat, ja tilanne on sama - männät eivät mene kauniisti sisään kuten toisessa pyörässäni. Mistä sitä nestettä jarruihin kertyy?

  29. #6809
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    92
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tipitii Katso viesti
    Minulla on pyörässä SRAM Guide R -hydrauliset levyjarrut. Kun ensimmäisen kerran piti vaihtaa jarrupalat ko. pyörään, jouduin turvautumaan pyöräliikkeen apuun, koska en saanut painettua mäntiä takaisin sisälle. Liikkeessä asia oli hoidettu niin, että oli päästetty hiukan jarrunestettä pois. Nyt olisi taas aika vaihtaa jarrupalat, ja tilanne on sama - männät eivät mene kauniisti sisään kuten toisessa pyörässäni. Mistä sitä nestettä jarruihin kertyy?
    Itselläkin hydrauliset levyjarrut ja olen vaan ruuvarilla ym. vaan painanut männät takaisin sisään jos ulos tulevat. Youtubestakin löytyy varmaan hyviä videoita ennen kuin alkaa lisäämään voimaa.

  30. #6810
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Kannattaa olla varovainen ettei vahingoita sylintereitä tms...

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •