No onneksi kokemusta on sentään kaikista pyöristä ja pyöräilystä, vaikka ajaminen ei huvitakaan.
No onneksi kokemusta on sentään kaikista pyöristä ja pyöräilystä, vaikka ajaminen ei huvitakaan.
Noh noh.
Eiköhän meillä kaikilla ole oikeus harrastaa just sopivaksi katsomallamme tavalla.
Kotler, sanoinko ettei huvita, en vaan viitsi kaikilla keleillä. Kokemus on seikka että miten sen määrittää, 90luvun alussa ekat koonnut, silloin oli vielä enemmän "insinöörimäinen" ote asioihin ja nuoren miehen suunnaton mielenkiinto harrastukseen ennen netin aikaa oli paljon haastavampaa tiedon hakemiseen. Suhtautuminen ns. kokemukseenkin on melko häilyvää, joku pitää sitä kokemuksena että tuntee stack/reach käsitykset kuin omat taskunsa mutta lienee tähänkin kategoriaan mahtuu monensortin kuskia ja kuka sitten tietäviin ja kokenein?
Ps. Kotler, BMX ja trial pyöristä ei ole mitään kokemusta...
Luin tämän kommentin niin kuin pitääkin eli ystävällisenä liioitteluna ja huumorina, jossa on tarkoitus nauraa nuren kanssa eikä nurelle.
Mutta tosikko minussa haluaa huomauttaa että vastahan ne jarrut saapuivat viime kuun lopussa. Eikä niitä ymmärtääkseni ole ollut kiire asentaa ja säätää, koska koko ajan on ollut toinenkin ajokunnossa oleva pyörä.
nure voisi tietysti välillä postata "Koska ajoit viimeksi?" -ketjuun, niin foorumilla ei jäätäisi siihen käsitykseen ettei ajokausi ole paljon koulujen kesälomaa pitempi.
Eikä ehkä tarvitsisi ihan välttämättä esittää ajamista silloin kun huvittaa ja pakkomielteistä täytyy-ajoa toistensa ainoina vaihtoehtoina. Esim. semmoinenkin on mahdollista että ajaa kun huvittaa ja ajaa silloinkin kun ei erityisemmin huvita lähteä, mutta kun on hieno sää ja kuiva ajokeli.
(Viimeksi mainituilla lenkeillä käy jopa yllättävän usein niin että on oikestaan hemmetin tyytyväinen että lähti vaikkei huvittanut.)
Aihetta sivuten sen verran että olen röyhkeästi ottanut omaan käyttööni talosta poismuuttaneen asukkaan pyöräkellariin unohtaman Scott-merkkisen hybridin. Laitoin siihen 40-milliset gravel-renkaat ja säädin satulan ja ohjaustangon paikkaa. Toistaiseksi en ole ajanut kuin lyhyitä pätkiä, mutta suorassa tangossa on ollut pientä totuttelemista, koska ajoin semmoisella viimeksi intissä ja sitä ennen silloin kun alla oli 24-tuumainen.
(Ajatus oli että jos saamme edes jonkinlaisen hiihtotalven, tuolla voisi ajaa lähimmälle tykkilumiladulle.)
Jaha, en olisi uskonut että joku tunnustautuu pyörävarkaaksi tällä foorumilla. Eihän sinulla mitään oikeutta siihen pyörään ole ja se voi olla alunperinkin varastettu eikä hylätty.
Kuronen, pyörä oli kesällä ajossa edellisenä versiona mutta kuka sitä nyt kahta kesää samalla kokoonpanolla ajaa?
Tommi, listasin ne pyörät mitä en ole kokeillut...
Kotler, ???
Se Britango sopii sit paremmin jonnekin DC- tai AM -fillaritopsuun.
Hyviä aihioita on meidänkin pyöräkellari pullollaan. Poismuuttaneiden entisiä omia pölyttyneitä konkeleita renkaat tyhjänä maannut jo vuosikausia. Ainoastaan laiskuus on estänyt ottamasta noista jonkun omaksi projektiksi. Selkeä taaksejätetty hylkytavara on hylkytavaraa.
Niin mutta sen hylännyt voi olla varastanut sen. Ei se ole niin yksioikoista kellä sen omistusoikeus on.
Laskin eilen meidän pyörävarastosta omaa pyörää hakiessa, että siellä on kymmenkunta lukitsematonta raatoa, vaikka viime kesänä kaikki pyörät käytiin läpi ja hylätyt poistettiin, vaikka lopulta ei löytynyt kuin yksi sellainen. Kaikki muut oli jonkun osakkaan omistamia ja katsoivat niitä tarvitsevansa. Noita raatoja vaan ilmestyy tuonne koko ajan lisää.
Rikoksenko ne taloyhtiöt tekee kun aika-ajoin ilmoittavat, että turhat pyörät poistetaan kellarista ja kehottavat siltä varalta laputtamaan omat käytössä olevat pyöränsä. Siinä voi mennä tusinan verran varastettuja pyöriä taloyhtiön hallituksen toimesta poistoon...
Sitä ei voi tehdä sillä tavalla, että omalla mutulla ottaa vaan sieltä "hylätyt" pyörät ja dumppaa menemään.
https://www.kiinteistolehti.fi/polku...ston-tyhjennys
alkoi ärsyttää MTB keulan liiallinen korkeus niin grävel keula testiin. kulmat muuttui sen verran että voi laittaa suoran tolpan taas paikalleen ja tankoa pitää myös hiukan kääntää. jarruletku pitää reitittää uusiksi jahka tämä asettuu uomiinsa.
![]()
Nopean näköinen laitos. Mikäs idea muuten laittaa isompi ja pitävämpi kumi taakse?
Veikkaan että gravel-keula on 12mm akselilla ja ei sattunut siihen sopivalla kiekolla olemaan maastorengasta päällä.
Olen itse pohtinut jäykän maastokeulan hankintaa jäykkäperään, mutta se n. kilon painoetu ei ole riittävä että sen takia pilaisin pyörän maastokelpoisuuden käytännössä täysin. Mutta kun kyse on gravelista niin mikäs siinä
Voisihan tuota kokeilla jos sopiva keula tulee vastaan.
Joo, kyllähän täysjäykällä pääsee aika lailla samoista paikoista kuin joustopyörälläkin, mutta vauhti on väkisinkin hitaampi. Lisäksi se on raskaampaa. Kaksi jäykkää itseltänikin löytyy fatti ja 27+.
Kyllähän täysjäykällä ajaa maastossa, mutta kyllähän tekemistä ja osaamista vaatii, että eteneminen on edes jollain tavalla sujuvaa. Se tekijämies ajaa jokatapauksessa jousitetulla selvästi lujempaa. Tietenkin jos maasto on pelkkää neulaspolkua niin sitten asia on eri.
Kohta joku tulee kertomaan kuinka 90-luvulla ei ollut joustoja ja hyvin pärjättiin.
^Homman pointti on se että jos gravelillakin ajaa maastossa niin miksei täysjäykälläkin...
Juuri näin, testilenkille meni alle ensimmäinen käteen osunut grävelkiekko. Koska tuon grävel-keulan speksi sanoo että max 700x45c pelkäsin, että maastokumista voi joutua luopumaan. Onneksi haarukka on kuitenkin melko tilava ja 2,1" Thunder Burt sopi aivan heittämällä (noin 52mm kokoinen tuolla i20 kiekolla):Veikkaan että gravel-keula on 12mm akselilla ja ei sattunut siihen sopivalla kiekolla olemaan maastorengasta päällä.
RaceKing 2.2" mahtunee myös juuri ja juuri. Pitää testata.
Tässä haarukoita ja renkaita vaihdellessa grävelreittien pintakin muuttui jo pitkälti muhkuraiseksi ja kovaksi lumibaanaksi eli pitää ehkä vaihtaa joustokeula samantien takaisin (onneksi jarruletku jäi vielä lyhentämättä)...
Hieman asian ulkopuolelta mutta hieno aihio, keulan vaihdolla alle 7kg... https://gelucarboncreation.com/produ...-hardtail-btt/
^Paha sanoa mikä todellisuudessa mahtuu, usein noissa aina marginaalia on. Ja miten määritelty FlatBarin rattaan koko?
Mielenkiintoinen runko joka tapauksessa, tanko, tolppa, satula ja spider mukana, rungon paino 930g. Toisaaltaan Mondrakerin runko kevyempi ja halvempikin.
Saisi oman projektin lähemmäs seitsemää kiloa...
nure muokkasi tätä : 05.12.2022 at 21.42
^Jos REDillä 36 pienin ja Leewi sanoo ettei se riitä graveliin niin onkos RED suunniteltu maastokäyttöön, kysyn vaan! Eiköhän kuitenkin ole pyörän määritelmä se mihin sitä käytetään eikä pikkumaisesti jotain hampaiden määrää lasketa?
^Sram on ainoana valmistajana ottanut huomioon myös heikkojalkaisen, mutta rahakkaan kuluttajan.
Mulla oli Canyon Inflitessä Apexin 40 piikkinen, ja se oli minulle liian iso. Vai oliko se 42? Mutta jotain kolmosella alkavaa siihen kaipailin.
Kirjanmerkit